1 819 090 läst ·
27 210 svar
1819k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Rättvist? Det är väl helt ointressant här. Man ska väl jämföra de alternativ som är aktuella för en själv och om det sedan är till fördel för den ena eller andra biltypen känns inte relevant.N Nerre skrev:
jag lämnade lite data du kan använda i en jämförelse du gör, om du har nytta av ett sådant alternativ. Annars jämför du något annat som passar dig bättre.
Hur vet du vilket alternativ som passar om du inte jämför alla alternativ?
Det här är vad jag kallar Fyrkvadrant-problemet i diskussioner. Om det finns två parametrar så tenderar folk att utelämna vissa kombinationer i jämförelsen.
Om vi tar ett vanligt förekommande exempel, man jämför billiga prylar med dyra prylar.
De som gillar att köpa dyra prylar jämför ofta bara kvadrant A med kvadrant D och ignorerar kvadrant B och C.
I det här fallet har vi nu då tre parametrar: Ny/begagnad bil, köpt/leasad bil och elbil/bränslebil.
Varför ska vi då bara jämföra två av kombinationerna?
Det här är vad jag kallar Fyrkvadrant-problemet i diskussioner. Om det finns två parametrar så tenderar folk att utelämna vissa kombinationer i jämförelsen.
Om vi tar ett vanligt förekommande exempel, man jämför billiga prylar med dyra prylar.
De som gillar att köpa dyra prylar jämför ofta bara kvadrant A med kvadrant D och ignorerar kvadrant B och C.
I det här fallet har vi nu då tre parametrar: Ny/begagnad bil, köpt/leasad bil och elbil/bränslebil.
Varför ska vi då bara jämföra två av kombinationerna?
Det finns lite för få beg elbilar för att kunna göra jämförelsen gammal elbil. Vad gäller leasing och förmånsbil är min bedömning att det är rätt jämnt lopp kostnadsmässigt mellan elboch fossil. Vilken småbil går att leasa privat för betydligt lägre än 2000kr? Tar jag en bil via jobbet kostar en fossil tiguan lika mycket som en id4, ungefär, men id4an är billigare att köra och fossilen får dra mer på kroken. En passat gte kostar mer än en id4 om jag minns rätt. Har inte siffrorna framför mig.
Men då blir ju också frågan om det är rimligt att jämföra kampanjpriser med ordinarie priser?
Ska man jämföra med kampanjpriser för elbil bör man väl också jämföra med kampanjpriser för bränslebil? Även om det kanske inte finns just nu. För om tre månader är det kanske tvärtom, slut på kampanjen för elbilar men kampanj på bränslebilar för de behöver tömma lagret.
Ska man jämföra med kampanjpriser för elbil bör man väl också jämföra med kampanjpriser för bränslebil? Även om det kanske inte finns just nu. För om tre månader är det kanske tvärtom, slut på kampanjen för elbilar men kampanj på bränslebilar för de behöver tömma lagret.
Just nu verkar de flesta små elbilar gå att privatleasa för under 3000, MGn för 1990 var nog en kampanj. Men jag tror inte de andra är det. Det är nog en ny prisnivå som satt sig. Om 1, 2 eller 3 år kan det ändra sig helt. Liksom att förmånsbil blivit dyrare. Eller etanol och gasbilar i princip slutat säljas. De flesta bilar kan man räkna på de första 10 åren. Därefter kan det finnas ett värde kvar, men det blir svårt att räkna på. Många vill ha en bil som är nyare än 5 år gammal. Man får nog acceptera att jämförelsen med tex att leasa eller köpa en ny bil är här och nu. Hur det ser ut om 3 år när avtalet går ut vet ingen. Inte heller vad bensinen eller elen kostar.N Nerre skrev:Men då blir ju också frågan om det är rimligt att jämföra kampanjpriser med ordinarie priser?
Ska man jämföra med kampanjpriser för elbil bör man väl också jämföra med kampanjpriser för bränslebil? Även om det kanske inte finns just nu. För om tre månader är det kanske tvärtom, slut på kampanjen för elbilar men kampanj på bränslebilar för de behöver tömma lagret.
Jag tycker tråden är mycket intressant då jag måste ändra mitt bilägande närmsta halvåret, då jag ska lämna tillbaka min nuvarande laddhybrid. Och vi samtidigt har en miljökris, ändrade förmånsvärden och corona som totalt ändrat mina resvanor.
Prognoserna är som sagt att en vanlig mellanklassbil blir billigare att äga som elbil om ett par tre år. Redan nu tror jag vissa modeller och ägandeformer är billigare med el. Andra är det inte. Mellanstora bilar med dragkrok som ägs privat är fortfarande elbilar svåra att räkna hem. Tyvärr är det en sådan bil jag egentligen vill ha. Det får nog anstå 3 år. Jag räknar med en interrimslösning, tills bilarnas prestanda och pris passar mig bättre...
Jösses vad du krånglar till det. Du får ju jämföra vilka kombinationer du vill! Gör det!N Nerre skrev:Hur vet du vilket alternativ som passar om du inte jämför alla alternativ?
Det här är vad jag kallar Fyrkvadrant-problemet i diskussioner. Om det finns två parametrar så tenderar folk att utelämna vissa kombinationer i jämförelsen.
Om vi tar ett vanligt förekommande exempel, man jämför billiga prylar med dyra prylar.
[bild]
De som gillar att köpa dyra prylar jämför ofta bara kvadrant A med kvadrant D och ignorerar kvadrant B och C.
I det här fallet har vi nu då tre parametrar: Ny/begagnad bil, köpt/leasad bil och elbil/bränslebil.
Varför ska vi då bara jämföra två av kombinationerna?
Det enkla svaret på din fråga är att jag inte är intresserad av att jämföra alternativ som inte är intressanta/relevanta för mig. Jag kan enkelt och utan ett excelark ta bort saker jag inte vill ha, ibland av helt subjektiva skäl. Jag måste inte jämföra prestandasiffror, pris, volym, etc för att kunna skala bort alternativ.
För egen del är jag tex inte intresserad av någon objektiv jämförelse av ny fossilbil med ny elbil eftersom jag aldrig kommer välja mellan dessa två alternativ. Däremot kan det vara intressant att göra en benchmark på vad min befintliga småbil kostar per månad jämfört med en ny privatleasad.
Du verkar låst vid att i alla avseenden göra en objektiv jämförelse av alla alternativ. Det är sällan relevant i verkligheten. Tex när jag ska köpa verktyg så skalar jag direkt bort alternativ B och D och fokuserar på att eliminera C ur mitt urval. Jag behöver inte längre testa B för att veta att jag blir besviken på B.
Man kan även köpa en elbil för andra anledningar än en råbarkade TCO. Ett exempel kan vara den mycket komfortabla drivlinan som elbilar har och möjligheten att "tanka" själv hemma. Det finns mycket som påverkar ens val av bil. TCO är en faktor men sällan den mest avgörande.
För att återgå lite till trådens grundämne. Fiaten som går att leasa för 2600 pr månad (87 KW) verkar ha 32 mils räckvidd blandad körning och 46 stadskörning. Det är ju enastående siffror. Är de på nåt sätt realistiska? Går det att klämma in 2 barn i bak och åka 20 mil med bilen? Vinter som sommar? Med risk att få stanna och snabbladda 20 minuter på vintern. Skulle jag kunna pendla 5+5 mil i den på motorväg? (jag har laddning på jobbet så räckvidden där är jag inte orolig över, men komfort och säkerhet). För 3000 / mån får man 2000 mil per år. Inkl försäkring. Dock ej vinterdäck. Det borde man kunna köpa privat och sälja efter återlämnande billigare än 200kr/mån.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Damn it, det var den lösningen jag valde.J JohanLun skrev:
Men skämt åsido, det är förstås en stor risk i det eftersom att det är mycket pengar, men kalkylräntan för billån är ju minst fyra procent. Jag kan låna pengar för långt under hälften av det.
Så när jag vill byta bil nästa gång har jag dels gjort en räntevinst, dels själv tagit den risk jag med ett leasingavtal annars hade vältrat över på leasingbolaget.
Det borde helt enkelt vara billigare att äga än att leasa. Eller missar jag något, finns det något i privatleasingupplägget som exempelvis gör det skattemässigt förmånligt (som med företagsleasing där det finns en momsvinst)?
Jag tror helt enkelt att vi som privatpersoner undervärderar det troliga restvärdet om tre år jämfört med vad leasingbolagen tror.
Som sagt, det är absolut en risk i att köpa istället för att leasa och någonstans tror jag även att @Nerre har en poäng i att man ofta gör sina val med vissa skygglappar på för att få välja det man vill. Men det gäller förstås mer än elbilar, och vad man vill ha ska inte heller underskattas.
Så riskfyllt att köpa en stor elbil med drag, ja, men potentiellt också en bra affär om fler elbilar står sig ungefär lika bra som Tesla på begagnatmarknaden.
Har man en halv mille på banken till dålig ränta behöver det nog inte vara en dålig affär. Jag behöver isåfall låna och amortera, då får jag inte ihop det. Kör ju idag en passat gte via jobbet och iofs inte elbil men kostar ju nästan som en. Tror mycket av tricket är just hur man räknar finansiering och andrahandsvärde. Sen har jag faktiskt inte behov av större bil än en golfkombi. Men just den storleken verkar inte attraktiv att göra elbil av.Nötegårdsgubben skrev:
Damn it, det var den lösningen jag valde.
Men skämt åsido, det är förstås en stor risk i det eftersom att det är mycket pengar, men kalkylräntan för billån är ju minst fyra procent. Jag kan låna pengar för långt under hälften av det.
Så när jag vill byta bil nästa gång har jag dels gjort en räntevinst, dels själv tagit den risk jag med ett leasingavtal annars hade vältrat över på leasingbolaget.
Det borde helt enkelt vara billigare att äga än att leasa. Eller missar jag något, finns det något i privatleasingupplägget som exempelvis gör det skattemässigt förmånligt (som med företagsleasing där det finns en momsvinst)?
Jag tror helt enkelt att vi som privatpersoner undervärderar det troliga restvärdet om tre år jämfört med vad leasingbolagen tror.
Som sagt, det är absolut en risk i att köpa istället för att leasa och någonstans tror jag även att @Nerre har en poäng i att man ofta gör sina val med vissa skygglappar på för att få välja det man vill. Men det gäller förstås mer än elbilar, och vad man vill ha ska inte heller underskattas.
Så riskfyllt att köpa en stor elbil med drag, ja, men potentiellt också en bra affär om fler elbilar står sig ungefär lika bra som Tesla på begagnatmarknaden.
Kör du i 120 på motorvägen minskar räckvidden. Är det minusgrader minskar räckvidden. Har du packning minskar räckvidden. Elbil är skit för vardagsbruk. Den är inte mogen att axla bördan. Elbil tar man till kiosken för att köpa glass med frugan och barnen, mest för cykeln gör en svettig.J JohanLun skrev:För att återgå lite till trådens grundämne. Fiaten som går att leasa för 2600 pr månad (87 KW) verkar ha 32 mils räckvidd blandad körning och 46 stadskörning. Det är ju enastående siffror. Är de på nåt sätt realistiska? Går det att klämma in 2 barn i bak och åka 20 mil med bilen? Vinter som sommar? Med risk att få stanna och snabbladda 20 minuter på vintern. Skulle jag kunna pendla 5+5 mil i den på motorväg? (jag har laddning på jobbet så räckvidden där är jag inte orolig över, men komfort och säkerhet). För 3000 / mån får man 2000 mil per år. Inkl försäkring. Dock ej vinterdäck. Det borde man kunna köpa privat och sälja efter återlämnande billigare än 200kr/mån.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Ja, som sagt, har man pengar på räntekonto (har någon det längre?) är det ju en sak, och kan man belåna en fastighet istället för bilen är det ju också något annat.J JohanLun skrev:
Samtidigt har ju all konsumtion och alla investeringar en alternativkostnad som man kanske inte bara sätter till bankränta vare sig det är in- eller utlåneräntan.
Men att det idag är dyrt med elbil och att riskerna är (ibland avskräckande) höga kan vi nog enas om.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Intressant tanke. Tråden har hittills kommit fram till att elbil just är förträffligt för vardagsbruk och sämre om man drar tunga släp, om laddmöjlighet saknas, under vissa typer av semesterresor och om man ogillar elbilar. Nu fungerar det inte ens till vardagsbruk utan det är för att köpa glass på sommartid?! Märkligt att folk använder elbilar till saker de inte fungerar till.Z Zorn skrev:
Ja, visst är det märkligt. Kravspecen ser olika ut. Jag hade tyckt kass räckvidd dugit en snorkall februaridag om jag haft 5 mil till jobbet och möjlighet till laddning var jag än parkerat mer än 8 timmar.Fairlane skrev:
Intressant tanke. Tråden har hittills kommit fram till att elbil just är förträffligt för vardagsbruk och sämre om man drar tunga släp, om laddmöjlighet saknas, under vissa typer av semesterresor och om man ogillar elbilar. Nu fungerar det inte ens till vardagsbruk utan det är för att köpa glass på sommartid?! Märkligt att folk använder elbilar till saker de inte fungerar till.