1 822 093 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Höj lönerna för lastbilschaffisar så ser vi att de nog blir fler.
Lönen är ju ok. Problemet är att man måste jobba. Och det är det som åkerier har problem att hitta folk som faktiskt vill jobba.13th Marine skrev:
Alltså inte bara snurra på ratten utan att faktiskt stå lite på flaket med. De körde ju en rejäl omgång för något år sen och många av de bytte bana pga att det kunde vara tungt om man körde typ stycke.
Det som annars är ett problem med lastbil är ju dålig planering av trafikledning och övertid om man har ett liv.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Körde styckegods i min ungdom och det är ju superkul! Bara sitta och nöta bakom ratten blir ju dödstråkigt i längden. Oväntat bra med motion i vardagen också att dra pall och hoppa upp och ner från hytten.Rkarlsson skrev:Lönen är ju ok. Problemet är att man måste jobba. Och det är det som åkerier har problem att hitta folk som faktiskt vill jobba.
Alltså inte bara snurra på ratten utan att faktiskt stå lite på flaket med. De körde ju en rejäl omgång för något år sen och många av de bytte bana pga att det kunde vara tungt om man körde typ stycke.
Det som annars är ett problem med lastbil är ju dålig planering av trafikledning och övertid om man har ett liv.
Jag hade kunnat tänka mig det. Hellre det än att dra skåne-norrland och tvärtom på natten.JanneJanne123 skrev:
Vi hade så stora problem med de nya som ams fick in på marknaden för något år sen. Man undrade hur de ens klarade av körkortet och ykb.
Hade jag haft 100% säkerhet på ett dagtidsjobb så hade jag lätt hoppat på det. Men det kan man ju inte vara tyvärr
Här påstås genomsnittslönen ligga på 29500:-/mån.13th Marine skrev:
https://jobzone.se/karriartips/yrkesguider/lastbilschauffor/
Det är en markant skillnad på långgods och lokala transporter. Långgods har väl i princip blivit helt utkonkurrerat från utländska åkare medans man lokalt fortfarande har viss lönsamhet och lokalt anställd personal för verksamhet som bedrivs lokalt och i viss mån regionalt.Mikael_L skrev:
Lokalt anställda har förhållandevis goda löner ändå med tanke på att det inte ens krävs gymnasieutbildning.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Passat ID7 verkar få bra omdömen, men priset ligger fortfarande högt.
Verkar som riktpriset hos handlare på sedanmodellen börjar runt 670" för en "EU modell".
Jag är ju intresserad av en kombi med AWD, körassistanssystem och hyfsad dragvikt, nu hamnar vi runt 700" och då med bakhjulsdrift, men bara 1000kg släpvagnsvikt och ingen kombi.
Risken är väl att ID7 kombi med de tillägg som saknas idag hamnar runt 800" om de kan erbjudas.
Kollade som jämförelse en Volvo V90CC Hybrid med funktioner som önskas och kan nog få den för runt 560" och låga skatten. Visserligen äldre modell men ändå 240" i gissad prisskillnad.
Men med flera nya modeller och fortsatt konkurrens (både bil och batteritillverkare) samt teknikutveckling så kan det säkert hända något på prissättningen.
Verkar som riktpriset hos handlare på sedanmodellen börjar runt 670" för en "EU modell".
Jag är ju intresserad av en kombi med AWD, körassistanssystem och hyfsad dragvikt, nu hamnar vi runt 700" och då med bakhjulsdrift, men bara 1000kg släpvagnsvikt och ingen kombi.
Risken är väl att ID7 kombi med de tillägg som saknas idag hamnar runt 800" om de kan erbjudas.
Kollade som jämförelse en Volvo V90CC Hybrid med funktioner som önskas och kan nog få den för runt 560" och låga skatten. Visserligen äldre modell men ändå 240" i gissad prisskillnad.
Men med flera nya modeller och fortsatt konkurrens (både bil och batteritillverkare) samt teknikutveckling så kan det säkert hända något på prissättningen.
Jag får inte helt ihop denna prisbilden från tillverkarna, det är lite som att dom skjuter sig själva i foten och ska försöka ta igen utvecklingskostnaderna för konvertingen till elbilar på för kort tid.A AndersS skrev:Passat ID7 verkar få bra omdömen, men priset ligger fortfarande högt.
Verkar som riktpriset hos handlare på sedanmodellen börjar runt 670" för en "EU modell".
Jag är ju intresserad av en kombi med AWD, körassistanssystem och hyfsad dragvikt, nu hamnar vi runt 700" och då med bakhjulsdrift, men bara 1000kg släpvagnsvikt och ingen kombi.
Risken är väl att ID7 kombi med de tillägg som saknas idag hamnar runt 800" om de kan erbjudas.
Kollade som jämförelse en Volvo V90CC Hybrid med funktioner som önskas och kan nog få den för runt 560" och låga skatten. Visserligen äldre modell men ändå 240" i gissad prisskillnad.
Men med flera nya modeller och fortsatt konkurrens (både bil och batteritillverkare) samt teknikutveckling så kan det säkert hända något på prissättningen.
Enkelt kan man väl räkna med att drivlinan till en ID7 kanske kostar 200.000kr då batteriet med nuvarande priser borde ligga runt 130.000kr och det är den stora posten, har inte sett några exakta siffror men nog kan man väl få tag i en elmotor för 70.000kr.
Hybriddrivlinan till en v90CC är inte så mycket billigare att det motiverar prisskillnaden…
Alla tillverkare är så sugna på att ta ett kliv uppåt i prislistan och ser elbilarna som en chans till det…om Tesla säljer model Y för 650 som ändå är en stor bil med 450hk och förhållandevis lång räckvidd, vad motiverar då VW att ta 150.000kr mer för en kombi som spelar i samma liga ?
Redigerat:
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
Hur räknar man hem en Volvo för 560 mot en Dacia för 200?
Ni som ska försvara bensinbilar med ekonomiska argument: Hur räknar ni hem detta?
Ni som ska försvara bensinbilar med ekonomiska argument: Hur räknar ni hem detta?
Otidsenlig tillverkningsteknik, som Tesla i sin tur har gentemot de senaste kineserna.L Liljeros skrev:Jag får inte helt ihop denna prisbilden från tillverkarna, det är lite som att dom skjuter sig själva i foten och ska försöka ta igen utvecklingskostnaderna för konvertingen till elbilar på för kort tid.
Enkelt kan man väl räkna med att drivlinan till en ID7 kanske kostar 200.000kr då batteriet med nuvarande priser borde ligga runt 130.000kr och det är den stora posten, har inte sett några exakta siffror men nog kan man väl få tag i en elmotor för 70.000kr.
Hybriddrivlinan till en v90CC är inte så mycket billigare att det motiverar prisskillnaden…
Alla tillverkare är så sugna på att ett kliv uppåt i prislistan och ser elbilarna som en chans till det…om tesla säljer model Y för 650 som ändå är en stor bil med 450hk och förhållandevis lång räckvidd, vad motiverar då VW att ta 150.000kr mer för en kombi som spelar i samma liga ?
Man gör inte det i pengar, men jag värderar andra funktioner och utgår då från den bilen jag har idag och om den skulle bytas. Jag utgår bara från våra behov och vad jag tycker att en bil kan få kosta utifrån ekonomi, inte vad någon annan har för behov och ekonomi.H HenrikHuslöse skrev:
Dina behov och kostnad är unikt för dig. Så du kan bara jämföra ditt eget behov och ekonomi vad som är rimligt, jag kanske kan rycka 600", kanske mera eller mindre ur plånboken vid ett bilbyte, det är mina referenser för bil.
Jag är inte intresserad av just drivmedel, bara att det finns och driver de bilar jag har.
Redigerat: