Jo…
 
R Rolle85 skrev:
Nu har jag kört hela helgen, nu när jag ser andra nyare bilar med förbränningsmotorer så tänker jag ”fasen va 2019…nu är det el som gäller…” sen så blåser jag förbi dem
Vänta du tills du stöter på en som inte fegar att hålla pedalen nere ett tag ;)
Jag har skojat med några elbilar på motorväg, de ger upp ganska fort....när elektronerna försvinner i rasande fart.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nja finns ingen som drar en elbil, kompressor och turbo i all ära men responsen i elbil är något helt annat
 
R Rolle85 skrev:
Nja finns ingen som drar en elbil, kompressor och turbo i all ära men responsen i elbil är något helt annat
Är det dual engine du har? Den andra har ju normala prestanda. En bra förbränningsmotor ger polestar dual engine en match, speciellt i högre hastighet.
 
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Vänta du tills du stöter på en som inte fegar att hålla pedalen nere ett tag ;)
Jag har skojat med några elbilar på motorväg, de ger upp ganska fort....när elektronerna försvinner i rasande fart.
Flertalet är dessutom hastighetsbegränsade väldigt hårt.
 
R Rolle85 skrev:
Nja finns ingen som drar en elbil, kompressor och turbo i all ära men responsen i elbil är något helt annat
Jo, jag vet, har kört en Tesla 3 Performens. Prestandan var beroendeframkallande, enpedalskörningen genialisk, resten av bilen kan jag vara utan.
PS2 är trevligare, men ligger långt efter Tesla på energiförbrukning och laddnätverk.
 
Mmm
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Kan tycka att WLTP funkar bra för ICE bilar men just elbilar vintertid är en svaghet där jämförelsen varierar mycket, lite mer motorväg vore väl bra också.
E-Niro och Kona är exempel på effektiva bilar, lika så har Tesla model 3 visat sig bra vintertid
Hyundai IONIQ 5 och KIA EV6 (årets bil i Europa 2022) bygger på samma plattform.

Hyundai och KIA ingår i samma koncern.
Samma plattform på många KIA och Hyundai elbilar på väg ut.
 
P
R Rolle85 skrev:
Nja finns ingen som drar en elbil, kompressor och turbo i all ära men responsen i elbil är något helt annat
Du pratar som att alla elbilar är snabbare än motorer.
Vad fel du har. Mokkan jag beställt är INTE snabbare än min diesel. Snarlik men inte snabbare alls. Ioniqen jag provade är inte i närheten heller.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Nej alla elbilar är inte blixtsnabba, men de snabbare modellerna är bra mycket vassare än ICE-bilarna. Jag har den tröttaste MachE-modellen och den tar 6 sekunder på sig 0-100 vilket är helt OK för en standardbil. GT:n klarar av samma sak på 3,7 sekunder. En Tesla Plaid gör 0-100 på 2,1 sekunder och 0-200 på 6,1 sekunder. Det är väl inte speciellt många andra familjebilar som klarar av detta, skulle jag säga.
Om man tycker att detta känns lite trött så kan man invänta Tesla Roadster med rocketpaketet som ska klara 0-100 på 1,1 sekunder. :cool:
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
När man pratar acceleration är det ju flera saker som skiljer mot förbränningsmotorbilar. Man har kraften från stillastående och man behöver inte växla eller slira på kopplingen. Därför blir det lätt att komma iväg snabbt. Sedan finns det en annan akustisk återkoppling när man utnyttjar effekten på en förbränningsmotor. På elbilen kan man accelerera maximalt utan att tänka så mycket på det. Är man inte explicit ute efter att accelerera fort kanske man inte varvar förbränningsmotorn över 5000 rpm. Jag tror att skillnaden i normal trafik märks mer än man märker skillnaden om man klockar 0-100 med syftet att just minimera den tiden.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Många bilar blir bojsänken i år....
Har du några exempel? Jag som har en liten bensinare från första halvåret 2018 kan sälja den utan problem och kan mycket väl tänka mig ett "bojsänke"gammal dieselbil i väntan på en beställd nybil;)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P
J jocke31 skrev:
Nej alla elbilar är inte blixtsnabba, men de snabbare modellerna är bra mycket vassare än ICE-bilarna. Jag har den tröttaste MachE-modellen och den tar 6 sekunder på sig 0-100 vilket är helt OK för en standardbil. GT:n klarar av samma sak på 3,7 sekunder. En Tesla Plaid gör 0-100 på 2,1 sekunder och 0-200 på 6,1 sekunder. Det är väl inte speciellt många andra familjebilar som klarar av detta, skulle jag säga.
Om man tycker att detta känns lite trött så kan man invänta Tesla Roadster med rocketpaketet som ska klara 0-100 på 1,1 sekunder. :cool:
Absolut, sen vaknade folk och insåg att de skulle ha en bil för att ligga och pendla i rusning bland alla andra och att alla inte har 1.380000 kr liggandes eller runt 10 000 i månaden som den säkert kommer kosta i leasing.

Man får ju vara lite realistisk.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
När man pratar acceleration är det ju flera saker som skiljer mot förbränningsmotorbilar. Man har kraften från stillastående och man behöver inte växla eller slira på kopplingen. Därför blir det lätt att komma iväg snabbt. Sedan finns det en annan akustisk återkoppling när man utnyttjar effekten på en förbränningsmotor. På elbilen kan man accelerera maximalt utan att tänka så mycket på det. Är man inte explicit ute efter att accelerera fort kanske man inte varvar förbränningsmotorn över 5000 rpm. Jag tror att skillnaden i normal trafik märks mer än man märker skillnaden om man klockar 0-100 med syftet att just minimera den tiden.
Sant. Det är t ex en glädje att kunna köra om alla EPA-traktorer snabbt och säkert. Eller att komma upp i motorvägsfart rejält snabbt när det är en kort, jobbig påfart. Jag tycker faktiskt man har god nytta av att bilen svarar rappt vid behov även i vardagstrafiken.
 
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Nej alla elbilar är inte blixtsnabba, men de snabbare modellerna är bra mycket vassare än ICE-bilarna. Jag har den tröttaste MachE-modellen och den tar 6 sekunder på sig 0-100 vilket är helt OK för en standardbil. GT:n klarar av samma sak på 3,7 sekunder. En Tesla Plaid gör 0-100 på 2,1 sekunder och 0-200 på 6,1 sekunder. Det är väl inte speciellt många andra familjebilar som klarar av detta, skulle jag säga.
Om man tycker att detta känns lite trött så kan man invänta Tesla Roadster med rocketpaketet som ska klara 0-100 på 1,1 sekunder. :cool:
Håller med dig.

Nu var det en nybliven ägare till Polestar 2 som skrev att elbilar var snabbare. En sådan formulering läser jag som att det gäller generellt. Det stämmer naturligtvis inte. Generella påståenden gör iofs sällan det.

Ovanför läste vi att det inte gäller för Mokka jämfört med befintlig diesel.

Tittar vi närmare på Polestar så är detta specen:
0-100 7,4 s (som en bättre familjediesel från 2020 talet)
Toppfart 160 km/h (som en familjebil från 1970 talet)

sedan finns den med två elmotorer:
0-100 4,7 sekunder (som en liten sportig och dyr bil från 2020)
Toppfart 205 km/h (som en familjebil från 2000)

Vill man ha motsvarande prestanda i ICE får man betala (minst?) lika mycket så det är inte attraktivt idag. Själva formuleringen i inlägget var dock felaktig, eller dålig.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.