1 820 127 läst ·
27 221 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag jämförde kostnaderna för skatt, bränsle och inköp på en ny Fiat 500 med eldrift vs en med hybriddrift (ej laddhybrid) och kom fram till att 1500mil per år skulle med dagens priser gå jämnt ut på ganska exakt tio år. Men då räknade jag lite högt på elförbrukningen (2kWh per mil), elpriset (2kr, dvs en stor andel laddning på stan) och lågt på bensinpriset (då det lär öka kraftigt framöver). I verkligheten så har vi nog nära noll kronor i laddning då den kommer att kunna laddas gratis för det mesta (gratis laddare på de flesta ställen den parkeras som inte är hemma och med trefasladdning på 32A på flera av dessa platserna och trefas 16A på de andra så lär den knappast behöva laddas hemma).Nötegårdsgubben skrev:
Jag köpte en Polo 2016 för 115kkr. Den hade då rullat 350mil ungefär. Idag 5 år senare är den värd cirka 85kkr om jag tittar på privatpriser från blocket (låt vara att de bilarna ruillat x3 mot den jag har), så värdeminskningen är 6000kr per år.Nötegårdsgubben skrev:
Försäkring kostar 4000kr per år.
Service har kostat 600kr per år hittills.
Vi kör rätt lite så du får kanske räkna upp servicepricerna lite även om du gör jobbet själv, när du kör 1000mil per år. Bränslekostnad tillkommer.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Så med service, reparationer och lite mer realistiska bränslekostnader går det alltså redan med dagens prisnivåer jämnt upp med en elbil över tio år om man kan ladda hemma? Intressant.
Med dagens underfinansierade bonus-/malussystem då också antar jag, men ändå – det är ju den verklighet vi lever i.
Edit: Skrev det här innan jag hade läst @MathiasS svar. Så det går nog inte alltid att räkna hem, men för vissa, och lättare ju länge bilen rullar per år.
Med dagens underfinansierade bonus-/malussystem då också antar jag, men ändå – det är ju den verklighet vi lever i.
Edit: Skrev det här innan jag hade läst @MathiasS svar. Så det går nog inte alltid att räkna hem, men för vissa, och lättare ju länge bilen rullar per år.
Men då var det en Fiat med det större batteriet. Med det mindre batteriet så går det att få loss en ny Fiat 500e Action elbil för 212kkr (efter bonus/malus och då har jag lagt på vinterpaketet som alla behöver). Nackdelen är då att batteriet bara räcker 19 mil, låt oss lite mer realistiskt säga 15 mil. Detta gör också att batteriet slits mer om man jämför med samma miltal på ett större batteri.Nötegårdsgubben skrev:
Så med service, reparationer och lite mer realistiska bränslekostnader går det alltså redan med dagens prisnivåer jämnt upp med en elbil över tio år om man kan ladda hemma? Intressant.
Med dagens underfinansierade bonus-/malussystem då också antar jag, men ändå – det är ju den verklighet vi lever i.
Edit: Här har jag räknat med miljöbonus på 60kkr, den blir lägre pga bilen är så pass billig - jag har inte kollat det exakta beloppet på miljöbonusen för just denna bil.
Edit2: Bonusen blev 68kkr, så priset blir faktiskt bara 204kkr! Bonusen kan man räkna ut själv på denna sidan:
- https://www.transportstyrelsen.se/s...us-malus/bonus/berakna-din-preliminara-bonus/
Redigerat:
Bränsle 1000 mil / år och småbil gör väl 7kr milen eller då 21.000 kr mer i bränsle. Så på kortare körstäckor är nog inte elbilen ännu billigast... En fossilbil som går mycket lite mil per år är nog fortfarande bättre än att bygga en ny elbil map livscykelbelastningen. Jag tänker nog att man ska köra 1500 mil, om det nu går att öka till det på en privatleasing. Då börjar skillnaden i bränslekostnad bli rätt stor...Nötegårdsgubben skrev:
Så med service, reparationer och lite mer realistiska bränslekostnader går det alltså redan med dagens prisnivåer jämnt upp med en elbil över tio år om man kan ladda hemma? Intressant.
Med dagens underfinansierade bonus-/malussystem då också antar jag, men ändå – det är ju den verklighet vi lever i.
Edit: Skrev det här innan jag hade läst @MathiasS svar. Så det går nog inte alltid att räkna hem, men för vissa, och lättare ju länge bilen rullar per år.
För vår del så ökar körsträckan på den lilla bilen då vi kommer att välja den före den stora bilen på weekendresor, när man shoppar på stan mm pga den lägre driftskostnaden. Det ökar milen på den lilla bilen med runt 300mil per år enligt vår beräkning.
Om du inte måste köra en ny bil och kan göra servicen själv så finns det förstås pengar att spara. Ska du lämnna in bilen på service och har lite otur med reparationer så närmar sig kalkylen snabbt en billig elbil.Nötegårdsgubben skrev:
Så med service, reparationer och lite mer realistiska bränslekostnader går det alltså redan med dagens prisnivåer jämnt upp med en elbil över tio år om man kan ladda hemma? Intressant.
Med dagens underfinansierade bonus-/malussystem då också antar jag, men ändå – det är ju den verklighet vi lever i.
Edit: Skrev det här innan jag hade läst @MathiasS svar. Så det går nog inte alltid att räkna hem, men för vissa, och lättare ju länge bilen rullar per år.
Så mycket billigare än jag har den där Polon går det knappt att köra en "nästan ny" bil som är i det närmaste underhållsfri så den fossilkalkylen är ju nära så billigt det blir.
Notera dock också att servicen på en elbil är väldigt billig (det räknade jag inte in i min kalkyl). Men det är ju inte så konstigt, det finns inte så mycket att serva på den. Det är väl Tesla3 som inte ens har serviceintervall om jag kommer ihåg rätt?MathiasS skrev:
Om du inte måste köra en ny bil och kan göra servicen själv så finns det förstås pengar att spara. Ska du lämnna in bilen på service och har lite otur med reparationer så närmar sig kalkylen snabbt en billig elbil.
Så mycket billigare än jag har den där Polon går det knappt att köra en "nästan ny" bil som är i det närmaste underhållsfri så den fossilkalkylen är ju nära så billigt det blir.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Det tror jag är huvudet på spiken. Och givet hur populärt privatleasing verkar vara (iaf. i Stockholm) så tror jag att vi nått en nivå där många hux flux hamnat i ett läge där elbil är billigare än fossilbil.MathiasS skrev:
Jag väntar bara på revolutionen där vanligt folk på landsbygden plötsligt märker att deras åtta år gamla Renault Clio i praktiken är dyrare än en ny liten elbil som pendlarbil.
Naturligtvis mekar fler på landet själva, men alla gör det ju inte.
Menar du att man aldrig kan ha otur med reparationer med en elbil? Det går väl lika mycket att ha otur med reparationer på en elbil? Och det har vi ju sett att vissa av dem har väldigt höga reparationskostnader.MathiasS skrev:
Ja det där är ju på väg åt rätt håll. Jag har uppfattat det som att Tesla har skrotat kravet på service för att garantin ska gälla men det lär nog ta ett bra tag innan övriga kommer dit då det kommer för mycket pengar från service-sidan för att man bara ska kapa det benet. Så jag antar att vi får fortsätta och betala 1500kr per timme och 4x marknadspriset för servicedelar om bilen ändå måste in på service...pacman42 skrev:
Vad kostar en standardservice på tex en ID4?
`N Nerre skrev:
Jag antog att vi jämförde köpt fossilbil privat månadskostnad med någon privatleasad ny elbil. Då finns ingen risk för otur med elbilen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Vad menar du, egentligen?N Nerre skrev:
De flesta av oss är nog av uppfattningen att sannolikheten att råka ut för kostsamma reparationsbehov är avgjort mindre på en elbil än en fossilbil. Är du av motsatt uppfattning?
Är det inte mer rättvist att jämföra en privatleasad bränslebil med en privatleasad elbil?MathiasS skrev:
Varför inte passa på att jämföra kostnaden för en köpt elbil med kostnaden för en privatleasad bränslebil?
Men räkna i såna fall med sannolikheten i kalkylen, inte automatiskt säga att en bränslebil blir dyrare bara för att sannolikheten för reparationer är större.Nötegårdsgubben skrev:
Om bil A har 5% större sannolikhet att drabbas av dyra reparationer än bil B betyder det inte att bil B kostar noll i reparationer.