Fairlane
S smurfen72 skrev:
Sommartid verkar det vara husvagn efter en hel del bilar och när det är stugbytardag i fjällvärlden är det kåpvagn efter varanan bil men det kanske är en liten del.ändå ?
Ja,, kör man husvagn långa sträckor så faller man in under samma kategori som de som kör släp, men det rör sig fortfarande inte om en särskilt stor andel av befolkningen. Många husvagnar står på samma campingplats hela sommaren. Många står på samma campingplats år efter år.

Kåpvagn efter varannan bil? Var? Jag har varit i fjällen ett antal gånger och hyrt stugor och jag kan knappt påminna mig att jag sett en enda bil med kåpvagn bakom.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
I vintras åkte jag hem frän en fjälltur då mötte jag massor med bilar med kåpvagn antagligen med skoter i och gissar dom kom söderifrån för det var söndag vecka 8 men kan säkert vara nån tillfällighet brukar sällan åka dom tiderna annars när det är som mest trafik.
 
J
S smurfen72 skrev:
I vintras åkte jag hem frän en fjälltur då mötte jag massor med bilar med kåpvagn antagligen med skoter i och gissar dom kom söderifrån för det var söndag vecka 8 men kan säkert vara nån tillfällighet brukar sällan åka dom tiderna annars när det är som mest trafik.
Jag tror det är knepigt att basera sitt eget bilval och olika modellers framgångspotential baserat på andra fordon man observerat i trafiken.

Jag använder själv 2 släp, en med kåpa och en utan. Jag kör ca 5km i genomsnitt med släp uppskattar jag. 1-2ggr/år har jag kört kanske10 mil enkel. En gång för många år sen körde jag ToR Uppsala-Umeå (har jag för mig, långt av helvete var det iallafall, från arla morgonstund till midnatt) på samma dag, men det är nog rätt extremt och faktiskt inte alls att rekommendera.

Jag tror som många andra, de som gör dessa långkörningar med släp, husvagn, till oelektrifierade stugor i norrlands inland osv bör vänta med att skaffa elbil. För oss andra är det troligen bara att handla på, det kommer funka!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tror som många andra, de som gör dessa långkörningar med släp, husvagn, till oelektrifierade stugor i norrlands inland osv bör vänta med att skaffa elbil. För oss andra är det troligen bara att handla på, det kommer funka!
Nej, du måste tänka på att vi lever i socialismens Sverige. Om en person inte kan ha elbil för att man behöver dra husvagnen fram och tillbaks till fjällen flera gånger per år så ska såklart ingen ha elbil.
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Jag baserar mot bilval på hur jag använder min bil inte hur andra använder den. Åtminstone 1 gång per år blir det nog en sån lång resa som du gjorde åker iväg för att köpa en hoj eller skoter 30 mil bort och sen ska man hem igen så elbil går bort som 1a bil för mig men som 2a bil kan det funka bra bara priserna kommer ner på rimlig nivå men dit är det nog några år.
 
  • Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, du måste tänka på att vi lever i socialismens Sverige. Om en person inte kan ha elbil för att man behöver dra husvagnen fram och tillbaks till fjällen flera gånger per år så ska såklart ingen ha elbil.
Är det nån som påstår det ? Det enda som framkommit är att vissa tex jag tycker det vore krångligt med elbil och tvingas hitta ledig plats och haka av vagnen för att ladda medans vissa tydligen har mamma med eller hur det nu var som hjälper till och för dom är det inget problem.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
@Nerre : [länk]
Bara att beställa!
Ja den är väl som en Octavia fast elektrisk.(y)
 
Dragvikt 500 kg. Det tror jag imponerar föga på @Nerre.

Strängt taget tror jag att dåliga dragvikter är ett av de sista stora hindren för elbilsmarknaden. För få (och därtill bara relativt dyra) elbilar får dra något vettigt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Dragvikt 500 kg. Det tror jag imponerar föga på @Nerre.

Strängt taget tror jag att dåliga dragvikter är ett av de sista stora hindren för elbilsmarknaden. För få (och därtill bara relativt dyra) elbilar får dra något vettigt.
Tror inget med el imponerar på nerre.
Vill man inte så funkar inget.
El är framtiden vare sig vi vill eller inte.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Dragvikt 500 kg. Det tror jag imponerar föga på @Nerre.

Strängt taget tror jag att dåliga dragvikter är ett av de sista stora hindren för elbilsmarknaden. För få (och därtill bara relativt dyra) elbilar får dra något vettigt.
Varför förstår jag inte riktigt, är det strömuttaget ur batteriet som inte kylningen är dimensionerad för kanske? Men då kan de ju inte heller snabbladdas...

Någon som vet varför?
 
Fästpunkterna inte tål mer? :thinking:
 
pacman42 pacman42 skrev:
Varför förstår jag inte riktigt, är det strömuttaget ur batteriet som inte kylningen är dimensionerad för kanske? Men då kan de ju inte heller snabbladdas...

Någon som vet varför?
Tittar man på ID4 så är det högre dragvikt på den fyrhjulsdrivna. Det talar väl för att det snarare är kylning av motorn som är problemet. Men varför man inte får dra släp efter ID3 är för mig en gåta. Det är ju samma batteri och motor. Laddhybriderna får ju dra tyngre släp. Och gör man det så tvekar de inte att tömma batteriet på kort tid innan de startar bensinmotorn.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fästpunkterna inte tål mer? :thinking:
Så du menar att man glömt att kravställa det?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Så du menar att man glömt att kravställa det?
Pass, var en fundering på frågan :D
Man har optimerat bilen utifrån andra parametrar än att kunna dra släp, funderade jag på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.