Fairlane Fairlane skrev:
Därför att Octavian var för liten för oss på semestern så jag jämförde med en större bil, precis på samma sätt som jag gjorde för X år sen såklart.
Nu är det ju ingen större storleksskillnad på Octavia och Superb, om man jämför mot Fabia.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Nu är det ju ingen större storleksskillnad på Octavia och Superb, om man jämför mot Fabia.
Nej, inte jämfört med Fabia såklart.
Jag försöker en gång till.
Vi kunde välja på en stor bil (typ Octavia), eller en liten bil till vardags (typ Fabia) och hyra en stor (större än Octavia) till semestern. Octavia är inte tillräckligt stor för oss då, även om det är en stor mellanklass, så är den mindre än Suberb.

Nu var det inte frågan om exakt de modellerna utan det var ett inlägg i att det kan löna sig ekonomiskt att köpa (eller leasa) en liten bil till vardags, om det räcker och hyra en större till semestern. Klarar man sig med en Octavia på semesterb så är det kanske inte lönsamt, men behöver man större bil kan det vara det.
Varje familj för titta på sin situation, svårare än så är det inte.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, inte jämfört med Fabia såklart.
Jag försöker en gång till.
Vi kunde välja på en stor bil (typ Octavia), eller en liten bil till vardags (typ Fabia) och hyra en stor (större än Octavia) till semestern. Octavia är inte tillräckligt stor för oss då, även om det är en stor mellanklass, så är den mindre än Suberb.

Nu var det inte frågan om exakt de modellerna utan det var ett inlägg i att det kan löna sig ekonomiskt att köpa (eller leasa) en liten bil till vardags, om det räcker och hyra en större till semestern. Klarar man sig med en Octavia på semesterb så är det kanske inte lönsamt, men behöver man större bil kan det vara det.
Varje familj för titta på sin situation, svårare än så är det inte.
Tycker det är ett väldigt Intressant resonemang, det är troligtvis ekonomiskt bättre att ta tåg/flyg till destinationen och hyra när man väl är på plats också.
Lite ovant och konstig känsla att behöva hyra bil för långresa när man redan har en bil hemma, fast det lönar sig troligtvis.
Både storleksmässigt och räckviddsmässigt
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, inte jämfört med Fabia såklart.
Jag försöker en gång till.
Vi kunde välja på en stor bil (typ Octavia), eller en liten bil till vardags (typ Fabia) och hyra en stor (större än Octavia) till semestern. Octavia är inte tillräckligt stor för oss då, även om det är en stor mellanklass, så är den mindre än Suberb.
Det jag inte förstår är varför Fabia var med i jämförelsen om Octavia var för liten?

Är det bara jag som sätter ett kostnadstak och tittar på hur mycket bil jag får för pengarna? Jag går hellre upp lite i ålder på bilen än går ner i storlek.

Nu var det inte frågan om exakt de modellerna utan det var ett inlägg i att det kan löna sig ekonomiskt att köpa (eller leasa) en liten bil till vardags, om det räcker och hyra en större till semestern.
Det har jag inte ifrågasatt, jag ifrågasatte den stora prisskillnaden. Eftersom typ 80% av fordonsflottan är begagnade bilar så förstår jag inte varför det hela tiden ska vara nya bilar som används i jämförelserna. Det är bara 10% av bilköparna som köper ny bil.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Tycker det är ett väldigt Intressant resonemang, det är troligtvis ekonomiskt bättre att ta tåg/flyg till destinationen och hyra när man väl är på plats också.
Tåg/flyg till destinationen må vara bättre ekonomiskt, men inte ur praktisk synvinkel. Det är lite jobbigt att släpa med sig ett billass campingutrustning på tåget/flyget. Jag misstänker att de som åker till fjällen på skidresa har samma problem, man vill gärna kunna lasta allt hemma och slippa lasta om en massa gånger på vägen.
 
N Nerre skrev:
Det jag inte förstår är varför Fabia var med i jämförelsen om Octavia var för liten?
Det som ju blir frågan här är om du vill förstå. Och om det är ett problem för dig att du inte förstår det. För mig var det en ganska uppenbart relevant jämförelse.

N Nerre skrev:
Eftersom typ 80% av fordonsflottan är begagnade bilar så förstår jag inte varför det hela tiden ska vara nya bilar som används i jämförelserna.
Om du tittar igen så kan du nog finna att det inte bara är nya bilar som jämförs. De som vill köpa ny bil jämför nya bilar. De som vill köpa begagnade bilar jämför begagnade bilar. De som kan tänka sig båda jämför båda. Har du problem med det?
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
K
N Nerre skrev:
Det jag inte förstår är varför Fabia var med i jämförelsen om Octavia var för liten?

Är det bara jag som sätter ett kostnadstak och tittar på hur mycket bil jag får för pengarna? Jag går hellre upp lite i ålder på bilen än går ner i storlek.



Det har jag inte ifrågasatt, jag ifrågasatte den stora prisskillnaden. Eftersom typ 80% av fordonsflottan är begagnade bilar så förstår jag inte varför det hela tiden ska vara nya bilar som används i jämförelserna. Det är bara 10% av bilköparna som köper ny bil.
Jämförelsen har förklarats så många gånger av olika personer att jag börjar tvivla på om du vill förstå?

Kostnaden för en liten bil man kan klara vardagen med plus kostnaden för en stor hyrbil för semestern jämförs med en stor bil som klarar både vardag och semester.

/Krille
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Tåg/flyg till destinationen må vara bättre ekonomiskt, men inte ur praktisk synvinkel. Det är lite jobbigt att släpa med sig ett billass campingutrustning på tåget/flyget. Jag misstänker att de som åker till fjällen på skidresa har samma problem, man vill gärna kunna lasta allt hemma och slippa lasta om en massa gånger på vägen.
Nu är du där igen, tror att alla lever som du. Alla åker inte på campingsemester. Tåg/flyg till fjällresan fungerar utmärkt för väldigt många. Antingen hyr man skidutrustning eller så tar man med det på tåget/flyget. Jag vet många som gjort det.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
@
Fairlane Fairlane skrev:
Nu är du där igen, tror att alla lever som du. Alla åker inte på campingsemester. Tåg/flyg till fjällresan fungerar utmärkt för väldigt många. Antingen hyr man skidutrustning eller så tar man med det på tåget/flyget. Jag vet många som gjort det.
Nu måste man ta buss (eller den egna bilen) där jag bor om man ska till fjällen. Men hade det funnits tåg hade jag gärna åkt det! Tåg är grymt smidigt (y)
 
@
K Krille4 skrev:
80% av bilarna i Sverige kan inte tankas med el och det lär nog dröja länge innan alla bilar är elbilar?

/Krille
Finns såklart en jäkla massa gamla bilar på vägarna. Men det kanske inte dröjer så länge innan "alla" nya bilar som säljs är rena elbilar ;)
 
  • Röd elbil i fart på väg, suddig bakgrund som indikerar rörelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
djac
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Nu måste man ta buss (eller den egna bilen) där jag bor om man ska till fjällen. Men hade det funnits tåg hade jag gärna åkt det! Tåg är grymt smidigt (y)
Det är lätt det bästa om man ska till någon ort som har lämplig förbindelse med sin egen ort.
Vi har ett antal gånger åkt buss hemifrån till tåget och sedan nattåget till fjällen (eller norrut över huvud taget). Oerhört praktiskt att vakna på plats och kunna spendera hela första semesterdagen i backen istället för på vägen.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Beställde en Polestar 2, ska levereras nu i april, ska bli kul att testa elbil. :)
 
  • Gilla
Kromo och 8 till
  • Laddar…
Hmm har funderat ett tag nu och tänkte jag ville ha en elbil med lång räckvidd och dragkrok.

Det skiljer ju så sjukt mycket mellan de billiga elbilarna och delite större typ Enyaq iV80 är

Skoda Enyaq 5980:- månaden
Corsa-E 2799:- månaden dvs mindre än halva priset och då kan man ta leasing på en liten elbil för pendlingen och ändå ha budget över att leasa en bensinbil för långresan hmm
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
P
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Hmm har funderat ett tag nu och tänkte jag ville ha en elbil med lång räckvidd och dragkrok.

Det skiljer ju så sjukt mycket mellan de billiga elbilarna och delite större typ Enyaq iV80 är

Skoda Enyaq 5980:- månaden
Corsa-E 2799:- månaden dvs mindre än halva priset och då kan man ta leasing på en liten elbil för pendlingen och ändå ha budget över att leasa en bensinbil för långresan hmm
Problemet med corsa-e är att om du inte hittar lagerbil så får du nog ingen bil i år. Jag var ute efter den först. Men leveranstiden var så jäkla lång jämfört med mokkan då så jag valde mokkan. Nu verkar de ändå som mokkan blev sen. Dock verkar den ligga på 4-5 månader istället för 3. Corsan låg i början av mars på minst 6 månaders leverans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.