1 820 447 läst ·
27 221 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Likadant för bensinbilen om man vill öka räckvidden. Men där kan man ha en dunk ifall det skiter sig. En femliters som kan vara stor skillnad. Batteriet i elbilar kostar runt 140 dollar per kwh. Det borde bli ett prispåslag på runt 30 tusen för en reservtank på 15 kw. Och det dubbla mot konsument med skatter och annan skit.A Avemo skrev:Grunden är ju att när batteriet är tomt kan man inte köra längre. Precis som att inte bensinbilen kan köra längre när bensinen är slut. Det går att öka räckvidden genom att sänka hastigheten. Extremen är att krypköra. Vare sig bilen automatiskt begränsar hastigheten eller föraren väljer att göra det blir resultatet detsamma. Det finns en vedertagen metod för att få en förlängd räckvidd. Det är att förse bilen med ett större batteri. Och eftersom just batteriet är en dyr del av bilen så blir den lätt 100000 dyrare med ett större batteri. Hur stort batteriet än är kommer det fortfarande att vara möjligt att ladda ur det genom att köra för långt utan att ladda.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Men kör du runt med en extradunk i bilen hela tiden?Silver78 skrev:
Likadant för bensinbilen om man vill öka räckvidden. Men där kan man ha en dunk ifall det skiter sig. En femliters som kan vara stor skillnad. Batteriet i elbilar kostar runt 140 dollar per kwh. Det borde bli ett prispåslag på runt 30 tusen för en reservtank på 15 kw. Och det dubbla mot konsument med skatter och annan skit.
Och för elbilen skulle det ju vara göra att problemet kom er lite senare. Lösningen är väl helt enkelt att tanka i tid, vare sig det rör sig om el, diesel eller bensin.
Jag gjorde det förut på långresorna uppåt i landet men då var det som sagt en bensinare. Ladda i tid gör jag med god marginal men jag har det lite bättre än vad några kollegor som åker inåt landet har det. Där kan det vara glest med snabbladdare.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Ok, Jag har garanterat inte haft en extradunk bensin i bilen någon gång de senaste 25 åren bortsett från när jag hämtar bensin till båten eller elaggregat.Silver78 skrev:
Jag har redan tidigt i tråden skrivit att jag varit intresserad av elbil sen säkert 30 år tillbaka. Men då handlade fantasierna om kärnkraftsdriven elbil med nästintill obegränsad räckvidd.A Avemo skrev:
Dagens batteridrivna bilar har en massa begränsningar som jag tycker bortses från i diskussionerna, därför försöker jag lyfta fram dem. Det vore väl en rätt meningslös tråd om alla satt och skrev om samma sak? Det är väl betydligt mer intressant att folk skriver om olika saker?
Är 25 km på 15 minuter verkligen snabbt? Förutom detta är det ju inställelsetid som varierar beroende på var man står. I tätbebyggt område finns ju el överallt så en rejäl förlängningskabel borde lösa det.Stefan N skrev:
Detta är väl något som bärgarna kommer att vara utrustade med framöver.
Nej det är verkligen inte snabbt. Bra spaning på bärgarna där. Jag tror också att det kommer att bli vanligare att det går att ladda från en bil till en annan,P Pin skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 368 inlägg
Hade Tesla levat hade han sett till att det gick att ladda från åskväder.
Kort sagt ja. Men med ett par förtydliganden.N Nerre skrev:
1. Skriv då om olika saker och upprepa inte samma sak tiotals gånger i tråden.
2. Skriv också om verkliga nackdelar som är något specifikt för elbilar. Skippa de helt triviala problemen och sådant som inte är specifikt för elbilar.