H hydrolift skrev:
Man får väl köpa mer långsträckt mark att placera laddstationer på.
Där har du väl svaret på frågan. Mark kostar pengar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Klart det går att lösa, till och med utan att fråga mamma, men nog är det förbannat opraktiskt om man måste koppla bort släpet/husvagnen för att ladda under (lång)resan.
Visst är det så, men många laddare är ju idag inklämda i ett hörn där man hade lite plats över, till skillnad från fossilbränslepumpar som står i anslutning till kiosken på precis det vis du önskar.

Ju mer mainstream elbilar blir, desto vanligare blir säkert genomfartsplatserna även för elbilar, i synnerhet på stationer längs de stora vägarna där marken är billig.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
AXS
Det kommer bättre laddare längs vägen, helt klart.
Norge i framkant som vanligt.

Kört släp med tesla och det går ju utmärkt med deras laddare, men nästan alla andra kräver att du backar in.
Men då stannande jag för att äta, inte för att ladda egentligen.

Jag bo i förorten till stockholm, var en av de första med elbil. Nu börjar vi bli ganska många och fler har kommit fram och snackat och varit väldigt positiva. Märker stor skillnad senaste året. Tyvärr inga laddare här, trotts att de bygger om hela torget och parkeringarna.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
G
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Undrar när Euro-Ncap inför krav på backkamera som det är i USA? Då hade man klarat sig med snikversionen i många fall när man i dagsläget tvingas lägga till något paket med t.ex glastak eller Harman Kardon-logo.
Själv gillar jag 360-kameran i min Outlander. Mycket bra när det är trångt. Men absolut, backkamera och även dödavinkel-varnare samt adaptiv farthållare känns ju nästan som standard på en modern bil. Men konstigast av allt är kanske att MG säljer in ”eluppvärmda framsäten” som en feature i lyxpaketet… Det har väl typ alla bilar haft de senaste 40 åren.
 
J jocke31 skrev:
Själv gillar jag 360-kameran i min Outlander. Mycket bra när det är trångt. Men absolut, backkamera och även dödavinkel-varnare samt adaptiv farthållare känns ju nästan som standard på en modern bil. Men konstigast av allt är kanske att MG säljer in ”eluppvärmda framsäten” som en feature i lyxpaketet… Det har väl typ alla bilar haft de senaste 40 åren.
:surprised: Är radio, elhissar och centrallås ytterligare deluxe paket ovanpå lyxpaketet? :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
MG säljer in ”eluppvärmda framsäten” som en feature i lyxpaketet… Det har väl typ alla bilar haft de senaste 40 åren.
Engelska bilar har väl historiskt sett knappt haft ett elsystem, så det är väl inte så konstigt om de skryter med det.

Är för övrigt Lucas inblandat i hur engelska elbilar byggs…? :thinking:
 
  • Haha
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Visst är det så, men många laddare är ju idag inklämda i ett hörn där man hade lite plats över, till skillnad från fossilbränslepumpar som står i anslutning till kiosken på precis det vis du önskar.

Ju mer mainstream elbilar blir, desto vanligare blir säkert genomfartsplatserna även för elbilar, i synnerhet på stationer längs de stora vägarna där marken är billig.
Undrar också vad som är grejen med de ofattbart korta sladdarna som sitter i många snabbladdare. Jag har vid tillfälle råkat ut för att jag inte kunnat ladda bilen pga att mitt ”tanklock” sitter på höger sida trots att jag backat in, detta när laddstolpen sitter mellan två platser på vänster sida. Snälla, sätt dit en sladd som är en meter längre.
 
sunnis
H hydrolift skrev:
Undrar när Euro-Ncap inför krav på backkamera som det är i USA? Då hade man klarat sig med snikversionen i många fall när man i dagsläget tvingas lägga till något paket med t.ex glastak eller Harman Kardon-logo.
Ja lite konstigt är det att backkamera inte är ett krav då det ökar säkerheten för omgivningen när man backar och det finns nog numera som tillval eller standard på samtliga modeller som går att köpa sen några år tillbaka. Borde vara lika lagstadgat och självklart på nyproducerade bilar som att sidospeglar och backspeglar är det, dom finns ju där av en mycket god anledning att man måste se bakåt.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
P Pin skrev:
:surprised: Är radio, elhissar och centrallås ytterligare deluxe paket ovanpå lyxpaketet? :rofl:
Luxury:
Utöver Komfortutrustningspaketet:
  • 17 tums, två tonade lättnetallsfälgar
  • Backkamera
  • Uppvärmda framsäten
  • Döda vinkelvarnare
  • Panoramatak
  • Eldrivna infällbara sidospeglar
  • Konstläderstolar
  • Förarsätet kan justeras elektroniskt
https://mgmotor.eu/sv-SE/model/zs-ev

Borde man förresten inte få fyra fälgar i Luxury-paketet och inte bara två?
 
  • Gilla
  • Haha
hobbs och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Engelska bilar har väl historiskt sett knappt haft ett elsystem, så det är väl inte så konstigt om de skryter med det.

Är för övrigt Lucas inblandat i hur engelska elbilar byggs…? :thinking:
Hade Lucassystem i min Ford Zephyr-motor (rak 6:a) i min gamla båt. Det var inte kul.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Engelska bilar har väl historiskt sett knappt haft ett elsystem, så det är väl inte så konstigt om de skryter med det.

Är för övrigt Lucas inblandat i hur engelska elbilar byggs…? :thinking:

Tror mer på att någon kines är inblandad i elen än Lucas.
Verkar som att dom är långt fram med elbilar där nere.
Blir kanske samma sak som när japanerna började sälja bilar, många skrattade sen blev dom överkörda;)
 
A Argastesnickaren skrev:
Tror mer på att någon kines är inblandad i elen än Lucas.
Verkar som att dom är långt fram med elbilar där nere.
Blir kanske samma sak som när japanerna började sälja bilar, många skrattade sen blev dom överkörda;)
Ja, MG är numera en Kinabil. Ungefär som Volvo.
 
J jocke31 skrev:
Luxury:
Utöver Komfortutrustningspaketet:
  • 17 tums, två tonade lättnetallsfälgar
  • Backkamera
  • Uppvärmda framsäten
  • Döda vinkelvarnare
  • Panoramatak
  • Eldrivna infällbara sidospeglar
  • Konstläderstolar
  • Förarsätet kan justeras elektroniskt
[länk]

Borde man förresten inte få fyra fälgar i Luxury-paketet och inte bara två?
Fyra fälgar är extra (y)
Konstläder hade vi redan i Amazonen :rofl: Eluppvärmd förarstol tillval på uppföljaren på sjuttiotalet. Men fyra plåtfälgar ingick.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Fyra fälgar är extra (y)
Konstläder hade vi redan i Amazonen :rofl: Eluppvärmd förarstol tillval på uppföljaren på sjuttiotalet. Men fyra plåtfälgar ingick.
Visst är det härligt att ”konstläder” inte bara kallas plast?
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.