1 823 735 läst ·
27 248 svar
1824k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Väldigt enkelt: Jag kommenterar folk som uppenbarligen inte läst mina tidigare inlägg. Jag kan förstå att det för er som varit med länge i tråden kan ses som tjatigt, men vad ska man göra när folk inte läser? Då blir man så illa tvungen att upprepa.A Avemo skrev:
Det är flera elbilsägare som också upprepar sig, men inte klagar jag på det.
Jag upprepar:A ArneTW skrev:Jag vet att det finns fattiga poliser och undersköterskor i storstan...
Men att hävda att det inte finns fler alternativ både jobb/kollektivtrafik/fritidsaktiviteter är provecerande.
För att inte prata om bostadskarriären som varit tillgänglig för många som hänger på detta forum.
Men här finns väl bara underbetalda socialarbetare som bygger hus på nätterna.
/ATW
I praktiken är det nog mer den individuella situationen som avgör, inte om man bor i storstad eller landsbygd...
Någon på landet kan bo precis vid en busshålplats, kunna åka 20 minuter raka vägen och kliva av utanför jobbet, ha ett jättebra jobb och skitbra ekonomi och ett jättebilligt hus.
Nån annan bor rakt in i skogen utan el och är arbetslös.
Men i stan kan man bo så att det kommunalt tar 2h att ta sig till jobbet. Kanske har man inte alls gjort bostadskarriär (och om man har är ändå pengarna knutna i bostaden och inte tillgängliga till att köpa bil för). Istället får man lägga 60-90kr/dag i trängselskatt, betala hög föräkringspremie, dyr bostad, höga lån, mycket amortering och ränta. Så fort man ska göra något så skinnar hantverkare, resturanger etc än, man kan inte få tag på vettigt folk som gör jobbet ens.
Men lika mycket kan ju en stadsbo ha tjänat miljoner på sin bostad, sålt och köpt en etta vid fridhemsplan, jobba 5 minuter bort med ett högavlönat jobb.
För vissa individer kommer det att finnas möjlighet att köpa en dyr elbil. Och i vissa fall kommer elbilen dessutom att löna sig på sikt med lägre utgifter. Men långt ifrån alla har möjlighet att köpa eller ett körmönster som gör bilen lönsam.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Det tror jag också, vilket det även finns studier på. Denna t ex;Nötegårdsgubben skrev:
https://alltomelbil.se/undersokning...-i-mindre-ort-tjanar-mest-pa-att-valja-elbil/
Men viss partiskhet kan ju finnas i just den. Jag tror sålda elbilar följer tjänstebilsförarna, som kanske generellt bor i större orter. Snart kommer säkert en uppsving när övriga upptäcker fördelarna, eller att det blir för dyrt att köra vidare på bensin/diesel.
Visst går det att hitta undantag.J JohanLun skrev:Jag upprepar:
I praktiken är det nog mer den individuella situationen som avgör, inte om man bor i storstad eller landsbygd...
Någon på landet kan bo precis vid en busshålplats, kunna åka 20 minuter raka vägen och kliva av utanför jobbet, ha ett jättebra jobb och skitbra ekonomi och ett jättebilligt hus.
Nån annan bor rakt in i skogen utan el och är arbetslös.
Men i stan kan man bo så att det kommunalt tar 2h att ta sig till jobbet. Kanske har man inte alls gjort bostadskarriär (och om man har är ändå pengarna knutna i bostaden och inte tillgängliga till att köpa bil för). Istället får man lägga 60-90kr/dag i trängselskatt, betala hög föräkringspremie, dyr bostad, höga lån, mycket amortering och ränta. Så fort man ska göra något så skinnar hantverkare, resturanger etc än, man kan inte få tag på vettigt folk som gör jobbet ens.
Men lika mycket kan ju en stadsbo ha tjänat miljoner på sin bostad, sålt och köpt en etta vid fridhemsplan, jobba 5 minuter bort med ett högavlönat jobb.
För vissa individer kommer det att finnas möjlighet att köpa en dyr elbil. Och i vissa fall kommer elbilen dessutom att löna sig på sikt med lägre utgifter. Men långt ifrån alla har möjlighet att köpa eller ett körmönster som gör bilen lönsam.
Men din "praktik" är bullshit.
/ATW
menar du attA ArneTW skrev:
alla (eller en övervägande majoritet) i storstad klarar sig utan bil och har kommunal transport samt är höginkomsttagare
och
ingen (eller en övervägande majoritet) på landet har bra ekonomi/lön samtidigt som de kan ladda hemma eller på jobbet
Jag vet ju inte iofs vad du klassar som storstad, för mig är det de fyra, fem eller sex största städerna och dess förorter...
Jag har ett flertal bekanta som bor på mindre orter som definitivt har eller skulle ha råd med en elbil
Jag har ett flertal bekanta som bor i storstad som inte är speciellt välavlönade och har rätt kass om kommunala transporter som ger en rimlig resväg till och från arbete
Om man bor i en ytterförort till Stockholm (men kanske räknar du tex Åkersberga eller Haninge att inte ligga i storstad?) och jobbar i ett annat "ytterområde" så finns det ofta rätt få "tvärtransporter", dvs man måste åka in till centrala Stockholm och sen ut igen. Om man då har ett par kilometer till närmaste buss som har en turtäthet på nån halvtimme och dessutom har barn som måste hämtas och lämnas på ett dagis samt att arbetsplatsen inte heller ligger exakt vid den busslinje man kommer med... Så kan den där resan ta mycket lång tid trots att det fågelvägen (eller bilvägen) är relativt kort. Själv har jag 45-50 minuter med bil till jobbet men åker jag kommunalt och ska hålla öppettiderna på skola (tidigare dagis) utan att barnen får maratondagar så går den buss jag måste ta sista biten till jobbet bara mellan 6.00-8.45 och tillbaka 15.45-20.00 (om jag minns rätt). Annars har jag ca 40 minuters promenad på jobbsidan. Om då tåget är sent så jag missar "sista bussen" så kommer jag nästan en timme sent till jobbet efter att ha lämnat på skolan vid halv åtta. Vänder jag på det, ska jag hämta på skolan så måste buss och tåg vara helt i tid och då har jag 15 minuters marginal till skolan stänger, eller måste sluta en halvtimme tidigare för att ta en lång promenad. Den som åkt kommunalt i Stockholm med 2-3 byten vet att man inte kan räkna med att varje dag greja det. Den som hämtat sitt barn när sista fröken på dagis står och stampar för att hon själv har en tid att passa med ditt barn själv vet att man inte blir veckans förälder. Då har jag en rätt lång pendling men ändå få byten. Nu verkar vi få fortsätta jobba hemifrån ett par dar i veckan och då kanske det skulle funka att köra en "kommunal pendling", men varje dag och med (som tidigare) två barn som ska hämtas och lämnas. Näe. Trots att jag bor i stockholmsförort så måste jag nog säga att jag inte skulle klarat mig utan bil. Om jag inte flyttat eller bytt jobb.
Det är klart att det alltid beror på den individuella situationen, men tittar man på statistiken hos TRAFA så är det ju faktiskt i storstäderna som det körs mest.J JohanLun skrev:
Du får det att låta som om det är stor skillnad...N Nerre skrev:
I Stockholmsområdet var den genomsnittliga körsträckan 1170 mil per år i jämfört med 1100 mil per år som är den genomsnittliga sträckan i landet som helhet.
Siffrorna gäller för 2020
Det skulle varit trevligt att se mer än bara medianinkomst, men lek runt lite med nedan så kan man se att Stockholm har ganska många med "vanliga" löner...
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/R...Stockholms-lan/Stockholm/?var=17249&compare=1
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/R...Stockholms-lan/Stockholm/?var=17249&compare=1
¨Scout skrev:
Det var inte min avsikt, min avsikt var tvärtom att visa att det inte är så att folk i glesbygd kör enormt mycket mer än folk storstäder.
För det är ju vissa här som verkar hävda att de folk som bor i glesbygd kör mycket mer bil än folk som bor i storstad.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 297 inlägg
Jag upplever det som att runt i städer på "landet" bor många rätt nära staden och majoriteten jobbar på orten. Det är när det väl pendlas till en annan stad i Norrland det direkt blir sjukt långt.N Nerre skrev:
Tror de som bor i Stockholm och Göteborgs förorter är de som kör mest, här utanför Göteborg känns det som hälften har över 40km till jobbet.
Ett tips som jag var tvungen att börja använda är ignorera funktionen i forumet. Ibland är det helt enkelt inte lönt att försöka hjälpa vissa individer.Mikael_L skrev:
Ja tack för det synnerliga intressanta inlägget.
Nu har vi alla läst noga, vi har även fattat.
Kan du nöja dig nu.
Det börjar vara som "Ring P1" det här, med skillnaden att du hela tiden ringer upp igen.
OCH JA, för typ 5'e gången (från mig!) Det finns ingen elbil för dig, inte idag, troligen inte på en massa år.
Var nöjd med dina avgasbilar, vi bryr oss inte!