1 822 108 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
På ett annat forum var det just en diskussion om folk som sitter i bilen och laddar utanför Lidl (d.v.s. de laddar på Lidls gratisladdare utan att få in och handla).pacman42 skrev:
Det jag skrev där var att nackdelen med elbil är just att för att det ska funka vettigt behöver man kunna långsamladda till "normalpris" regelbundet. Och om man då varken har laddmöjlighet hemma eller på jobbet (man kanske inte ens arbetspendlar med bilen) så blir det väl att åka snålskjuts på nån gratisladdare nån gång i veckan?
Visst, man kan väl ifrågasätta om det är vettigt att köpa elbil med de förutsättningarna, men det kan ju vara så att förutsättningarna ändrats. Dessa personer har kanske laddmöjlighet på jobbet, men nu under pandemin så jobbar de hemma och kan alltså inte ladda dagligen "på jobbet".
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Intressant spaning. Var var detta någonstans? Det är väl något man får räkna med när man ger bort något gratis. Att folk tar mer än vad som känns rimligt och utanför vissa underförstådda förutsättningar.N Nerre skrev:På ett annat forum var det just en diskussion om folk som sitter i bilen och laddar utanför Lidl (d.v.s. de laddar på Lidls gratisladdare utan att få in och handla).
Det jag skrev där var att nackdelen med elbil är just att för att det ska funka vettigt behöver man kunna långsamladda till "normalpris" regelbundet. Och om man då varken har laddmöjlighet hemma eller på jobbet (man kanske inte ens arbetspendlar med bilen) så blir det väl att åka snålskjuts på nån gratisladdare nån gång i veckan?
Visst, man kan väl ifrågasätta om det är vettigt att köpa elbil med de förutsättningarna, men det kan ju vara så att förutsättningarna ändrats. Dessa personer har kanske laddmöjlighet på jobbet, men nu under pandemin så jobbar de hemma och kan alltså inte ladda dagligen "på jobbet".
Om 70-80% skulle kunna köra elbil, varför leta efter varför det idag inte passar för 20-30%?
Om, låt oss säga, fem år kanske merparten av dagens bilägare skulle kunna köra elbil och även annan prisbild.
Skulle 70-80% av alla med fossila/hybridbilar vilja köpa elbil idag så finns inte förutsättningarna, än mindre 100%.
Om, låt oss säga, fem år kanske merparten av dagens bilägare skulle kunna köra elbil och även annan prisbild.
Skulle 70-80% av alla med fossila/hybridbilar vilja köpa elbil idag så finns inte förutsättningarna, än mindre 100%.
Varifrån får du siffran 70-80%?A AndersS skrev:
Om vi vänder på det, om bara 20-30% skulle kunna köra elbil som det ser ut idag, varför inte erkänna det och titta på hur man skulle kunna öka den siffran?
Jag ser alldeles för mycket "det funkar för mig så då borde det funka för alla" i den här tråden.
Nu kommer säkert nån att kontra med att jag säger "det funkar inte för mig så det funkar inte för nån", men det har jag aldrig skrivit. Många av de nackdelar som jag tar upp påverkar inte ens mig personligen. Jag har t.ex. möjlighet att ladda hemma (jag har redan 16 A 3-fasuttag i garaget, men med 20A huvudsäkring och elvärme är det kanske inte så optimalt) och skulle säkert kunna slåss om de 8 laddplatserna på jobbet (men nu kör jag ju inte bil till jobbet).
Däremot känner jag en massa folk som bor i lägenhet och har gatuparkering, så jag har ju tillräckligt med fantasi för att kunna föreställa mig hur det skulle funka för dem.
Det jag har försökt få fram väldigt länge är att elbil idag bara är ett alternativ för en liten minoritet. Om 20 år ser det säkert annorlunda ut.
Precis som "ny bil" också bara är ett alternativ för en liten minoritet (annars skulle väl försäljningen av begagnade bilar vara mycket mindre än vad den är).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Jag gör faktiskt så ibland. Laddar gratis på Ikea i Linköping på väg till landet medan jag handlar på Ica tvärs över gatan (och ännu en gigantisk parkering) eller något annat i närheten.A Avemo skrev:
Det var förvisso vanligare när jag hade laddhybrid än nu med elbil, men ändå.
Att bara sitta i bilen och vänta vid en långsamladdare skulle jag förvisso inte ha tålamod till, vi pratar ju timmar för att ens spara en tia, men att utnyttja en väl placerad laddare, absolut. Därför tycker jag också att det är bättre nu när de flesta tar betalt för laddningen, då behöver man inte fundera så mycket över att man utnyttjar det ena företagets marknadsföringsstolpe samtidigt som man handlar någon annanstans.
"Det jag har försökt få fram väldigt länge är att elbil idag bara är ett alternativ för en liten minoritet. Om 20 år ser det säkert annorlunda ut."N Nerre skrev:Varifrån får du siffran 70-80%?
Om vi vänder på det, om bara 20-30% skulle kunna köra elbil som det ser ut idag, varför inte erkänna det och titta på hur man skulle kunna öka den siffran?
Jag ser alldeles för mycket "det funkar för mig så då borde det funka för alla" i den här tråden.
Nu kommer säkert nån att kontra med att jag säger "det funkar inte för mig så det funkar inte för nån", men det har jag aldrig skrivit. Många av de nackdelar som jag tar upp påverkar inte ens mig personligen. Jag har t.ex. möjlighet att ladda hemma (jag har redan 16 A 3-fasuttag i garaget, men med 20A huvudsäkring och elvärme är det kanske inte så optimalt) och skulle säkert kunna slåss om de 8 laddplatserna på jobbet (men nu kör jag ju inte bil till jobbet).
Däremot känner jag en massa folk som bor i lägenhet och har gatuparkering, så jag har ju tillräckligt med fantasi för att kunna föreställa mig hur det skulle funka för dem.
Det jag har försökt få fram väldigt länge är att elbil idag bara är ett alternativ för en liten minoritet. Om 20 år ser det säkert annorlunda ut.
Precis som "ny bil" också bara är ett alternativ för en liten minoritet (annars skulle väl försäljningen av begagnade bilar vara mycket mindre än vad den är).
Jotack, vi har fattat det och de flesta säger emot dig, du ser saken helt annorlunda och ingen säger att det passar eller komma passa alla med eldrivet fordon, för det förstår ju ALLA!
Det är väl nästan tur att det inte är fler som köper elbil idag då tillverkarna redan har svårt att leverera bilar 
Tycker det verkar vara 6-12mån leveranstid på de flesta elbilar som det är.
Nuvarande takt känns väl även hyfsat lagom så laddnätverken hinner med att byggas ut i ungefär samma takt som bilar säljs. Det är ju lite höna eller ägget där. Ingen vill bygga laddstolpar om det inte finns elbilar och ingen vill köpa elbil om det inte finns nånstans att ladda.
Och det är väl toppen att det ändå finns x tusen personer som slår till på nya elbilar varje år. Annars skulle det aldrig dyka upp elbilar i nån större mängd på begagnatmarknaden för den stora massan som aldrig någonsin kunnat tänka sig en köpa ny bil oavsett drivmedel.
Tycker det verkar vara 6-12mån leveranstid på de flesta elbilar som det är.
Nuvarande takt känns väl även hyfsat lagom så laddnätverken hinner med att byggas ut i ungefär samma takt som bilar säljs. Det är ju lite höna eller ägget där. Ingen vill bygga laddstolpar om det inte finns elbilar och ingen vill köpa elbil om det inte finns nånstans att ladda.
Och det är väl toppen att det ändå finns x tusen personer som slår till på nya elbilar varje år. Annars skulle det aldrig dyka upp elbilar i nån större mängd på begagnatmarknaden för den stora massan som aldrig någonsin kunnat tänka sig en köpa ny bil oavsett drivmedel.
N Nerre skrev:
Om du försöker vara lite mer granskande av vad du och andra skriver så tror jag du kommer att finna att det är en mycket likartad situation. I många inlägg kan man få intrycket att den underförstådda meningen är "det fungerar för mig med elbil. Alltså fungerar det för alla." Men läser man noga så kan man se att det är inte vad som står. På precis samma sätt kan man få intrycket av dina inlägg att den underförstådda meningen är "Det fungerar inte för mig med elbil. Alltså fungerar det inte för någon. Men det är inte vad du skriver.N Nerre skrev:
Tagga ner lite med att lägga orden i andras mun. Jag hoppas att andra andra kan göra detsamma vad gäller dig.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Jag tror att vi passerat punkten där folk som bor i södra Sverige är oroliga xi för att hitta någonstans att ladda. Nu är oron istället att man inte hittar någonstans ledigt att ladda. Och den är lättare att leva med, och mer uppenbart en flaskhalsfråga.
Sen tycker jag tvärtom att det är synd att det är så svårt att få tag på en elbil. Det pressar upp priser och gör att vi accepterar sämre produkter än annars.
Sen tycker jag tvärtom att det är synd att det är så svårt att få tag på en elbil. Det pressar upp priser och gör att vi accepterar sämre produkter än annars.
Min fru laddar enbart sin bil på laddaren på pendelparkeringen. Gratis och bilen kan ju stå där istället för på jobbet under arbetsdagen.N Nerre skrev:På ett annat forum var det just en diskussion om folk som sitter i bilen och laddar utanför Lidl (d.v.s. de laddar på Lidls gratisladdare utan att få in och handla).
Det jag skrev där var att nackdelen med elbil är just att för att det ska funka vettigt behöver man kunna långsamladda till "normalpris" regelbundet. Och om man då varken har laddmöjlighet hemma eller på jobbet (man kanske inte ens arbetspendlar med bilen) så blir det väl att åka snålskjuts på nån gratisladdare nån gång i veckan?
Visst, man kan väl ifrågasätta om det är vettigt att köpa elbil med de förutsättningarna, men det kan ju vara så att förutsättningarna ändrats. Dessa personer har kanske laddmöjlighet på jobbet, men nu under pandemin så jobbar de hemma och kan alltså inte ladda dagligen "på jobbet".
Alla får hitta det som fungerar för dem och de flesta kommer att hitta något.
Nej varför skulle jag behöva åka snålskjuts på någon gratisladdare.N Nerre skrev:att nackdelen med elbil är just att för att det ska funka vettigt behöver man kunna långsamladda till "normalpris" regelbundet. Och om man då varken har laddmöjlighet hemma eller på jobbet (man kanske inte ens arbetspendlar med bilen) så blir det väl att åka snålskjuts på nån gratisladdare nån gång i veckan?
Jag laddar till knappt 1/3 av normalpris* hos Incharge laddare (där jag har ett laddkort).
Nu kan jag ju ladda hemma också, ännu billigare (1/5 av normalpris*) så det gör jag ju mest. Men skulle jag inte ha något annat sätt att ladda på så skulle jag åka och snabbladda vid behov, på samma sätt som jag fick åka och tanka vid behov förut med ICE-bilen. Den kunde jag aldrig tanka hemma, som jag nu tycker är ganska bekvämt jämfört med att åka till ett tankställe och stå och frysa i några minuter i skitväder.
*normalpris = 21:-/lit diesel, 18:-/lit bensin.
Denna tråd har också sin beskärda del med; "det funkar inte för mig så då kan det inte funka för någon"N Nerre skrev:
Terrorbalansen är jämn ...
Du gjorde en utvikning där, där du inte tycker att du gör det, men det gör du faktiskt, åtminstone lite mer än de du beskyller för motsatsen.
