sunnis sunnis skrev:
Det fungerar men är ologiskt, lite lätt laggigt och känns emellanåt ofärdigt. Det kommer en stor uppdatering nu i augusti (2.3) som ska fixa flera kända buggar samt ny layout och utseende. Får hoppas att det blir till det bättre.
Vet du mer om detta? Jag har fått ett veta att det kommer en uppdatering men inte mycket mer. Följande meddelande är allt jag fått. Om det gör menysystemet mindre halvfärdigt och ologiskt vore ju trevligt.

"Uppdateringen kommer nu i sommar eller till hösten, beror på vilken tid bilen byggdes i fabriken. Hoppas det kommer avhjälpa många fel, kommer också uppdatera hur bilen värmer bilen på vintern så den inte drar lika mycket ström."
 
Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Vi var två som delade på chaufförskapet, jag och dottern som övningskörde. Hon körde 36 mil i två omgångar, jag körde resten uppdelat på fem pass (lunch och middag låg mellan mina pass).
Fast när dottern övningskör så räknas väl du ändå som förare?
Det är såklart inget lagbrott, men många timmar blir det.
Gick det att ladda där ni åt luch/middag så skulle ni ju sparat lite tid där iallafall?!
 
  • Gilla
avdpos och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Får man fråga vilka destinationer det är så är det enkelt att simulera i a better routeplanner?

Men 111 mil på en dag :crysmile:(y) hade jag aldrig pallat. Det är långt på en dag.
Vi kan förenkla det till Göteborg-Skellefteå. Vi åkte dock ännu längre, men övernattade i Skellefteå...

En bekant och hans respektive brukar köra Göteborg-Gällivare i ett svep (de turas om att köra). Det är 146 mil och 17h drygt i bilkörning.

Jag har själv kört Göteborg-Luleå på en dag rätt många gånger. Det är 125 mil. Jag har även kört Göteborg-Haparanda ett par gånger själv, det är 137 mil.

Så länge det är ljust ute på sommaren så går det bra. Jobbigare på vintern...
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fast när dottern övningskör så räknas väl du ändå som förare?
Det är såklart inget lagbrott, men många timmar blir det.
Gick det att ladda där ni åt luch/middag så skulle ni ju sparat lite tid där iallafall?!
Det finns inga bra laddställen norröver där det finns bra mat. Jag har försökt hitta till min laddhybrid som har snabbladning, men så snart man lämnar södra tredjedelen av landet är det kört. Ofta svindyr snabbladning dessutom. Vill man kombinera laddning och mat så får man ha matsäck.

Edit: Rörande övningskörning så räcker det att man inte behöver spänna sig så vilar man rätt bra. Hon kräver ju inte mycket assistans på landsvägen och motorvägen så man kan ju slappna av även mentalt, även om man hela tiden har ett vakande öga. Det är ju inte som att man kan surfa på telefonen samtidigt... ;)
 
Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns inga bra laddställen norröver där det finns bra mat. Jag har försökt hitta till min laddhybrid som har snabbladning, men så snart man lämnar södra tredjedelen av landet är det kört. Ofta svindyr snabbladning dessutom. Vill man kombinera laddning och mat så får man ha matsäck.
Ja då är det inte rätt läge att köpa elbil helt klart, möjligen en Tesla då som har egna laddstationer, men kanske inte med mat i närheten.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja då är det inte rätt läge att köpa elbil helt klart, möjligen en Tesla då som har egna laddstationer, men kanske inte med mat i närheten.
Vi köper ju elbil till andrabil nu och den kommer vi att använda till helgturerna i alla fall (räckvidd ca 30 mil på motorvägen). Det går ju att ladda den om man drar till Malmö eller Stockholm (från Göteborg), men inte norrut...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja då är det inte rätt läge att köpa elbil helt klart, möjligen en Tesla då som har egna laddstationer, men kanske inte med mat i närheten.
Testade bilen frun tänker köpa i ABRP och fick då sju laddstopp på totalt tre timmar på gårdagens resa. Ett skulle gå att kombinera med mat (kanske, om tiden stämmer), men jag skulle också vara tvungen att stanna för att äta där jag inte har behov av laddning. Blev också tvungen att köra en omväg för att hitta laddning längs vägen.

Med en ID.4 med lilla batteriet blir det sex laddstopp. Med det stora batteriet blir det fyra laddstopp, men lite omvägar för att undvika fem laddstopp.

Det är dock lite vågat att förlita sig på enstaka laddstationer. Det har hänt några gånger att de varit trasiga när jag skall ladda min laddhybrid. Helst så skall man ladda på den näst sista som batteriet räcker till.
 
sunnis
A Avemo skrev:
Vet du mer om detta? Jag har fått ett veta att det kommer en uppdatering men inte mycket mer. Följande meddelande är allt jag fått. Om det gör menysystemet mindre halvfärdigt och ologiskt vore ju trevligt.

"Uppdateringen kommer nu i sommar eller till hösten, beror på vilken tid bilen byggdes i fabriken. Hoppas det kommer avhjälpa många fel, kommer också uppdatera hur bilen värmer bilen på vintern så den inte drar lika mycket ström."
Tror denna video sammanfattar allt väldigt bra - om det nu stämmer ;)

 
Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Testade bilen frun tänker köpa i ABRP och fick då sju laddstopp på totalt tre timmar på gårdagens resa. Ett skulle gå att kombinera med mat (kanske, om tiden stämmer), men jag skulle också vara tvungen att stanna för att äta där jag inte har behov av laddning. Blev också tvungen att köra en omväg för att hitta laddning längs vägen.

Med en ID.4 med lilla batteriet blir det sex laddstopp. Med det stora batteriet blir det fyra laddstopp, men lite omvägar för att undvika fem laddstopp.

Det är dock lite vågat att förlita sig på enstaka laddstationer. Det har hänt några gånger att de varit trasiga när jag skall ladda min laddhybrid. Helst så skall man ladda på den näst sista som batteriet räcker till.
Ja, med de resorna så är elbil inte någon höjdare.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, det tror jag inte heller hade gått. Å andra sidan är det en mycket ovanlig sträcka för gemene man. Tiden den tar överskrider till exempel max antal timmar man får köra tyngre transporter. Troligen är de reglerna satta av säkerhetsskäl. Samma säkerhetsskäl borde ju faktiskt vara applicerabara även vid bilkörning.
Jag bilade ner till Österrike för några år sedan innan jag hade den bil jag har nu. Övernattade i Östra Berlin innan vi fortsatt. Det är inga som helst problem om man är två som byter av. Vill inte ens tänka på hur segt det skulle vara att göra samma resa med Kian.
 
Fairlane
Silver78 Silver78 skrev:
Jag bilade ner till Österrike för några år sedan innan jag hade den bil jag har nu. Övernattade i Östra Berlin innan vi fortsatt. Det är inga som helst problem om man är två som byter av. Vill inte ens tänka på hur segt det skulle vara att göra samma resa med Kian.
Ja, det går, lite beroende på var ni startar resan. Det är ju skillnad om ni kör Malmö-Berlin eller Kiruna-Berlin. Jag har själv kört Stockholm-Amsterdam en gång, även då två som bytte av. Den sträckan, liksom den till Berlin har ju fördelen att det var färja delar av vägen, så man kunde vila lite mer. Att köra själv samma sträcka rekommenderar jag inte. Jag "sov" (ja, så gått det nu går) delar av sträckan när den andra personen körde. Det fungerar ju inte med övningskörning,
Men visst går det, men ska man vara helt ärlig så är man ju inte en lika bra förare på alla partier, men det brukar fungera ändå. Idag har jag blivit för bekväm för att köra non-stopp Stockholm-Amsterdam.
 
Har bilat ner Sthlm till södra Österrike med övernattning i Tyskland mer än en gång, vi har också haft fördelningen att en kör och en sover, det är fördelat så att jag kör...
 
  • Haha
  • Gilla
Christoffer L och 4 till
  • Laddar…
Nån som vet nått när Dacia Spring släpps i Sverige?
 
Jo det där är också det enda jag lyckats få fram


Känns som en bra pendla till jobbet bil för sambon under veckorna....

Säkert världens tråkigaste bil, men priset var ju desto roligare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.