P Pin skrev:
Själv tycker jag att jag får mer för pengarna när jag köper begagnad bil. Det är därför jag gör det. Men det är ju min egen subjektiva uppfattning.
Även om priset är detsamma som för en ny bil? För det är ju det diskussionen handlar om, vissa verkar helt övertygade om att de kommer att få nästan motvarande inköpspriset för sin 5 år gamla elbil, eftersom batteriet fortfarande är bra.
 
N Nerre skrev:
vissa verkar helt övertygade om att de kommer att få nästan motvarande inköpspriset för sin 5 år gamla elbil, eftersom batteriet fortfarande är bra.
Nej, det tror jag inte att någon tror. Däremot tror nog många att värdeminskningen på elbilar blir mindre än på fossilbilar, då fe inte väntas få lika mycket dyra reparationer efter några år.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Även om priset är detsamma som för en ny bil? För det är ju det diskussionen handlar om, vissa verkar helt övertygade om att de kommer att få nästan motvarande inköpspriset för sin 5 år gamla elbil, eftersom batteriet fortfarande är bra.
Då får du prata med dem som säger så. Jag har iofs inte läst några sådana påståenden i tråden, men jag kan ju ha missat det. Jag uppfattar diskussionen som att eftersom batteriet håller nervända fem år och om det från början hade runt 70 kWh så står det sig än idag. Det var då jag skrev innan. Om batteriet är för klent från början och dessutom har slitits ut blir bilen tämligen oduglig för allt anbatcön väldigt korta sträckor.

Jag anser att en begagnad bil efter fem år typiskt är värd mindre än hälften mot vad den kostade ny. Varför skulle beg priset vara sanna som nypriset? Fakta är däremot att begagnade Tesla S har värderats relativt högt och det var därför jag inte köpte en. Det bliv en motsvarande fossilmissil med uselt andrahandsvärde istället. Det var ju bra för mig som köpte begagnat men sämre för förra ägaren som tog 80 kr milen i värdeminskning.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K
Det som jag tycker är oroande med elbilarna är hur beroende av elektronik de är. Visst det är lätt att bygga en bra elmotor som går år efter år, men allt omkring.

Om ni som jag kört bättre begagnade bilar de senaste 20 åren så lär ni också noterat att det blir mindre och mindre mekaniska fel på dem, men mer och mer elfel - som man inte kan fixa själv.

Ge mig en elbil, utan några elektriska funktioner förutom motorn!
 
K Kallebo skrev:
Det som jag tycker är oroande med elbilarna är hur beroende av elektronik de är. Visst det är lätt att bygga en bra elmotor som går år efter år, men allt omkring.

Om ni som jag kört bättre begagnade bilar de senaste 20 åren så lär ni också noterat att det blir mindre och mindre mekaniska fel på dem, men mer och mer elfel - som man inte kan fixa själv.

Ge mig en elbil, utan några elektriska funktioner förutom motorn!
För det första blir det svårt för att inte säga omöjligt att göra en elbil utan rätt avancerad elektronik för att styra motorn och övervaka/styra batteri och laddning.

För det andra så är det nog inte främst eldriften som ligger bakom denna utveckling utan en allmän push mot AD/ADAS (Autonom körning och Aktiva säkerhetssystem) samt köparnas vilja att kunna spegla mobiltelefon, köra Spotify mm i bilen.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Det som jag tycker är oroande med elbilarna är hur beroende av elektronik de är. Visst det är lätt att bygga en bra elmotor som går år efter år, men allt omkring.
Vilken ny bil idag är inte beroende av sjuka mängder elektronik?

K Kallebo skrev:
Ge mig en elbil, utan några elektriska funktioner förutom motorn!
Du hittar ingen ny bil i världen utan några elektriska funktioner vare sig den drivs med diesel, el eller bensin.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det tror jag inte att någon tror. Däremot tror nog många att värdeminskningen på elbilar blir mindre än på fossilbilar, då fe inte väntas få lika mycket dyra reparationer efter några år.
Men det är ju inte reparationskostnaderna som styr priserna på begagnade bilar. Det är tillgång och efterfrågan.
 
N Nerre skrev:
Men det är ju inte reparationskostnaderna som styr priserna på begagnade bilar. Det är tillgång och efterfrågan.
De styr förstås efterfrågan. Vet man att man riskerar att behöva byta växellåda eller kamrem eller något annat dyrt de närmaste åren påverkar det priset på andrahandsmarknaden eftersom att folk inte är dumma i huvudet.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Precis. Folk är inte dumma i huvudet. De betalar inte överpriser för begagnade elbilar när det går att få en ny bil för nästan samma pengar.
 
N Nerre skrev:
Precis. Folk är inte dumma i huvudet. De betalar inte överpriser för begagnade elbilar när det går att få en ny bil för nästan samma pengar.
Jag tycker att om man ser sig omkring kan man se både folk som är dumma i huvudet och folk som betalar överpriser för begagnade elbilar. Fast det behöver inte finnas en korrelation mellan de två.
 
  • Haha
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Precis. Folk är inte dumma i huvudet. De betalar inte överpriser för begagnade elbilar när det går att få en ny bil för nästan samma pengar.
Men det hävdar ju ingen heller!

Vi är tvärtom flera som tror att elbilspriserna kommer att sjunka framöver och att det i sin tur kommer att göra att begagnade elbilar då rimligen värderas i förhållande till vad en ny elbil kommer att kosta, precis som du är inne på.

Den stora skillnaden är väl att vi som tror på elbilar tror att en sådan prisutveckling kommer slakta värdet på fossilbilar, medan det även kommer sänka värdet på begagnade elbilar, men inte lika mycket. Anledningen till det är flerbottnad, delvis handlar den om beskattning.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Precis. Folk är inte dumma i huvudet. De betalar inte överpriser för begagnade elbilar när det går att få en ny bil för nästan samma pengar.
Självklart är det så, priserna kommer gå ner liksom på bränslebilar, men man måste också komma ihåg att folk vill ha olika saker. Det har ju i alla år funnits folk som betalar mer för en 10 år gammal bil än vad man kan köpa en ny bil för, vara för att det är en sådan man vill ha. Det kanske inte är den bilen du eller jag vill ha, men för någon annan är det helrätt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
Jag tror segmentet "småbil" kommer vara först ut att ersättas av elbilar. De går ofta korta sträckor men ofta används ändå mycket och regelbundet. Ägarna är främst intresserade av att ta sig från A till B. Centralt i storstäder kan det mycket väl vara så att det kommer vara enklare att hitta ett sätt att ladda elbil än att tanka bensin inom kort. För de som parkerar vid sin villa är laddning inget problem. Även "fosslila" småbilar är inte bilen för fjällresan, husvagnssemestern eller gruslassen till bygget. Med räckvidd på 25 mil ser en småbil ut att kunna landa under 200.000, med bidrag troligen på samma pris som en fossil-bil. Om en ny elbil kostar 130 efter bidrag, varför betala 80 för en begagnad fossilbil? Sen finns småbilar som inte passar in i ovan mönster, så även småbilar kommer nog finnas i fossilvariant ett tag till... De större bilarna eller bilar som brukas mycket sällan men då för längre resor eller "lastuppdrag", där kommer nog övergången ske långsammare.
 
  • Gilla
martin43 och 7 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tror segmentet "småbil" kommer vara först ut att ersättas av elbilar. De går ofta korta sträckor men ofta används ändå mycket och regelbundet. Ägarna är främst intresserade av att ta sig från A till B. Centralt i storstäder kan det mycket väl vara så att det kommer vara enklare att hitta ett sätt att ladda elbil än att tanka bensin inom kort. För de som parkerar vid sin villa är laddning inget problem. Även "fosslila" småbilar är inte bilen för fjällresan, husvagnssemestern eller gruslassen till bygget. Med räckvidd på 25 mil ser en småbil ut att kunna landa under 200.000, med bidrag troligen på samma pris som en fossil-bil. Om en ny elbil kostar 130 efter bidrag, varför betala 80 för en begagnad fossilbil? Sen finns småbilar som inte passar in i ovan mönster, så även småbilar kommer nog finnas i fossilvariant ett tag till... De större bilarna eller bilar som brukas mycket sällan men då för längre resor eller "lastuppdrag", där kommer nog övergången ske långsammare.
Precis så tror jag också. För "kortpendlarbilar" i städerna så är det just nu bra läge att byta, inte minst då fossilbilar fortfarande är rätt attraktiva på marknaden och ger bra andrahandsvärde. Gällande större bilar med lång räckvidd och dragkrog osv så är prisskillnaden fortfarande lite för stor och det finns inte mycket begagnat att välja på ännu heller.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Det som jag tycker är oroande med elbilarna är hur beroende av elektronik de är. Visst det är lätt att bygga en bra elmotor som går år efter år, men allt omkring.

Om ni som jag kört bättre begagnade bilar de senaste 20 åren så lär ni också noterat att det blir mindre och mindre mekaniska fel på dem, men mer och mer elfel - som man inte kan fixa själv.

Ge mig en elbil, utan några elektriska funktioner förutom motorn!
Inte ens mina barns batteridrivna mopedbil klarar sig utan elektronikproblem. Den har varit inne på reparation för diverse olika fenomen som kommer och går. Nu tror de i vintras att de efter två år hittat felet, det var laddkretsen från 48V till 12V som ställde till det. När den väl gick sönder helt så försvann också alla andra fenomen. Det är ju svårt att köra iväg med bilen när den elektroniska handbromsen inte släpper. Eller när sensorn till laddluckan säger att luckan är öppen trots att den är stängd. Eller när bilen säger att bromsarna ligger på trots att de inte gör det. Eller...

Denna mopedbil är alltså tillverkad som en elbil som kräver vanligt körkort av en etablerad biltillverkare. Men de säljer den alltså även med begränsad hastighet och effekt som mopedbil...
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.