1 822 368 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Du tolkar nog det en smula felaktigt. Det påstods tidigare i tråden att kvalitén på Tesla Model 3 är ljusår bättre än Model S. Men om bromsarna havererar på en 1 år gammal bil som exemplet i videon visar år så får det mig att tvivla på om det är kvalité som är ljusår bättre.P Pin skrev:Du blandar ihop olika saker. Service är en sak, underhåll en annan, bilprovningen en tredje och kundnöjdhet en fjärde.
Vi kan nog alla vara överens att all service relaterat till ICE utgår på Tesla och alla andra elbilar. Tillkommer eventuellt service av något relaterat till batteri eller elmotor men jag känner inte till något sådant.
Underhåll kan vara förebyggande, tex byta bromsar innan de blir dåliga eller byta däck innan de är blanka eller laga ett stenskott i vindrutan.
Sedan kan du vänta till något går sönder och byta eller laga först då.
Vad som hamnar i bilprovningens statistik beror dels på kvalitet på bilen och dels på hur ägarna tar hand om dem. Det senare kan skilja sig åt mellan olika segment av bilar med olika kundgrupper som är pedanter eller slarviga, har råd eller inte att fixa fel, som ser bilen som sin ögonsten eller transport från A till B.
Kundnöjdhet delvis som punkten ovan, men en faktor med dyra och fina bilar kan vara att ägaren inte vill erkänna att bilen är dålig. Men det kan ju även ske med billiga bilar för ägaren vill försvara sitt billiga val.
Ingen har påstått att tesla har bestämt att de besiktigas efter tre år, det gäller alla bilar och du tolkade ”man” fel. Tesla behöver inte tex oljebyte. Ett faktum. Tesla styr över vilken service som ska göras för att garantin ska gälla. Ett faktum. Samma för alla biltillverkare.
Att Tesla är avsevärt mycket bättre är det du själv din skriver i det jag citerar, eller tolkar jag dig fel nu![]()
Jag vet inget om bromsarna men nya Tesla har inte de problem med lacksläpp och dålig passform som de tidigare modellerna hade.M Mathias1 skrev:
Att diskutera kvalitetsproblem på just elbilar kan väl ändå vara högst relevant i en tråd med frågeställningen om det är för tidigt att köpa elbil.A Avemo skrev:
Den bromskonstruktion som appliceras på de elbilar som finns idag är inte fullt anpassad utifrån på den regenerativa bromsfunktionen man normalt har i en elbil. Det medför att bromsarna inte motioneras i den mån som behövs och då uppstår även diverse problem. Just vad gäller bromsarna och dess teknik har man ännu inte funnit någon vettig lösning. Där är tekniken inte mogen. Detta kan vara ett skäl att avvakta köpet av elbil om man vill slippa problem på just den punkten.
Visst är det väl så att bromsverkan försämras när delar av bromsbelägget saknas. Det är en vital del för att över huvudtaget få stopp på bilen.
Har genom åren bytt bromsar på säkert ett 100-tal bilar och MC, så helt novis är jag inte på det området.
Utan att avslöja allt för mycket så kan jag berätta att kommande elbilar hos en stor biltillverkare kommer ha en disk cleaning funktion inbyggt i centraldatorn.M Mathias1 skrev:Att diskutera kvalitetsproblem på just elbilar kan väl ändå vara högst relevant i en tråd med frågeställningen om det är för tidigt att köpa elbil.
Den bromskonstruktion som appliceras på de elbilar som finns idag är inte fullt anpassad utifrån på den regenerativa bromsfunktionen man normalt har i en elbil. Det medför att bromsarna inte motioneras i den mån som behövs och då uppstår även diverse problem. Just vad gäller bromsarna och dess teknik har man ännu inte funnit någon vettig lösning. Där är tekniken inte mogen. Detta kan vara ett skäl att avvakta köpet av elbil om man vill slippa problem på just den punkten.
Visst är det väl så att bromsverkan försämras när delar av bromsbelägget saknas. Det är en vital del för att över huvudtaget få stopp på bilen.
Har genom åren bytt bromsar på säkert ett 100-tal bilar och MC, så helt novis är jag inte på det området.
Den tar in parametrar såsom luftfuktighet, temperatur, hur mycket friktionsbromsen använts hittills och kräver mha. dessa parameterar som ledning att mer brake blending (friktionsbroms skall blandas in mer) skall appliceras när det anses behövas.
Jag har läst lite om denna teknik tidigare. Blir intressant att se om det kan bidra till mindre krångel med bromsarna. Man får ju hoppas att adderandet av dessa extra sensorer inte ställer till mer krångel än nytta bara. Som i många system så blir tillägget av fler komponenter också fler antal möjliga felkällor på köpet.V vectrex skrev:Utan att avslöja allt för mycket så kan jag berätta att kommande elbilar hos en stor biltillverkare kommer ha en disk cleaning funktion inbyggt i centraldatorn.
Den tar in parametrar såsom luftfuktighet, temperatur, hur mycket friktionsbromsen använts hittills och kräver mha. dessa parameterar som ledning att mer brake blending (friktionsbroms skall blandas in mer) skall appliceras när det anses behövas.
Tids nog lär det visa sig vilket som är bästa lösningen. Fortsättning följer
Denna disc cleaningfunktion har jag själv inbyggd i min centralhjärnaV vectrex skrev:Utan att avslöja allt för mycket så kan jag berätta att kommande elbilar hos en stor biltillverkare kommer ha en disk cleaning funktion inbyggt i centraldatorn.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag väljer att bortse från din attityd. Håll en god ton om du tycker att någon bemöter dig på ett nedsättande sätt för att du är kvinna ta det via PM. Sen beklagar jag att du råkat ut för massa korkade män.KristinaRT skrev:
Jag väljer att för tillfället bortse från den sexistiska och nedlåtande undertonen i din kommentar.
Självklart har jag skruvat själv, det handlar bara om att våga och att ha koll på vilka skruvar som ska vara var.
Riktigt trist attityd mot kvinnor du har… du skriver att du hoppas du inte möter en Tesla, jag hoppas jag någonsin slipper möta dig.
Gör man några hårda inbromsningar lite då och då så förebygger man en hel del problem precis så som du gör.W witten skrev:
Det gäller förstås även vanliga fossilbilar för de som kör ecodriving med ägg under gaspedalen. Men främst drabbar det discbromsar bak på lite lättare bilar.
Det som skiljer med elbilar är att bromsarna i fram även kan kärva.
Förr i tiden körde man ofta med trumbroms bak och då kunde det lätt gå både 15 och 20 tusen mil utan några som helst problem. Förstås inte samma bromsverkan men några kärvande bromsar träffade man sällan på. Allt var inte sämre förr
Jag är med på allt utom slutsatsen. Såsom folk i allmänhet kör så slipper man inte problemet på en bränsledriven bil. Så om avvaktan är för att invänta bromsar som inte rostar när man bara bromsar normalt så måste man avvakta med att köpa bil och inte bara elbil. Intressant nog har Volkswagen tagit till en gammal beprövad metod för att få bromsarna att inte rosta lika mycket. Trumbromsar i bak.M Mathias1 skrev:Den bromskonstruktion som appliceras på de elbilar som finns idag är inte fullt anpassad utifrån på den regenerativa bromsfunktionen man normalt har i en elbil. Det medför att bromsarna inte motioneras i den mån som behövs och då uppstår även diverse problem. Just vad gäller bromsarna och dess teknik har man ännu inte funnit någon vettig lösning. Där är tekniken inte mogen. Detta kan vara ett skäl att avvakta köpet av elbil om man vill slippa problem på just den punkten.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Brukar inte bromsa hårt... Skivorna funkar ändå bra. Men kör bensinare....W witten skrev:
Service på bromsar ingår byte av bromsvätska. Det lär vara lika viktigt på en elbil som en bensin bil.
Det behöver förstås inte vara den enskilda anledningen. Men inför ett beslut eller en lite större affär gör man gärna upp en lista av för och nackdelar. Är det då så att man som spekulant vill undvika kostsamma bromsbyten och oplanerade verkstadsbesök så kan valet av bromsteknik på just den bilen man är spekulant på vara av visst värde. Sedan kanske valet av bil inte står och faller enbart på bromsarna.A Avemo skrev:Jag är med på allt utom slutsatsen. Såsom folk i allmänhet kör så slipper man inte problemet på en bränsledriven bil. Så om avvaktan är för att invänta bromsar som inte rostar när man bara bromsar normalt så måste man avvakta med att köpa bil och inte bara elbil. Intressant nog har Volkswagen tagit till en gammal beprövad metod för att få bromsarna att inte rosta lika mycket. Trumbromsar i bak.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Varför skriver du inte det då, istället för att skriva något trams om att Tesla bestämt att bilarna ska besiktigas först efter 3 år.M Mathias1 skrev:
Det är ju som du vet inget krav att serva sin nya bil oavsett märke.
Är man trådpolis för att man påpekar dina logiska kullerbyttor?M Mathias1 skrev:
Det står dig fritt fram att korrigera mina sådana, eller andras om du hittar de.
Du måste väl ändå hålla med om att det är löjligt att peka ut ett fel som drabbar både elbilar och ICE-bilar som ett problem just för elbilar?
Alla punkteringar jag haft på mina bilar har varit på ICE-bilar, men inte skulle jag påstå att det är ett specifikt fel för dessa, eller låtsas om att inte samma sak kan hända en elbil-
Jag har liknade funktion på min Passat Alltrack från 2017. När man kör länge utan att bromsa i vårt väder så torkas bromsarna då och då per automatik. Inget man märker vid körning.A Avemo skrev:Jag har hört talas om den funktionen förr. Problemet är ju inte isolerat till elbilar. Även bilar med en liten dieselmotor som har marginell motorbroms är ju drabbade av problemet. Jag har aldrig bytt bromsar på en elbil. Men överlag när jag bytt bromsar så har det mycket oftare berott på rost än slitage.
”Brake Disc Wiper- a great feature on your VW!
First introduced in the 2006 Volkswagen Passat and by model year 2009 installed on all vehicle with stability control (ESP or ESC), brake disc wipers are a little known safety feature on Volkswagen vehicles. As a vehicle drives in the rain a film of water builds up on the brake rotor. When the brake pads are applied to the brake disc the film of water must first be removed before braking can take place, resulting in longer and slower braking response. Here’s how Volkswagen vehicles correct this concern:
-The driver activates the wipers
-The windshield wiper switch position is broadcast across the vehicle’s computer networks (The vehicle has detected a rain driving situation)
-The ABS (Anti Lock Braking) control module receives this signal and begins to monitor how often the brakes are applied
-If the module has not detected a brake application for a 5 minute period brake disc wiping is initiated
-The ABS module applies slight braking pressure for 15 wheel revolutions to wipe to disc clean of any accumulated water film
-The ABS repeats this cycle as long as the wipers are on without the driver ever being aware of this process”
Tack. Jag har inte sett funktionen beskriven förr. Bara att den finns. På den beskrivningen ser det mest ut att vara fråga om att hålla vatten borta från bromsskivorna för att korta bromssträckan vid regn. Inget ont om det. Men det minskar knappast hur mycket skivorna rostar.nikasp skrev: