Intressant, att mentalt ställa om för det är inget jag funderat direkt på, men vid eftertanke finns visa delar trots allt gällande instrumentering.
När vi tittar på våra bilar så är det utifrån vad de ska utföra för uppgifter hos och vad vi tycker det är värt, däremot om det är bensin/diesel/biogas/el/etc är inte avgörande. Men visst har det estetiska också en betydelse och att förarmiljön är tilltalande, vill ha minimalistisk med information inte massa "lull-lull" som blinkar.
Så den största omställningen blir att kunna acceptera den delen som många nya bilar fokuserar på med stora displayer av information som inte har med bilkörningen att göra, bryr mig inte om att de finns men vill kunna konfigurera bort det mesta. Ungefär som när vi gjorde ettårsservice på en av nuvarande bilar och servicepersonen (märkesverkstad) undrade varför inte mätarställning visades.;)
Och har inget emot att kunna röststyra merparten av bilens funktioner.
 
engs
A AndersS skrev:
Intressant, att mentalt ställa om för det är inget jag funderat direkt på, men vid eftertanke finns visa delar trots allt gällande instrumentering.
Har viss… räckviddsutmaning och frågetecken om laddtidstimmar, gällande elbil när jag kör i jobbet. Men gnällt om det nog så ska inte ta upp mer av det igen. Kanske kommer mer praktiska frågor när det närmar sig.
 
Det finns ju dom som är mer clean än andra, Cupra Born tyckte jag var ganska schysst, bara heads up displayen och menyn jag inte kände mig bekväm med.

Största jag känner är räckvidden som är en ny parameter att ta hänsyn till som inte va där tidigare. Och att det blir så himla dyrt om man vill upp över 500km WLTP.

Jag får sålla bort en del på grund av att dom bara är fula, en del är lite väl dyra, och en del helt löjlig räckvidd (t.ex. Mazda MX-30 och Honda-e) 300km WLTP får jag nog se som minimum om jag ändå har en andrabil. Sen ska det duga för 2 vuxna och en bakåtvänd barnstol...

Överväger:
Renault Mégane E-tech
Kia Niro EV
Cupra born
Opel Corsa E

Överväger men onödigt dyra?:
Skoda Enyaq
Skoda Enyaq coupe
Tesla model 3 LR
BMW i4
Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron Coupé
Polestar 2?
Mustang mach-e

"Fulförbud"
Kona
EV6
Ioniq 5
e-208
e-2008
Mini e
Mokka-e
Alla Mercedes
ë-C4
C40
ID3
ID4

Kanske finns fler jag glömt? Och sen ska dom gå att få tag på. BMW i4 är väl typ 2024 leverans eller så
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det finns ju dom som är mer clean än andra, Cupra Born tyckte jag var ganska schysst, bara heads up displayen och menyn jag inte kände mig bekväm med.

Största jag känner är räckvidden som är en ny parameter att ta hänsyn till som inte va där tidigare. Och att det blir så himla dyrt om man vill upp över 500km WLTP.

Jag får sålla bort en del på grund av att dom bara är fula, en del är lite väl dyra, och en del helt löjlig räckvidd (t.ex. Mazda MX-30 och Honda-e) 300km WLTP får jag nog se som minimum om jag ändå har en andrabil. Sen ska det duga för 2 vuxna och en bakåtvänd barnstol...

Överväger:
Renault Mégane E-tech
Kia Niro EV
Cupra born
Opel Corsa E

Överväger men onödigt dyra?:
Skoda Enyaq
Skoda Enyaq coupe
Tesla model 3 LR
BMW i4
Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron Coupé
Polestar 2?
Mustang mach-e

"Fulförbud"
Kona
EV6
Ioniq 5
e-208
e-2008
Mini e
Mokka-e
Alla Mercedes
ë-C4
C40
ID3
ID4

Kanske finns fler jag glömt? Och sen ska dom gå att få tag på. BMW i4 är väl typ 2024 leverans eller så
Vi har inte en helt lika lista men ändå många gemensamma nämnare, för mig inkluderar det förväntat andrahandsvärde och branschen tror ju generellt att detta kommer bli högt, därav de låga privatleasingavgifterna. Med detta i åtanke flyttade jag till sista Teslan från för-dyr-listan.. men det är ju såklart ren spekulation.
 
Efter några veckor med en laddhybrid med 50-60 km räckvidd så är jag iallafall helt övertygad om att det blir en helel nästa gång det ska bytas för att få bättre räckvidd på el. Helt såld på att köra på el och då gick jag ändå från att vara någon som verkligen gillade "sportigare" bilar med lite motor.

100 hk elmotor är mycket trevligare än 260 hk bensin i nästan alla lägen. Kanske jag som blivit gubbe också iofs.. :crysmile:
 
  • Gilla
katho75 och 5 till
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
100 hk elmotor är mycket trevligare än 260 hk bensin i nästan alla lägen. Kanske jag som blivit gubbe också iofs.. :crysmile:
Förklara gärna för en annan gubbe varför 100 hk är trevligare än 260 hk? Alla motorstarka bilar jag kört har haft ett reglage för att med foten begränsa effektuttaget, så jag fattar nog inte riktigt vad nackdelen med hög motorstyrka är ur ett "trevlighetsperspektiv". :thinking:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Förklara gärna för en annan gubbe varför 100 hk är trevligare än 260 hk? Alla motorstarka bilar jag kört har haft ett reglage för att med foten begränsa effektuttaget, så jag fattar nog inte riktigt vad nackdelen med hög motorstyrka är ur ett "trevlighetsperspektiv". :thinking:
Jag vet inte, kan inte sätta fingret på det. Gillar att ha all kraft direkt från noll. Sen är det ju såklart en enorm skillnad typ 0-100, då var ju min förra bil enormt mycket snabbare men inte alls lika trevlig att köra i stad bland annat.

Det är nog en smaksak men jag gillar verkligen känslan att köra på el där allt vridmoment finns direkt och tyst och mjukt är det dessutom. :)
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Det är nog en smaksak men jag gillar verkligen känslan att köra på el där allt vridmoment finns direkt och tyst och mjukt är det dessutom. :)
Jag kör normalt en ganska potent bensinbil. Enbart vid ett tillfälle har jag kört en ren elbil, dels en del i stadstrafik, och även en lite längre sträcka. Jag kan ärligt talat inte säga att jag märkte någon större skillnad. Detta vid normal körning som det handlade om här, och oftast gör.

Båda har mer än tillräcklig kraft med tillräckligt vridmoment "mjukt och smidigt" levererat. Troligen skulle jag uppleva skillnader med plattan i mattan. Det testade jag aldrig med elbilen och nästan aldrig normalt med bensinbilen heller så skillnaderna där vet jag inte, men de spelar egentligen ingen roll.
 
D djac skrev:
Vi har inte en helt lika lista men ändå många gemensamma nämnare, för mig inkluderar det förväntat andrahandsvärde och branschen tror ju generellt att detta kommer bli högt, därav de låga privatleasingavgifterna. Med detta i åtanke flyttade jag till sista Teslan från för-dyr-listan.. men det är ju såklart ren spekulation.
För min del så kollar jag privatleasing på nya bilar, en andrabil skulle jag kunna köpa som i så fall får ersätta familjens XC70 som drag/långresebil. Tesla model Y är väl den enda teslan som är rimlig att få tag på inom snar tid då dom dragit igång med tillverkningen i Tyskland.

Har några alternativa setups som är vettiga men inser att jag "behöver" en dragbil med bensin/diesel som skulle kunna vara en plugin hybrid.

liten elbil + halvstor plugin
liten elbil + gammeldags dragbil/suv
Stor elbil med drag + liten andrabil
Stor elbil med drag + liten elbil
Halvstor plugin + liten andrabil

Pallar man köra genom Europa med släp och elbil? Visserligen bara en lång jobbig resa och sen är man framme, sen är väl laddnätverket i östeuropa lite sådär, bara Tesla SC och Lidl typ? :P
 
J
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kör normalt en ganska potent bensinbil. Enbart vid ett tillfälle har jag kört en ren elbil, dels en del i stadstrafik, och även en lite längre sträcka. Jag kan ärligt talat inte säga att jag märkte någon större skillnad. Detta vid normal körning som det handlade om här, och oftast gör.

Båda har mer än tillräcklig kraft med tillräckligt vridmoment "mjukt och smidigt" levererat. Troligen skulle jag uppleva skillnader med plattan i mattan. Det testade jag aldrig med elbilen och nästan aldrig normalt med bensinbilen heller så skillnaderna där vet jag inte, men de spelar egentligen ingen roll.
jämför responsen med en modern bil och en bil med förgasare, där förgasarbilen har ojämnt drag och ofta lite lagg...

en elbil svarar ju direkt medan det ofta är ett litet lagg i fossilen. Likaså går elbilen väldigt mjukt.

Om man tar en BMW 750 med automat så kanske den går mjukt åxå.
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kör normalt en ganska potent bensinbil. Enbart vid ett tillfälle har jag kört en ren elbil, dels en del i stadstrafik, och även en lite längre sträcka. Jag kan ärligt talat inte säga att jag märkte någon större skillnad. Detta vid normal körning som det handlade om här, och oftast gör.

Båda har mer än tillräcklig kraft med tillräckligt vridmoment "mjukt och smidigt" levererat. Troligen skulle jag uppleva skillnader med plattan i mattan. Det testade jag aldrig med elbilen och nästan aldrig normalt med bensinbilen heller så skillnaderna där vet jag inte, men de spelar egentligen ingen roll.
Tycker det är skönt att växellådan slipper växla ner så man får lite snabbare respons med elbilen utan ryck.

Hur ofta kör man plattan i mattan egentligen....?
 
Satsuki
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det finns ju dom som är mer clean än andra, Cupra Born tyckte jag var ganska schysst, bara heads up displayen och menyn jag inte kände mig bekväm med.

Största jag känner är räckvidden som är en ny parameter att ta hänsyn till som inte va där tidigare. Och att det blir så himla dyrt om man vill upp över 500km WLTP.

Jag får sålla bort en del på grund av att dom bara är fula, en del är lite väl dyra, och en del helt löjlig räckvidd (t.ex. Mazda MX-30 och Honda-e) 300km WLTP får jag nog se som minimum om jag ändå har en andrabil. Sen ska det duga för 2 vuxna och en bakåtvänd barnstol...

Överväger:
Renault Mégane E-tech
Kia Niro EV
Cupra born
Opel Corsa E

Överväger men onödigt dyra?:
Skoda Enyaq
Skoda Enyaq coupe
Tesla model 3 LR
BMW i4
Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron Coupé
Polestar 2?
Mustang mach-e

"Fulförbud"
Kona
EV6
Ioniq 5
e-208
e-2008
Mini e
Mokka-e
Alla Mercedes
ë-C4
C40
ID3
ID4

Kanske finns fler jag glömt? Och sen ska dom gå att få tag på. BMW i4 är väl typ 2024 leverans eller så
Tesla modell Y?
Y LR har kortare leveranstid än 3 LR, typ till sommaren eller hösten i år….
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
jämför responsen med en modern bil och en bil med förgasare, en elbil svarar ju direkt medan det ofta är ett litet lagg i fossilen. Likaså går elbilen väldigt mjukt.
Ja jag har som sagt bara kört en ren elbil vid ett tillfälle och då märkte jag egentligen ingen skillnad. Alla obekanta bilar är ju aningen "annorlunda" i början men att det råkade sitta en elmotor i bilen uppfattade jag egentligen inte som något jag märkte. Den var för mig i allt väsentligt som vilken bil som helst.

Sen kanske det ska tilläggas att det var ett bra tag sedan jag körde en bil med förgasare om det nu bokstavligen är det du menar.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Hur ofta kör man plattan i mattan egentligen....?
Skrev jag inte det? Jo tydligen "Det testade jag aldrig med elbilen och nästan aldrig normalt med bensinbilen heller" ;)
 
berisen berisen skrev:
Efter några veckor med en laddhybrid med 50-60 km räckvidd så är jag iallafall helt övertygad om att det blir en helel nästa gång det ska bytas för att få bättre räckvidd på el. Helt såld på att köra på el och då gick jag ändå från att vara någon som verkligen gillade "sportigare" bilar med lite motor.

100 hk elmotor är mycket trevligare än 260 hk bensin i nästan alla lägen. Kanske jag som blivit gubbe också iofs.. :crysmile:
Själv har jag 270 hästar i min elbil. Det är mycket trevligare än 100 hk i en ICE-bil, tro mig. :D

(Dessutom går den att få med 487 el-hästar om man har lite extra bråttom).
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.