N Nerre skrev:
Nej, det är inte en förutsättning, det är ett villkor. Jag har tidigare i tråden just länkat till sidor om privatleasing som säger vad du måste uppfylla för krav för att få leasa.
Semantik. Förutsättning/villkor betyder samma sak i detta sammanhang. Men nu finns det ju rätt många som har jobb i Sverige, trots allt. Skulle nog vilja säga de flesta t o m.

Jag har eget företag och betalar min egen lön och skulle få ett leasingavtal utan problem. Däremot vill jag inte binda upp mig på en fast kostnad på 3 år.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Kör lite? Nej, man måste köra dagligen.

Jag kör som sagt var 800 mil om året, varav cirka 200 mil långresor och campingsemester där det behövs en kombi. Om jag då skaffar en liten elbil betyder det att jag kommer behöva hyra bil för 200 mil om året och bara köra 600 mil om året med elbilen. Det kommer bli väldigt mycket dyrare än att ha en bränslebil för de där 200 mil om året och samtidigt använda den bilen till de övriga 600 milen.

Vi kan räkna på det, när jag köpte bilen så sa säljaren att man kan räkna med att den tappar i värde ungefär 100 000 på 3 år. Om vi räknar på 3 år då:
Värdminskning 100 000
Försäkring 15 000
Skatt 1500
Service 12000

Räknat på 200 mil blir de fasta kostnaderna 214 spänn per mil, bensinen kostar ungefär 10 spänn per mil (bilen drar 0,65 liter milen på semestern, med takbox). Bensinen blir alltså en droppe i havet.

Vilka av ovanstående kostnader skulle jag spara in med en elbil?

(Jag räknar nu alltså på att jag skaffar en bil enbart för semestern, och sen använder den även för övrigt körande. Istället för att skaffa en bil som bara fungerar för övrigt körande och behöva hyra bil på semester.)
Allt beror ju på din situation och ditt körmönster. Jag har aldrig hävdat att just du skulle tjäna ekonomiskt på att köpa en elbil.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Om vi säger så här, låt oss plocka upp den här tråden år 2025 igen och titta på prisutvecklingen på bensin-/dieselbilar jämfört med elbilar och hur andrahandsvärdet utvecklats.
Du verkar inte ha läst artikeln jag länkar till. Där fanns nämligen argumenten för att marknaden för begagnade bilar inte kommer att stagnera de närmaste åren.

På lite längre sikt väntar jag mig dock att den minskade nybilsförsäljningen kommer märkas på utbudet av begagnade bilar. Det finns också en politisk osäkerhet med nya bilar som gynnar andrahandsmarknaden, säger han.
Om utbudet sjunker, då stiger priserna. Och att nybilsförsäljningen minskat är ju också ett faktum.

Nyregistreringarna av personbilar uppgick enligt preliminära siffror till 291 664 under 2020, en minskning med 18,1 procent jämfört med 2019.
Enligt https://www.bilsweden.se/statistik/...med-rekordstark-utveckling-for-laddbara-bilar
 
J jocke31 skrev:
Allt beror ju på din situation och ditt körmönster. Jag har aldrig hävdat att just du skulle tjäna ekonomiskt på att köpa en elbil.
Nej, men du skrev att man behöver köra ganska lite. Jag menar att man måste köra mycket. Bra mycket mer än genomsnittet på 1200 mil om året. Annars äter skillnaden i inköpspris upp bränslebesparingen.
 
N Nerre skrev:
Nej, men du skrev att man behöver köra lite. Jag menar att man måste köra mycket. Bra mycket mer än genomsnittet på 1200 mil om året. Annars äter skillnaden i inköpspris upp bränslebesparingen.
Kolla mitt exempel ovan med Mokkan. Att spara in 400 kr/mån på bränsle och lägre skatt med ett leasingavtal kräver inte speciellt många mils körning.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Du verkar inte ha läst artikeln jag länkar till. Där fanns nämligen argumenten för att marknaden för begagnade bilar inte kommer att stagnera de närmaste åren.

Om utbudet sjunker, då stiger priserna. Och att nybilsförsäljningen minskat är ju också ett faktum.

Enligt [länk]
Jodå, jag läste artikeln. Den säger ju samma sak som jag, att det främst är Covidrelaterat - minskat kollektivåkande, leveransproblem, hemester osv. Det står också att efterfrågan på elbilar och hybridbilar ökat mest. I slutet av artikeln spås det fortsatt stark utveckling av begpriserna, men det är ju också en partsinlaga med tanke på vem som intervjuas.

Nu när vi ser ett ljus i tunneln gällande Covid och begpriserna fortfarande är höga så är det kanske i själva verket ett alldeles ypperligt tillfälle att sälja sin gamla fossilbil och skaffa elbil? Åtminstone för de som har möjlighet att leasa sin bil.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Helt enkelt eftersom de flesta inte har råd att finansiera inköpet av en elbil,.

Varför skulle efterfrågan minska?
Jag tänker att framåt den tiden har andrahandsmarknaden på bra elbilar kommit igång, den stora massan har fått upp ögonen, beskattningen på fossilt bränsle och bilarna har ökat och förbud mot både bränsleförsäljning och bilar börjar anas i horisonten.

Det är ju en teknik som ska fasas ut och så småningom bort, först genom höga skatter och avgifter sen rena förbud.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Kollade lite snabbt på blocket. En 2014 som gått ca 8000 mil kostar nu ca 480k. Kan den ha kostat 1 mille ny? 500k på 8000mil blir 62,5 per mil. Är det en rimlig värdeminskning?
Jag tror inte de får 480 000 för en X5 från 2014. Långt mindre. Många bilar annonseras ut för rena fantasipriser.

Jag köpte en annan modell av BMW med samma mil, årsmodell och motor för två år sedan för 350 000. Märkeshandlare, gott skick, garanti och service ingick. Idag skulle jag vara glad att få 300 000 för den. Listpriset ny var 960 000. Jag jämförde med beg Tesla S då som var alldeles för dyra.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Nu har jag förvisso bara kört en elbil en kortare sträcka...

Men va då tystare gång på en elbil?
Ligger man i 90 på en normal väg så är.väl istortsett allt man hör vindbrus och däcken, inte stör motorn?
Ja det är klart just i uppstarten så är ju elbilen helt tyst men sen
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Jag tänker att framåt den tiden har andrahandsmarknaden på bra elbilar kommit igång, den stora massan har fått upp ögonen, beskattningen på fossilt bränsle och bilarna har ökat och förbud mot både bränsleförsäljning och bilar börjar anas i horisonten.
Problemet med de begagnade elbilarna är ju ungefär samma problem som med begagnade datorer eller mobiltelefoner. Begagnade elbilar har för dålig prestanda (batterikapacitet) för att på ett bra sätt kunna konkurrera med nya elbilar. Visst, en ny elbil blir dyrare, men den har kanske 50% mer räckvidd också.

Att fasa ut bränslebilarna kommer att ta minst 30-40 år. Glöm nu inte att det finns andra bränslen är fossila. Det är alternativa biobränslen som elbilarna ska konkurrera med i framtiden.

Är det nån skatt som kommer öka är det väl kilometerskatten på elbilar. Hur ska vägnätet annars finansieras?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nu har jag förvisso bara kört en elbil en kortare sträcka...

Men va då tystare gång på en elbil?
Ligger man i 90 på en normal väg så är.väl istortsett allt man hör vindbrus och däcken, inte stör motorn?
Ja det är klart just i uppstarten så är ju elbilen helt tyst men sen
Nej de går nog inte värst mycket tystare i farter där däck och vindljud är dominerande. :)
 
N Nerre skrev:
Problemet med de begagnade elbilarna är ju ungefär samma problem som med begagnade datorer eller mobiltelefoner. Begagnade elbilar har för dålig prestanda (batterikapacitet) för att på ett bra sätt kunna konkurrera med nya elbilar. Visst, en ny elbil blir dyrare, men den har kanske 50% mer räckvidd också.

Att fasa ut bränslebilarna kommer att ta minst 30-40 år. Glöm nu inte att det finns andra bränslen är fossila. Det är alternativa biobränslen som elbilarna ska konkurrera med i framtiden.

Är det nån skatt som kommer öka är det väl kilometerskatten på elbilar. Hur ska vägnätet annars finansieras?
Ok! Ska bli spännande att se vem som har rätt.

Var har jag påstått att kilometerskatten inte kommer att omfatta även elbilar?
 
Tycker många skriver tystare gång kanske var det nån annanstans jag läste det
 
nino nino skrev:
Tycker många skriver tystare gång kanske var det nån annanstans jag läste det
En liten skillnad är det ju, man hör ju tex när bensinmotorn kickar igång i en laddhybrid. Men tyst är det inte.
 
nino nino skrev:
Tycker många skriver tystare gång kanske var det nån annanstans jag läste det
Som en ägare av en hybrid så märks det.
Kör mest på el och när förbränningsmotorn sätter igång så sitter man där, "vad är det som låter?! Och varför är gasresponsen så slö?"
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.