1 744 400 läst ·
26 171 svar
1744k läst
26,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Aha, det är en sådan som alla hantverkare i Nacka/Värmdö kommer ersätta sina nuvarande RAM med för att de behöver ta med sig en skruvdragare och en skiftnyckel till kunden.Stefan N skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Skälen är nog tvåfaldiga:Alfredo skrev:
Det där var oväntat fördomsfullt för att komma från dig.
Till och börja med omfattar Norrland runt 60 procent av Sveriges yta även om bara drygt tio procent av Sveriges invånare bor där. Runt en tredjedel av befolkningen i Norrland bor i Umeå, Gävle, Sundsvall, Luleå, Östersund eller Örnsköldsvik. Jag har väldigt svårt att förstå varför laddmöjligheterna för någon boende i en lägenhet i exempelvis Umeå generellt skulle vara så mycket bättre än för någon boende i en lägenhet exempelvis i Uppsala.
Inte heller vet jag varför en kontorist på exempelvis Skatteverket i Sundsvall lättar skulle kunna ladda på jobbet än motsvarande kontorist på Skatteverket i Solna.
Att laddmöjligheterna på arbetet eller hemma kanske är något bättre i Norrland "i genomsnitt" stämmer säkert men att påstå att det gäller "de flesta" köper jag inte.
- Dels finns redan en bättre utbyggd elinfrastruktur på parkeringsplatserna i norr i och med att många p-platser redan idag har motorvärmaruttag.
- Dels tror nog de flesta av oss (rätt eller fel) att även tätorterna är glesare befolkade i norr, med högre andel möjlig hemmaladdning som följd.
Sen blir det ju lite rörligt mål här. Frågan som diskuterades var egentligen laddnätets brister i Norrlands inland. Då blir ju frågan om ifall Norrlandskustens befolkning har goda laddmöjligheter delvis en annan sak. Ser man det som att det är de som lastar upp två skotrar på släpet och drar till skogs på helgerna är det väl relevant, men jag ser inte framför mig att det är den lägenhetsboende undre medelklassen i centrala Umeå som gör det.
Med Umeås nuvarande bostadspriser tror jag inte att detta är någon stor folkgrupp...Nötegårdsgubben skrev:
Hur som helst, jag vänder mig inte emot påståendet att laddmöjligheterna i någon mening säkert kan vara bättre i Norrland och att befolkningstätheten är avsevärt lägre här. Jag vänder mig emot påståendet att "de flesta har en helt annat möjlighet att ordna laddning av sin bil på arbetet eller hemma" då jag är övertygad om att det är direkt felaktigt.
Nu finns det väl ingen exakt definition på "de flesta" men för mig betyder det kanske någonstans kring 80-90 procent. Det skulle då betyda att enbart 10-20 procent av invånarna i Norrland inte kan ordna laddning av sin bil på arbetet eller hemma, och det stämmer absolut inte med min bild.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg