1 822 863 läst ·
27 239 svar
1823k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag vet inte hur det är för andra, men jag har alltid hittat problem med bromsarna långt innan besiktningen eller verkstaden, och jag är inte särskilt kunnig på mekanik. Jag tittar dock till sakerna ibland för säkerhets skull...
Vad föreslår du? Vill du ha krav på service med ett mycket kortare tidsintervall än besiktning? Eller vill du ha krav på tätare intervall för besiktning?M Mathias1 skrev:Är det inte högst relevant att veta att den bil man färdas i är säker både för sig själv och sina medtrafikanter?
Det är inte tvång att serva någon bil frånsett tillverkarens garantiåtaganden. Men att serva bilen först efter att bilprovningen satt körförbud på bilen förefaller vara en märklig strategi av underhåll, i synnerhet när det gäller bromsar.
Jag förstår inte varför det skulle vara roligare att få reda på problem med bromsarna på en service än på besiktningen. I båda fallen har man troligen kört bilen dit.
Nu har jag inte följt diskussionen jättenoga men jag förväntar mig att en service åtgärdar brister/problem långt innan de blir så allvarliga att besiktningen har åsikter.A Avemo skrev:
Det har bara sålts ca 2% rena Elbilar, resten klassas som "laddbara" hybrider som går någon km på en laddning i måttlig fart.M Mathias1 skrev:
Jag har kollat upp KIA e-niro som har 7 års garanti på allt. 45 mil på en laddning och bra laddsupport.
Man kan glömma dragkrok, bra cupé värme och på vintern halveras kapacitet och körsträcka på alla elbilar vad de än tutar i köparna.
Att ha garage, "motorvärmare" för cupén underlättar.
KIA har privatleasing 1.500 mil/år för 3.250:- per månad. Många har tyvärr bara 1.000 mil.
Jag har privatleasat KIA 2 säsonger (36 mån) med fri service. Har funkat bra. Bara tvättar bilen och lämnar tillbaka och hämtar ut en ny.
Nästa blir en KIA e-niro. Laddare hemma 7.000 och 3.500 för installation med lite nytt i proppskåpet där ute.
Tycker KIA Nero är mera genomtänkt och bättre allting än Teslas billigaste modell.
Redigerat:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Jag förstår inte riktigt resonemanget; syftet med årlig kontrollbesiktning är väl att kontrollera trafiksäkerheten hos bilar?M Mathias1 skrev:Är det inte högst relevant att veta att den bil man färdas i är säker både för sig själv och sina medtrafikanter?
Det är inte tvång att serva någon bil frånsett tillverkarens garantiåtaganden. Men att serva bilen först efter att bilprovningen satt körförbud på bilen förefaller vara en märklig strategi av underhåll, i synnerhet när det gäller bromsar.
Jag vet ju inte hur ditt bilägande ser ut men jag brukar känna efter och notera evt problem (tex m bromsar) med bilen när jag kör. Och nya bilar har stenkoll på hur de mår - min bil säger till mig om den hittar något fel.
Ja, men anledningen till att man har valt att inte kräva besiktning de första åren är att bilen inte anses försämras så mycket från att den är ny under den tiden.KristinaRT skrev:
Det har inget med eventuell service att göra.
Skulle nog personligen föredra ett rekommenderat serviceintervall där exempelvis bromsar byts när dessa nått en viss slitagegräns. När bilprovningen sätter körförbud så är ju inte detta någon typ av servicerekommendation utan pga att bilens bromsar har så pass dålig funktion att bilen blir farlig att framföra. Om en del tycker det är värt att ta denna risk och köra ihjäl sig så är det var och ens ensak men då kan man framföra sitt fordon på någon enslig väg i avlägset område och inte utanför skolor och liknande där det finns ett värde att kunna få stopp på bilen inom rimlig sträcka.A Avemo skrev:Vad föreslår du? Vill du ha krav på service med ett mycket kortare tidsintervall än besiktning? Eller vill du ha krav på tätare intervall för besiktning?
Jag förstår inte varför det skulle vara roligare att få reda på problem med bromsarna på en service än på besiktningen. I båda fallen har man troligen kört bilen dit.
Jag tror det är två helt olika saker. Det som normalt ingår i service efter X månader eller Y mil är inte samma punkter som den tyska bilprovningen slagit ner på. Olja, oljefilter, luftfilter, bromsvätska mm är inget som bilprovningen bryr sig om. Ibland har märkesverkstaden velat byta bromsbelägg onödigt tidigt, men sådant kommer ju upp i min färddator och jag antar att Teslas stora pekskärmar kan publicera liknande meddelanden om när bromsarna är slitna.Alfredo skrev:
Sedan finns gratistjänsten förbesiktning hos verkstaden som väl går ut på att dels få arbete att debitera och dels går ut på att få bättre statistik i bilprovningen. Det har kanske Tesla missat.
Du vill alltså ha service oftare än en gång per år?M Mathias1 skrev:Skulle nog personligen föredra ett rekommenderat serviceintervall där exempelvis bromsar byts när dessa nått en viss slitagegräns. När bilprovningen sätter körförbud så är ju inte detta någon typ av servicerekommendation utan pga att bilens bromsar har så pass dålig funktion att bilen blir farlig att framföra. Om en del tycker det är värt att ta denna risk och köra ihjäl sig så är det var och ens ensak men då kan man framföra sitt fordon på någon enslig väg i avlägset område och inte utanför skolor och liknande där det finns ett värde att kunna få stopp på bilen inom rimlig sträcka.
Att man får körförbud på grund av slitna bromsar måste vara ovanligt? Några gånger har jag råkat ut för att bilprovningen påpekat att bromsbeläggen eller skivorna behöver bytas, men aldrig fått körförbud.
Får Tesla fritt spelrum att besluta över besiktningsintervallet på de bilar de säljer? Det var en nyhet. Är det inte som tidigare transportstyrelsen som beslutat att en bil ska besiktigas efter 36mån?useless skrev:
Hoppas aldrig jag möter en Tesla i trafiken. Inte nog med att de är självkörande och fria från all form av service, de är även obesiktigade enligt senaste uppgift
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Är du verkligen så okunnig eller låtsas du bara för att provocera?M Mathias1 skrev:Får Tesla fritt spelrum att besluta över besiktningsintervallet på de bilar de säljer? Det var en nyhet. Är det inte som tidigare transportstyrelsen som beslutat att en bil ska besiktigas efter 36mån?
Hoppas aldrig jag möter en Tesla i trafiken. Inte nog med att de är självkörande och fria från all form av service, de är även obesiktigade enligt senaste uppgift
Vart skrev jag det?? Jag skrev att nya bilar inte behöver besiktas (enligt Transportstyrelsen, inte biltillverkaren) eftersom det är väldigt låg sannolikhet att det är några trafikfarliga fel på en bil de första tre åren.M Mathias1 skrev:
Men visst, om du behöver åka till en verkstad regelbundet för att konstatera om bromsarna eventuellt är dåliga så är det ok för mig. Själv känner jag det när jag trycker på pedalen.
Redigerat:
Har du skruvat med någon bil själv någon gång eller förlitar du dig på att den ska tala till dig när den inte mår bra?KristinaRT skrev:
Jag förstår inte riktigt resonemanget; syftet med årlig kontrollbesiktning är väl att kontrollera trafiksäkerheten hos bilar?
Jag vet ju inte hur ditt bilägande ser ut men jag brukar känna efter och notera evt problem (tex m bromsar) med bilen när jag kör. Och nya bilar har stenkoll på hur de mår - min bil säger till mig om den hittar något fel.
Personligen behöver jag inte åka in till verkstad då jag har tillgång till lift. Det är lite svårt att se slitagemönster på belägg och defekter så som sprickbildning på båda sidor av bromsskivorna annars. Likaså har jag inte så pass bra känsel att jag kan avgöra konditionen av bromsarna genom pedalen. Det klarar inte bilprovningen heller kan jag tala om.useless skrev:
Vart skrev jag det?? Jag skrev att nya bilar inte behöver besiktas (enligt Transportstyrelsen, inte biltillverkaren) eftersom det är väldigt låg sannolikhet att det är några trafikfarliga fel på en bil de första tre åren.
Men visst, om du behöver åka till en verkstad för att konstatera att bromsarna är dåliga så är det ok för mig. Själv känner jag det när jag trycker på pedalen.
Jag har heller inga bromsskivor i min bil som kan tala till mig utifall någon spricka eller liknande har uppstått.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Hoppas inte du möter en Renault eller en Volvo eller en Audi eller en etc heller för även de besiktigas första gången efter tre år.M Mathias1 skrev:Får Tesla fritt spelrum att besluta över besiktningsintervallet på de bilar de säljer? Det var en nyhet. Är det inte som tidigare transportstyrelsen som beslutat att en bil ska besiktigas efter 36mån?
Om du har så dålig läsförståelse så du tolkar det som att Tesla bestämt intervallet 3 år till första besiktning så förstår jag att du hittar en massa brister med de bilar du ogillar (exempelvis elbilar).
Bromsbelägg och skivor byts när det är dags, inte efter X mil. Det varierar från bil till bil och som sagt är det synnerligen ovanligt att man får körförbud. Det känns som du medvetet förstorar eventuella problem. Problem finns med elbilar, liksom med ICE-bilar, men man behöver ju inte överdriva de.
När samma problem dessutom finns på både ICE-bilar och elbilar så är det väl rätt löjligt att peka ut det som en brist för elbilen?