1 822 858 läst ·
27 239 svar
1823k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Nej exakt. Det kommer vara som de alltid varit. De som vill köra gamla bilar kommer fortfarande köra gamla bilar, och de som köper nya bilar kommer så göra i fortsättningenMikael_L skrev:
Nu framförde du en S och V-tankefigur.D djac skrev:Japp, detta är ju en global trend och anses vara det som ligger bakom uppgången för nationalistiska och populistiska strömningar. Det rikaste har fått det avsevärt bättre och de allra fattigaste detsamma, dock måste ju detta komma någonstans ifrån och det har lett till att de i mitten antingen stått still eller tom fått det något sämre.
Att allt är en kaka som delas, och om någon får det bättre måste någon annan få de sämre.
Jag anser att det inte nödvändigtvis måste vara så.
Nu tror jag iofs att du håller med mig, och att just detta inlägg bara råkade bli som det blev för att belysa något annat egentligen ...
Nu gjorde du det igen.A ArneTW skrev:Halmdockor?
Din tro att alla problem löses med elbilar är mer än naiv.
Vi måste konsumera mindre och då ligger ett extremt större ansvar på villaägare/rika än fattiga hyrestagare.
Att bara industrin skulle ha en CO2 skatt är fel utan den bör breddas till all konsumtion.
Med ett lagomt avdrag som motsvarar ett boende i en hyresrätt.
Ska du bygga pool/sommarstuga... är det dags att börja betala.
/ATW
Du tillskrev mig en åsikt som jag INTE ALLS har.
Sen lägger du ut texten gentemot den åsikten, dvs den jag inte har.
Om du har tänkt att hålla på citera mig så kan du väl diskutera det jag skrev (helst) eller saker jag verkligen tycker (hur du nu ska veta det, så bäst att du kommenterar det jag skriver, och inget annat).
Du kan t.ex. börja med det där du började med att citera mig.
Där skrev jag att det säljs nya bilar och skrotas gamla, och att så har det alltid varit och kommer fortsätta vara.
Är du av någon annan åsikt?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag försökte söka men hittade ingenting om någon skatt på batterier. Det handlar om själva batteriet. inte kostnad att ladda det.A Alexn72 skrev:
Så om du har någon källa får du gärna visa den.
När jag köpt batterier från usa har jag inte behövt skatta för dessa. Men skulle det varit en skatt så är det en engångs avgift
När det gäller elkostnaden så vore det bra med %... lättare att jämföra Men elen är riktigt mycket extra avgifter. Men det är väl skönt å veta att du är uppskattad nångång med din elbil
Redigerat:
Det jag och
Bananskalare skrev:
Jag försökte söka men hittade ingenting om någon skatt på batterier. Det handlar om själva batteriet. inte kostnad att ladda det.
När jag köpt batterier från usa har jag inte behövt skatta för dessa. Men skulle det varit en skatt så är det en engångs avgift
När det gäller elkostnaden så vore det bra med %... lättare att jämföra Men elen är riktigt mycket extra avgifter. Men det är väl skönt å veta att du är uppskattad nångång med din
Det jag och troligen även @Alexn72 syftar på är mervärdesskatt som du ska betala om du köper ett batteri, även om du beställer det från USA.Bananskalare skrev:
Jag försökte söka men hittade ingenting om någon skatt på batterier. Det handlar om själva batteriet. inte kostnad att ladda det.
När det gäller elkostnaden så vore det bra med %... lättare att jämföra Men elen är riktigt mycket extra avgifter. Men det är väl skönt å veta att du är uppskattad nångång med din elbil![]()
![]()
Ja där håller jag med, det började med ett konstaterande som fick fel avslutning, konstaterandet vill jag hävda stämmer men det är ingen naturlag, som du påpekar.Mikael_L skrev:
Nu framförde du en S och V-tankefigur.
Att allt är en kaka som delas, och om någon får det bättre måste någon annan få de sämre.
Jag anser att det inte nödvändigtvis måste vara så.
Nu tror jag iofs att du håller med mig, och att just detta inlägg bara råkade bli som det blev för att belysa något annat egentligen ...![]()
Bananskalare skrev:
När det gäller elkostnaden så vore det bra med %... lättare att jämföra Men elen är riktigt mycket extra avgifter. Men det är väl skönt å veta att du är uppskattad nångång med din elbil![]()
Skatt...moms... inkomst till staten.
Kärt barn har många namn
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag bor i tätort, har 5 mil till arbetet, kan åka kommunalt men inte om jag ska hålla mig inom flextiden och hämta eller lämna sonen på skolan inom de öppettider de har, eller snarare det skulle nog gå ibland men väldigt ofta skulle en liten störning göra att jag inte klarar hålla tiden.Bananskalare skrev:
Jag, liksom säkert många med mig, skulle troligen få köpa en ny elbil på kredit men jag anser mig inte ha råd med det då jag skulle få lägga orimligt stor del av vår ekonomi på det. Har personal-leasing-bil i exakt en månad till, sen får jag åka pendeltåg eller köpa något begagnat då jag tycker det blivit för dyrt med nuvarande lösning.
Jag är nog en rätt normalavlönad tjänsteman, är långtifrån fattig men absolut inte rik eller högavlönad.
Men, ska vi sänka co2, minska beroende till olja från skurkstater måste vi vara villiga att offra något.
Jag funderar på någon begagnad elbil, som absolut inte kommer klara allt jag vill och skulle kunna säga jag har behov av. Får se vad det blir...
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag antar att du hade missuppfattat mig.A Alexn72 skrev:
Men en bensin eller diesel bil är för staten en rullande kassako. Du kan inte ha missat det.
Så en extra skatt på tanken. säg de inte högt...så en miljö partist hör det
Staten förlorar väldigt mycket pengar på elbilen. Eftersom deras kassako försvinner.
Jag är tämligen säker på att det kommer bli dyrare med elbil. De måste för att kompensera pengarna som de missar när folk väljer elbil.
Där kanske de väljer en skatt på batteriet. som sedan faktureras tillsammans med fordonsskatten. Batteriet har en rejäl miljöpåverkan. så det låter lämpligt.
Du kan nog vara lugn, avgifterna för miljöbelastningar kommer nog stiga ganska dramatiskt och mer än nog kompensera för den gradvisa övergången, sen exakt hur detta kommer att utformas vet nog ingen men man kan gott ha det i åtanke när man gör val för framtiden.Bananskalare skrev:
Jag antar att du hade missuppfattat mig.
Men en bensin eller diesel bil är för staten en rullande kassako. Du kan inte ha missat det.
Staten förlorar väldigt mycket pengar på elbilen. Eftersom deras kassako försvinner.
Jag är tämligen säker på att det kommer bli dyrare med elbil. De måste för att kompensera pengarna som de missar när folk väljer elbil.
Där kanske de väljer en skatt på batteriet. som sedan faktureras tillsammans med fordonsskatten. Batteriet har en rejäl miljöpåverkan. så det låter lämpligt.
Är faktiskt inte så säker på att ICE är en sån kassako som du skriver. Glöm inte att i beräkningen ta med alla aspekter så som miljö (skadliga partiklar, ljud etc) och kostnad för sjukdom påverkad av miljö mm.Bananskalare skrev:
Om spotpriset är 10öre så går 36öre i skatt ( överföring 18öre) och moms 16öre så totalt 52öre av 80 går till staten... 65%skattBananskalare skrev:
Är spotpriset istället 100öre så går 36öre i skatt ( överföring 18öre) och moms 39öre så totalt 75öre av 193 går till staten... 39%skatt
Enligt https://www.ekonomifakta.se/fakta/energi/styrmedel/konsumtionsskatter-pa-bensin/
Allt detta sammanräknat blir:
- Pris vid pump för bensin: 21,24 kronor/liter
- Varav skatt: 11,07 kronor/liter
- Skattens andel av priset: 52,1 procent
Så som jag ser det är bensinpriset inte ett dugg "mer" beskattat än elen.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Nu är det väl inte så många som har drabbats av sjukdom pga miljön. Har de gjort det så är många anledningar till den saken.tttomten skrev:
Men visst har du rätt på ditt sätt. Men hur värderar man miljöpåverkan?
Sen kommer man till det roliga som gör att du har har fel. Det är för att det är ett annat konto.
Det räknas inte in skattens positiva påverkan till skattkistan. Så fungerar en politiker.
Men sen finns det ett viktigt problem med påverkan på miljön, det är många olika saker som påverkar inte bara bilen.