1 822 068 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Billig Toyota är väl att ta i, fast de nya tycker jag är gravt fula med alla knasiga kanter så det är inte aktuellt.R Rolle85 skrev:
Ska man prata billig känsla så kan man kolla in Mercedes EQS, som dom har tappat det man tror inte det är sant
MRLINDELL skrev:
Liten notis om fabrikanternas skrytdata.
WLTP är den teoretiskt möjliga körsträckan fabrikanten testat fram.
Läser man det finstilta så får inget batteri i princip dyka under 10% laddning, då blir bilen stående.
Det finns även en rekommendation att inte parkera bilen och låta den stå under 20% laddning.
WLTP.
I Europa mäts elfordons räckvidd enligt standarden Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Enligt denna standard mäts räckvidden vid en genomsnittshastighet av 48 km/tim i sommartemperatur från full laddning till tömt batteri. Faktisk körsträcka är beroende av körstil och andra externa faktorer. Räckvidden enligt WLTP är därför normalt inte möjlig att uppnå under verkliga förhållanden.
Därför är WLTP ingen tillförlitlig siffra. När du laddat bilen fullt så får du en siffra på panelen för möjligt körsträcka. Det är den sträckan du har till förfogande.
Så provkör bra laddade bilar och testa i olika trafikmiljöer och hastigheter.
Det finns också olika storlekar på motorer och även två motorer.
Här kan du läsa hur wltp-testet går till. Särskilt intressant är annex B8 som börjar på sidan 409. Det beskriver hur räckvidden fastställs för elbilar:
https://unece.org/sites/default/files/2021-08/R154e.pdf
Den korta versionen är att en körcykel upprepas tills bilen stannar eller inte längre klarar av att hålla rätt hastighet enligt cykeln. Så här ser det t ex ut när man testar landsvägskörning respektive motorväg:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det finns ingen bil som kan köra hela WLTP räckvidden.useless skrev:
Här kan du läsa hur wltp-testet går till. Särskilt intressant är annex B8 som börjar på sidan 409. Det beskriver hur räckvidden fastställs för elbilar:
[länk]
Den korta versionen är att en körcykel upprepas tills bilen stannar eller inte längre klarar av att hålla rätt hastighet enligt cykeln. Så här ser det t ex ut när man testar landsvägskörning respektive motorväg:
[bild]
För konsumenten är det färddatorns info som ger feedback på vad som händer.
Det skiljer från WLTP och den upplevda räckvidden på olika bilmärken.
Norge ligger före sverige både i antal elbilar och undersökningar vad kunder anser.
Vi har ungefär samma klimat.
https://www.elbil24.no/nyttig/sa-fornoyde-er-vi-med-rekkevidden/73359127
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så har det väl alltid varit? Dock kommer man lite närmare sanningen än med den gamla NEDC-standarden.MRLINDELL skrev:
Om du tror att WLTP-testet ska visa exakt hur långt du kan köra under dina förhållanden så har du missuppfattat syftet. Testet är till för att ge standardiserade och verifierade siffror så man kan jämföra olika bilar.
De har, åtminstone har haft", olika positioneringar inom respektive koncern.Johannes Carlsson skrev:
Lexus har/ Toyotas varumärke för lyx/komfort.
Polestar är sprunget ur Volvos verksamhet för göra Volvo "sportigare", finns tillval till 2an för att förstärka det intrycket. Var ombyggnad av befintliga Volvomodeller innan Geely renodlade till eget varumärket.
Cupran är väl ett sätt för VW att producera en sportigare bil med Seat-touch i utseendet, liknande Polestar.
Så de bör attrahera olika målgrupper utifrån vad man värdesätter och vill betala för en bil. Så Lexus och Polestar positioneras mot olika kundkategorier.
Uppträdande på väg som styrning, fjädring, reagerar på gaspådrag, etc, i de här prisklasserna ska finnas som funktion där man kan välja. I vår diesel, där man väljer sport, komfort, ekonomi, etc, och även hastighetspåverkad styrning som också kan ställas in hur lätt/tung den ska vara.
Och även adaptiv farthållare och "självkörande" i någon form ser jag som en standardfunktion, vilket inte Polestar 2 har utan är ett tillval.
Redigerat:
Jag tror de flesta fattar att WLTP inte är en fiktiv siffra.useless skrev:
Så har det väl alltid varit? Dock kommer man lite närmare sanningen än med den gamla NEDC-standarden.
Om du tror att WLTP-testet ska visa exakt hur långt du kan köra under dina förhållanden så har du missuppfattat syftet. Testet är till för att ge standardiserade och verifierade siffror så man kan jämföra olika bilar.
När t ex KIA e-niro ägare är mest nöjda med räckvidden, framförallt med några minusgrader.
Man lovar 45 mil och får ut 39.9 mil
Och testerna visar tydligt att vintertid minskar räckvidden med runt 30% på många elbilar.
Men det framgår inte tydligt om det är batteriet enbart eller hur man använder bilen med rattvärme, stolvärme, kupévärme etc.
Mer komfort vintertid och man får ladda oftare eller ständigt helt enkelt.
Alla elbilar här har sladden kopplad hemma och när det är sommar hänger den på väggen. Helt klart, vintern äter körsträcka.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Kan tycka att WLTP funkar bra för ICE bilar men just elbilar vintertid är en svaghet där jämförelsen varierar mycket, lite mer motorväg vore väl bra också.MRLINDELL skrev:
Jag tror de flesta fattar att WLTP inte är en fiktiv siffra.
När t ex KIA e-niro ägare är mest nöjda med räckvidden, framförallt med några minusgrader.
Man lovar 45 mil och får ut 39.9 mil
Och testerna visar tydligt att vintertid minskar räckvidden med runt 30% på många elbilar.
Men det framgår inte tydligt om det är batteriet enbart eller hur man använder bilen med rattvärme, stolvärme, kupévärme etc.
Mer komfort vintertid och man får ladda oftare eller ständigt helt enkelt.
Alla elbilar här har sladden kopplad hemma och när det är sommar hänger den på väggen. Helt klart, vintern äter körsträcka.
E-Niro och Kona är exempel på effektiva bilar, lika så har Tesla model 3 visat sig bra vintertid
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Cupra och Polestar är typ samma sak. Nu har ju Cupra t.ex. Leon som även är en Seat där man lyxat och sportat till en Seat. Sen är Polestar en nivå upp och mer premium, även om skillnaden inte är enorm på helheten.A AndersS skrev:De har, åtminstone har haft", olika positioneringar inom respektive koncern.
Lexus har/ Toyotas varumärke för lyx/komfort.
Polestar är sprunget ur Volvos verksamhet för göra Volvo "sportigare", finns tillval till 2an för att förstärka det intrycket. Var ombyggnad av befintliga Volvomodeller innan Geely renodlade till eget varumärket.
Cupran är väl ett sätt för VW att producera en sportigare bil med Seat-touch i utseendet, liknande Polestar.
Så de bör attrahera olika målgrupper utifrån vad man värdesätter och vill betala för en bil. Så Lexus och Polestar positioneras mot olika kundkategorier.
Uppträdande på väg som styrning, fjädring, reagerar på gaspådrag, etc, i de här prisklasserna ska finnas som funktion där man kan välja. I vår diesel, där man väljer sport, komfort, ekonomi, etc, och även hastighetspåverkad styrning som också kan ställas in hur lätt/tung den ska vara.
Och även adaptiv farthållare och "självkörande" i någon form ser jag som en standardfunktion, vilket inte Polestar 2 har utan är ett tillval.
Just chassie och styrkänsla tror jag du missar poängen här, det har man generellt gjort även på t.ex Volvo. Med bra styrkänsla så förmedlar bilen vad hjulen gör genom ratten väl, det är inte bara en balans om hur lätt/trög den är. Detta skall göras utan att bilen blir besvärlig att hantera. Detta har egentligen inget med premium att göra utan att man utformat hjulupphängning och styrning på ett sådant sätt. Viktfördelning, drivning och krängning påverkar också mycket.
Bilen förmedlar vad som händer och reagerar tydligt på input. Här har t.ex. BMW och Honda historiskt varit väldigt bra på att få till en bra balans.
De körlägen jag provat justerar mest servoverkan på ratten, lite olika skarp gasrespons och hårdheten på stötdämpare. Styrkänslan ligger utanför detta
Är mycket subjektivt hur du uppfattar styrrespons och om du kollar finns det som tillval på modell av Polestar2 med fyrhjuldrift där man kan lägga till paket med Öhlinskomponenter, Brembobromsar, etc.Johannes Carlsson skrev:
Cupra och Polestar är typ samma sak. Nu har ju Cupra t.ex. Leon som även är en Seat där man lyxat och sportat till en Seat. Sen är Polestar en nivå upp och mer premium, även om skillnaden inte är enorm på helheten.
Just chassie och styrkänsla tror jag du missar poängen här, det har man generellt gjort även på t.ex Volvo. Med bra styrkänsla så förmedlar bilen vad hjulen gör genom ratten väl, det är inte bara en balans om hur lätt/trög den är. Detta skall göras utan att bilen blir besvärlig att hantera. Detta har egentligen inget med premium att göra utan att man utformat hjulupphängning och styrning på ett sådant sätt. Viktfördelning, drivning och krängning påverkar också mycket.
Bilen förmedlar vad som händer och reagerar tydligt på input. Här har t.ex. BMW och Honda historiskt varit väldigt bra på att få till en bra balans.
De körlägen jag provat justerar mest servoverkan på ratten, lite olika skarp gasrespons och hårdheten på stötdämpare. Styrkänslan ligger utanför detta
Så det man provkör är inte alltid det man kan beställa.
För er som ska beställa bilar, kolla vilka funktioner som kan levereras utifrån elektronik-komponetbrist . Polestar har t.ex. stoppat Pilot-paket och tagit fram Pilot lite-packet.
Så kolla extra noga om det saknas något vid beställning.
Så kolla extra noga om det saknas något vid beställning.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Du kanske inte vill förstå helt enkelt?A AndersS skrev:
Jag har inte provkört Polestar 2 ännu, men de som jag pratat med som kört den i veckan var inte positiva så därefter är mina förväntningar. Återstår att se när jag provat
Efter att ha våndats i besultsångest fram och tillbaka har jag till slut beställt en MB GLE 350 DE, laddhybrid... Det känns helt enkelt som den bästa "kompromissen" just nu.A AndersS skrev:
Svågerns fjällenresa med en Model X blev ju allt annat än kul med lååånga väntetider för att ladda så jag hoppar av elbilsspåret nu med en laddhybrid Diesel istället.
Den går 106 km WLTP (75-80 km på vintern enligt ett par som har dem) så jag klarar med råge mig fram och tillbaka till jobbet (och kan ladda på jobbet) så det blir endast under långresor det blir Diesel...
MB reserverade sig vid beställning om att det kan bli förändringar men då har jag valet att avbeställa om det blir större förändringar samt att priset kan justeras. 13 månader leveranstid...
Valet gjort!