1 820 501 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag har flera gånger skrivit att de som skriver om fördelar med elbil bara ska skriva om sånt som är specifikt för elbilar, men likförbannat skrivs det om finesser som finns i de flesta premiumbilar idag (oavsett om de går på el eller nåt annat). Lite överdrivet ser man många gånger argument i stil med "Min elbil är så bra för den har eldrivna backspeglar och GPS".
Hur skall du ha det? Vill du ha irrelevanta tramsinlägg, varför klagar du då på att andra skriver dem? Vill du inte ha irrelevanta tramsinlägg, varför skriver du dem själv?N Nerre skrev:Jag har flera gånger skrivit att de som skriver om fördelar med elbil bara ska skriva om sånt som är specifikt för elbilar, men likförbannat skrivs det om finesser som finns i de flesta premiumbilar idag (oavsett om de går på el eller nåt annat). Lite överdrivet ser man många gånger argument i stil med "Min elbil är så bra för den har eldrivna backspeglar och GPS".
Hur ska du ha det? Vill du diskutera elbilar eller mig?
Jag brukar sällan bry mig om vem som skriver nåt, jag fokuserar på vad som skrivs. Men vissa i den här tråden verkar verkligen fokusera på att slå ner på precis allt jag skriver, men när andra skriver samma sak kommenterar ingen.
Jag brukar sällan bry mig om vem som skriver nåt, jag fokuserar på vad som skrivs. Men vissa i den här tråden verkar verkligen fokusera på att slå ner på precis allt jag skriver, men när andra skriver samma sak kommenterar ingen.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 679 inlägg
0.79Euro är ca 8kr
0.79 CHF är ca 7.3kr
0.69 GBP är ca 8kr.
Så 10-20%.
Men ionity är väl svindyra.
0.79 CHF är ca 7.3kr
0.69 GBP är ca 8kr.
Så 10-20%.
Men ionity är väl svindyra.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Man har väl ofta rätt rejäla rabatter för avtalskunder på de där snabbladdarnätverken om jag förstår saken rätt, men visst är de dyra. Ska man hålla nere priset på långresor gäller det att kunna ladda billigt över natt (och andra längre stopp).
Intressant att veta vad kraven är. Ska man kunna starta från stillestående i 20% lutning med 2000 kg släp kan det ju vara kul om det går att göra det utan att byta koppling efteråt.B Bjober skrev:Just det faktum att bilar med förbränningsmotor ofta har olika dragvikt på samma bil med olika motorer , växellåda , 2wd/4wd mm tar jag som ett tvärsäkert bevis på att dragvikten är mycket noga beräknad och provad. Absolut inte lågprioriterad.
Startförmåga i backe är en parameter, det vet jag.
Många fler parametrar måste finnas.
Elbilen kan inte vara undantagen detta.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
De verkar ha såväl Bee och Ionity som ett halvdussin egna laddarna. De senare är gratis just nu – gissar att de inte fått ordning på betalsystemet. 
vad betalar ni som har elbil i månaden? Bilen, elen, skatt, försäkring osv.
Vi har beställt en octavia men den är redan 2 mån försenad och kommer bli ca 2 mån till så kan byta om vi vill.
Nu har vi köpt hus så har ju faktiskt möjlighet att ladda hemma.
Gärna vad för bil och ev utrustning så det är jämförbart.
Vi har beställt en octavia men den är redan 2 mån försenad och kommer bli ca 2 mån till så kan byta om vi vill.
Nu har vi köpt hus så har ju faktiskt möjlighet att ladda hemma.
Gärna vad för bil och ev utrustning så det är jämförbart.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Det är ju oerhört svårt att veta vad det kommer att kosta när man inte vet restvärdet.
Har köpt en ID4 för 600 tkr. En billigare sådan går att privatleasa för 4.700 om man bara kör 1.000 mil/år.
Tittar man på VWs beräknade restvärde vid lånefinansiering är det satt till 48 % efter tre år.
Jag chansar på att det är på tok för lågt satt även om man kör rätt mycket och sätter av 5.000/månad (plus bonusen på 70 tkr) till bilkontot. Exkl. laddning. Sen får man se om några år om det är för lite.
Har inte kollat på försäkring än, men så länge garantierna gäller är det ju normalt överkomligt.
Men låt oss säga att man räknar med ett restvärde på 67 % efter tre år. Då räcker det att sätta av 3.600 i månaden för att kompensera värdeminskningen. Är det 50 % måste man sätta av närmare 6.400 kr.
Så restvärdesberäkningen är central om man ska äga privat.
Har köpt en ID4 för 600 tkr. En billigare sådan går att privatleasa för 4.700 om man bara kör 1.000 mil/år.
Tittar man på VWs beräknade restvärde vid lånefinansiering är det satt till 48 % efter tre år.
Jag chansar på att det är på tok för lågt satt även om man kör rätt mycket och sätter av 5.000/månad (plus bonusen på 70 tkr) till bilkontot. Exkl. laddning. Sen får man se om några år om det är för lite.
Har inte kollat på försäkring än, men så länge garantierna gäller är det ju normalt överkomligt.
Men låt oss säga att man räknar med ett restvärde på 67 % efter tre år. Då räcker det att sätta av 3.600 i månaden för att kompensera värdeminskningen. Är det 50 % måste man sätta av närmare 6.400 kr.
Så restvärdesberäkningen är central om man ska äga privat.
Det är extremt intressant med restvärdet, jag kan inte riktigt se hur de får in privatleasing i det. Jag tror att privatleasing tar med rabatter mm och att få ut många bilar på marknaden snarare än att räkna nyktert på listpris och restvärde. Annars fattar jag inte hur de får fram dessa priser.Nötegårdsgubben skrev:
En stor del är nog att vissa bilmärken måste få ut en viss del elbilar och då kanske det blir bättre kalkylmässigt att leasa ut bilen än att rea ut den?
Privatleasar en ID3. 3800 kr/månad inkl försäkring och service samt vinterdäck, Kunde nog fått ner priset en del om jag köpt annan försäkring och egna vinterdäck.W Willewonka skrev:vad betalar ni som har elbil i månaden? Bilen, elen, skatt, försäkring osv.
Vi har beställt en octavia men den är redan 2 mån försenad och kommer bli ca 2 mån till så kan byta om vi vill.
Nu har vi köpt hus så har ju faktiskt möjlighet att ladda hemma.
Gärna vad för bil och ev utrustning så det är jämförbart.
Laddning gratis på jobbet än så länge

