1 820 788 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag tycker Polestar 2 i grundversion 489000 kr + dragkrok 13000 kr - miljöbonus 70000 kr = 432000 kr är ett förvånansvärt OK pris för en bil som får dra 1500 kg och har en vanlig backkamera så man inte behöver bak och titta. Volvo visar på sunt förnuft att inte töla med Farmor Anka-bilar med dragvikter under 1500 kg. Vinterhjul får man köpa till själv, det är nog smartast. Kan inte tycka att paketen är värda att köpa till, innehåller inte väldiga måsten. Enda färgen är svart om man inte plussar på 10000 kr, men den är riktigt fin. Rullade förbi en här utanför häromdagen. 

I och med att de flesta av oss inte haft elbil så måste vi ju leta skillnader jämfört med diesel/bensin och tänka efter hur stora problemen kommer upplevas som känns riktig dumt att slänga ut ett halv mille på nått som man inte riktigt vet kommer kunna användas till det som det är tänkt att användas till.Fairlane skrev:
För den som ofta kör långs sträckor med tungt släp så är det såklart inte jättesmidigt med elbil, men för övriga 99,5% av befolkningen är det nog inget problem.
Jag kör mycket mer släp än den genomsnittlige svensken bilföraren, jag har eget släp. Jag kör inte mest i Sverige, men många kör inte en meter om året. Inte ens jag skulle råka ut för problemet att haka av släpet för att ladda särskilt ofta. Nästan alla mina resor med släp är under 20 mil, över 90% är under 10 mil.
Men det är klart att elbil är fullständigt värdelöst för den som verkligen letar problem hela tiden och överdriver de.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
https://www.vibilagare.se/nyheter/nytt-experiment-avslojar-hur-elbilsbatterier-brinnerK Krille_90_ skrev:
Värmeutvecklingen i en brinnande elbil är inte farligare än i en brinnande bil med förbränningsmotor, gör testledaren Lars Derek Mellert klart. De giftiga gaser som kan uppstå vid en elbilsbrand höll sig under kritiska nivåer i samtliga tre experiment.
”De föroreningar som släpps ut av en brinnande bil har alltid varit farliga och i värsta fall dödliga”, skriver han i slutrapporten.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 220 inlägg
Jag tror du ska se svaret i ljuset av nedanstående. Tycker man att elbilar är ett jävelskap hittar man lätt stora och små problem. De stora ska vi förstås diskutera, och som samhälle hantera, men de små kan man faktiskt himla med ögonen åt. Så det är svårt att parkera vid vissa laddare om man har släp påhängt – är det ett problem någon annan än ens mamma behöver lösa åt en?S smurfen72 skrev:I och med att de flesta av oss inte haft elbil så måste vi ju leta skillnader jämfört med diesel/bensin och tänka efter hur stora problemen kommer upplevas som känns riktig dumt att slänga ut ett halv mille på nått som man inte riktigt vet kommer kunna användas till det som det är tänkt att användas till.
K Krille_90_ skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Som jag förstått det så är bilbränder giftiga oavsett vilken typ av bil det är, elbilsbränder är förvisso giftigare men du ska hålla dig långt borta oavsett.
Vad jag förstått från andra texter så har man lyckats skrämma upp räddningstjänsterna till att tro att elbilsbränder är så farliga att de knappt ens ska försöka släcka dem, vilket verkar vara en överdrift.
Vad jag förstått från andra texter så har man lyckats skrämma upp räddningstjänsterna till att tro att elbilsbränder är så farliga att de knappt ens ska försöka släcka dem, vilket verkar vara en överdrift.
Vi får oftast koppla av husvagnen när vi ska ladda. Tar väl nån minut extra.
Grabben är 11-år och brukar vara med. Tror han skulle fixa det själv om han fick så detta är inget stort problem för oss men jag kan förstå om det känns traumatiskt för andra.
Grabben är 11-år och brukar vara med. Tror han skulle fixa det själv om han fick så detta är inget stort problem för oss men jag kan förstå om det känns traumatiskt för andra.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Beställde en MG ZS EV förra veckan som leasing, leverans i juli.
blir intressant att prova. Ska ersätta vår Hyundai i30 som andrabil som mest min fru kör med in till jobbet inne i sthlm.
blir intressant att prova. Ska ersätta vår Hyundai i30 som andrabil som mest min fru kör med in till jobbet inne i sthlm.
Jag antar att räddningstjänsten har slutat släcka bränder i nya bilar med AC...13th Marine skrev:
Som jag förstått det så är bilbränder giftiga oavsett vilken typ av bil det är, elbilsbränder är förvisso giftigare men du ska hålla dig långt borta oavsett.
Vad jag förstått från andra texter så har man lyckats skrämma upp räddningstjänsterna till att tro att elbilsbränder är så farliga att de knappt ens ska försöka släcka dem, vilket verkar vara en överdrift.
https://www.mestmotor.se/automotors...dmedel-r1234yf-ar-lika-giftigt-som-stridsgas/
Kul! Samma som min fästmö beställde för ett par veckor sedan. Då kan vi jämföra våra erfarenheter.sir_daniel skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
