D
Hannuse Hannuse skrev:
Absolut, men....då måste det ju fungera.
I annat fall blir ju dialogen enligt mig "flummig", om man bara kör med generella termer.
Men då bor jag i och för sig i norrland, alltså norrland på riktigt.
Det är både glesbefolkat och kallt, alltså kallt på riktigt.
Och den reflektion som jag har är att ska du köra elektriskt så ska du i huvudsak kunna ladda hemma, vilket också är en svårighet för väldigt många här uppe som bor i "stan".
Lägenhetsboende här är inte anpassat för det, det vill säga bor du i lägenhet kan du inte ladda hemma.
Ska du ladda någon annanstans, då är ekonomin i det elektriska helt borta.
Och vi följer ju pengarna, jag kör inte elektriskt för att det är "inne", status eller på något annat sätt häftigt, jag gör det i så fall för att det är billigare än den fossila transporten.
Det ska liksom bara fungera varje dag, och inte skapa mental ohälsa på vägen.
Men som @Mikael_L så så är det olika för oss alla, och ingenting är statiskt, vem vet om 10år vad som gäller då.
Jag är intresserad och nyfiken, men har en gräns också för vad jag vill betala i pengar och mental hälsa.
Jag förstår att det finns tillfällen då elbil är ansträngt, men genom att få över mer körning till el så kommer vi ser mer och bättre laddmöjligheter och prisjämförelsen med fossilt funkar bara så länge detta är billigt, så snart det fossila ska täcka mer av sina kostnader så kommer det bli mycket dyrare och då spelar elpriset mindre roll.

Som sagt, undantag finns, men hade det varit "rätt byggt" så hade fler valt el redan idag.
 
D
A AndersS skrev:
Men det får nog bli en egen tråd, blir för komplicerat utifrån forskning, klimat, politik, etc. Så ta det gärna i en ny tråd med det syftet
Att "bara" fokusera på "För tidigt att köpa elbil? Räckvidd" utifrån funktion och ekonomi är tillräckligt komplext i den här tråden "för oss individer" som ska välja fordon.😉
Vi vet ju nu att det inte är för tidigt, utom vid några enstaka tillfällen (populationsmässigt) men så länge det inte väljs av samhället så kommer det aldrig ske en övergång och därmed tex ingen utbyggd infrastruktur.
 
D djac skrev:
Jag förstår att det finns tillfällen då elbil är ansträngt, men genom att få över mer körning till el så kommer vi ser mer och bättre laddmöjligheter och prisjämförelsen med fossilt funkar bara så länge detta är billigt, så snart det fossila ska täcka mer av sina kostnader så kommer det bli mycket dyrare och då spelar elpriset mindre roll.

Som sagt, undantag finns, men hade det varit "rätt byggt" så hade fler valt el redan idag.
Ja, det blir säkert jättebra.
Alla ska väl täcka sin kostnader, så det fattar jag inte fullt ut i resonemanget?
Men, man ska göra det som funkar, och jag är ändå glad att jag har gjort en egen utvärdering, baserat på mina förstahandsupplevelser.
Så, jag vet faktiskt hur lägesbilden ser ut för mig just här och nu, känns ändå bra.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D djac skrev:
Vi vet ju nu att det inte är för tidigt, utom vid några enstaka tillfällen (populationsmässigt) men så länge det inte väljs av samhället så kommer det aldrig ske en övergång och därmed tex ingen utbyggd infrastruktur.
Snälla, låt det bli första inlägget i en ny tråd.
 
  • Haha
Hannuse
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Du slipper. Och därmed är du gynnad av alla som köper ny bil eftersom det ökar utbudet av begagnade. I alla fall så länge du inte tar ett steg till och avstår helt från bil. Det vore ännu bättre privatekonomiskt.
Nja, att behöva ta taxi när man ska storhandla sticker iväg rätt rejält i kostnad faktiskt. För att inte tala då om att behöva hyra bil till campingsemestern, när man ska göra grejer till återvinningscentralen eller handla grejer till trädgården (släpa några säckar toppdress på bussen är ingen höjdare, tror inte ens man får ta med sig så mycket "bagage" på bussen).
 
N Nerre skrev:
Nja, att behöva ta taxi när man ska storhandla sticker iväg rätt rejält i kostnad faktiskt. För att inte tala då om att behöva hyra bil till campingsemestern, när man ska göra grejer till återvinningscentralen eller handla grejer till trädgården (släpa några säckar toppdress på bussen är ingen höjdare, tror inte ens man får ta med sig så mycket "bagage" på bussen).
För min skull behöver du varken förklara vad du har bilen till eller vilken bil du väljer. Men även om du låtsas som något annat tror jag du förstår att andra måste köpa nya bilar idag för att du skall kunna köpa begagnade bilar imorgon.
 
  • Gilla
ClasseClas och 5 till
  • Laddar…
Person sitter på en fyra-hjulig transportcykel med stora förvaringslådor på ett industriområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Avemo skrev:
För min skull behöver du varken förklara vad du har bilen till eller vilken bil du väljer. Men även om du låtsas som något annat tror jag du förstår att andra måste köpa nya bilar idag för att du skall kunna köpa begagnade bilar imorgon.
Ja, men traditionellt har det främst varit företag som köper nya bilar (som tjänstebil eller förmånsbil).

Jag hittar siffror på att 2/3 av nya bilar köps av juridiska personer (d.v.s. inte av privatpersoner).

Grävde fram siffror.
2023 registerarades 25154 bilar på juridisk person, men bara 9481 på fysisk person.

Mindre än 10 000 personer köpte ny bil 2023. Det är en väldigt liten del av befolkningen.
 
Redigerat:
Mikael_L
N Nerre skrev:
Nja, att behöva ta taxi när man ska storhandla sticker iväg rätt rejält i kostnad faktiskt. För att inte tala då om att behöva hyra bil till campingsemestern, när man ska göra grejer till återvinningscentralen eller handla grejer till trädgården (släpa några säckar toppdress på bussen är ingen höjdare, tror inte ens man får ta med sig så mycket "bagage" på bussen).
Men det funkar väl för dig/er precis lika bra idag som det gjort de senaste 10+ åren.
Du behöver inte ändra något, utan fortsätt bara med det som funkar.
Finns inget skäl att fundera på taxi osv.

Men för min mamma skulle taxi vara bättre privatekonomiskt.
Hon köpte ny (begagnad alltså) bil för ett år sedan, för den gamla gick inte att rädda på verkstan. Häromdagen tankade hon första gången, hon har inte kört ens 50 mil på ett år.
Inför bilköpet menade både alla barnen och flera andra att taxi nog skulle bli billigare än att äga en bil.
Men det var inte alls aktuellt, det finns någon slags frihetskänsla med att ha en alldeles egen bil parkerad utanför 24/7 som tydligen är värd hur mycket pengar som helst.
För mig får hon gärna, men hon har åtminstone inte tagit något rationellt ekonomiskt beslut.
Räckviddsmässigt skulle hon lätt kunna ha elbil, men det är inte heller rätta valet.
 
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det funkar väl för dig/er precis lika bra idag som det gjort de senaste 10+ åren.
Du behöver inte ändra något, utan fortsätt bara med det som funkar.
Finns inget skäl att fundera på taxi osv.
Det jag svarade på var ju alternativet att inte ha nån bil alls?
 
N Nerre skrev:
Ja, men traditionellt har det främst varit företag som köper nya bilar (som tjänstebil eller förmånsbil).

Jag hittar siffror på att 2/3 av nya bilar köps av juridiska personer (d.v.s. inte av privatpersoner).
Men då är vi ändå 1/3 del som köper ny bil privat idag, tidigare tillhörde jag 2/3. 🙂
Men vilka som köper är ointressant, det som påverkar är nybilsförsäljning av elbilar så att det skaps en marknad för begagnade elbilar av olika modeller och prisnivåer. Större utbud kommer ge flera möjlighet att välja en elbil, både gällande funktion och räckvidd.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
2023 registerarades 25154 bilar på juridisk person, men bara 9481 på fysisk person.
Nu måste du väl ändå ha råkat missta en månadssiffra för helår. Det nyregistrerades strax under 300.000 bilar både 2022 och 2023.

Så om vi antar att det är 100.000 privatköp per år, och att man behåller en bil i ca tre år, så är det ändå ca tre procent av befolkningen som har en bil de köpte ny. 5–6 % om vi räknar på parnivå och kanske en dubblering till om vi räknar dem som leasar på något vis (en tredjedel av bilarna är säkert företagsbilar på riktigt).

Så från en felräkning att en promille köper en ny bil varje år till att 10 % av befolkningen har en bil som de inte köpt begagnad.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 7 till
  • Laddar…
Ännu större andel om vi inte räknar på landets befolkning utan på dem som faktiskt har en bil.
 
Ja, kanske borde man i alla fall räkna bort alla barn när man räknar så. Att exkludera dem som inte har bil tycker jag dock vore fel. Flera av dem avstår säkert just för att de inte har råd med bil alls.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
@
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu måste du väl ändå ha råkat missta en månadssiffra för helår. Det nyregistrerades strax under 300.000 bilar både 2022 och 2023.

Så om vi antar att det är 100.000 privatköp per år, och att man behåller en bil i ca tre år, så är det ändå ca tre procent av befolkningen som har en bil de köpte ny. 5–6 % om vi räknar på parnivå och kanske en dubblering till om vi räknar dem som leasar på något vis (en tredjedel av bilarna är säkert företagsbilar på riktigt).

Så från en felräkning att en promille köper en ny bil varje år till att 10 % av befolkningen har en bil som de inte köpt begagnad.
Hur många skaffar då bil via privatleasing?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.