Fairlane
ClasseClas ClasseClas skrev:
No problems, då kokar du tallolja i garaget hemma.
Hjälper det om man bor i Skåne och regelbundet åker till Haparanda i 20 minusgrader, med 1500 kg släp bakom? Ska man ha med sig bränslet på släpet?
 
  • Haha
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men samtidigt är ju gatuparkering inte ett problem för alla med elbil, jag har arbetskollegor som laddar på jobbet. De klarar sig bra med gatuparkering.
På ett annat forum var det just en diskussion om folk som sitter i bilen och laddar utanför Lidl (d.v.s. de laddar på Lidls gratisladdare utan att få in och handla).

Det jag skrev där var att nackdelen med elbil är just att för att det ska funka vettigt behöver man kunna långsamladda till "normalpris" regelbundet. Och om man då varken har laddmöjlighet hemma eller på jobbet (man kanske inte ens arbetspendlar med bilen) så blir det väl att åka snålskjuts på nån gratisladdare nån gång i veckan?

Visst, man kan väl ifrågasätta om det är vettigt att köpa elbil med de förutsättningarna, men det kan ju vara så att förutsättningarna ändrats. Dessa personer har kanske laddmöjlighet på jobbet, men nu under pandemin så jobbar de hemma och kan alltså inte ladda dagligen "på jobbet".
 
N Nerre skrev:
folk som sitter i bilen och laddar utanför Lidl (d.v.s. de laddar på Lidls gratisladdare utan att få in och handla).
Det var bättre förr! När gubbarna satt kvar i bilen med kepsen (och motorn) på medan frun var inne i affären och handlade!
 
  • Haha
  • Gilla
husägaren TS och 5 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
På ett annat forum var det just en diskussion om folk som sitter i bilen och laddar utanför Lidl (d.v.s. de laddar på Lidls gratisladdare utan att få in och handla).

Det jag skrev där var att nackdelen med elbil är just att för att det ska funka vettigt behöver man kunna långsamladda till "normalpris" regelbundet. Och om man då varken har laddmöjlighet hemma eller på jobbet (man kanske inte ens arbetspendlar med bilen) så blir det väl att åka snålskjuts på nån gratisladdare nån gång i veckan?

Visst, man kan väl ifrågasätta om det är vettigt att köpa elbil med de förutsättningarna, men det kan ju vara så att förutsättningarna ändrats. Dessa personer har kanske laddmöjlighet på jobbet, men nu under pandemin så jobbar de hemma och kan alltså inte ladda dagligen "på jobbet".
Intressant spaning. Var var detta någonstans? Det är väl något man får räkna med när man ger bort något gratis. Att folk tar mer än vad som känns rimligt och utanför vissa underförstådda förutsättningar.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Om 70-80% skulle kunna köra elbil, varför leta efter varför det idag inte passar för 20-30%?
Om, låt oss säga, fem år kanske merparten av dagens bilägare skulle kunna köra elbil och även annan prisbild.
Skulle 70-80% av alla med fossila/hybridbilar vilja köpa elbil idag så finns inte förutsättningarna, än mindre 100%.;)
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Om 70-80% skulle kunna köra elbil, varför leta efter varför det idag inte passar för 20-30%?
Varifrån får du siffran 70-80%?

Om vi vänder på det, om bara 20-30% skulle kunna köra elbil som det ser ut idag, varför inte erkänna det och titta på hur man skulle kunna öka den siffran?

Jag ser alldeles för mycket "det funkar för mig så då borde det funka för alla" i den här tråden.

Nu kommer säkert nån att kontra med att jag säger "det funkar inte för mig så det funkar inte för nån", men det har jag aldrig skrivit. Många av de nackdelar som jag tar upp påverkar inte ens mig personligen. Jag har t.ex. möjlighet att ladda hemma (jag har redan 16 A 3-fasuttag i garaget, men med 20A huvudsäkring och elvärme är det kanske inte så optimalt) och skulle säkert kunna slåss om de 8 laddplatserna på jobbet (men nu kör jag ju inte bil till jobbet).

Däremot känner jag en massa folk som bor i lägenhet och har gatuparkering, så jag har ju tillräckligt med fantasi för att kunna föreställa mig hur det skulle funka för dem.

Det jag har försökt få fram väldigt länge är att elbil idag bara är ett alternativ för en liten minoritet. Om 20 år ser det säkert annorlunda ut.

Precis som "ny bil" också bara är ett alternativ för en liten minoritet (annars skulle väl försäljningen av begagnade bilar vara mycket mindre än vad den är).
 
A Avemo skrev:
Intressant spaning. Var var detta någonstans? Det är väl något man får räkna med när man ger bort något gratis. Att folk tar mer än vad som känns rimligt och utanför vissa underförstådda förutsättningar.
Jag gör faktiskt så ibland. Laddar gratis på Ikea i Linköping på väg till landet medan jag handlar på Ica tvärs över gatan (och ännu en gigantisk parkering) eller något annat i närheten.

Det var förvisso vanligare när jag hade laddhybrid än nu med elbil, men ändå.

Att bara sitta i bilen och vänta vid en långsamladdare skulle jag förvisso inte ha tålamod till, vi pratar ju timmar för att ens spara en tia, men att utnyttja en väl placerad laddare, absolut. Därför tycker jag också att det är bättre nu när de flesta tar betalt för laddningen, då behöver man inte fundera så mycket över att man utnyttjar det ena företagets marknadsföringsstolpe samtidigt som man handlar någon annanstans.
 
N Nerre skrev:
Varifrån får du siffran 70-80%?

Om vi vänder på det, om bara 20-30% skulle kunna köra elbil som det ser ut idag, varför inte erkänna det och titta på hur man skulle kunna öka den siffran?

Jag ser alldeles för mycket "det funkar för mig så då borde det funka för alla" i den här tråden.

Nu kommer säkert nån att kontra med att jag säger "det funkar inte för mig så det funkar inte för nån", men det har jag aldrig skrivit. Många av de nackdelar som jag tar upp påverkar inte ens mig personligen. Jag har t.ex. möjlighet att ladda hemma (jag har redan 16 A 3-fasuttag i garaget, men med 20A huvudsäkring och elvärme är det kanske inte så optimalt) och skulle säkert kunna slåss om de 8 laddplatserna på jobbet (men nu kör jag ju inte bil till jobbet).

Däremot känner jag en massa folk som bor i lägenhet och har gatuparkering, så jag har ju tillräckligt med fantasi för att kunna föreställa mig hur det skulle funka för dem.

Det jag har försökt få fram väldigt länge är att elbil idag bara är ett alternativ för en liten minoritet. Om 20 år ser det säkert annorlunda ut.

Precis som "ny bil" också bara är ett alternativ för en liten minoritet (annars skulle väl försäljningen av begagnade bilar vara mycket mindre än vad den är).
"Det jag har försökt få fram väldigt länge är att elbil idag bara är ett alternativ för en liten minoritet. Om 20 år ser det säkert annorlunda ut."
Jotack, vi har fattat det och de flesta säger emot dig, du ser saken helt annorlunda och ingen säger att det passar eller komma passa alla med eldrivet fordon, för det förstår ju ALLA!
 
Det är väl nästan tur att det inte är fler som köper elbil idag då tillverkarna redan har svårt att leverera bilar :-)
Tycker det verkar vara 6-12mån leveranstid på de flesta elbilar som det är.
Nuvarande takt känns väl även hyfsat lagom så laddnätverken hinner med att byggas ut i ungefär samma takt som bilar säljs. Det är ju lite höna eller ägget där. Ingen vill bygga laddstolpar om det inte finns elbilar och ingen vill köpa elbil om det inte finns nånstans att ladda.
Och det är väl toppen att det ändå finns x tusen personer som slår till på nya elbilar varje år. Annars skulle det aldrig dyka upp elbilar i nån större mängd på begagnatmarknaden för den stora massan som aldrig någonsin kunnat tänka sig en köpa ny bil oavsett drivmedel.
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag ser alldeles för mycket "det funkar för mig så då borde det funka för alla" i den här tråden.
N Nerre skrev:
Nu kommer säkert nån att kontra med att jag säger "det funkar inte för mig så det funkar inte för nån", men det har jag aldrig skrivit.
Om du försöker vara lite mer granskande av vad du och andra skriver så tror jag du kommer att finna att det är en mycket likartad situation. I många inlägg kan man få intrycket att den underförstådda meningen är "det fungerar för mig med elbil. Alltså fungerar det för alla." Men läser man noga så kan man se att det är inte vad som står. På precis samma sätt kan man få intrycket av dina inlägg att den underförstådda meningen är "Det fungerar inte för mig med elbil. Alltså fungerar det inte för någon. Men det är inte vad du skriver.

Tagga ner lite med att lägga orden i andras mun. Jag hoppas att andra andra kan göra detsamma vad gäller dig.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Jag tror att vi passerat punkten där folk som bor i södra Sverige är oroliga xi för att hitta någonstans att ladda. Nu är oron istället att man inte hittar någonstans ledigt att ladda. Och den är lättare att leva med, och mer uppenbart en flaskhalsfråga.

Sen tycker jag tvärtom att det är synd att det är så svårt att få tag på en elbil. Det pressar upp priser och gör att vi accepterar sämre produkter än annars.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
ClasseClas
Fairlane Fairlane skrev:
Hjälper det om man bor i Skåne och regelbundet åker till Haparanda i 20 minusgrader, med 1500 kg släp bakom? Ska man ha med sig bränslet på släpet?
Då blir det hardship och det gäller att vara lika kreativ som förr i tiden.
Gammal bil modifierad med extern ackumulator för att öka räckvidd, symboliserar kreativ lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu handlar den här tråden om elbilar och deras räckvidd så sorry för OT.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
På ett annat forum var det just en diskussion om folk som sitter i bilen och laddar utanför Lidl (d.v.s. de laddar på Lidls gratisladdare utan att få in och handla).

Det jag skrev där var att nackdelen med elbil är just att för att det ska funka vettigt behöver man kunna långsamladda till "normalpris" regelbundet. Och om man då varken har laddmöjlighet hemma eller på jobbet (man kanske inte ens arbetspendlar med bilen) så blir det väl att åka snålskjuts på nån gratisladdare nån gång i veckan?

Visst, man kan väl ifrågasätta om det är vettigt att köpa elbil med de förutsättningarna, men det kan ju vara så att förutsättningarna ändrats. Dessa personer har kanske laddmöjlighet på jobbet, men nu under pandemin så jobbar de hemma och kan alltså inte ladda dagligen "på jobbet".
Min fru laddar enbart sin bil på laddaren på pendelparkeringen. Gratis och bilen kan ju stå där istället för på jobbet under arbetsdagen.

Alla får hitta det som fungerar för dem och de flesta kommer att hitta något.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
att nackdelen med elbil är just att för att det ska funka vettigt behöver man kunna långsamladda till "normalpris" regelbundet. Och om man då varken har laddmöjlighet hemma eller på jobbet (man kanske inte ens arbetspendlar med bilen) så blir det väl att åka snålskjuts på nån gratisladdare nån gång i veckan?
Nej varför skulle jag behöva åka snålskjuts på någon gratisladdare.
Jag laddar till knappt 1/3 av normalpris* hos Incharge laddare (där jag har ett laddkort).
Nu kan jag ju ladda hemma också, ännu billigare (1/5 av normalpris*) så det gör jag ju mest. Men skulle jag inte ha något annat sätt att ladda på så skulle jag åka och snabbladda vid behov, på samma sätt som jag fick åka och tanka vid behov förut med ICE-bilen. Den kunde jag aldrig tanka hemma, som jag nu tycker är ganska bekvämt jämfört med att åka till ett tankställe och stå och frysa i några minuter i skitväder.


*normalpris = 21:-/lit diesel, 18:-/lit bensin.
 
  • Gilla
  • Älska
Kromo och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Jag ser alldeles för mycket "det funkar för mig så då borde det funka för alla" i den här tråden.
Denna tråd har också sin beskärda del med; "det funkar inte för mig så då kan det inte funka för någon"

Terrorbalansen är jämn ... :D

Du gjorde en utvikning där, där du inte tycker att du gör det, men det gör du faktiskt, åtminstone lite mer än de du beskyller för motsatsen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.