A
useless useless skrev:
Du räknar fel för att du inte förstår vad uttrycket "bilen klarar 75% av alla resor" betyder. Du måste börja med att exkludera alla resor som är betydligt kortare än bilens räckvidd, dvs all daglig pendling till och från jobbet.
Alla resor inkluderar såklart även pendlingsresorna? Annars är det ju inte alla resor.

Som jag sa, räckvidden är inte det enda som kan göra att bilen inte fungerar på en viss resa, det kan handla om bilens storlek, möjligheten till dragkrok etc.

Fairlane Fairlane skrev:
Kan du nämna någon bil som klarar 225 pendlingsresor, men inte de sista 5?
Kanske att man de 5 dagarna om året inte bara pendlar mellan arbetet och hemma utan ska svänga förbi och hämta husvagnen eller hästtransporten på vägen?

Som sagt var, läs mitt exempel om att pendla med en Lupo. Det är ingen elbil, det är inte räckvidden som begränsar där, utan storleken och dragmöjligheten. (Det kanske går att få Lupo med dragkrok, men den lär nog inte kunna dra så mycket utan E-kort.)

N Nerre skrev:
Kanske att man de 5 dagarna om året inte bara pendlar mellan arbetet och hemma utan ska svänga förbi och hämta husvagnen eller hästtransporten på vägen?

Som sagt var, läs mitt exempel om att pendla med en Lupo. Det är ingen elbil, det är inte räckvidden som begränsar där, utan storleken och dragmöjligheten. (Det kanske går att få Lupo med dragkrok, men den lär nog inte kunna dra så mycket utan E-kort.)
Okej. Så enligt din uträkning funkar en elbil till nästan alla resor till och från jobbet, men inte en enda resa på fritiden? Hur går det ihop?
Jag börjar tro att du på riktigt inte begriper.

J
useless useless skrev:
Okej. Så enligt din uträkning funkar en elbil till nästan alla resor till och från jobbet, men inte en enda resa på fritiden? Hur går det ihop?
Jag börjar tro att du på riktigt inte begriper.
Jag förstår precis Nerres resonemang.

Men slutsatsen kan ändå vara, om vi antar att alla av oss har liknande scenarion att man antingen får ändra sina krav och acceptera vad fordonet klarar, eller inte köpa ett fordon av den typen.

Jag har ett antal scenarion där min bil inte fungerar utan jag behöver en lastbil, eller en täckt släpkärra eller en bil med takräcke (som jag saknar till min nuvarande bil). Trots detta har jag valt att det får duga med en vanlig kombibil. Jag hade kunnat köpa en 25 tons lastbil och klarat alla transporter, men det hade inneburit andra nackdelar, tex svårighet att parkera, ingen möjlighet att ta mer än 1 passagerare, hög bränsleförbrukning, högt inköpspris, dyr försäkring osv. Så jag har valt att tänka att de gånger mina transporter kräver ett större fordon löser jag det på annat sätt. Om jag varit ensamstående i lägenhet kanske jag valt ett annat fordon än det jag har. Det fina i detta är att man kan anpassa sitt fordon för att fylla kanske 70-95% av alla typer av transporter och ta de sista procenten på annat vis och få lönsamhet i detta. Och alla har olika behov. Några flyttar 5 ton grus regelbundet, någon annan 7 barn regelbundet. Tyvärr (om man inte kör barnen på flaket) så finns få bilar som klarar båda dessa uppgifter exakt lika bra till samma kostnad som det ena eller andra alternativet.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Några flyttar 5 ton grus regelbundet, någon annan 7 barn regelbundet. Tyvärr (om man inte kör barnen på flaket) så finns få bilar som klarar båda dessa uppgifter exakt lika bra till samma kostnad som det ena eller andra alternativet.
Det har väl gjorts försök att kombinera ibland.
https://www.klaravik.se/auction/product/skvaderbuss-scania-vabis-b-7663/

• Haha
JohanLun
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Det har ju isåfall inte ett dugg med pendlingen att göra. Köper man en Lupo om man ska dra hästtransport eller husvagn, så har man nog tänkt till så man kan ordna en annan bil de gångerna, eller så har man inte tänkt alls.

Ingen bil täcker 100% av mitt behov och självklart vill jag ha en som klarar så mycket som möjligt, men i valet mellan en bil som klarar 96% och en som klarar 98% så är det inte säkert att man väljer den som klarar 98%.

En bil som bara klarar 75% väljer nog ingen om man har alternativ, om man inte kan lösa det på annat sätt.

Kör man ofta släp, längre sträckor eller har andra krav eller saknar möjlighet att ladda, ja då är elbilen troligen inte rätt val. Det har vi klarar ut för länge, länge sen, liksom att ingen anser att man ska köpa elbil omde personliga förutsättningarba är fel.

Med det sagt så har jag en bekant som bor i lägenhet utan möjlighet att ladda bilen hemma, som trots det köpt en Tesla S, utan dragkrok. Ja, han har husvagn...

• Gilla
Drömtroll och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Denna jämförelse handlar inte ens om elbilar! Det handlar om hur stor andel av ens resor som bilen funkar för.

Den kan användas även för elbilar, men även för bränslebilar. Har inte att göra med vad bilen drivs av, det handlar helt om vad man har för behov av bil.

Alla siffrorna är exempel, som visar hur många dagar om året man skulle behöva hyra eller låna en annan bil om bilen bara klarar 75%, 90%, 95%, 99% av resorna etc.

J JohanLun skrev:
Trots detta har jag valt att det får duga med en vanlig kombibil. Jag hade kunnat köpa en 25 tons lastbil och klarat alla transporter, men det hade inneburit andra nackdelar, tex svårighet att parkera, ingen möjlighet att ta mer än 1 passagerare, hög bränsleförbrukning, högt inköpspris, dyr försäkring osv.
Precis, det blir en avvägning.

Jag antar att din personbil ändå klarar uppemot 99% av dina resor, och det är ju helt ok. Men det blir betydligt svårare att motivera en bil som bara klarar 75-80% av resorna. För det innebär en väldig massa hyrande av bil.

Jag skrev väl t.o.m. tidigare i tråden just att jag har hyrt lätt lastbil 2-3 gånger under de 30 år jag haft körkort. Det tycker inte jag varit nåt problem. Men om jag hade behövt hyra bil 2-3 veckor varje sommar för campingsemestern (som står för 25% av min årliga körsträcka) så hade det varit lite värre. Det hade knappast vägts upp av "bränslebesparingen" för de övriga 600 milen om året om jag hade haft en elbil.

Fairlane Fairlane skrev:
Ingen bil täcker 100% av mitt behov och självklart vill jag ha en som klarar så mycket som möjligt, men i valet mellan en bil som klarar 96% och en som klarar 98% så är det inte säkert att man väljer den som klarar 98%.

En bil som bara klarar 75% väljer nog ingen om man har alternativ, om man inte kan lösa det på annat sätt.
Ja, det är ju precis det jag har skrivit?

Min bil som jag har idag (kombi med dragkrok) klarar som sagt var närmare 99,9% av mina resor. Skulle jag skaffa en elbil inom samma ekonomiska ramar (tänk nu på att jag bara kör 800 mil om året, vara cirka 200 är sommarens campingsemester) skulle det inte fungera (inte med dagens elbilar). Visst, dragkroken kanske jag skulle klara mig utan (den används inte ens en gång om året, men nu satt den på bilen redan).

Fairlane
N Nerre skrev:
Ja, det är ju precis det jag har skrivit?

Min bil som jag har idag (kombi med dragkrok) klarar som sagt var närmare 99,9% av mina resor. Skulle jag skaffa en elbil inom samma ekonomiska ramar (tänk nu på att jag bara kör 800 mil om året, vara cirka 200 är sommarens campingsemester) skulle det inte fungera (inte med dagens elbilar). Visst, dragkroken kanske jag skulle klara mig utan (den används inte ens en gång om året, men nu satt den på bilen redan).
VA? menar du att elbil inte skulle fungera för dig???
Vilken nyhet!! Det ä'r det ingen som listat ut innan...

Felet jag anser att du gör är att du utgår ifrån att alla resonerar som du. Det kan finns en Nerre-2 med liknande förutsättningar som du, som faktiskt väljer elbilen ändå, väl medveten om dess brister, helt enkelt för att hen helt enkelt vill ha en elbil och inte ser nackdelerna som lika allvarliga och oöverkomliga.

På samma sätt känner jag personer som har en bil, en enbil, trots att de bor i villa 2 vuxna och 2 barn. De åker även på skidsemester med bilen och det är inte ens en Tesla med dess bättre utbyggda laddnätverk. Ett scenario som du har sagt är mer eller mindre omöjligt, en barnfamilj i villa som köper elbil som enda bil. De är supernöjda. Trodde de skulle behöva köpa en andrabil, eller hyra en på semesterresorna, men de är så nöjda så de har inte köpt en bil till.

Eller som min bakant som kan nämnde strax innan som kör Tesla S, utan dragkrok trots att han har husvagn och bor i lägenhet utan laddmöjlighet. Det gick inte heller enligt dig. Han ångrar sig inte en sekund.

Själv har jag åkt på campingsemester med en sedan, något som är omöjligt?! Jag har också som yngre åkt på campingsemester med mina föräldrar och två syskon i en mycket mindre bil än den du säger att man måste ha,

Jag respekterar att du har dina åsikter för hur du vill ha det, och hur du prioriterar olika saker, men jag har lite svårt att förstå att du inte kan acceptera att många resonerar helt annorlunda.

• Gilla
  • Älska
martin43 och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Det är snarast elbilsägarna som förutsätter att alla ska tänka som ni. Att det egentligen inte finns några problem, utan det är främst inskränkta människor (tänk rednecks) som håller kvar vid fossilbilar. De bara tror att de har behov av dragkrok och lång räckvidd, men begriper egentligen inte sitt eget bästa. Det är iaf det som lyser igenom alltför ofta. Motståndaren har "åsikter", elbilsägaren har "fakta".

Samma polariserade debatt som gäller precis allt annat i samhället idag också.

• Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
Båda de där sakerna kan inte vara sanna samtidigt. Alltså att ena (eller andra) sidan har fel och att debatten är polariserad.

En polariserad debatt bygger på oförenliga åsikter, medan om någon har rätt eller fel är en faktafråga.

Debattmässigt är de förstås lätt sammanblandade, eftersom att endera parten kan hala fram ett faktapåstående som den andra finner ointressant och ovidkommande, varefter den första anser sig vunnit då den andra förnekar/säger emot fakta medan den andra står kvar och tycker att den första är enfaldig och inte ens förstår vad man pratar om.

• Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Precis, väldigt tydlig lägerindelning istället för att se det positiva i att förändringen görs succesivt så att laddinfrastrukturen kan fungera idag utan större köbildningar, det finns elbilar till de som vill beställa och befintliga bilar kan rulla vidare.:D

MultiMan
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Båda de där sakerna kan inte vara sanna samtidigt. Alltså att ena (eller andra) sidan har fel och att debatten är polariserad.

En polariserad debatt bygger på oförenliga åsikter, medan om någon har rätt eller fel är en faktafråga.

Debattmässigt är de förstås lätt sammanblandade, eftersom att endera parten kan hala fram ett faktapåstående som den andra finner ointressant och ovidkommande, varefter den första anser sig vunnit då den andra förnekar/säger emot fakta medan den andra står kvar och tycker att den första är enfaldig och inte ens förstår vad man pratar om.
Trevlig föreläsning. Tror du det minskar motsättningarna?

Som du kanske märkte använde jag citattecken?

Jag har inte sammanblandat något, men du verkar inte förstå vad som skapar animositet, så lycka till med dina fortsatta inlägg.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Lustigt, jag tolkade ditt inlägg som en förolämpning mot och ett förklenande av motparten med orden åsikter och fakta inom citat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.