Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Du kanske inte vill förstå helt enkelt?

Jag har inte provkört Polestar 2 ännu, men de som jag pratat med som kört den i veckan var inte positiva så därefter är mina förväntningar. Återstår att se när jag provat
Ber om ursäkt, trodde du provkört en Polestar när du beskrev skillnader så detaljerat. Hörsägen är lurigt och ännu värre motorjournalisterna :cool:
En bil med bra styrrespons kan många uppfatta som "nervös", så för de flesta ska den inte vara så exakt.
Du får då provköra en Polestar Dual med Performancepaket. ;)
Har fuskat lite med tävlingsbilar en gång i tiden.
 
Redigerat:
G
anders07 anders07 skrev:
Efter att ha våndats i besultsångest fram och tillbaka har jag till slut beställt en MB GLE 350 DE, laddhybrid... Det känns helt enkelt som den bästa "kompromissen" just nu.
Svågerns fjällenresa med en Model X blev ju allt annat än kul med lååånga väntetider för att ladda så jag hoppar av elbilsspåret nu med en laddhybrid Diesel istället.
Den går 106 km WLTP (75-80 km på vintern enligt ett par som har dem) så jag klarar med råge mig fram och tillbaka till jobbet (och kan ladda på jobbet) så det blir endast under långresor det blir Diesel...

MB reserverade sig vid beställning om att det kan bli förändringar men då har jag valet att avbeställa om det blir större förändringar samt att priset kan justeras. 13 månader leveranstid... :(

Valet gjort!
Scheisse 13 månader det var lång tid kanske det nya normala dock :(.
 
G Greger_08 skrev:
Scheisse 13 månader det var lång tid kanske det nya normala dock :(.
Trabant-vibbar, någon? :crysmile:
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Majgårdarna
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Detta är mer utbrett i kallare områden där batteriet försämras snabbare.14 sep. 2021
Det där är fel. Batteriet degraderar snabbare i tropiskt heta klimat än i vårt svala nordiska.

Nu börjar det bli rätt mycket svamel från dig..
 
  • Gilla
Fields of Anfield Road och 4 till
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
För er som ska beställa bilar, kolla vilka funktioner som kan levereras utifrån elektronik-komponetbrist . Polestar har t.ex. stoppat Pilot-paket och tagit fram Pilot lite-packet.
Så kolla extra noga om det saknas något vid beställning.
När jag beställde min ID.4 GTX skippade jag assistantpaketet m.m. då det påstods just att komponentbristen kan göra att beställningar med extrapaket förlänger leveranstiden. Vet inte om det stämmer men ville inte chansa.
 
Problemet som finns är att tillverkarna inte har garantier för när elektronikkomponenter kan levereras.
Och det gäller alla bilar oberoende av vad de drivs med, så inget specifikt för elbilar.
 
Rkarlsson skrev:
Jag har nästan aldrig ägt en bil längre än ett år. Renaulten jag hade var den längsta på 3 år. Hyundaien jag har nu är inne på sitt andra år.
Jag vill inte ha 10 år gammal bil för att pendla till jobbet.
Precis som jag skrev:
Jag kan tänka mig att folk som främst använder bilen för att åka till/från jobbet skiter fullständigt i de grejerna, de sitter ju bara i förarsätet och kör bilen på kända vägar.
För mig som använder bilen främst till långresor blir det skillnad. 200 av mina 800 mil om året är sommarens campingsemester.

Jag gillar inte heller att behöva byta mobil så ofta, och ogillar starkt att behöva uppgradera datorn till ny version av operativsystemet. Det sänker min produktivitet att behöva "lära om".
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Men det finns ingen bil som kan köra hela WLTP räckvidden.
WLTP är väl till för att man ska kunna jämföra bilar med varandra? Inte för att garantera räckvidd.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 5 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Scheisse 13 månader det var lång tid kanske det nya normala dock :(.
Ja, det verkar så... Kikade på en BMW X5 45e också (lite sämre räckvidd än GLE'n) och den var också drygt ett år bort innan leverans... :(
 
P
G Greger_08 skrev:
Scheisse 13 månader det var lång tid kanske det nya normala dock :(.
De har fabrik i ukraina så det är stora problem för mb, vw och porsche.
Grannens kollega jobbade som underleverantör med kabelstammar som tydligen tillverkades i ua.

Hoppas de löser det och släpper på det.
 
  • Ledsen
anders07
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ber om ursäkt, trodde du provkört en Polestar när du beskrev skillnader så detaljerat. Hörsägen är lurigt och ännu värre motorjournalisterna :cool:
En bil med bra styrrespons kan många uppfatta som "nervös", så för de flesta ska den inte vara så exakt.
Du får då provköra en Polestar Dual med Performancepaket. ;)
Har fuskat lite med tävlingsbilar en gång i tiden.
Bra styrrespons är inte alls samma sak som nervös, det är heller inte en fråga om snabb/långsam utväxling på styrningen som gör det, men för snabb styrning blir ofta jobbigt i längden. Det är det som gör att inte alla får till det. Bra feedback i styrningen så föraren känner vad som händer utan att det blir ryckigt, nervöst och så.
Min Volvo är helt död i styrningen så den är rätt trist, Lexusen är jättefin på kurviga vägar även om man bara är ute och glider.
Men visst på långa motorvägsturer är den döda styrningen möjligtvis lite mer avslappnad, fast jag ger mer för att ratten går att hålla längst ner. (Guldstjärna till de bilar med 2 ekrad ratt)
 
Nu har jag kört hela helgen, nu när jag ser andra nyare bilar med förbränningsmotorer så tänker jag ”fasen va 2019…nu är det el som gäller…” sen så blåser jag förbi dem
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Bra styrrespons är inte alls samma sak som nervös, det är heller inte en fråga om snabb/långsam utväxling på styrningen som gör det, men för snabb styrning blir ofta jobbigt i längden. Det är det som gör att inte alla får till det. Bra feedback i styrningen så föraren känner vad som händer utan att det blir ryckigt, nervöst och så.
Min Volvo är helt död i styrningen så den är rätt trist, Lexusen är jättefin på kurviga vägar även om man bara är ute och glider.
Men visst på långa motorvägsturer är den döda styrningen möjligtvis lite mer avslappnad, fast jag ger mer för att ratten går att hålla längst ner. (Guldstjärna till de bilar med 2 ekrad ratt)
På landsväg åker man med Pilot Assist, absolut mest avslappnat;)
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Nu har jag kört hela helgen, nu när jag ser andra nyare bilar med förbränningsmotorer så tänker jag ”fasen va 2019…nu är det el som gäller…” sen så blåser jag förbi dem
Hade du fått med Pilot lite-paketet? Större skillnad än el:cool:
 
R Rolle85 skrev:
Nu har jag kört hela helgen, nu när jag ser andra nyare bilar med förbränningsmotorer så tänker jag ”fasen va 2019…nu är det el som gäller…” sen så blåser jag förbi dem
Jag körde dieselvolvon idag... knattrar ju så man skäms
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.