1 820 463 läst ·
27 221 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Nej värdelösa blir de inte. Men vill jag nödvändigtvis ha 250 hk kan jag köpa en Volvo eller folkvagn idag medan för några decennier sedan var valet mellan Porsche eller Ferrari. Nu står ju iofs de senare sig bättre i pris än familjebilar med största motorn men nu är väl akilleshälen räckvidd och inte hk Alla elbilar och de flesta bensin eller diesel har tillräckligt efftekt idag (om inte finns större motoralternativ oftast).J JohanLun skrev:Eftersom säten, rutor, däck och annat fortfarande kostar en del och mycket på en 10 år gammal bil är rätt slitet och opålitligt och dagen batterier bör fungera bra nog för många så tror inte jag det är någon fara att någon bil blir värdelös över en natt. Ungefär som att även en bil med 60 Hk motor är värd lite även om det finns bilar med 250hk.
Jag ser inte problemet i att en elbil som är ny idag skulle gå sönder eller slitas ner, utan snarare att de nya som kommer är så mycket billigare och bättre att begoriswrna sjunker kraftigt. Nu har det ju inte inträffat ännu, men kanske för att det varit brist på dels attraktiva modeller och dels kompinentbrist och väntetid på bilar. Tillgång mindre än efterfrågan så långt.
Följer med spänning utvecklingen…
Jag misstänker att min fru inte får sin bil, de borde ha hört av sig om leverans av den nu. Och orsaken är i så fall att säljaren inte fått ut sin miljöbonus. Detta borde ge oss ett lysande tillfälle att förhandla om att få en kraftig rabatt på en ny bil, alternativt att vi skall ha rabatt för att säljaren inte levererar bilen förrän i slutet av november.
Bilfirman har alltså sålt bilen utan att de har fått miljöpremien och nu tog pengarna slut...
Edit: Bilen är en demobil som är knappt sju månader gammal...
Bilfirman har alltså sålt bilen utan att de har fått miljöpremien och nu tog pengarna slut...
Får de bonusen först när bilen säljs till kund, alltså inte redan när de registrerar den på sitt företag som demobil? Ibland är demobilarna kombinerade förmånsbilar för personalen, jag har köpte en sådan en gång. Alltså någon i personalen kör den till o från jobbet och sedan kan någon kund provköra under dagen. Kanske de stora återförsäljarna har de vanligaste modellerna som rena demobilar.pacman42 skrev:
Jag misstänker att min fru inte får sin bil, de borde ha hört av sig om leverans av den nu. Och orsaken är i så fall att säljaren inte fått ut sin miljöbonus. Detta borde ge oss ett lysande tillfälle att förhandla om att få en kraftig rabatt på en ny bil, alternativt att vi skall ha rabatt för att säljaren inte levererar bilen förrän i slutet av november.
Är det alltså bilfirman och inte du dom står risken att premien tar slut?
Man måste äga bilen i sex månader som första ägare efter att den sätts i trafik för att kunna få bonusen. Detta innebär att för en demobil så låste bilfirman äga den i minst sex månader och sedan ansöka om bonusen, ta emot den, och sedan kan de sälja bilen.P Pin skrev:Får de bonusen först när bilen säljs till kund, alltså inte redan när de registrerar den på sitt företag som demobil? Ibland är demobilarna kombinerade förmånsbilar för personalen, jag har köpte en sådan en gång. Alltså någon i personalen kör den till o från jobbet och sedan kan någon kund provköra under dagen. Kanske de stora återförsäljarna har de vanligaste modellerna som rena demobilar.
Är det alltså bilfirman och inte du dom står risken att premien tar slut?
Nu sålde de skinnet innan björnen var skjuten...
Orsaken till reglerna var att massor av bilar tidigare togs ut i Sverige och sedan när de fått bonusen så skeppades de som nya till Norge...
Men som privatperson måste jag få beställa typ nyårsdagen för att bonuspengarna inte ska ta slut innan 6 månader har gått då? Eller det går ju inte heller när leveranstiden är lång. Beställa nu och få pengar ur 2022 års pott?pacman42 skrev:
Man måste äga bilen i sex månader som första ägare efter att den sätts i trafik för att kunna få bonusen. Detta innebär att för en demobil så låste bilfirman äga den i minst sex månader och sedan ansöka om bonusen, ta emot den, och sedan kan de sälja bilen.
Nu sålde de skinnet innan björnen var skjuten...
Orsaken till reglerna var att massor av bilar tidigare togs ut i Sverige och sedan när de fått bonusen så skeppades de som nya till Norge...
Mer om problemet med miljöbonusen:
https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/ilskan-mot-ministern-elbilsbonusen-stoppas/
https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/ilskan-mot-ministern-elbilsbonusen-stoppas/
Precis så, eller nästan i alla fall, beställa nu och hoppas att det finns pengar nästa år också....P Pin skrev:
Passar på fråga när jag ser det diskuteras, länken som pacman42 postade är bakom paywal, innebär det nu att min tjej som köpte en PHEV i våras o ska få 29.000 kr bonus i September nu inte kommer få någon utbetalning, eller gäller det bilar som säljs nu att pengarna är slut? och om hon inte får pengar nu hamnar på kö o får hoppas mera pengar skjuts till?
Det beror väl lite på vad man menar med kort tid, men t.ex. mobiltelefoner och surfplattor är ju områden där 5 år gamla grejer knappt har nåt värde idag eftersom utvecklingen går så snabbt framåt. Även digitalkameror är område där utvecklingen skenat de senaste åren. Kanske inte de senaste 5 år, men de senaste 10.sunnis skrev:
Och just eftersom elbilar är så pass nytt så kan man förvänta sig en del språng de kommande åren. Men om 10 år har nog utvecklingen stannat av lite.
Just digitalkameror är en ganska intressant parallell. Den snabba utvecklingen av digitalkameror gjorde att priserna sjönk på de äldre kamerorna. Och det gällde ju initialt i mycket större utsträckning kameror för film än digitalkameror. Om elbilarna dels fortsätter att utvecklas och dels uppfyller önskemålen från tillräckligt många bilister så kommer priserna om några år inte bara att sjunka på begagnade elbilar utan i ännu större utsträckning på bränsledrivna bilar.N Nerre skrev:Det beror väl lite på vad man menar med kort tid, men t.ex. mobiltelefoner och surfplattor är ju områden där 5 år gamla grejer knappt har nåt värde idag eftersom utvecklingen går så snabbt framåt. Även digitalkameror är område där utvecklingen skenat de senaste åren. Kanske inte de senaste 5 år, men de senaste 10.
Men en annan sida av frågan är att telefoner och kameror är så billiga att de flesta har råd att köpa en ny med några års mellanrum. Jag tror att det dröjer innan vi är där med bilar. Och så länge det finns folk som vill ha en bil men inte har råd med en ny bil så har de begagnade bilarna ett värde.
Du får pengarna i november-december-januari någon gång...H hahnson skrev:Passar på fråga när jag ser det diskuteras, länken som pacman42 postade är bakom paywal, innebär det nu att min tjej som köpte en PHEV i våras o ska få 29.000 kr bonus i September nu inte kommer få någon utbetalning, eller gäller det bilar som säljs nu att pengarna är slut? och om hon inte får pengar nu hamnar på kö o får hoppas mera pengar skjuts till?
...om regeringen fattar beslutet.
Jag tror inte en så stor del av bilen är motor och batteri. Om du får en sån bil så billigt kommer även alla andra bilar gå ned motsvarande i pris. Men säten, lampor och annan "hårdvara" kommer inte att följa teknikutvecklingen och kostnadssänkningen för batterier. Dagens elbilar är bra nog att fungera som bil åt många. Därför kommer de kosta som vilken annan begagnad bil som helst. Efter 15 år är en Audi a8 och en Toyota Yaris lika mycket värda. Efter 20 år är båda pressade.N Nerre skrev:
Undantag är bilar som är speciella, som tex en sportbil. De kan folk vilja ha fast de är gamla.
De flesta 15-20 år gamla bilar som lever gör det för sin förmåga att åka till Ica Maxi eller arbetsplatsen. Så länge de fyller det syftet har de ett värde.
Där får väl enas om att vi är oense. Jag är inte alls säker på att begagnade elbilar kommer att vara så populära att de har hört andrahandsvärde. Just nu är det populära bland de som vill ha elbil (för att få ner milkostnaden) men inte kan kapitalet för att köpa en ny elbil. Men när priserna på nya elbilar sjunker (och det kommer de ju göra) så kommer priserna på begagnade elbilar följa med.J JohanLun skrev:
Och när jag säger att priserna sjunker menar jag även att man får mer prestanda för pengarna. Man kan titta på laptops. En budgetlaptop har kostat typ 3000 spänn de senaste 10-15 åren. Det finns hur många datorer som helst för 3000 spänn, men du hittar knappt några för under 2500. Och så har det varit länge. Skillnaden är att en dator som kostade 3000 spänn för 10 år sen är skräp jämfört med en som kostar 3000 spänn idag.
N Nerre skrev:Där får väl enas om att vi är oense. Jag är inte alls säker på att begagnade elbilar kommer att vara så populära att de har hört andrahandsvärde. Just nu är det populära bland de som vill ha elbil (för att få ner milkostnaden) men inte kan kapitalet för att köpa en ny elbil. Men när priserna på nya elbilar sjunker (och det kommer de ju göra) så kommer priserna på begagnade elbilar följa med.
Och när jag säger att priserna sjunker menar jag även att man får mer prestanda för pengarna. Man kan titta på laptops. En budgetlaptop har kostat typ 3000 spänn de senaste 10-15 åren. Det finns hur många datorer som helst för 3000 spänn, men du hittar knappt några för under 2500. Och så har det varit länge. Skillnaden är att en dator som kostade 3000 spänn för 10 år sen är skräp jämfört med en som kostar 3000 spänn idag.
Jodå, jag tror priser på elbilar kan sjunka rejält om bilarna är dyra. Jag hörde en som köpt en lyxsedan av förste ägaren efter ett par år för under kostnaden för en ny vanlig Svensson kombi.Minns jag rätt hade bilen kostat första ägaren mer än 1000kr per dag.
Jag tror att alla äldre begagnade bilar har just det värde de har för brukaren. Som tittar på pris, service och rep kostnad, skatt, försäkring och driftkostnader per mil. Eftersom elbilar idag fungerar perfekt för många så kommer bilen just ha det värdet. Om värdeminskningen är högre eller lägre än någon annan bil vet jag inte, men även om en ny elbil har räckvidd på 200 mil och kan dra tre ton så finns det fortfarande massor av folk som inte behöver det utan nöjer sig med 25 mil och ingen dragkrok. Tex som andrabil.
Jag får inte längre till jobbet om 5 år. En elbil med 25 mils räckvidd skulle funka. Liksom en 15 år gammal v70 skulle funka idag. 95% av min körning är till jobbet, Ica Maxi eller barnens träning. För de som har 2 bilar i hushållet kan jag inte se något skäl att köpa en andrabil med 100 mils räckvidd om den bara nyttjas för Lokaltransport.
Jag tror inte nya bilar med dräglig komfort, säkerhet och kvalitet kommer kosta 100.000 nya. För många komponenter är lika som de såg ut för 5 eller 10 år sen.
Om nya elbilar med teslaprestanda+++ kostar 100.000 nya om 5 år håller jag med om att alla bilar idag oavsett drivmedel kommer falla rejält i värde.