S salkin85 skrev:
Helt sant, vill däremot inte ha fler räkningar i månaden, känns lättare att "betala" i värdeminskning den dagen jag säljer än att betala månadsvis via räkning.
Nuvarande bil som ev. byts inte har inte någon skuld, så där är förbrukningen per mil den den största kostnaden, som jag ser det.
Förstår hur du menar men med det resonemanget har du redan skrivit av din nuvarande bil och då har den varit ganska dyr hittills.

Med en elbil kan man ju säga att du betalat i förväg för bränslet (batteriet) och att det sedan nästan är gratis att köra. Nu har du ju månadsutgift på macken för en tusenlapp eller två i månaden beroende på körsträcka.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Men som ett exempel på privatleasing av Skoda, då det är det märket du kör:
Skoda Fabia (skulle fungera till vardags, hämtning och lämning på förskola/skola/träningar etc, samt handla: 3295:-/månad
Skoda Superb Scout (Skulle fungera på semester, både vinter och sommar, samt allt ovan): 6225:-/månad.
Varför väljer du Superb som är en dyrare modell? Jag har en Octavia kombi idag som fungerar utmärkt för mig, så då borde vi jämföra Fabia med Octavia. Octavian kostar 3895 i månaden, d.v.s. bara 600 spänn dyrare.
 
Mikael_L
S salkin85 skrev:
Vill komma bort från månadskostnader osv.
Vilken månadskostnad har du för bränslet försäkringen och skatten idag?

Den kommer du ifrån, förutom bränslet, men bränslekostnaden per månad sjunker rejält, så det kan du kvitta mot leasingens månadskostnad.

Det kan bli så att du kan köra splitt ny bil men nybilslukt billigare än din gamla bil, även om det är leasing. Prova att räkna.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Sen kan man ju räkna 7% avkastning på dina insatta 60', det blir ca 400kr i månaden,
Hoho, hehe.
Jag skulle räkna noll procent. Ty själv gör jag inget med pengarna som ger någon avkastning.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Varför väljer du Superb som är en dyrare modell? Jag har en Octavia kombi idag som fungerar utmärkt för mig, så då borde vi jämföra Fabia med Octavia. Octavian kostar 3895 i månaden, d.v.s. bara 600 spänn dyrare.
Därför att Octavian var för liten för oss på semestern så jag jämförde med en större bil, precis på samma sätt som jag gjorde för X år sen såklart.

Jag trodde det var givet att allt i tråden inte rörde vad som var bäst för dig. Isåfall hade tråden hetat "För tidigt för Nerre att köpa elbil? Vill inte ändra något" och så hade tråden slutat direkt med ett "Ja,, alldeles för tidigt"
 
  • Gilla
  • Älska
TRJBerg och 10 till
  • Laddar…
hsd
N Nerre skrev:
Och det var bensinen som började brinna och inte elsystemet?
Så elbilar brinner inte utan bensin :rofl::rofl::rofl:
 
Vi kan i alla fall vara rimligt säkra på att det inte brinner bensin i elbilar.
 
Fairlane
tveksamt tveksamt skrev:
Vi kan i alla fall vara rimligt säkra på att det inte brinner bensin i elbilar.
Säg inte det. En elbilshatare som försöker tända eld på elbilen, ger upp och tar till bensin och står sen och säger "typiskt elbilar att börja brinna när de står parkerade". ;)
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
hsd hsd skrev:
Så elbilar brinner inte utan bensin :rofl::rofl::rofl:
Akta dig för att ha spolarvätska i bilen, de brinner så iniutahelvetes mycket och de är den första vätskan som smäller om du kör på något.
 
Rkarlsson skrev:
Akta dig för att ha spolarvätska i bilen, de brinner så iniutahelvetes mycket och de är den första vätskan som smäller om du kör på något.
Menar du att detta även gäller färdigblandad spolarvätska eller syftar du enbart på koncentrerad?
 
Rkarlsson skrev:
Akta dig för att ha spolarvätska i bilen, de brinner så iniutahelvetes mycket och de är den första vätskan som smäller om du kör på något.
För att inte tala om kylmediat i AC'n som brinner som fnöske och bildar nervgas.
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du att detta även gäller färdigblandad spolarvätska eller syftar du enbart på koncentrerad?
Jag menar det du har i spolarbehållaren. Ja det brinner. Av alla bilar jag tittat på som brunnit upp så tar det extra fjutt när de når den delen av bilen.
Det var dock inte självantända bilar. Vi hade en hel del fjabbar förr som stal och tände fyr på bilar då för 20 år sen.
Om jag minns rätt så var även end dödsolycka utanför byn just spolarbehållaren som tog fyr när han körde in i sidoräcke, det slog rätt bra med gnistor så det satte fyr. Kan minnas lite fel men det ligger lite bakhuvudet att den satte fyr på bilen.
 
P
useless useless skrev:
För att inte tala om kylmediat i AC'n som brinner som fnöske och bildar nervgas.
haha sökte på det. Eu ville man skulle ha ännu farligare köldmedia i bilarna men merca vägrade.
 
Rkarlsson skrev:
Om jag minns rätt så var även en dödsolycka utanför byn just spolarbehållaren som tog fyr när han körde in i sidoräcke
Ja allt är väl möjligt och det handlar väl om koncentration och vätskans temperatur. Enligt denna källa har "29 volymprocents etanolblandning har en flampunkt på 33–34 °C." så vid en motorbrand eller en varm sommardag så... I normalfallet tror jag dock det är svårt att få eld på utblandad spolarvätska. Sen finns det säkert de som kör runt med några dunkar koncentrerad också...
 
Och nu över till något helt annat.

Såg precis ett inslag från TV4 om problemen med att tanka ICE bilar vid strömavbrott.

Artikel från TV4 om svårigheten att få tag på bränsle vid elavbrott och behovet av reservsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förstår jag detta rätt finns det alltså önskemål om "reservkraft" så att man kan tanka även vid elavbrott. Detta i ett samhälle som allt mer går mot rena elbilar. Det är något jag inte riktigt fattar...
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.