N Nerre skrev:
Snarare kylningen av motorn skulle jag tippa.

Vi kom väl nyligen fram till att på en elbil så ökar effektbehovet rätt mycket med ökad last jämför med en bränslebil (där en stor del av effekten är rena förluster).
En bränslebil (Generellt) blir effektivare med ökad last. Speciellt äldre övermotoriserade bilar hamnar i sweetspot med påkopplat släp. För elmotorer är det inte så.
 
Även om det skiljer en del så spelar det i verkligheten nån roll en elbil borde väl vara lätt att styra mjukvarumässigt så den inte blir för varm och tex en ID3 som har 200 hk kan ju lätt dra ett hyffsat släp med endast halva effekten och då borde väl risken för att den blir för varm vara liten eller funkar det inte så på elbilar och det bör finnas lite marginal den ska ju fixa körning fullt lastad i rejäla backar.
 
AXS
N Nerre skrev:
Jag hittar inget pris?
Typ 300000:-, men vet inte vilken nivå på utrustning och om de räknad med bonus då.
 
N Nerre skrev:
Snarare kylningen av motorn skulle jag tippa.

Vi kom väl nyligen fram till att på en elbil så ökar effektbehovet rätt mycket med ökad last jämför med en bränslebil (där en stor del av effekten är rena förluster).
Det märker man iofs, min Outlander ökar elförbrukningen med 50% ungefär mellan 70 och 90km/h..
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
I princip dubbel så mycket som jag gav för min nuvarande bil alltså.

Om vi räknar med att man sparar 15 spänn milen så innebär det att det skulle ta mig 10 år att tjäna in den extra inköpskostnaden.

Det skulle tyvärr aldrig falla mig in att köpa en helt ny bil, eftersom värdefallet de första åren är så stort. Minst 2-3 gammal behöver den vara för att inte kännas som bortkastade pengar.
 
N Nerre skrev:
Minst 2-3 gammal behöver den vara för att inte kännas som bortkastade pengar.
Tror inte vi kommer se samma branta värdeminskningskurva för elbilar som för fossilbilar. Teslas andrahandsvärden skvallrar iaf. om att så nog inte blir fallet. Så om tre år när jag eventuellt ska sälja min ID.4 med dragkrok kommer du lik förbannat att tycka att den är för dyr.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
AXS
N Nerre skrev:
I princip dubbel så mycket som jag gav för min nuvarande bil alltså.

Om vi räknar med att man sparar 15 spänn milen så innebär det att det skulle ta mig 10 år att tjäna in den extra inköpskostnaden.

Det skulle tyvärr aldrig falla mig in att köpa en helt ny bil, eftersom värdefallet de första åren är så stort. Minst 2-3 gammal behöver den vara för att inte kännas som bortkastade pengar.
MG verkar köra hård på privatleasing, den här kanske hamnar runt 3000:-/månad. Tycker jag är billigt.

Själv tycker jag den har för kort räckvidd, åker regelbundet 35 mil och då är denna på gränsen.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tror inte vi kommer se samma branta värdeminskningskurva för elbilar som för fossilbilar.
Varför inte? Kan du ge exempel på nån annan typ av varor som inte tappar märkbart i värde när de är begagnade?

Det är inte många som vill betala 80% av nypriset för nåt som är 5 år gammalt, då kan man ju lika gärna lägga på 25% och få sprillans ny, med nybilsgaranti osv.

Sen är det ju inte dragkroken jag är ute efter, jag vill ha en kombi. Dragkrok är det säkert andra som är mer intresserade av, t.ex. de som faktiskt äger ett släp, en husvagn, en båttrailer, ett hästsläp eller liknande. Jag tycker mest dragkroken är smidig för då kan jag låna släp av nån av grannarna eller farsan, utan att samtidigt behöva låna deras bil. Vi kunde t.o.m. låna grannens släp när de var bortresta.
 
Jag skulle säga att hela bilmarknaden ändrats oavsett drivmedel. Det är inte 50% värdeminskning på tre år utan snarare fem år nuförtiden.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Kan du ge exempel på nån annan typ av varor som inte tappar märkbart i värde när de är begagnade?
Intressant fråga. Bostäder och båtar skulle jag spontant säga. Vissa lyxartiklar som klockor, smycken och handväskor i de högsta prissegmenten skulle jag också tippa på. Även de sakerna tappar förstås i värde som begagnade, men inte extremt mycket tror jag.

Dyrare varor som inte slits så hårt, sammanfattningsvis.

N Nerre skrev:
Sen är det ju inte dragkroken jag är ute efter
Då har jag missförstått och övertolkat. Tänkte nog att campingen (för visst har du nämnt sådan?) involverade en husvagn.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då har jag missförstått och övertolkat. Tänkte nog att campingen (för visst har du nämnt sådan?) involverade en husvagn.
Nej, då har du läst väldigt dåligt, jag har skrivit att vi tältar, det är därför vi behöver kombi. Jag har ju t.o.m. lagt upp bilder på vår campingpackning i vår gamla Opel Zafira:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-elbil-raeckvidd.326730/page-249#post-4227058
 
Det är först nu det börjar komma ut riktiga familjevänliga elbilar på marknaden. Jag tror inte ett dyft på lång räckvidd då de flesta resor trots allt är korta. Den bil jag kör nu är den sämsta någonsin jag har haft Det är en ren elbil och ska ha ca upp till 44 mil på papperet. I verkligheten är det snarare 30 mil.
Ingen i mitt företag är nöjd med den då den är som en polo i baksätet. Varför är motståndet så hårt mot pluginhybrider? Aldrig haft en själv men vet andra som har varit otroligt nöjda.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Varför är motståndet så hårt mot pluginhybrider?
För att det är en biltyp som kräver att man har både en förbränningsmotor och en elmotor. Dyr att producera, dyr att serva. För mycket kompromiss helt enkelt.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Dyr att producera spelar väl ingen roll om inte priset till konsument är högre.

Dyr att serva, har du siffror på det eller är det bara ett antagande?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För att det är en biltyp som kräver att man har både en förbränningsmotor och en elmotor. Dyr att producera, dyr att serva. För mycket kompromiss helt enkelt.
En Skoda Octavia IV kostar mindre än vad Kia e-niro gör och är så mycket mer bil bara för att ta ett exempel. På oktavian kommer du runt 7 mil. Vilket är med råge under vad de flesta kör i genomsnitt per dag. Skulle du behöva köra längre så drar förbränningsmotorn igång vilket inte blir så många tillfällen per år. För mig låter det som en perfekt mix av båda världar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.