MG får man väl dock se hur väl den håller försäljningsmässigt. Juni var väl lanseringsmånad i Sverige, så säkerligen en peak snarare än den nivå den kommer ligga på.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
MG får man väl dock se hur väl den håller försäljningsmässigt. Juni var väl lanseringsmånad i Sverige, så säkerligen en peak snarare än den nivå den kommer ligga på.
Det hänger ju på om de fortsätter med det ypperliga leasingpriset under två tusen kronor...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Här kan man läsa om hur stater i USA börjat ta ut skatter på elbilar, främst för vägslitaget.

[länk]
Inte oväntat, inte alls oväntat.
 
  • Gilla
  • Haha
H90 och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Här kan man läsa om hur stater i USA börjat ta ut skatter på elbilar, främst för vägslitaget.

[länk]
Spontant lite överraskande att det kommer redan nu i USA. Jag trodde inte att de kommit så långt beträffande laddbara bilar. Enligt artikeln 2% av nybilsförsäljningen för småbilar är elbilar. Men det verkar ju inte vara hela problemet. De har väl problem med vikande skatteintäkter från bensin även som följd av att bensinbilar blir snålare. Och vägarna är väl kanske inte överfinansierade från början. Givetvis är det bara en tidsfråga innan en del av det som nu finansieras via bränsleskatt kommer att behöva finansieras på annat vis även här.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och i Norge köper de flesta elbil privat
Jag är rätt övertygad om att de flesta faktiskt köper en begagnad bränslebil.

Det är bara bland de som köper nya bilar som elbil dominerar. Och nybilsförsäljningen står för en relativt liten den av det totala antalet sålda bilar.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag är rätt övertygad om att de flesta faktiskt köper en begagnad bränslebil.

Det är bara bland de som köper nya bilar som elbil dominerar. Och nybilsförsäljningen står för en relativt liten den av det totala antalet sålda bilar.
Ja, men nybilsförsäljningen står för nära 100% av ersättningen av skrotade bilar. Och 7% av alla bilar byts ut varje år, vilket gör att en bil i snitt lever 14 år.

Jag skulle tro att alla vardagsbilar är utbytta till elbilar om runt tjugo år i Norge. Några år till i Sverige.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men nybilsförsäljningen står för nära 100% av ersättningen av skrotade bilar. Och 7% av alla bilar byts ut varje år, vilket gör att en bil i snitt lever 14 år.
Precis. Så det är mindre än 7% då som köper elbil, mer än 93% köper bränslebil.
 
Om man räknar med att dom som köper elbilar aldrig nånsin säljer dom så stämmer det......
 
  • Gilla
Picea och 2 till
  • Laddar…
Ska vi räkna med att med att de som äger bränslebilar aldrig säljer dem?

Kan vi kanske dra slutsatsen att fördelningen av bilar som säljs begagnat är ganska proportionell mot vilka bilar som finns på begagnatmarknaden?
 
N Nerre skrev:
Kan vi kanske dra slutsatsen att fördelningen av bilar som säljs begagnat är ganska proportionell mot vilka bilar som finns på begagnatmarknaden?
Det låter rimligt. Därför är det mer relevant att titta på elbilar som andel av nybilsförsäljningen än som andel av alla bilaffärer. Och då är vi tillbaka där det började med artikeln. 57% av de nya bilarna i Norge är elbilar. Det är ju andelen i nybilsförsäljningen som i första hand avgör hur snabbt det byts ut.
 
  • Gilla
Haladria och 1 till
  • Laddar…
Enda egentligen intressanta är vilka nya bilar som kommer in i bilparken, samt vilka som skrotas. Däremellan är det ju bara livslängden som avgör, om inte bilar skrotas i förtid pga nya lagar, skatter osv
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Därför är det mer relevant att titta på elbilar som andel av nybilsförsäljningen än som andel av alla bilaffärer.
Mer relevant för vad?

Om vi tittar på hur lång tid det kommer ta att byta ut fordonsflottan är väl inte andelen så intressant, utan antalet?

Jag menar, om vi nu har x miljoner bränslebilar i trafik så är det ju inte så intressant att veta att y % av nybilsförsäljningen är elbilar? Det ger oss ju ingen bild av hur lång tid det tar att byta ut fordonsflottan.

Att en stor andel av nybilsförsäljningen är elbilar behöver ju inte bero på att intresset för elbilar har ökat, det kan ju lika gärna bero på att intresset för nya bilar minskat.

Om det ena året säljs 10 elbilar och 90 bränslebilar och sen nästa år säljs 10 elbilar och 40 bränslebilar, är det ett tecken på att fler köper elbil? Andelen elbilar har ju ökat från 10% till 20%.
 
Ditt räknexempel har ingen verklighetsanknytning, i alla fall inte i det här universumet.

År Antal elbilar Andel elbilar
2016 3360 0,7%
2017 4756 1,0%
2018 7912 2,4%
2019 17 088 4,3%
2020 29 643 8,6%
 
  • Gilla
Haladria och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.