Fairlane
MultiMan MultiMan skrev:
Det är snarast elbilsägarna som förutsätter att alla ska tänka som ni. Att det egentligen inte finns några problem, utan det är främst inskränkta människor (tänk rednecks) som håller kvar vid fossilbilar. De bara tror att de har behov av dragkrok och lång räckvidd, men begriper egentligen inte sitt eget bästa. Det är iaf det som lyser igenom alltför ofta. Motståndaren har "åsikter", elbilsägaren har "fakta".

Samma polariserade debatt som gäller precis allt annat i samhället idag också.
Jag är inte elbilsägare, men kan absolut tänka mig en elbil. Jag inser helt klart, och det tror jag alla här gör, att elbil inte är ett lämpligt alternativ för alla. För den som regelbundet kör Stockholm-Haparanda med husvagn i minus 30 grader är elbil inget bra alternativ. Jag har sett det argumentet från en som ogillar elbilar. Exemplet är givetvis rätt irrelevant för de allra flesta.

Det finns många bra anledningar till att elbil inte fungerar för alla. Tunga släp längre sträckor är ett skäl. Många som kör släp kör dock lätta släp, korta sträckor, relativt sällan, så för de är argumentet mindre giltigt. Dp använder man snarare argumentet för att det är något annat som gör att man inte vill ha elbil.

Att elbil ibland innebär att man måste ändra sitt mönster är solklart. För vissa är det inget stort problem om semesterresan riskerar ta 6 timmar istället för 5, medan det för andra är en otänkbar försämring som inte kan vägas upp av något.

Vi är alla olika. Många elbilsägare var oroliga för räckvidd etc när de skaffade elbil, få byter tillbaka till fossilbil.

• Gilla
EdwinG84 och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Felet jag anser att du gör är att du utgår ifrån att alla resonerar som du.
Nej, jag försöker att få fram att inte alla resonerar så som de elbilsfrälsta. Det finns massor av folk som elbil inte funkar för. Det finns massor med folk som en Lupo inte funkar för.

MultiMan
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är inte elbilsägare, men kan absolut tänka mig en elbil. Jag inser helt klart, och det tror jag alla här gör, att elbil inte är ett lämpligt alternativ för alla. För den som regelbundet kör Stockholm-Haparanda med husvagn i minus 30 grader är elbil inget bra alternativ. Jag har sett det argumentet från en som ogillar elbilar. Exemplet är givetvis rätt irrelevant för de allra flesta.

Det finns många bra anledningar till att elbil inte fungerar för alla. Tunga släp längre sträckor är ett skäl. Många som kör släp kör dock lätta släp, korta sträckor, relativt sällan, så för de är argumentet mindre giltigt. Dp använder man snarare argumentet för att det är något annat som gör att man inte vill ha elbil.

Att elbil ibland innebär att man måste ändra sitt mönster är solklart. För vissa är det inget stort problem om semesterresan riskerar ta 6 timmar istället för 5, medan det för andra är en otänkbar försämring som inte kan vägas upp av något.

Vi är alla olika. Många elbilsägare var oroliga för räckvidd etc när de skaffade elbil, få byter tillbaka till fossilbil.
Bara för att göra klart, jag gillar elbilar rent generellt. Redan 1988/89 när katalysator blev ett krav på bensinbilar tyckte jag att det skulle vara bättre bättre med elbilar direkt än att lappa och laga en antik teknik. Jag skakade på huvudet åt vätgasbilarna som provkördes då (främst BMW väl?). Tyvärr var tekniken inte mogen då. Det är den egentligen inte än heller, men bra mycket bättre.

Jag vänder mig emot subventioner av alla slag och politikernas vad det verkar, nyfunna förakt för glesbygden och de krav som ställs på fordonen som används där. Trots årtionden av vackra om om att hela Sverige ska leva.

Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lustigt, jag tolkade ditt inlägg som en förolämpning mot och ett förklenande av motparten med orden åsikter och fakta inom citat.
För egen del tror jag det skulle göra gott om en del ser sig lite i spegeln om såna nu finns i ebenstornen. Jag menar inte specifikt dig men forumet har på senare tid svämmat över av trådar i olika mer eller mindre oavgörbara ämnen. Det ger knappast så mycket om man utgår från lite lättköpta retoriska grepp eller googlad sk fakta inom områden där man inte har den solida grund som krävs om man ska försöka påverka verkligt och genomtänkt.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
MultiMan MultiMan skrev:
Jag skakade på huvudet åt vätgasbilarna som provkördes då
Ja, de har varit "på gång" länge. Vi ser ju fortfarande titt som tätt någon som gnäller på elbilen och tycker man ska satsa på vätgasbilen istället. Kanske kommer vätgasbilar, någon gång i framtiden, men jag lär hinna köpa både en och två nya bilar innan dess. Det klagas på att det finns för lite laddstatiober för elbilar medan vätgasbilarna har hela fyra stycken i landet. :rofl:

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
En sak som slog min häromdagen. Läser vi här i tråden ser vi att elbilar tydligen företrädesvis laddas hemma, och snabbladdare ute längst vägarna används bara i undantagsfall.

Men hur kommer det sig då att snabbladdningsnätverken byggs ut så mycket? Kan det gå ihop sig ekonomiskt för dem när "alla" ladda hemma annat än undantagsvis?

Jag får inte dessa två saker att gå ihop. Laddar folk mer på snabbladdare än vad de elbilsfrälsta här i tråden säger? Eller räknar de som bygger laddare med att gå med förlust?

N Nerre skrev:
En sak som slog min häromdagen. Läser vi här i tråden ser vi att elbilar tydligen företrädesvis laddas hemma, och snabbladdare ute längst vägarna används bara i undantagsfall.

Men hur kommer det sig då att snabbladdningsnätverken byggs ut så mycket? Kan det gå ihop sig ekonomiskt för dem när "alla" ladda hemma annat än undantagsvis?

Jag får inte dessa två saker att gå ihop. Laddar folk mer på snabbladdare än vad de elbilsfrälsta här i tråden säger? Eller räknar de som bygger laddare med att gå med förlust?
Det lär väl märkas om några år!

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
N Nerre skrev:
De elbilsfrälsta som du talar om kanske skriver för sig själva snarare än för alla elbilsägare. Och den här tråden är förmodligen inget representativt urval av befolkningen.

N Nerre skrev:

Jag tycker inte att snabbladdarnätverken byggs ut så mycket, men det kan man förstås värdera olika.

Ska man långt vill man kunna snabbladda längs vägen. Åker man lokalt är det billigare och effektivare att långsamladda.

Problemet för oss elbilister är att användningen är så ojämn. Helger som den här kommer det vara kö på många ställen samtidigt som laddarna många av årets dagar har relativt låg beläggning. Vissa vägar som bara har exempelvis storhelgs- eller sportlovspeakar kommer bli svåra att få så bra utbyggnad som vi önskar utan att bli olönsamma.

Förhoppningsvis är dock de rörliga kostnaderna den stora delen i de här installationerna, varvid det nog ska gå rimligt smidigt att ta sig till Öland på midsommar eller Vemdalen på sportlovet även med elbil.

God jul!

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
När det är mera moget kommer säkert nya affärsmodeller och olika taxor. Storhelg med mycket laddning blir högtaxa längs de mest trafikerade vägarna, lågtrafiktid betydligt lägre pris. Ladda på vinterskidort under högsäsong kostar x kr resten av året y kr. Så vi får se hur det utvecklas.
Kommer upp på skärmen i bilen "Sväng av och ta den lugnare vägen förbi yyy, dagens rätt är jultallrik och under tiden laddar du till speciellt julpris"

• Gilla
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker inte att snabbladdarnätverken byggs ut så mycket, men det kan man förstås värdera olika.
Det skrevs ju häromdagen nåt om att snart finns det fler laddstationer än bensinmackar (men en mack har ju oftast fler pumpar än vad en laddstation har laddare).

Ja, det gör det säkert. Det tar ju trots allt 30–40 ggr längre tid att att ladda som att tanka för att köra lika långt. Och varje köpcentrum med självaktning har ju laddplatser, medan bara något enstaka fortfarande har en bensinmack.

Å andra sidan är väl 98–99 % av alla parkeringsplatser vid vägkrogarna platser utan laddstolpe, så det är ju fortfarande trångt där man vill åt dem.

Ja, precis som du säger är ju problemet att användningen är ojämn.

Det är säkert ojämn användning även av bensinmackar. De säljer säkert mycket mer bränsle inför långhelger. Fördelen med en bränslebil är ju att den har mer marginal, så man kan faktiskt tanka fullt ett par dagar innan man ska åka.

Jag tankade sist för ett par veckor sen, sen dess har vi hunnit med en helg på Sätra Brunn och lite åkande här hemma. Inte nere på halv tank ännu, kommer knappast behöva tanka mer i år, tveksamt om jag ens kommer ner till halv tank innan årsskiftet. Beror på vad vi ska göra på nyår.

Fairlane
N Nerre skrev:
Jag tankade sist för ett par veckor sen, sen dess har vi hunnit med en helg på Sätra Brunn och lite åkande här hemma. Inte nere på halv tank ännu, kommer knappast behöva tanka mer i år, tveksamt om jag ens kommer ner till halv tank innan årsskiftet. Beror på vad vi ska göra på nyår.
Och hade du haft elbil så hade du haft full tank nu och det hade du haft när du åkte hemifrån också, precis som du hade med din bil ...

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
hsd
Men tanken töms inte när bilen står 3 veckor

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.