K
Alfredo Alfredo skrev:
Och nu över till något helt annat.

Såg precis ett inslag från TV4 om problemen med att tanka ICE bilar vid strömavbrott.

[bild]

Förstår jag detta rätt finns det alltså önskemål om "reservkraft" så att man kan tanka även vid elavbrott. Detta i ett samhälle som allt mer går mot rena elbilar. Det är något jag inte riktigt fattar...
Vad är det du inte förstår?

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Vad är det du inte förstår?
Jag förstår inte det rimliga med att satsa på elektrisk reservkraft för att kunna tanka en ICE-bil vid strömavbrott i ett samhälle där snart ingen bil alls kan "tanka" vid strömavbrott.

Eller tänker man sig reservkraftverk vid "mackarna" som även kan tanka elbilar? :thinking: Givetvis då dieseldrivna aggregat antar jag. :surprised::rolleyes:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår inte det rimliga med att satsa på elektrisk reservkraft för att kunna tanka en ICE-bil vid strömavbrott i ett samhälle där snart ingen bil alls kan "tanka" vid strömavbrott.

Eller tänker man sig reservkraftverk vid "mackarna" som även kan tanka elbilar? :thinking: Givetvis då dieseldrivna aggregat antar jag. :surprised::rolleyes:
80% av bilarna i Sverige kan inte tankas med el och det lär nog dröja länge innan alla bilar är elbilar?

/Krille
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Du missar inte att det mesta av försvarsmaktens och räddningstjänstens maskinpark är ICE?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
80% av bilarna i Sverige kan inte tankas med el och det lär nog dröja länge innan alla bilar är elbilar?
Förvisso, men detta problem har väl funnits i typ hundra år och att satsa på att lösa det när ICE-bilar sjunger på sista versen känns ändå lite märkligt.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Du missar inte att det mesta av försvarsmaktens och räddningstjänstens maskinpark är ICE?
Nu ja. Nu är de flesta bilar ICE. Det lär väl förändras när "ingen" biltillverkare längre bygger ICE-bilar.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Jag tror att det är enklare att lösa ett problem som de verksamheterna ser med bränsletillgång i nutid genom lokal stödel än att elektrifiera hela maskinparken inom överskådlig framtid?
Fast... Det hade varit kul med en tyst ninjastridsvagn... :cool:
 
K
Alfredo Alfredo skrev:
Förvisso, men detta problem har väl funnits i typ hundra år och att satsa på att lösa det när ICE-bilar sjunger på sista versen känns ändå lite märkligt.
Läser man alla elbilsmotståndare i den här diskussionen dröjer det nog 100 år till innan ICE-bilarna har försvunnit ;)

Hur man än ser det har jag svårt att tro att alla bilar går på en förrän om tidigast 20 år. Fram tills dess kan det vara bra om det går att tanka.

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Fram tills dess kan det vara bra om det går att tanka
Ja det klart att det är bra men jag tycker ändå att det känns väldigt sent att börja oroa sig för det nu. Känns lite som att ta båten från Göteborg till New York och fundera kring om och var livbåtar eventuellt finns när man börjar ana Frihetsgudinnan...
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Jag tror att det är enklare att lösa ett problem som de verksamheterna ser med bränsletillgång i nutid genom lokal stödel än att elektrifiera hela maskinparken inom överskådlig framtid?
Fast... Det hade varit kul med en tyst ninjastridsvagn... :cool:
Bygga laddhybrider så kan dom slippa en del hydraulik om inte annat
 
K
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det klart att det är bra men jag tycker ändå att det känns väldigt sent att börja oroa sig för det nu. Känns lite som att ta båten från Göteborg till New York och fundera kring om och var livbåtar eventuellt finns när man börjar ana Frihetsgudinnan...
Med tanke på vad som händer i omvärlden just nu känns det väl aktuellare än någonsin.

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Med tanke på vad som händer i omvärlden just nu känns det väl aktuellare än någonsin.
Ja "bättre sent än aldrig" kan man naturligtvis alltid tycka. Jag tänker dock nästan mer på att "det är för sent att stänga dörren till hönshuset när räven redan är därinne".
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
K
Alfredo Alfredo skrev:
Ja "bättre sent än aldrig" kan man naturligtvis alltid tycka. Jag tänker dock nästan mer på att "det är för sent att stänga dörren till hönshuset när räven redan är därinne".
Konstig liknelse. Ungefär som att låta räven fortsätta äta de övriga 80% av hönsen när han ätit upp 20% . ;)

/Krille
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.