A Alexn72 skrev:
Om spotpriset är 10öre så går 36öre i skatt ( överföring 18öre) och moms 16öre så totalt 52öre av 80 går till staten... 65%skatt
Är spotpriset istället 100öre så går 36öre i skatt ( överföring 18öre) och moms 39öre så totalt 75öre av 193 går till staten... 39%skatt

Enligt [länk]
Allt detta sammanräknat blir:
  • Pris vid pump för bensin: 21,24 kronor/liter
  • Varav skatt: 11,07 kronor/liter
  • Skattens andel av priset: 52,1 procent

Så som jag ser det är bensinpriset inte ett dugg "mer" beskattat än elen.
Jag har inte sagt emot dig på den punkten. Även om jag inte har elbil så är jag välmedveten om alla kostnader på elen.
Du får trösta dig med att allt annat är billigt. Det verkar vara lika svårt att påverka de kostnader som inte har med elen att göra som det är att sänka skatten på bensin.
Men uträkningen visar vad snedvridet det hela är. Jag har faktiskt inte tänkt på det, men så har jag ingen anledning eftersom jag kör bensin bil.

D djac skrev:
Du kan nog vara lugn, avgifterna för miljöbelastningar kommer nog stiga ganska dramatiskt och mer än nog kompensera för den gradvisa övergången, sen exakt hur detta kommer att utformas vet nog ingen men man kan gott ha det i åtanke när man gör val för framtiden.
Jag tror faktiskt att det kommer dröja ett tag innan man höjer bensinpriset igen.
När till och med vänsterpartiet är på samma sida som moderaterna. Att miljöpartiet inte får vara med gör väldigt mycket.

Mikael_L
tttomten tttomten skrev:
Är faktiskt inte så säker på att ICE är en sån kassako som du skriver. Glöm inte att i beräkningen ta med alla aspekter så som miljö (skadliga partiklar, ljud etc) och kostnad för sjukdom påverkad av miljö mm.
Så kan det vara.
Men det är stor fördröjning, det ska dö ut en generation med skadade lungor som allteftersom ska drabbas av olika besvär uppåt i åldrarna för att så småningom trilla av pinn.
Alla de åren kommer inte skattesystemet kunna vänta in.

Det kan nog tänkas att det blir en km-skatt så småningom. Troligen kommer inte den endast drabba elbilar, utan det kommer nog läggas på alla fordon.

• Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tror faktiskt att det kommer dröja ett tag innan man höjer bensinpriset igen.
När till och med vänsterpartiet är på samma sida som moderaterna. Att miljöpartiet inte får vara med gör väldigt mycket.
Ja, just nu är det politiskt självmord (samt mänsklighetens självmord också förstås) att mumla om höjningar av bränslepriset. Så jag tror som dig, nu kommer inget sånt hända under det närmaste dryga halvåret, kanske t.o.m ett par år framåt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, just nu är det politiskt självmord (samt mänsklighetens självmord också förstås) att mumla om höjningar av bränslepriset. Så jag tror som dig, nu kommer inget sånt hända under det närmaste dryga halvåret, kanske t.o.m ett par år framåt.
Ne, men bränslepriset stiger även utan politikers inblandning....

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
Så är det.
Även Big Mac & company stiger i pris utan att politikerna direkt jobbar för det.

Men ytterligare skattepålagor eller andra politiska beslut som höjer bränslepriserna är de nog försiktiga med nu och ett tag framåt. Just nu så säger man antingen att de ska sänkas eller att de inte ska (eller kan) sänkas mer, lite beroende på vilken politisk hemvist man har.
Ingen talar om höjningar.

Det kommer ju ändras någon gång i framtiden, men knappast före valet i höst åtminstone.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
D
Nu är det väl inte så många som har drabbats av sjukdom pga miljön. Har de gjort det så är många anledningar till den saken.
Men visst har du rätt på ditt sätt. Men hur värderar man miljöpåverkan?
Sen kommer man till det roliga som gör att du har har fel. Det är för att det är ett annat konto.
Det räknas inte in skattens positiva påverkan till skattkistan. Så fungerar en politiker.
Men sen finns det ett viktigt problem med påverkan på miljön, det är många olika saker som påverkar inte bara bilen.
Närmare 400.000 dör av luftföroreningar inom EU varje år, en hel del av dessa föroreningar kommer från fossila bränslen.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
D
Det är inte vare sig vänsterpartiet eller moderaterna som sätter oljepriserna.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Oj, jag läste det Bananskalaren skrev som att det gällde skatter och sånt som politikerna kan påverka.
Jag bara antog att alla som deltar här förstår att världsmarknadspriset inte bestäms i Sverige.

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Oj, jag läste det Bananskalaren skrev som att det gällde skatter och sånt som politikerna kan påverka.
Jag bara antog att alla som deltar här förstår att världsmarknadspriset inte bestäms i Sverige.
Där tror jag att du gör ett allt för djärvt antagande, den allmänna uppfattningen är nog att priset kan påverkas av svenska politiker i väsentligt högre grad än vad som är möjligt. Med det förslag som nu är lagt ligger priset på lägst möjliga för att kunna få det godkänt av EU. Resten kan inte påverkas lokalt, antingen får man verka för att ändra EUs regelverk, eller hitta en billigare oljeleverantör .

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
Det kan jag dock förstå, att man inte har koll på att EU betyder att det finns någon slags nedre gräns, det visste inte ens jag för någon vecka sedan ...

Men det kan ju inte vara speciellt många vuxna människor som tror att världsmarknadspriset kan påverkas från Sverige. Inte bland Svenskar i alla fall. Norrmän har kanske större anledning att tro att de kan påverka själva oljepriset.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det kan ju inte vara speciellt många vuxna människor som tror att världsmarknadspriset kan påverkas från Sverige.
Nej inte världsmarknadspriset. Men om vi bortser från hinder på grund av exempelvis EU kan ju konsumentpriset vid pump helt styras av riksdagsbeslut avseende pålagor eller subventioner. Vill Sverige att priset ska vara en krona litern kan Sverige naturligtvis bestämma att så ska det vara. Ja bortsett från EU då...

D djac skrev:
jag var otydlig. Men jag syftar på skatterna, vilket förvisso vara självklart för tillfället.

D djac skrev:
Närmare 400.000 dör av luftföroreningar inom EU varje år, en hel del av dessa föroreningar kommer från fossila bränslen.
Nu pratar vi om Sverige villket jag trodde var självklart. Hur många dör i Sverige varje år enbart pga miljön? För det är en väldig skillnad runt om i europa när det gäller miljöförstöringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.