1 819 572 läst ·
27 219 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Vet du mer om detta? Jag har fått ett veta att det kommer en uppdatering men inte mycket mer. Följande meddelande är allt jag fått. Om det gör menysystemet mindre halvfärdigt och ologiskt vore ju trevligt.sunnis skrev:
"Uppdateringen kommer nu i sommar eller till hösten, beror på vilken tid bilen byggdes i fabriken. Hoppas det kommer avhjälpa många fel, kommer också uppdatera hur bilen värmer bilen på vintern så den inte drar lika mycket ström."
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Fast när dottern övningskör så räknas väl du ändå som förare?pacman42 skrev:
Det är såklart inget lagbrott, men många timmar blir det.
Gick det att ladda där ni åt luch/middag så skulle ni ju sparat lite tid där iallafall?!
Vi kan förenkla det till Göteborg-Skellefteå. Vi åkte dock ännu längre, men övernattade i Skellefteå...sunnis skrev:
En bekant och hans respektive brukar köra Göteborg-Gällivare i ett svep (de turas om att köra). Det är 146 mil och 17h drygt i bilkörning.
Jag har själv kört Göteborg-Luleå på en dag rätt många gånger. Det är 125 mil. Jag har även kört Göteborg-Haparanda ett par gånger själv, det är 137 mil.
Så länge det är ljust ute på sommaren så går det bra. Jobbigare på vintern...
Det finns inga bra laddställen norröver där det finns bra mat. Jag har försökt hitta till min laddhybrid som har snabbladning, men så snart man lämnar södra tredjedelen av landet är det kört. Ofta svindyr snabbladning dessutom. Vill man kombinera laddning och mat så får man ha matsäck.Fairlane skrev:
Edit: Rörande övningskörning så räcker det att man inte behöver spänna sig så vilar man rätt bra. Hon kräver ju inte mycket assistans på landsvägen och motorvägen så man kan ju slappna av även mentalt, även om man hela tiden har ett vakande öga. Det är ju inte som att man kan surfa på telefonen samtidigt...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Ja då är det inte rätt läge att köpa elbil helt klart, möjligen en Tesla då som har egna laddstationer, men kanske inte med mat i närheten.pacman42 skrev:
Vi köper ju elbil till andrabil nu och den kommer vi att använda till helgturerna i alla fall (räckvidd ca 30 mil på motorvägen). Det går ju att ladda den om man drar till Malmö eller Stockholm (från Göteborg), men inte norrut...Fairlane skrev:
Testade bilen frun tänker köpa i ABRP och fick då sju laddstopp på totalt tre timmar på gårdagens resa. Ett skulle gå att kombinera med mat (kanske, om tiden stämmer), men jag skulle också vara tvungen att stanna för att äta där jag inte har behov av laddning. Blev också tvungen att köra en omväg för att hitta laddning längs vägen.Fairlane skrev:
Med en ID.4 med lilla batteriet blir det sex laddstopp. Med det stora batteriet blir det fyra laddstopp, men lite omvägar för att undvika fem laddstopp.
Det är dock lite vågat att förlita sig på enstaka laddstationer. Det har hänt några gånger att de varit trasiga när jag skall ladda min laddhybrid. Helst så skall man ladda på den näst sista som batteriet räcker till.
Tror denna video sammanfattar allt väldigt bra - om det nu stämmerA Avemo skrev:Vet du mer om detta? Jag har fått ett veta att det kommer en uppdatering men inte mycket mer. Följande meddelande är allt jag fått. Om det gör menysystemet mindre halvfärdigt och ologiskt vore ju trevligt.
"Uppdateringen kommer nu i sommar eller till hösten, beror på vilken tid bilen byggdes i fabriken. Hoppas det kommer avhjälpa många fel, kommer också uppdatera hur bilen värmer bilen på vintern så den inte drar lika mycket ström."
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Ja, med de resorna så är elbil inte någon höjdare.pacman42 skrev:
Testade bilen frun tänker köpa i ABRP och fick då sju laddstopp på totalt tre timmar på gårdagens resa. Ett skulle gå att kombinera med mat (kanske, om tiden stämmer), men jag skulle också vara tvungen att stanna för att äta där jag inte har behov av laddning. Blev också tvungen att köra en omväg för att hitta laddning längs vägen.
Med en ID.4 med lilla batteriet blir det sex laddstopp. Med det stora batteriet blir det fyra laddstopp, men lite omvägar för att undvika fem laddstopp.
Det är dock lite vågat att förlita sig på enstaka laddstationer. Det har hänt några gånger att de varit trasiga när jag skall ladda min laddhybrid. Helst så skall man ladda på den näst sista som batteriet räcker till.
Jag bilade ner till Österrike för några år sedan innan jag hade den bil jag har nu. Övernattade i Östra Berlin innan vi fortsatt. Det är inga som helst problem om man är två som byter av. Vill inte ens tänka på hur segt det skulle vara att göra samma resa med Kian.Fairlane skrev:
Nej, det tror jag inte heller hade gått. Å andra sidan är det en mycket ovanlig sträcka för gemene man. Tiden den tar överskrider till exempel max antal timmar man får köra tyngre transporter. Troligen är de reglerna satta av säkerhetsskäl. Samma säkerhetsskäl borde ju faktiskt vara applicerabara även vid bilkörning.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Ja, det går, lite beroende på var ni startar resan. Det är ju skillnad om ni kör Malmö-Berlin eller Kiruna-Berlin. Jag har själv kört Stockholm-Amsterdam en gång, även då två som bytte av. Den sträckan, liksom den till Berlin har ju fördelen att det var färja delar av vägen, så man kunde vila lite mer. Att köra själv samma sträcka rekommenderar jag inte. Jag "sov" (ja, så gått det nu går) delar av sträckan när den andra personen körde. Det fungerar ju inte med övningskörning,Silver78 skrev:
Men visst går det, men ska man vara helt ärlig så är man ju inte en lika bra förare på alla partier, men det brukar fungera ändå. Idag har jag blivit för bekväm för att köra non-stopp Stockholm-Amsterdam.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
Nån som vet nått när Dacia Spring släpps i Sverige?
En snabb googling gav svaret i höst, pris inte känt ännu.Silly Bear skrev:
https://www.liljasbil.se/spring/
https://teknikensvarld.se/nyheter/b...tar-dacia-spring-billigaste-elbilen-i-europa/
Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
Jo det där är också det enda jag lyckats få fram
Känns som en bra pendla till jobbet bil för sambon under veckorna....
Säkert världens tråkigaste bil, men priset var ju desto roligare
Känns som en bra pendla till jobbet bil för sambon under veckorna....
Säkert världens tråkigaste bil, men priset var ju desto roligare