1 822 674 läst ·
27 239 svar
1823k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det finns många elbilar idag som kör trumbroms bak. VW ID, Renault Zoe, Audi Q4, Skoda, Cupra, tror även Peugeot har det på deras elbilar. Continental driver ju mycket utveckling med trumbromsar på elbilar. Nog kommer det bli vanlig lösning på ej prestandainriktade elbilar.M Mathias1 skrev:Gör man några hårda inbromsningar lite då och då så förebygger man en hel del problem precis så som du gör.
Det gäller förstås även vanliga fossilbilar för de som kör ecodriving med ägg under gaspedalen. Men främst drabbar det discbromsar bak på lite lättare bilar.
Det som skiljer med elbilar är att bromsarna i fram även kan kärva.
Förr i tiden körde man ofta med trumbroms bak och då kunde det lätt gå både 15 och 20 tusen mil utan några som helst problem. Förstås inte samma bromsverkan men några kärvande bromsar träffade man sällan på. Allt var inte sämre förr
Trevlig inställning du har mot övriga som skriver i tråden. Det är när de sakliga argumenten saknas som otrevligheterna kommer fram förstår jag.Fairlane skrev:
Varför skriver du inte det då, istället för att skriva något trams om att Tesla bestämt att bilarna ska besiktigas först efter 3 år.
Det är ju som du vet inget krav att serva sin nya bil oavsett märke.
Är man trådpolis för att man påpekar dina logiska kullerbyttor?
Det står dig fritt fram att korrigera mina sådana, eller andras om du hittar de.
Du måste väl ändå hålla med om att det är löjligt att peka ut ett fel som drabbar både elbilar och ICE-bilar som ett problem just för elbilar?
Alla punkteringar jag haft på mina bilar har varit på ICE-bilar, men inte skulle jag påstå att det är ett specifikt fel för dessa, eller låtsas om att inte samma sak kan hända en elbil-
Om du inte gillar att man diskuterar tekniska olikheter och problem på olika typer av bilar och tekniklösningar kanske det är bättre att skriva i en annan tråd.
Folk i allmänhet är nog mest intresserade av en saklig debatt där alla får lov att komma till tals och delge sina åsikter och tankar och lär av varandra. Det är liksom det ett forum går ut på. Att hålla på och tjafsa och komma med massa personangrepp är bara lågt.
Det är nog en del av lösningen med trumbroms. En skivbroms med dess öppna konstruktion är ju inte riktigt bra för det hårda klimat och salta vägar som vi har här. Blir dock svårt att applicera på bromsarna fram skulle jag tro. Men tekniken med periodvis motionering av skivbromsarna kan säkert vara smart.sunnis skrev:
Blir intressant att följa utvecklingen framåt på det området. Blir många nya innovationer som kommer tvingas fram de närmsta åren.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Då missförstår du mig totalt. Jag är synnerligen intresserad av de tekniska diskussionerna och lösningarna, liksom vad som fungerar bra och mindre bra i vardagen. Det jag reagerar mot är när du skriver en sak och menar något helt annat och så ska vi förstå vad du menar, eller när du kritiserar en brist på elbilen som är exakt densamma på en ICE-bil.M Mathias1 skrev:Trevlig inställning du har mot övriga som skriver i tråden. Det är när de sakliga argumenten saknas som otrevligheterna kommer fram förstår jag.
Om du inte gillar att man diskuterar tekniska olikheter och problem på olika typer av bilar och tekniklösningar kanske det är bättre att skriva i en annan tråd.
Folk i allmänhet är nog mest intresserade av en saklig debatt där alla får lov att komma till tals och delge sina åsikter och tankar och lär av varandra. Det är liksom det ett forum går ut på. Att hålla på och tjafsa och komma med massa personangrepp är bara lågt.
Det är knappast en dröm för någon utan mest en realitet att alla som reser mycket i tjänsten många gånger jobbar på flyg, flygplatser, hotellrum, tåg mm där arbetsmiljön är sämre än i en bil. Att sitta och jobba någon halvtimme i en elbil när den laddar är inte något stort problem sett i ett större sammanhang.tveksamt skrev:
Nu kanske jag missförstår dig, men varför skulle mycket resor plus att (med elbil nu då) då och då sitta inklämd i bilen för att jobba med datorn vara en dröm för någon? Vad känner de blir bättre av att spendera mer tid i bilen?
Och min tanke var mer ur ett arbetsmiljöperspektiv. Dvs. hur många timmar i veckan kan en arbetsgivare förvänta sig/kräva att en anställd sitter och jobbar med administrativa uppgifter med ett bilsäte som arbetsplats innan denne skulle få problem med att säga att den uppfyller sitt arbetsmiljöansvar?
Nu under pandemin har det pratats en del om arbetsgivarnas ansvar för den anställdes arbetsplats/ställning i bostaden, varför många fått fixat möbler, skärmar och annat till sin privata bostad. Går inte riktigt hand i hand med att man lika gärna kunnat skicka ut den anställde i bilen.
Såklart det är skillnad på 40 timmar i veckan och någon halvtimme här och där, men var går gränsen?
/Krille
Det är inga extra sensorer. Bara en liten mjukvarukomponent.M Mathias1 skrev:Jag har läst lite om denna teknik tidigare. Blir intressant att se om det kan bidra till mindre krångel med bromsarna. Man får ju hoppas att adderandet av dessa extra sensorer inte ställer till mer krångel än nytta bara. Som i många system så blir tillägget av fler komponenter också fler antal möjliga felkällor på köpet.
Tids nog lär det visa sig vilket som är bästa lösningen. Fortsättning följer![]()
N nallepu skrev:
Tyvärr inte totalt sett. Jämförelsen verkar endast gälla själva lagringen, inte omvandlingar och andra förluster.pacman42 skrev:
85-90% från eluttaget in i elbilens batteri vid laddning med tillräcklig hög effekt (3-fas 11kW) är normalt och rimligt. Mindre vid långsam laddning (mer försvinner då till drift av bilens elektronik samt kylsystem och ev. batterivärme).
Om dessa system är vakna när man använder V2L och vi antar att de drar 300W (inte alls orimligt) och man kör en tvättmaskin med förbrukning enligt bild blir verkningsgraden ca 63%.
Totalt alltså ca 55% från eluttag till tvättmaskin. KASS!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lösningen är naturligtvis att istället ta elbilen ut i naturen och ta med sig ELGRILLEN.
Notera att många elbilar och hybrider redan motionerar bromsarna. En del bromsar alltid lite i låg fart. Andra låser automatiskt bromsarna när bilen står stilla och har viss anläggning när den börjar rulla. Ytterligare andra bromsar med dem ett par gånger i veckan osv osv .
Jag har tre elfordon i familjen och de tre motionerar alla bromsarna, men på tre olika sätt.
Jag har tre elfordon i familjen och de tre motionerar alla bromsarna, men på tre olika sätt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Den är ljusår bättre om man ser till allmän konstruktion. Sen hade tidiga Model 3 lite problem med lack och rost. Förväntar mig att den hamnar runt medelbilen på bilprovningen. Sen hur det faktiskt blir återstår att se.M Mathias1 skrev:Hur vet vi att model 3 är ljusår bättre? Man har ju knappt börjat besiktiga dessa bilar ännu. Bilen behöver ju bli 3 år. De började ju säljas runt 2019.
Det större antalet model 3 börjar rulla in i besiktningshallarna först under detta år.
Krävs nog ett par år till innan man kan få något rättvisande statistiskt underlag kring model 3.
När min bil är fulladdad så regenerar den otroligt lite, när jag bromsar i början av resan efter fulladdning så blir det nästan alltid användning av bromsklossarna/skivorna.A ajn82 skrev:
Detta är ju alltså p.g.a inte slita onödigt på batterierna, som inte ska laddas hårt när de är nära fulladdade.
Ingen fara det är tryggt..M Mathias1 skrev:Får Tesla fritt spelrum att besluta över besiktningsintervallet på de bilar de säljer? Det var en nyhet. Är det inte som tidigare transportstyrelsen som beslutat att en bil ska besiktigas efter 36mån?
Hoppas aldrig jag möter en Tesla i trafiken. Inte nog med att de är självkörande och fria från all form av service, de är även obesiktigade enligt senaste uppgift
https://www.expressen.se/tv/nyheter/teslaforare-tittar-pa-film-bakom-ratten-kor-in-i-polis/