trähandtag trähandtag skrev:
är det bara jag som inbillar mig, men har bilinköpen blivit betydlig dyrare jämfört med vår löneutveckling. Nu inser jag också att dagens bilar är svårt att jämföra med bilar10-30 år tillbaka i tiden avseende tekniska finesser. eller är det så att vi får mer för pengarna idag, men bilarna ändå är dyrare...
Så är det, men vi har ändå mer pengar att röra oss med, eftersom vi har blivit oerhört "duktiga" på att låna pengar.
Min pappa köpte en ny Volvo 1965, och i dagens penningvärde motsvarar det ca 200kkr.
Vet inte om man kan räkna så enkelt, med tanke på det du nämner med finesser och teknik mm?
Men kanske ändå en fingervisning.
Dock så var det väldigt vanligt att det var som hos oss, det vill säga min mamma jobbade inte under mina 15 första levnadsår.
Eller....jobbade och slet gjorde hon med oss barn, men hemma.
Så det fanns bara en inkomst.
 
Tåligheten mot rost är lika dålig idag som förr i de flesta fall. Undantaget är Volvo som hade utmärkt rostskydd förr (runt år 2000) men idag rostar som de flesta andra. Trist utveckling är min åsikt.
 
D
T TommyC skrev:
Tåligheten mot rost är lika dålig idag som förr i de flesta fall. Undantaget är Volvo som hade utmärkt rostskydd förr (runt år 2000) men idag rostar som de flesta andra. Trist utveckling är min åsikt.
Avgassystemen är häpnadsväckande bra nuförtiden, väldigt sällan man hör bilar nuförtiden med trasiga sådana, om ni täcker på det.
 
Det är sant men jag har mer problem med när det rostar mitt på lackade plåtytor som VW m fl eller i en bakaxel av pressad plåt som på nya Volvo.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
är det bara jag som inbillar mig, men har bilinköpen blivit betydlig dyrare jämfört med vår löneutveckling. Nu inser jag också att dagens bilar är svårt att jämföra med bilar10-30 år tillbaka i tiden avseende tekniska finesser. eller är det så att vi får mer för pengarna idag, men bilarna ändå är dyrare...
Löneutvecklingen är lägre än inflationen, inte så konstigt att bilarna blir dyra
 
  • Gilla
Peter2400 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Om nu folk inte är attraherade av att arbeta som chauffören så får man väl göra det attraktivare att arbeta som det, lönen är normalt en sådan parameter.
Eller gäller inte tillgång och efterfrågan här?
Jo, det handlar ju om vad kunderna är beredda att betala för transporterna.

Om en speditör är dubbelt så dyr som andra för den vill ge högre lön till chaffisarna så blir det chaffisarna nog snart arbetslösa.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Hur räknar man hem en Volvo för 560 mot en Dacia för 200?
Det undrar jag också, det skulle aldrig falla mig in att köpa t.ex. Volvo, BMW eller Mercedes. Knappt så VW är vettigt när man får en nästintill identisk bil billigare om det står Skoda på den.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Man kan faktiskt bo i villa i förort också utan bil, det har jag grannar som gör och det lär vara ekonomiskt lönsamt för dem gentemot att skaffa en bil och bara köra någon gång i månaden.
Hur löser de storhandling och t.ex. köpa grejer till trädgården?
 
N Nerre skrev:
Jo, det handlar ju om vad kunderna är beredda att betala för transporterna.

Om en speditör är dubbelt så dyr som andra för den vill ge högre lön till chaffisarna så blir det chaffisarna nog snart arbetslösa.
Så tillgång och efterfrågan gäller inte?
 
H HenrikHuslöse skrev:
Kombi? Hyr en bil när du ska på långresa.
När det gäller bensinbilar så är prisskillnaden för en kombi inte så stor.

Jag har provat att hyra bil på campingsemestern en gång och det var frustrerande för det tog en vecka innan man hade fått snits på hur man bäst lastar den och vant sig med att köra den. Inte heller kunde jag sätta på takboxen eftersom det inte gick att hyra bil med lasthållare.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Så tillgång och efterfrågan gäller inte?
Jo, tillgång och efterfrågan på transporterna. Ingen arbetsgivare kan betala ut mer i löner än vad man har intäkter.
 
N Nerre skrev:
Jo, tillgång och efterfrågan på transporterna. Ingen arbetsgivare kan betala ut mer i löner än vad man har intäkter.
Varför gäller inte tillgång och efterfrågan på chaufförer?
 
N Nerre skrev:
Det undrar jag också, det skulle aldrig falla mig in att köpa t.ex. Volvo, BMW eller Mercedes. Knappt så VW är vettigt när man får en nästintill identisk bil billigare om det står Skoda på den.
Inget att undra över, man köper ju det man behöver och vill/kan betala.😎
 
Gäller det ID4 vs Enyaq får man betala mer för att det står Skoda i fronten 😅
 
N Nerre skrev:
Jo, det handlar ju om vad kunderna är beredda att betala för transporterna.

Om en speditör är dubbelt så dyr som andra för den vill ge högre lön till chaffisarna så blir det chaffisarna nog snart arbetslösa.
Om speditören är dubbelt så dyr har han gett ca fyra gånger högre lön, vilket jag tror är orimligt ens jämfört med låga löner i Bulgarien eller Turkiet. Lönen är ca 1/3 av kostnaden för transporten och så är det 1/3 bränsle och 1/3 fordon. (Grovt räknat, delarna ligger typiskt mellan 30 och 40 procent vardera)
På samma sätt ska ökat bränslepris skalas ner till 1/3 hur det slår på totalkostnaden: 30% dyrare diesel ger 10% högre fraktkostnad.

Men priserna är naturligtvis pressade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.