1 822 094 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kan du inte prova som omväxling att tänka efter innan du skriver? Utveckling kan ta flera uttryck. Samma prestanda till lägre kostnad eller samma prestanda på mindre utrymme eller vikt är två exempel. Du kan hitta bensinbilar från 70-talet som har samma räckvidd som nya bensinbilar idag. Och du förstår lika väl som vi andra att det inte innebär att utvecklingen stått stilla. Och på samma sätt fungerar det med elbilar.N Nerre skrev:
De utvecklas säkert men Tesla har haft 75 kWh eller mer från början, när andra tillverkare knappt hade några elbilar. Räckvidden på en beg Tesla är alltså inget problem.N Nerre skrev:
Exakt, 75kWh var 75kWh även för 10 år sen.P Pin skrev:
Vad gäller livslängden tror jag det inte hänt särskilt mycket med batterikemin, dock lite mer och bättre system som övervakar, kyler och värmer för att maximera livslängden.
Både denna och Mercan @AXS nämnde är mer bussar än mpv men kul att det börjar komma alternativ! Vi kommer nog köra vår Sharan tills den döden dör och då borde det ha kommit lite mer att välja på.R Robert-san01 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Frågan det rörde var att en person bytte sin fossilbil mot en elbil och sparade pengar varje månad. Du ifrågasatte det genom att ange några (inte alla) kostnader för din bil.N Nerre skrev:
Så, jo i detta fall gick det att byta en bränslebil mot en elbil och spara pengar varje månad. Det ska inte förväxlas med att det går för alla eller att det inte skulle gå att komma ännu billigare undan med en annan bil.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Anledningen till jämförelsen med en RS6 var för att den hade ungefär samma inköpspris som en Tesla S.R Robert-san01 skrev:
Du skrev: "Första generationen hel-elbilar måste ha tappat massor när man nu kan köpa nya med bra räckvidd för 500k. Tänker då på ex Tesla S." och då visade jag att den inte verkar ha tappat mer än en bensinare som hade ungefär samma nypris. Att milkostnaden för en dyr bil är högre än för en billig är i det närmaste givet, undantaget det fåtal bilar som faktiskt stiger i pris.
Det blir klart intressant att se. Jag är däremot inte säker på att ID3/ID4 påverkade priset av en Tesla 3 särsklit mycket. Tesla 3 ligger klart högre i pris än ID3/4 och jag tror inte det varit mycket högre om inte konkurrenter kommit, eftersom skillnaden till de andra modellerna i Tesla-familjen hade blivit för litet. Jag är dock öppen för att jag kan ha fel.R Robert-san01 skrev:
Och just därför är ju poängen att man får mer för pengarna om man köper en ny bil än om man köper en gammal bil. Och det är det som gör att jag tror att begagnatmarknaden för elbilar inte alls kommer att vara särskilt stor i början. De bilar som går att köpa begagnade är i princip hopplöst omoderna redan efter 5 år.A Avemo skrev:
Kan du inte bemöta poängen i folks inlägg i stället för att dra iväg med en helt annan fråga och låtsas som om det har med citatet att göra?N Nerre skrev:Och just därför är ju poängen att man får mer för pengarna om man köper en ny bil än om man köper en gammal bil. Och det är det som gör att jag tror att begagnatmarknaden för elbilar inte alls kommer att vara särskilt stor i början. De bilar som går att köpa begagnade är i princip hopplöst omoderna redan efter 5 år.
Själv tycker jag att jag får mer för pengarna när jag köper begagnad bil. Det är därför jag gör det. Men det är ju min egen subjektiva uppfattning.N Nerre skrev:Och just därför är ju poängen att man får mer för pengarna om man köper en ny bil än om man köper en gammal bil. Och det är det som gör att jag tror att begagnatmarknaden för elbilar inte alls kommer att vara särskilt stor i början. De bilar som går att köpa begagnade är i princip hopplöst omoderna redan efter 5 år.
Om en bil är hopplöst omodern efter fem år förväntar jag mig att den kostar därefter. Kanske ett fynd gör den som tyckte den var bra fem år tidigare?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Tesla model S började säljas 2012 i USA, 2013 i Sverige. Hopplöst omodern?N Nerre skrev:Och just därför är ju poängen att man får mer för pengarna om man köper en ny bil än om man köper en gammal bil. Och det är det som gör att jag tror att begagnatmarknaden för elbilar inte alls kommer att vara särskilt stor i början. De bilar som går att köpa begagnade är i princip hopplöst omoderna redan efter 5 år.
Att köpa fabriksny bil är direkt kapitalförstöring. Så fort du rullar ut bilen från affären så har den tappat 20% av sitt värde. Om man köper bil (och inte leasar) så är det utan tvekan bättre att köpa en bil som gått några tusen mil och är ett par år gammal.P Pin skrev:
Andrahandsvärden och privatleasing har rätt ologiskt ruskat om i begagnatpriserna.J jocke31 skrev:
Jag tror även den jämna kvaliteten ställer till det lite. Bilarna degraderas inte linjärt utan väldigt lite i början och väldigt mycket på slutet. Rost, dyra reparationer och motorras när alla försäkringar och garantier gått ut gör att bilar som ser fräscha ut inte är värda att reparera. Jag tycker logiken är svår att förstå och bedöma. Lägg till den förändring som elektrifiering tillför. Det känns svårt att bedöma värdeminskning på en bil just nu, el eller fossil. Många leasingavtal verkar vara prisvärda jämfört med att köpa en bil, om man inte nöjer sig med en rejält gammal och enkel bil.
Det beror väl helt på vad den enskilda individen prioriterar. Vissa tycker det är värt att köpa ny bil med möjlighet att välja färg, utrustning etc. För den personen är det inte kapitalförstöring. Å andra sidan kanske han tycker att resan till Thailand är kapitalförstöring, den har ju noll i andrahandsvärde.J jocke31 skrev:
Edit: Jag tror det kommer fler och flexiblare lösningar att "äga" bil på. Mindre köp och mer abonnemang/hyra där man så att säga köper tjänsten att använda bil.
Teslorna håller sitt andrahandsvärde dels för att de hade bra kapacitet från början så även om bara 75-80% återstår så kommer man LÅNGT. Även Renault Zoe håller värdet förvånandsvärt bra, men titta på tex svenskkonverterade Fiat 500 eller Renault Clio Electrique så är det en annan historia, de utlovade 20 milen som redan vid försäljningen visade sig vara 10 ligger idag på kanske 5 och bilarna säljs för 10-30 000 kr.
Jag har 3 mil till jobbet och skulle alltså kanske inte komma fram och tillbaka med en sådan, ändå ganska dyr begagnad bil. Så nä jag får köra min bensinclio för 10 000 kr ännu något år.
Jag har 3 mil till jobbet och skulle alltså kanske inte komma fram och tillbaka med en sådan, ändå ganska dyr begagnad bil. Så nä jag får köra min bensinclio för 10 000 kr ännu något år.