Jag har flera gånger skrivit att de som skriver om fördelar med elbil bara ska skriva om sånt som är specifikt för elbilar, men likförbannat skrivs det om finesser som finns i de flesta premiumbilar idag (oavsett om de går på el eller nåt annat). Lite överdrivet ser man många gånger argument i stil med "Min elbil är så bra för den har eldrivna backspeglar och GPS".
 
N Nerre skrev:
Jag har flera gånger skrivit att de som skriver om fördelar med elbil bara ska skriva om sånt som är specifikt för elbilar, men likförbannat skrivs det om finesser som finns i de flesta premiumbilar idag (oavsett om de går på el eller nåt annat). Lite överdrivet ser man många gånger argument i stil med "Min elbil är så bra för den har eldrivna backspeglar och GPS".
Hur skall du ha det? Vill du ha irrelevanta tramsinlägg, varför klagar du då på att andra skriver dem? Vill du inte ha irrelevanta tramsinlägg, varför skriver du dem själv?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hur ska du ha det? Vill du diskutera elbilar eller mig?

Jag brukar sällan bry mig om vem som skriver nåt, jag fokuserar på vad som skrivs. Men vissa i den här tråden verkar verkligen fokusera på att slå ner på precis allt jag skriver, men när andra skriver samma sak kommenterar ingen.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Snabbladda på långresor... :thinking:

Prislista över elbilsladdning med Sverige markerat på 8.70 SEK per kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
0.79Euro är ca 8kr
0.79 CHF är ca 7.3kr
0.69 GBP är ca 8kr.

Så 10-20%.
Men ionity är väl svindyra.
 
Man har väl ofta rätt rejäla rabatter för avtalskunder på de där snabbladdarnätverken om jag förstår saken rätt, men visst är de dyra. Ska man hålla nere priset på långresor gäller det att kunna ladda billigt över natt (och andra längre stopp).
 
Det varierar verkligen. Circle-k har ett (inte så välutbyggt) nätverk med 150kW laddare som kostar: Absolut ingenting!
 
  • Wow
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Just det faktum att bilar med förbränningsmotor ofta har olika dragvikt på samma bil med olika motorer , växellåda , 2wd/4wd mm tar jag som ett tvärsäkert bevis på att dragvikten är mycket noga beräknad och provad. Absolut inte lågprioriterad.
Startförmåga i backe är en parameter, det vet jag.
Många fler parametrar måste finnas.
Elbilen kan inte vara undantagen detta.
Intressant att veta vad kraven är. Ska man kunna starta från stillestående i 20% lutning med 2000 kg släp kan det ju vara kul om det går att göra det utan att byta koppling efteråt. ;)
 
V vectrex skrev:
Det varierar verkligen. Circle-k har ett (inte så välutbyggt) nätverk med 150kW laddare som kostar: Absolut ingenting!
Kör inte Circle-K Ionity?
 
De verkar ha såväl Bee och Ionity som ett halvdussin egna laddarna. De senare är gratis just nu – gissar att de inte fått ordning på betalsystemet. :D
 
Majgårdarna
Nu skall jag oxå bli med elbil :D

Har beställt en Tesla 3a LR.

Hoppas jag får in röjsågen i den :lying:
 
  • Gilla
  • Haha
Per Eskilsson och 6 till
  • Laddar…
vad betalar ni som har elbil i månaden? Bilen, elen, skatt, försäkring osv.
Vi har beställt en octavia men den är redan 2 mån försenad och kommer bli ca 2 mån till så kan byta om vi vill.
Nu har vi köpt hus så har ju faktiskt möjlighet att ladda hemma.
Gärna vad för bil och ev utrustning så det är jämförbart.
 
Det är ju oerhört svårt att veta vad det kommer att kosta när man inte vet restvärdet.

Har köpt en ID4 för 600 tkr. En billigare sådan går att privatleasa för 4.700 om man bara kör 1.000 mil/år.

Tittar man på VWs beräknade restvärde vid lånefinansiering är det satt till 48 % efter tre år.

Jag chansar på att det är på tok för lågt satt även om man kör rätt mycket och sätter av 5.000/månad (plus bonusen på 70 tkr) till bilkontot. Exkl. laddning. Sen får man se om några år om det är för lite.

Har inte kollat på försäkring än, men så länge garantierna gäller är det ju normalt överkomligt.

Men låt oss säga att man räknar med ett restvärde på 67 % efter tre år. Då räcker det att sätta av 3.600 i månaden för att kompensera värdeminskningen. Är det 50 % måste man sätta av närmare 6.400 kr.

Så restvärdesberäkningen är central om man ska äga privat.
 
  • Gilla
  • Älska
martin43 och 6 till
  • Laddar…
J
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så restvärdesberäkningen är central om man ska äga privat.
Det är extremt intressant med restvärdet, jag kan inte riktigt se hur de får in privatleasing i det. Jag tror att privatleasing tar med rabatter mm och att få ut många bilar på marknaden snarare än att räkna nyktert på listpris och restvärde. Annars fattar jag inte hur de får fram dessa priser.

En stor del är nog att vissa bilmärken måste få ut en viss del elbilar och då kanske det blir bättre kalkylmässigt att leasa ut bilen än att rea ut den?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
vad betalar ni som har elbil i månaden? Bilen, elen, skatt, försäkring osv.
Vi har beställt en octavia men den är redan 2 mån försenad och kommer bli ca 2 mån till så kan byta om vi vill.
Nu har vi köpt hus så har ju faktiskt möjlighet att ladda hemma.
Gärna vad för bil och ev utrustning så det är jämförbart.
Privatleasar en ID3. 3800 kr/månad inkl försäkring och service samt vinterdäck, Kunde nog fått ner priset en del om jag köpt annan försäkring och egna vinterdäck.

Laddning gratis på jobbet än så länge (y)
 
  • Wow
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.