1 825 585 läst ·
27 295 svar
1826k läst
27,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Hur går det för er med era ID.4or @witten och @Nötegårdsgubben och tror även om det var @Avemo?
Otroligt nöjd med min trots lite digitala skavanker som jag hoppas VW åtgärdar på sikt med OTA (fast det går trögt att pusha ut uppdateringarna)
Otroligt nöjd med min trots lite digitala skavanker som jag hoppas VW åtgärdar på sikt med OTA (fast det går trögt att pusha ut uppdateringarna)
Det var inte lätt, det här.
Jag kollar endast på privatleasing, då jag annars ändå skulle sälja bilen när garantin går ut eftersom jag inte kan fixa något själv = jättedyra servicekostnader om något händer. 1000 mil 36mån.
Fiat 500e verkar ju kosta som lägst 2599kr/mån inkl. försäkring och service. Vinterhjul saknas.
Honda E kostar 2999kr/mån inkl. service. Försäkring och vinterhjul saknas.
Mazda MX-30 kostar 2499kr/mån inkl. service. Försäkring och vinterhjul saknas. Örebro-Mazda skulle ha 500kr/mån för vinterhjul.
Renault Zoe: 2699kr/mån inkl. service och vinterhjul. Försäkring saknas.
Dom kinesiska märkena MG och DSFK börjar på 2499kr/mån respektive 2990kr/mån utan vinterhjul och försäkring.
Jag kollar endast på privatleasing, då jag annars ändå skulle sälja bilen när garantin går ut eftersom jag inte kan fixa något själv = jättedyra servicekostnader om något händer. 1000 mil 36mån.
Fiat 500e verkar ju kosta som lägst 2599kr/mån inkl. försäkring och service. Vinterhjul saknas.
Mazda MX-30 kostar 2499kr/mån inkl. service. Försäkring och vinterhjul saknas. Örebro-Mazda skulle ha 500kr/mån för vinterhjul.
Dom kinesiska märkena MG och DSFK börjar på 2499kr/mån respektive 2990kr/mån utan vinterhjul och försäkring.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Hur ser räckvidden ut för de olika alternativen? Tycker personligen det är ett mycket viktig faktor.N nu1mlock skrev:Det var inte lätt, det här.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Tack, min inställning just nu är att VW kan dra åt helvete. Jag har med andra ord inte fått min och den är vad jag förstår minst tre månader försenad. Funderar på att kasta konsumentköplagen och deras allmänna villkor i ansiktet på dem, men vet inte om jag blir gladare av att häva köpet, för jag vill ju ha bilen.sunnis skrev:
Annars är allt bra.
Troligen har fler tillverkare förseningar nu...Nötegårdsgubben skrev:
Tack, min inställning just nu är att VW kan dra åt helvete. Jag har med andra ord inte fått min och den är vad jag förstår minst tre månader försenad. Funderar på att kasta konsumentköplagen och deras allmänna villkor i ansiktet på dem, men vet inte om jag blir gladare av att häva köpet, för jag vill ju ha bilen.
Annars är allt bra.![]()
du måste nog köpa en lagerbil från nåt fjärran land som inte bygger bil på beställning utan där importör köper ett båtlass bilar med lite varierad spec och färg. Alla fabriker har nog förseningar nu, speciellt om de inte kan bygga det de har delar för utan måste bygga efter kundens önskemål...
Skogsägare
· 23 305 inlägg
Jo, jag förstår också att det är svårt för dem att prognostisera leverenstider, men det är inte direkt som om de överraskats av corona eller halvledarbrist mellan april i år och augusti.
De har underpresterat mot sina löften och att döma av vad jag hört om VW av andra efter att jag börjat prata om det här är det inte direkt första gången.
De har underpresterat mot sina löften och att döma av vad jag hört om VW av andra efter att jag börjat prata om det här är det inte direkt första gången.
Jag har en Tesla Model 3sunnis skrev:
Fiat 500e har 32 mil blandad körning.Darling McFluff skrev:
Honda E har 22 mil.
Mazda MX-30 har 20 mil.
Renault Zoe har 38 mil.
Nu vet jag inte vad vinterhjul kostar (förutom Mazda Örebro som ville ha 500kr/mån), eller vad dom kostar om man köper dom själv, men det verkar ju lite som att Renault Zoe är mest prisvärd. Jag har t.ex. ca 12 mil tur och retur till närmaste märkesverkstad och det är knappt så att Mazda MX-30 klarar av det under vintern. Blir kanske svårt att serva bilen då. Blir väl på gränsen med Honda E.
Redigerat:
De är nog tagna på sängen av att dinosauriebilsförsäljningen kollapsar och att alla vill köpa elbilar. På VW är det Herbert Diess som vet att de har extremt liten kort tid på sig att ställa om för att överleva medans de övriga direktörerna lever i förnekelse. Det har ju gått så långt att han bjöd in Elon Musk till ett gästspel på VWs "excecutive conference" i helgen.Nötegårdsgubben skrev:
Jo, jag förstår också att det är svårt för dem att prognostisera leverenstider, men det är inte direkt som om de överraskats av corona eller halvledarbrist mellan april i år och augusti.
De kostar inte 12 X3 x 500 = 18000 om du köper den själv. Då kan du dessutom sälja dem efter tre år eller ha dem tre år till om du leasar en till likadan bil sedan.N nu1mlock skrev:Fiat 500e har 32 mil blandad körning.
Honda E har 22 mil.
Mazda MX-30 har 20 mil.
Renault Zoe har 38 mil.
Nu vet jag inte vad vinterhjul kostar (förutom Mazda Örebro som ville ha 500kr/mån), eller vad dom kostar om man köper dom själv, men det verkar ju lite som att Renault Zoe är mest prisvärd. Jag har t.ex. ca 12 mil tur och retur till närmaste märkesverkstad och det är knappt så att Mazda MX-30 klarar av det under vintern. Blir kanske svårt att serva bilen då. Blir väl på gränsen med Honda E.
Skogsägare
· 23 305 inlägg
Så är det säkert, men även avgasbilar har ju de (och många andra) leveransproblem med. Det är inte heller första gången jag råkar ut för en försenad bil. De har bara varit synnerligen dåliga på informationsgivning som lök på laxen.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Jag har en Zoe hemma på lån just nu och skulle inte vilja ha mindre räckvidd än den har. Dryga 20mil är alldeles för lite.N nu1mlock skrev:Fiat 500e har 32 mil blandad körning.
Honda E har 22 mil.
Mazda MX-30 har 20 mil.
Renault Zoe har 38 mil.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 726 inlägg
En kollegas polare jobbar på Volvo, och vad jag har förstått så var problemet att få fram några delar till förarassistanssystemen.
När jag traskade förbi lokala VW-handlaren för lite mer än en vecka sedan så var parkeringen som i våras var full med bilar nu i princip helt tom.

När jag traskade förbi lokala VW-handlaren för lite mer än en vecka sedan så var parkeringen som i våras var full med bilar nu i princip helt tom.
Jag har kört 1000 mil med min i dagarna. Jag åker bekvämt. Räckvidden har hittills aldrig varit i närheten av ett problem. Hittills ingen snabbladdning. Jag gillar verkligen den tysta mjuka driften och kraften från botten. Det viktigaste fungerar utmärkt med andra ord. Sett till själva bilfunktionen ett klart lyft från golf GTE:n jag hade innan och ännu större lyft från en ren förbränningsmotorbil.sunnis skrev:
Men digitala skavanker har jag också märkt av. Eller varför inte kalla det för vad det är. Buggar, halvfärdiga gränssnitt och användbara funktioner med för högt självförtroende. Det gör inte bilen sämre som transportmedel. Men det drar ner intrycket.