1 821 839 läst ·
27 232 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Var skrev jag att jag åker runt och duttladdar och letar laddare på långresor? Jag glider in på superchargern som bilen navigerar själv till och snabbladdar medans jag äter.A AndersS skrev:Vet inte, men jag ser inte "dutt laddande" och letande i app efter laddställe som positivt, men det är jag. Behöver vintertid garanterat 40 mil utan laddning, mitt krav och då minimikrav.
Om elbil varit "mogen" idag och framför allt prismässigt, hade inte nybilsförsäljning i mars varit 2/3 bensin/diesel och 1/3 elbil.
Rätt eller fel, kanske fel, men ändå fakta.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Nej, det tycker jag inte och visst "måste" man nu åka mycket hit och dit, tex till stugan, har förmånen att ha förmånsbil så är det naturligtvis bättre med elbil, men kalla sig klimatvän kanske inte är helt rätt.G Greger_08 skrev:
Sälj stugan och köp en där det är 20 mil och inte 40 mil enkel väg 🤣P Pin skrev:
För att vara lite allvarlig så förstår jag inte hur man regelbundet orkar köra så långt som vissa verkar göra, halva ledigheten går ju åt till att bara sitta och köra.
Redigerat:
Blev lite syftningsfel, jag syftade till sällanresor utan paus som det pratades i inlägget jag citerade.N Nerre skrev:För oss som bor i storstad med bra kollektivtrafik är ju för sällanresorna bilen främst behövs, jobbpendlande går att lösa kollektivt om man nu ska vara miljömedveten. Det är med största sannolikhet bättre ur miljösynpunkt än att köpa en nytillverkad elbil och åka bil istället för kollektivt.
Är det bättre att köra 3000 mil om året med en sprillans ny elbil än att köra 800 mil om året med en 10 år gammal bensinbil?
Det är rätt att det bästa vore att åka kollektivt, jag tror dock att det även om man bor i stan så kommer ju en majoritet fortfarande vilja pendla med bil. Jag tror det blir svårt att få folk att stödja en omställning som inkräktar för mycket på det sätt att leva man byggt upp. Att bara åka kollektivt istället för bil är nog ett kliv som för många är för stort, att behöva ta 15-20min paus ett par ggr per år kan knappast anses som en uppoffring i jämförelse.
Redigerat:
Det är drygt 20 mil dit. Min farfar var kanske proaktiv på 50 talet.A ajn82 skrev:
Tyvärr kan jag inte hjälpa alla att tänka, men vissa försvårar och ser bara problem med mycket. Kanske är du inte en sådan person, jag känner inte dig.P Pin skrev:
Lösningsorienterad ska man vara 👍Jonatan79 skrev:
Proaktiv förstod jag inte riktigt hur det kom in här. Blir ju att köpa elbilen när det är för tidigt för att redan ha den sedan när det inte är för tidigt längre. Hursomhelst kanske brytpunkten redan är passerad.
Är väl framförallt avsaknaden av billigare bilar som är problemet. 90% av försäljningen sker ju segmentet som involverar samtliga tillverkares SUV modeller och där är det ju dyrt oavsett om det är en förbränningsmotor eller EL.A AndersS skrev:
Har inte helt förstått behovet av batterier som fixar 150.000 mil… snittsiffran för skrotning av en bil i Sverige är väl typ 25.000mil, självklart är det bra ju längre den rullar men vid runt 50.000mil är dom flesta bilar ganska slut i allt annat