D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kan jag dock förstå, att man inte har koll på att EU betyder att det finns någon slags nedre gräns, det visste inte ens jag för någon vecka sedan ...

Men det kan ju inte vara speciellt många vuxna människor som tror att världsmarknadspriset kan påverkas från Sverige. Inte bland Svenskar i alla fall. Norrmän har kanske större anledning att tro att de kan påverka själva oljepriset.
Jag tror att de flesta har fokus på "priset vid pumpen" och har en ganska diffus uppfattning om hur detta byggs upp.

D
Bananskalare Bananskalare skrev:
jag var otydlig. Men jag syftar på skatterna, vilket förvisso vara självklart för tillfället.
Dessa ligger på lägst möjliga nivå.

• Haha
SonnyListon
  • Laddar…
D djac skrev:
>5.000 årligen, sen tillkommer alla som inte dör men får dålig hälsa pga av detsamma, dessas vårdkostnader är enorma såklart.
Jag hittade lite siffror. 900 dör på pga ved eldning. och knappt 2850 dör pga avgaser
200 pga väg damm. Dock bör avgas siffrorna räknas ner 15-30%.
samhällskostnaderna uppskattas till 56000000:-
Men tänk på att alla siffror är uppskattade uppåt. Det är enkelt att förstå när man ser uppdragsgivarna.

Dessa saker räknas på andra konton. Men om vi ska börja blanda in olika kostnader. så subventioneringen är en rejäl kostnad för staten. Alltså blir det ingen vinst....
Elbilen är med och bidrar till några av de 200 som dör av vägdamm.
Om man ser rent faktiska siffror så blir inte bensinskatten någon vinst. Elbilen käkar upp det mesta.
Summan blir att allt kostar pengar. så därför blir det ingen vinst Men skatter är alltid vinster. Antal döda av miljön är en relativ siffra som är svår att förhålla sig till rent ekonomiskt. Det finns många saker som påverkar miljön negativt, men kostnaden är egentligen hypotetisk.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D djac skrev:
Dessa ligger på lägst möjliga nivå.
menar du att skatterna på bensin och diesel ligger på lägsta möjliga nivå? Vilken värld lever du i? skatten har inte sänkts många gånger. framförallt inte nyligen.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej inte världsmarknadspriset. Men om vi bortser från hinder på grund av exempelvis EU kan ju konsumentpriset vid pump helt styras av riksdagsbeslut avseende pålagor eller subventioner. Vill Sverige att priset ska vara en krona litern kan Sverige naturligtvis bestämma att så ska det vara. Ja bortsett från EU då...
Det intressanta är att de verkar gå att höja bensinpriset utan problem men inte sänka.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D
menar du att skatterna på bensin och diesel ligger på lägsta möjliga nivå? Vilken värld lever du i? skatten har inte sänkts många gånger. framförallt inte nyligen.
Den ligger på lägsta nivå som godkänns av EU, dvs den praktiskt lägst möjliga nivån ja.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D djac skrev:
Den ligger på lägsta nivå som godkänns av EU, dvs den praktiskt lägst möjliga nivån ja.
intressant.... då borde resten av eu ha samma priser som vi. eller pratar du om själva råvarupriset?

• Älska
SonnyListon
  • Laddar…
D
intressant.... då borde resten av eu ha samma priser som vi. eller pratar du om själva råvarupriset?
Vårt produktpris höjdes ju något när blandningen förändrades och det varierar nog mellan länderna, därför är priserna också lite olika, Sverige driver sedan många år en process i EU för att få sänka skatterna ytterliggare men har hittills inte lyckats med det.

• Haha
SonnyListon
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Lite motargument.
Jag tankar 2 ggr månaden.
Jag tankar mer sällan än så, och passar nästan alltid på att tanka när jag ändå är ute och kör (det vanligaste är att jag tankar på vägen hem från jobbet om jag av nån anledning haft bilen dit, eller när vi åker och handlar).

Men de som hånar elbilar tycker att det är jobbigt att åka iväg och tanka, de kör tydligen såna konstiga sträckor att de aldrig passerar en mack på vägen.

P Pin skrev:
Men alla, och speciellt den fattiga, bör se över:
1. antalet mil (alternativa färdmedel, färre resor)
2. bilens förbrukning (mindre bil, körsätt)
3. Övriga kostnader och prioritera det som är viktigt
4. Intäkterna (varför är jag fattig?)
På fråga 1 blir ju svaret att genomsnittliga körsträckan är 1200 mil om året, så det är ju de som kör flera tusen mil om året som borde se över andelen körda mil.

När det gäller bilens förbrukning (fråga 2) så är det svårt att pressa ner den. Min Skoda Octavia kombi bensinare drar 0,65 liter milen i genomsnitt (med mitt körmönster). De flesta "fattiga" kör ju lite äldre småbilar så de ligger kanske runt 0,7-0,8 liter milen. Pengarna de skulle spara om bilen bara drog 0,65 liter blir ju i storleksordningen 0,15-0,2 liter milen. Gånger 1200, gånger bensinpriset. Så om bensinen kostar 25 spänn litern blir det 4500-6000 om året. Mindre än 500 spänn i månaden alltså.

På fråga 3 är det ju oftast så att de som har bil under dessa förhållanden är beroende av bilen för att ta sig till jobbet. Folk som inte jobbar kontorstid har ofta extremt svårt att lösa det med kollektivtrafik.

På fråga 4 kan du ju ställa dig frågan hur mycket du tycker t.ex. en undersköterska eller ett vårdbiträde ska tjäna. Eller nån som står vid ett löpande band inom livsmedelsindustrin. Alla kan inte jobba med välbetalda jobb, det finns en massa jobb där vi konsumenter tyvärr inte är motiverade att betala högre pris.

N Nerre skrev:
På fråga 1 blir ju svaret att genomsnittliga körsträckan är 1200 mil om året, så det är ju de som kör flera tusen mil om året som borde se över andelen körda mil.

När det gäller bilens förbrukning (fråga 2) så är det svårt att pressa ner den. Min Skoda Octavia kombi bensinare drar 0,65 liter milen i genomsnitt (med mitt körmönster). De flesta "fattiga" kör ju lite äldre småbilar så de ligger kanske runt 0,7-0,8 liter milen. Pengarna de skulle spara om bilen bara drog 0,65 liter blir ju i storleksordningen 0,15-0,2 liter milen. Gånger 1200, gånger bensinpriset. Så om bensinen kostar 25 spänn litern blir det 4500-6000 om året. Mindre än 500 spänn i månaden alltså.

På fråga 3 är det ju oftast så att de som har bil under dessa förhållanden är beroende av bilen för att ta sig till jobbet. Folk som inte jobbar kontorstid har ofta extremt svårt att lösa det med kollektivtrafik.

På fråga 4 kan du ju ställa dig frågan hur mycket du tycker t.ex. en undersköterska eller ett vårdbiträde ska tjäna. Eller nån som står vid ett löpande band inom livsmedelsindustrin. Alla kan inte jobba med välbetalda jobb, det finns en massa jobb där vi konsumenter tyvärr inte är motiverade att betala högre pris.
1. Jag skrev ju att alla skulle se över det. Men de som inte klagar och har råd behöver egentligen inte. Därav fokus på de fattiga.

2. Fortsätt med din octavia, den är så billig och snål en bil i den klassen kan vara. Men inte drar en äldre småbil över 0,7? Den enda småbil jag ägt var från 1981 och den sålde jag 1990 och den drog under 0,6. Menar du bilar äldre än 40 år?

3. se mitt räkneexempel på hur många mil om dagen det blev om samtliga 1200 mil är jobbpendling vilket inte är realistiskt. Det blir cykel/elcykel/mopedavstånd. Går ofta att bo närmare jobbet genom byte av jobb eller bostad.

4. Helt korrekt att vi inte är beredda att betala hur mycket skatt som helst för jobb i offentlig sektor eller för tjänster och varor.
Rent egoistiskt kan du lösa det genom att ta andra jobb som inte är drabbade av dessa begränsningar. På kollektiv nivå kan vi inte höja lönerna allt annat lika. Det skulle tex drabba dessa ”fattiga” själva med högre priser och skatt. Däremot kan vi effektivisera och automatisera. Då kan lönerna höjas till priset av färre arbetstillfällen. Se ovan behovet av utbildning. OBS att denna trend även gäller relativt välbetalda tjänstemän.

Det finns flertalet politiska lösningar på fördelningen. Vi kan ha total marknadsekonomi med enorma skillnader och låg skatt. Eller i andra ändan alla får samma lön av staten, men likväl skulle vissa förvalta sitt pund väl medan andra inte skulle få pengarna att räcka och klaga. Då har vi marxism - av var och en efter förmåga och åt var och en efter behov. Där kan fripassagerare gömma sig medan somliga har omättliga ”behov”. Jag överlever i samtliga dessa system medan vissa inte har näsan över vattenytan i något av dem.

P
N Nerre skrev:
Jag tankar mer sällan än så, och passar nästan alltid på att tanka när jag ändå är ute och kör (det vanligaste är att jag tankar på vägen hem från jobbet om jag av nån anledning haft bilen dit, eller när vi åker och handlar).

Men de som hånar elbilar tycker att det är jobbigt att åka iväg och tanka, de kör tydligen såna konstiga sträckor att de aldrig passerar en mack på vägen.
Jag är inte för eller emot elbil. Det är ett fordon som skall ta mig a-b.

Att ens gnälla om att åka och tanka ofta på bensin eller diesel visar ju vilken klåpare man är. Tanka för fan fullt så behöver man inte tanka förrän 100-140 mil senare med en diesel ju :P

Jag har ju 8 mil om dagen till jobbet så tyvärr blir de ju 2 tankningar i månaden. Jag hoppas på 2 tankningar mer sällan än varannan månad när elbilen kommer.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
1. Jag skrev ju att alla skulle se över det. Men de som inte klagar och har råd behöver egentligen inte. Därav fokus på de fattiga.

2. Fortsätt med din octavia, den är så billig och snål en bil i den klassen kan vara. Men inte drar en äldre småbil över 0,7? Den enda småbil jag ägt var från 1981 och den sålde jag 1990 och den drog under 0,6. Menar du bilar äldre än 40 år?

3. se mitt räkneexempel på hur många mil om dagen det blev om samtliga 1200 mil är jobbpendling vilket inte är realistiskt. Det blir cykel/elcykel/mopedavstånd. Går ofta att bo närmare jobbet genom byte av jobb eller bostad.

4. Helt korrekt att vi inte är beredda att betala hur mycket skatt som helst för jobb i offentlig sektor eller för tjänster och varor.
Rent egoistiskt kan du lösa det genom att ta andra jobb som inte är drabbade av dessa begränsningar. På kollektiv nivå kan vi inte höja lönerna allt annat lika. Det skulle tex drabba dessa ”fattiga” själva med högre priser och skatt. Däremot kan vi effektivisera och automatisera. Då kan lönerna höjas till priset av färre arbetstillfällen. Se ovan behovet av utbildning. OBS att denna trend även gäller relativt välbetalda tjänstemän.

Det finns flertalet politiska lösningar på fördelningen. Vi kan ha total marknadsekonomi med enorma skillnader och låg skatt. Eller i andra ändan alla får samma lön av staten, men likväl skulle vissa förvalta sitt pund väl medan andra inte skulle få pengarna att räcka och klaga. Då har vi marxism - av var och en efter förmåga och åt var och en efter behov. Där kan fripassagerare gömma sig medan somliga har omättliga ”behov”. Jag överlever i samtliga dessa system medan vissa inte har näsan över vattenytan i något av dem.
Men den här envisheten när det gäller arbete och bostad? Varför måste jag flytta för att komma närmare jobbet? Eller byta jobb för att komma närmare hem
Att byta jobb är inte så lätt.
Om jag trivs väldigt bra där jag bor. Varför tvinga någon att flytta på sig?
Bara för att våra politiker inte förstår.
Dessa människor klagar inte för att de får åka några mil.
Cykel pendling, jag tror inte 3mil enkel resa är realistiskt. 1 mil känns mer realistiskt.

Men den här envisheten när det gäller arbete och bostad? Varför måste jag flytta för att komma närmare jobbet? Eller byta jobb för att komma närmare hem
Att byta jobb är inte så lätt.
Om jag trivs väldigt bra där jag bor. Varför tvinga någon att flytta på sig?
Bara för att våra politiker inte förstår.
Dessa människor klagar inte för att de får åka några mil.
Cykel pendling, jag tror inte 3mil enkel resa är realistiskt. 1 mil känns mer realistiskt.
Därför att så många hävdar att detta är något som inte går att ändra på. Nej jag tvingar ingen, men det är ju mycket klagan på att det är dyrt, så jag föreslår en lösning. Men egentligen är man väl priviligerad om man både bor och arbetar på de platser man valt och trivs med.

De flesta klarar att cykla längre än en mil, men få vill göra det. Jag har två mil till jobbet och cyklar på 45 min, kollektivtrafik tar 60 och bil tar 30 om jag kör innan någon annan är vaken och sedan 35 till 60 min beroende på tidpunkt. Då bor jag i Stockholm. Har man förmånen att bo utanför storstäderna kör kanske bussen två mil snabbare och bilåkandet går fortare så cykeln framstår relativt sämre med sina 45 min.

Orkar man inte trampa så snabbt finns som sagt elcykel och moped som prisvärda alternativ.

Just nu är det inte politikerna som hittat på bränslepriserna. Det är en följd av annat som möjligen politikerna borde förutsett och förebyggt men det har inte funnits väljarstöd för det. Själv är jag en av få som håller demokrati högre än miljön, eller något annat. Alltså att vi borde gjort oss oberoende av och bekämpat diktaturer för länge sedan istf miljöarbete och det bistånd dom vi gett.

Men i trådens ämne är ju då oavsett elbilen en väg ut ur allt detta. På sikt har alla råd att köpa en. Ja snart kanske man inte har råd att inte köpa en..

Det finns generellt alltid två alternativ: acceptera situationen som den är, eller ändra på något. Du tycks inte acceptera dagens situation så vad tänker du förändra?

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.