1 822 146 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Förstår hur du menar men med det resonemanget har du redan skrivit av din nuvarande bil och då har den varit ganska dyr hittills.S salkin85 skrev:
Med en elbil kan man ju säga att du betalat i förväg för bränslet (batteriet) och att det sedan nästan är gratis att köra. Nu har du ju månadsutgift på macken för en tusenlapp eller två i månaden beroende på körsträcka.
Varför väljer du Superb som är en dyrare modell? Jag har en Octavia kombi idag som fungerar utmärkt för mig, så då borde vi jämföra Fabia med Octavia. Octavian kostar 3895 i månaden, d.v.s. bara 600 spänn dyrare.Fairlane skrev:
Men som ett exempel på privatleasing av Skoda, då det är det märket du kör:
Skoda Fabia (skulle fungera till vardags, hämtning och lämning på förskola/skola/träningar etc, samt handla: 3295:-/månad
Skoda Superb Scout (Skulle fungera på semester, både vinter och sommar, samt allt ovan): 6225:-/månad.
Vilken månadskostnad har du för bränslet försäkringen och skatten idag?S salkin85 skrev:
Den kommer du ifrån, förutom bränslet, men bränslekostnaden per månad sjunker rejält, så det kan du kvitta mot leasingens månadskostnad.
Det kan bli så att du kan köra splitt ny bil men nybilslukt billigare än din gamla bil, även om det är leasing. Prova att räkna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Därför att Octavian var för liten för oss på semestern så jag jämförde med en större bil, precis på samma sätt som jag gjorde för X år sen såklart.N Nerre skrev:
Jag trodde det var givet att allt i tråden inte rörde vad som var bäst för dig. Isåfall hade tråden hetat "För tidigt för Nerre att köpa elbil? Vill inte ändra något" och så hade tråden slutat direkt med ett "Ja,, alldeles för tidigt"
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Jag menar det du har i spolarbehållaren. Ja det brinner. Av alla bilar jag tittat på som brunnit upp så tar det extra fjutt när de når den delen av bilen.Alfredo skrev:
Det var dock inte självantända bilar. Vi hade en hel del fjabbar förr som stal och tände fyr på bilar då för 20 år sen.
Om jag minns rätt så var även end dödsolycka utanför byn just spolarbehållaren som tog fyr när han körde in i sidoräcke, det slog rätt bra med gnistor så det satte fyr. Kan minnas lite fel men det ligger lite bakhuvudet att den satte fyr på bilen.
Ja allt är väl möjligt och det handlar väl om koncentration och vätskans temperatur. Enligt denna källa har "29 volymprocents etanolblandning har en flampunkt på 33–34 °C." så vid en motorbrand eller en varm sommardag så... I normalfallet tror jag dock det är svårt att få eld på utblandad spolarvätska. Sen finns det säkert de som kör runt med några dunkar koncentrerad också...Rkarlsson skrev:
Och nu över till något helt annat.
Såg precis ett inslag från TV4 om problemen med att tanka ICE bilar vid strömavbrott.
Förstår jag detta rätt finns det alltså önskemål om "reservkraft" så att man kan tanka även vid elavbrott. Detta i ett samhälle som allt mer går mot rena elbilar. Det är något jag inte riktigt fattar...
Såg precis ett inslag från TV4 om problemen med att tanka ICE bilar vid strömavbrott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår jag detta rätt finns det alltså önskemål om "reservkraft" så att man kan tanka även vid elavbrott. Detta i ett samhälle som allt mer går mot rena elbilar. Det är något jag inte riktigt fattar...