D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, rätt tajmat och givet att man kör lagligt klarar man väl en 65-milsresa med två stopp sommartid med många moderna elbilar. 30+20+15 mil. Med tung fot krävs det nog tre, vilket tidsmässigt går typ jämnt ut om man kan ladda på 120–150 kW-laddare. Men tre stopp är ju lite drygt. Att vänta på en bil som laddar är lika trist som att sitta i bilkö.
Ja, dels så ska man kanske helst välja lite snabbare laddare, sen kan man ju äta, gå på toa osv samtidigt, då bör det inte kännas så frustrerande. I det stora hela är det nog också en pytteliten del av omställningen, i takt med att fossilpriserna ökar (och de kommer sannolikt fortsätta snabbt uppåt), så blir kanske detta sättet ändå det rimliga att resa på, om man nu vill åka samma bil hela vägen, annars kommer nog kollektivt, tåg, att bli ett vanligare val.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tänker du på bilkö i allmänhet eller den speciella kön till laddstolpen... :rolleyes:
Vanlig bilkö. Att vänta på att få ladda har jag hittills undvikit, men det måste ju ha en egen plats i vänthelvetets jämmerdal. Nånstans mellan att vänta på att komma in till tandläkaren och att vänta på sin egen avrättning.

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, dels så ska man kanske helst välja lite snabbare laddare, sen kan man ju äta, gå på toa osv samtidigt, då bör det inte kännas så frustrerande. I det stora hela är det nog också en pytteliten del av omställningen, i takt med att fossilpriserna ökar (och de kommer sannolikt fortsätta snabbt uppåt), så blir kanske detta sättet ändå det rimliga att resa på, om man nu vill åka samma bil hela vägen, annars kommer nog kollektivt, tåg, att bli ett vanligare val.
Ja, när man gör andra saker är det ju ett måttligt problem. Och att en 60+ mil resa kombineras med ett matstopp och ett kaffestopp ser jag inga problem med. Men mer än så skulle jag tycka vore drygt.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, när man gör andra saker är det ju ett måttligt problem. Och att en 60+ mil resa kombineras med ett matstopp och ett kaffestopp ser jag inga problem med. Men mer än så skulle jag tycka vore drygt.
Det finns inte någon som kör 60+ mil med barn och husdjur utan flera kisspauser bensträckare och matstop.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Det finns inte någon som kör 60+ mil med barn och husdjur utan flera kisspauser bensträckare och matstop.
Nej, men nu hade du ju iofs. inte skrivit något om vare sig barn eller husdjur, så kunde vi ju inte utgå från ingick.

Och hade det varit lite större barn så klarar de väl i alla fall tretimmarsstintar så länge som telefoner och hörlurar är laddade.

• Haha
djac
  • Laddar…
Mikael_L
Barnen brukar (iaf när de är små) meddela att de är kissnödiga när man kommit ca 3,14 km hemifrån...
Men då är det för tidigt att ladda ändå ... :rolleyes:

• Gilla
  • Haha
AXS och 4 till
  • Laddar…
Eller så blir dom nödiga 3,14 km efter att man passerat en ledig laddare, sen har man ca 3,14 sekunder på sej att hitta en p-ficka.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Pi-lutta dig!

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Och alla har ju inte barn och de besvären;)
50 mil är inga problem utan stopp idag.
Ett stopp är väl ok, men två stopp nja....
Troligtvis är det mera utvecklat om 4-5 år när det är dags att byta den bilen för längre resor och släpvagn.

A
Laddstationerna finns längs E4'an och snabbaste vägen är E4, inte kortaste men skillnaden inte så stor.
Har planer på att besöka Hässleholm, ja.

[bild]
Aha =) Tänkte där finns laddstation i Markaryd, sen kör du väg 117 raka vägen till Hässleholm där det med finns ladd om du behöver.
Det är ju lite trevligare än att trycka E4an och man får se lite mer om man vill se lite småbyar och sånt på vägen.

Tråden är mycket intressant för mig som inte är redo idag för byte idag.
Men jag kan redan nu efter senaste dialogerna justera min planering.
Utgångsläget är två daglig bilar, den större rullar ca 1500 mil/år och den mindre 500 mil/år.
Nya planen är nu att byta den mindre om 3-4 år och då en i storleksklass XC40, ska klara 35 mil före laddning och ha awd, samt självklart elbil. Vi går upp lite i storlek så den klarar alla resor i närområdet och fritidshuset.
Den större dieseln får då vara kvar i 5-10 år till beroende av utveckling av elbilar, etc.
Och vi vänder på miltalen, att elbilen får rulla 1500 mil/år och diesel får ca 500 mil.
Bränslekostnader påverkar marginellt, så en 1000-lapp i extra i månaden bränslekostnad (40-50 kr/l för diesel) får man ta, varje byte är ändå en förlustaffär betydligt större (även privatleasning).
Tillhör också de som får pengar indrällande från flera håll utan att tvingas till motkompensation:cool:
Så vi får se om planeringen justeras utifrån kommande utveckling.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ska sedan också erkänna att jag kan vara väldigt snabb i vändningarna, så det kan även bli snabbare.;)

När barnen väl sover vill man ju passa på att tugga mil utan stopp.

Vilka elbilar kan man få tag på innan sommaren?

Ska väl lyckas ladda något på resan.

[bild]
Den här bilden (och uppdagandet av den underliggande funktionen) gillade jag för övrigt. Tack!

Kunde de bara få tummen ur och få in appen i Apple carplay så skulle Chargefinder vara riktigt bra även när man kör långt ensam.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Vilka elbilar kan man få tag på innan sommaren?
Model Y går att få i maj, Teslas hemsida har begagnade lagerbilar också.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.