1 823 765 läst ·
27 249 svar
1824k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Du måste ha en extrem tilltro till utvecklingen på området. Alternativt ha problem med minnet. Eller troligast bara raljerar du för att uttrycka ditt ogillande av elbilar. Du återkommer ju med samma fråga med några veckors mellanrum. Riktigt så fort går det inte. Den elbil som passar dina önskemål fanns inte de tidigare tio gångerna du frågade. Och den kommer inte att finnas om en månad heller. Du vet ju. Så varför frågar du?N Nerre skrev:
Vet ej, jag ”behöver” detta och åker ståndsmässigtN Nerre skrev:Ja, men om man nu inte behöver sån prestanda? Varför ska man betala för nåt man inte behöver?
För mig skulle det räcka med nåt i stil med en VW Golf/Passat/Touran Kombi, med dragkrok. De verkar man kunna hitta för under 100 000 (jag gick in på blocket och sökte på årsmodell 2015, dragkrok, automat).
Vad hittar du för elbil som kan konkurrera med den när det gäller dragkrok och lastutrymme?
Finns e-golf 2015 för lite över den budgeten men det tjänar du nog in i tex skatt, service och drivmedel. Sanna lastutrymme antar jag, automat är givet, dragkrok vet jag inte men varför måste du ha det? Var det inte så att du tältade och inte drog husvagn. De få gånger du behöver släpa hem något stort kan du betala för leveransen eller byta bil med grannen en stund.N Nerre skrev:Ja, men om man nu inte behöver sån prestanda? Varför ska man betala för nåt man inte behöver?
För mig skulle det räcka med nåt i stil med en VW Golf/Passat/Touran Kombi, med dragkrok. De verkar man kunna hitta för under 100 000 (jag gick in på blocket och sökte på årsmodell 2015, dragkrok, automat).
Vad hittar du för elbil som kan konkurrera med den när det gäller dragkrok och lastutrymme?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Har nu bokat provkörning av en elbil som jag tror fixar den räckvidd jag behöver. 
77mil skall den klara enligt WLTP.
77mil skall den klara enligt WLTP.
Byggveteran
· 2 746 inlägg
Många av oss i storstaden har rätt vanliga jobb och löner men många kostnader är högre än på landet, att alla i storstäderna kan åka kommunalt är en missuppfattning.P Pin skrev:
Ur ett laddinfrastrukturperspektiv köper jag resonemanget men ur ett ekonomiskt perspektiv tror jag inte det är ekonomiskt extra svårt för glesbygden att finansiera elbilar... Kanske till och med tvärtom?
I praktiken är det nog mer den individuella situationen som avgör, inte om man bor i storstad eller landsbygd...
Skev jag inte att du skulle skaffa en beg bil i väntan på elbilen?Nötegårdsgubben skrev:
Tack, min inställning just nu är att VW kan dra åt helvete. Jag har med andra ord inte fått min och den är vad jag förstår minst tre månader försenad. Funderar på att kasta konsumentköplagen och deras allmänna villkor i ansiktet på dem, men vet inte om jag blir gladare av att häva köpet, för jag vill ju ha bilen.
Annars är allt bra.![]()
Byggveteran
· 2 746 inlägg
Nu är det ju siffror som kommer från ett standardiserad test, WLTP.N Fakathong skrev:
Det blir ju lite som förbrukningen på bensin och diesel bilar, där finns ju motsvarande test som redovisas i alla annonser och broschyrer men kanske inte alltid stämmer med verkligheten.
Jag vet att det finns fattiga poliser och undersköterskor i storstan...J JohanLun skrev:Många av oss i storstaden har rätt vanliga jobb och löner men många kostnader är högre än på landet, att alla i storstäderna kan åka kommunalt är en missuppfattning.
Ur ett laddinfrastrukturperspektiv köper jag resonemanget men ur ett ekonomiskt perspektiv tror jag inte det är ekonomiskt extra svårt för glesbygden att finansiera elbilar... Kanske till och med tvärtom?
I praktiken är det nog mer den individuella situationen som avgör, inte om man bor i storstad eller landsbygd...
Men att hävda att det inte finns fler alternativ både jobb/kollektivtrafik/fritidsaktiviteter är provecerande.
För att inte prata om bostadskarriären som varit tillgänglig för många som hänger på detta forum.
Men här finns väl bara underbetalda socialarbetare som bygger hus på nätterna.
/ATW
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 291 inlägg
Man ser nog det man vill se också. Själv tror jag att många som bor på landet och har flera bilar skulle tjäna på att någon av dem var en elbil.