1 822 094 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ber om ursäkt, trodde du provkört en Polestar när du beskrev skillnader så detaljerat. Hörsägen är lurigt och ännu värre motorjournalisternaJohannes Carlsson skrev:
En bil med bra styrrespons kan många uppfatta som "nervös", så för de flesta ska den inte vara så exakt.
Du får då provköra en Polestar Dual med Performancepaket.
Har fuskat lite med tävlingsbilar en gång i tiden.
Redigerat:
Scheisse 13 månader det var lång tid kanske det nya normala dockanders07 skrev:
Efter att ha våndats i besultsångest fram och tillbaka har jag till slut beställt en MB GLE 350 DE, laddhybrid... Det känns helt enkelt som den bästa "kompromissen" just nu.
Svågerns fjällenresa med en Model X blev ju allt annat än kul med lååånga väntetider för att ladda så jag hoppar av elbilsspåret nu med en laddhybrid Diesel istället.
Den går 106 km WLTP (75-80 km på vintern enligt ett par som har dem) så jag klarar med råge mig fram och tillbaka till jobbet (och kan ladda på jobbet) så det blir endast under långresor det blir Diesel...
MB reserverade sig vid beställning om att det kan bli förändringar men då har jag valet att avbeställa om det blir större förändringar samt att priset kan justeras. 13 månader leveranstid...
Valet gjort!
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
När jag beställde min ID.4 GTX skippade jag assistantpaketet m.m. då det påstods just att komponentbristen kan göra att beställningar med extrapaket förlänger leveranstiden. Vet inte om det stämmer men ville inte chansa.A AndersS skrev:
Problemet som finns är att tillverkarna inte har garantier för när elektronikkomponenter kan levereras.
Och det gäller alla bilar oberoende av vad de drivs med, så inget specifikt för elbilar.
Och det gäller alla bilar oberoende av vad de drivs med, så inget specifikt för elbilar.
Precis som jag skrev:Rkarlsson skrev:
För mig som använder bilen främst till långresor blir det skillnad. 200 av mina 800 mil om året är sommarens campingsemester.
Jag gillar inte heller att behöva byta mobil så ofta, och ogillar starkt att behöva uppgradera datorn till ny version av operativsystemet. Det sänker min produktivitet att behöva "lära om".
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Bra styrrespons är inte alls samma sak som nervös, det är heller inte en fråga om snabb/långsam utväxling på styrningen som gör det, men för snabb styrning blir ofta jobbigt i längden. Det är det som gör att inte alla får till det. Bra feedback i styrningen så föraren känner vad som händer utan att det blir ryckigt, nervöst och så.A AndersS skrev:Ber om ursäkt, trodde du provkört en Polestar när du beskrev skillnader så detaljerat. Hörsägen är lurigt och ännu värre motorjournalisterna
En bil med bra styrrespons kan många uppfatta som "nervös", så för de flesta ska den inte vara så exakt.
Du får då provköra en Polestar Dual med Performancepaket.
Har fuskat lite med tävlingsbilar en gång i tiden.
Min Volvo är helt död i styrningen så den är rätt trist, Lexusen är jättefin på kurviga vägar även om man bara är ute och glider.
Men visst på långa motorvägsturer är den döda styrningen möjligtvis lite mer avslappnad, fast jag ger mer för att ratten går att hålla längst ner. (Guldstjärna till de bilar med 2 ekrad ratt)
På landsväg åker man med Pilot Assist, absolut mest avslappnatJohannes Carlsson skrev:
Bra styrrespons är inte alls samma sak som nervös, det är heller inte en fråga om snabb/långsam utväxling på styrningen som gör det, men för snabb styrning blir ofta jobbigt i längden. Det är det som gör att inte alla får till det. Bra feedback i styrningen så föraren känner vad som händer utan att det blir ryckigt, nervöst och så.
Min Volvo är helt död i styrningen så den är rätt trist, Lexusen är jättefin på kurviga vägar även om man bara är ute och glider.
Men visst på långa motorvägsturer är den döda styrningen möjligtvis lite mer avslappnad, fast jag ger mer för att ratten går att hålla längst ner. (Guldstjärna till de bilar med 2 ekrad ratt)
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg