1 822 100 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Så är det, men vi har ändå mer pengar att röra oss med, eftersom vi har blivit oerhört "duktiga" på att låna pengar.trähandtag skrev:
är det bara jag som inbillar mig, men har bilinköpen blivit betydlig dyrare jämfört med vår löneutveckling. Nu inser jag också att dagens bilar är svårt att jämföra med bilar10-30 år tillbaka i tiden avseende tekniska finesser. eller är det så att vi får mer för pengarna idag, men bilarna ändå är dyrare...
Min pappa köpte en ny Volvo 1965, och i dagens penningvärde motsvarar det ca 200kkr.
Vet inte om man kan räkna så enkelt, med tanke på det du nämner med finesser och teknik mm?
Men kanske ändå en fingervisning.
Dock så var det väldigt vanligt att det var som hos oss, det vill säga min mamma jobbade inte under mina 15 första levnadsår.
Eller....jobbade och slet gjorde hon med oss barn, men hemma.
Så det fanns bara en inkomst.
Tåligheten mot rost är lika dålig idag som förr i de flesta fall. Undantaget är Volvo som hade utmärkt rostskydd förr (runt år 2000) men idag rostar som de flesta andra. Trist utveckling är min åsikt.
Avgassystemen är häpnadsväckande bra nuförtiden, väldigt sällan man hör bilar nuförtiden med trasiga sådana, om ni täcker på det.T TommyC skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Löneutvecklingen är lägre än inflationen, inte så konstigt att bilarna blir dyraträhandtag skrev:
är det bara jag som inbillar mig, men har bilinköpen blivit betydlig dyrare jämfört med vår löneutveckling. Nu inser jag också att dagens bilar är svårt att jämföra med bilar10-30 år tillbaka i tiden avseende tekniska finesser. eller är det så att vi får mer för pengarna idag, men bilarna ändå är dyrare...
Jo, det handlar ju om vad kunderna är beredda att betala för transporterna.13th Marine skrev:
Om en speditör är dubbelt så dyr som andra för den vill ge högre lön till chaffisarna så blir det chaffisarna nog snart arbetslösa.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
När det gäller bensinbilar så är prisskillnaden för en kombi inte så stor.H HenrikHuslöse skrev:
Jag har provat att hyra bil på campingsemestern en gång och det var frustrerande för det tog en vecka innan man hade fått snits på hur man bäst lastar den och vant sig med att köra den. Inte heller kunde jag sätta på takboxen eftersom det inte gick att hyra bil med lasthållare.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Gäller det ID4 vs Enyaq får man betala mer för att det står Skoda i fronten 😅
Om speditören är dubbelt så dyr har han gett ca fyra gånger högre lön, vilket jag tror är orimligt ens jämfört med låga löner i Bulgarien eller Turkiet. Lönen är ca 1/3 av kostnaden för transporten och så är det 1/3 bränsle och 1/3 fordon. (Grovt räknat, delarna ligger typiskt mellan 30 och 40 procent vardera)N Nerre skrev:
På samma sätt ska ökat bränslepris skalas ner till 1/3 hur det slår på totalkostnaden: 30% dyrare diesel ger 10% högre fraktkostnad.
Men priserna är naturligtvis pressade.