1 822 094 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ja, det var ett lite allmänt svar till alla som var med i lönediskussionen (eller bara läser), men det råkade bli dig jag citerade.13th Marine skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Man kan faktiskt bo i villa i förort också utan bil, det har jag grannar som gör och det lär vara ekonomiskt lönsamt för dem gentemot att skaffa en bil och bara köra någon gång i månaden.N Nerre skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
Jag missunnar dig inte bilen, men dessa som tjatar om att man ska räkna hem elbilar.A AndersS skrev:Man gör inte det i pengar, men jag värderar andra funktioner och utgår då från den bilen jag har idag och om den skulle bytas. Jag utgår bara från våra behov och vad jag tycker att en bil kan få kosta utifrån ekonomi, inte vad någon annan har för behov och ekonomi.
Dina behov och kostnad är unikt för dig. Så du kan bara jämföra ditt eget behov och ekonomi vad som är rimligt, jag kanske kan rycka 600", kanske mera eller mindre ur plånboken vid ett bilbyte, det är mina referenser för bil.
Fyrhjulsdrift? Hur räknar man hem den. En bärgning om året är billigare.
Kombi? Hyr en bil när du ska på långresa.
Och så vidare.
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
Det borde förmånsbeskattas. Parkering vid arbetett förmånsbeskattas. Sjöutsikt beskattas.Fairlane skrev:
Närhet till kollektivtrafik, skola och annan samhällsservice borde också beskattas.
Nu utgår du från dig själv och ditt synsätt samt behov vilket är helt rätt när du väljer din bil men snälla sluta att gissa varför andra har sina krav.H HenrikHuslöse skrev:
För oss gäller:
* AWD - två fastigheter, varav en "ute i skogen" som besöks året runt, så en del dåliga grus/körvägar blir det.
* AWD - drar bl.a. hästkärra (ganska många är vi här som gör det)
* Kombi - en hund modell större som tillsammans med packning åker i bilen
Det är våra krav, punkt slut............
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
Precis min poäng. Du försökte inte ens räkna hem det ekonomiskt.A AndersS skrev:Nu utgår du från dig själv och ditt synsätt samt behov vilket är helt rätt när du väljer din bil men snälla sluta att gissa varför andra har sina krav.
För oss gäller:
* AWD - två fastigheter, varav en "ute i skogen" som besöks året runt, så en del dåliga grus/körvägar blir det.
* AWD - drar bl.a. hästkärra (ganska många är vi här som gör det)
* Kombi - en hund modell större som tillsammans med packning åker i bilen
Det är våra krav, punkt slut............
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
Jag anser ju borttagandet av fastighetsskatten vara idioti. Att bruksvärdeshyra är idioti. Att det är idioti att bli beskatta för att parkera vid jobbet.P Pin skrev:
Statens skatteuttag och prisregleringar är bisarra. Vad passar då bättre än att skruva upp det bisarra ett varv till?
Och om vi då också unviker att kommentera andras val eller varför man gör dem.H HenrikHuslöse skrev:
Alla bilar privat har en kostnad oberoende av drivmedel (även leasing, förmånsbil, etc) sedan är frågan vad man kan eller vill betala ekonomiskt för det. Jag räknar alltid på vad ett bilbyte är värt och får kosta.
För de som redan äger elbil och det passar är det väl perfekt.
Förhoppningsvis skrivs det i tråden om både positiva och negativa saker som kan hjälpa till med beslut.
Eller så får man ha flera fordon😉 (brukar även låna, men samtliga körs dock inte de två översta i stadstrafik)
Ber om ursäkt för OT.
Ber om ursäkt för OT.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
För att återgå till trådens ämne:
Här är en video om en billig elbilskombi som närmar sig 20000 mil som bruksbil hos en servicetekniker:
Begynnande rost, kärvande laddlucka, slitna gasfjädrar till bakluckan, sliten förarsits. Jag skulle säga att det är ungefär som bensin och dieselbilar brukar vara också vid det miltalet.
Batteriet har 92% av kapaciteten kvar. Jag undrar hur det ser ut efter 30 000 och 40 000 mil.
Jag vet inte riktigt vilken bensinbil detta skulle motsvara. Opel Astra kombi kanske.
Här är en video om en billig elbilskombi som närmar sig 20000 mil som bruksbil hos en servicetekniker:
Begynnande rost, kärvande laddlucka, slitna gasfjädrar till bakluckan, sliten förarsits. Jag skulle säga att det är ungefär som bensin och dieselbilar brukar vara också vid det miltalet.
Batteriet har 92% av kapaciteten kvar. Jag undrar hur det ser ut efter 30 000 och 40 000 mil.
Jag vet inte riktigt vilken bensinbil detta skulle motsvara. Opel Astra kombi kanske.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Att skattesystemet till stor del är tokigt kan jag hålla med om men fastighetsskatten ersattes med en kommunal avgift som numera är 9525kr för väldigt många och det med skattade pengar, säger som en viss person "vad får jag för det"? Skicka hellre en faktura varje månad på 794kr till alla berörda.H HenrikHuslöse skrev:
Tycker du man ska betala mer? Kan baseras på nått godtyckligt värde.
Förmån, allt som man "får" ska beskattas, alltså läggas på toppen av ev inkomster, mäkligt att just elbilsladdning inte räknas, tjänar klimat och miljö på att man kör så mycket som möjligt om det gäller just elbil?
Ser lovande ut med laddtiderna.
https://evmagz.com/polestar-and-sto...XE1_Nrl9z7xgac462HCVMXyjcRCwQngbi3jTIO4wqTMjW
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://evmagz.com/polestar-and-sto...XE1_Nrl9z7xgac462HCVMXyjcRCwQngbi3jTIO4wqTMjW
är det bara jag som inbillar mig, men har bilinköpen blivit betydlig dyrare jämfört med vår löneutveckling. Nu inser jag också att dagens bilar är svårt att jämföra med bilar10-30 år tillbaka i tiden avseende tekniska finesser. eller är det så att vi får mer för pengarna idag, men bilarna ändå är dyrare...