1 821 886 läst ·
27 232 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag har ju haft min Tesla ett tag nu och även lagt på deras "Acceleration Boost", som faktiskt märktes. Även frun som kör mer åt det försiktiga hållet uppskattar "oändlig effekt", är rätt skön känsla ändå. Vi har aldrig haft så snabb bil tidigare ska tilläggas, är man van sen innan så är det säkert inte samma upplevelse.J JohanLun skrev:Visst är det kul med effekt, men inte om den kostar 1000-2000 kr / mån.
Det är trist att så få elbilar som passar den normala familjens vardagsbehov med twisten att ibland kunna dra släp, ha takbox och få in semesterpackningen. Behöver inte vara fullt så stor som passat, men elbilarna idag verkar antingen vara stora skagskepp i miljonklassen eller små citybilar. Undrar om det är att de som köper antingen har som andrabil eller vill ha premium?
M3 är ju perfekt storlek, men onödigt "snabb". Skulle finnas en basic-version. Jag tycker teslaförare generellt inte verkar köra som tjuvar. Jag tror även effekten är onödig för de flesta av dem.
Jag upplever mig vara rätt nyanserad vad det gäller mina omdömen om min Tesla, har också en bekant som köpte en Y ungefär samtidigt, vi har väl invändningar bägge två men nu när vi funderar på att byta, och hade tänkt köpa annat märke, så hamnar man ändå lätt tillbaks på Teslan, de är rätt bar, som elbilar, och man får väldigt mycket för pengarna om man jämför.
Golf kombi är typ lika stor som en Tesla M3 och den kostar ~350k ny. Eller varför inte en ford focus kombi för 380k då får man ju amerikanskt kvalitet också😎..
Hade lätt köpt en M3 om jag inte hade haft behovet att åka 5 pers med massa bagage..
Hade lätt köpt en M3 om jag inte hade haft behovet att åka 5 pers med massa bagage..
Självbyggare
· Stockholm
· 10 264 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 264 inlägg
Tillverkades inte Focusen för Eu i Spanien eller Tyskland?G Greger_08 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 264 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 264 inlägg
Normalbilisten behöver inte 100 mil räckvidd heller. Hur många kör Stockholm-Abisko utan att stanna egentligen?A AndersS skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Tror inte jag heller😉
Men utifrån vad som skrivs med körsträcka i tråden om verklig räckvid så kanske man kan få ut 60-70 mil om det under "anpassade" kan nå 100 mil. Tycker väl jag är en ganska rimlig sträcka utifrån mina önskemål, men det finns många olika krav.
När det blir dags ska elbilen klara det som nuvarande "större" bil klarar.
Men utifrån vad som skrivs med körsträcka i tråden om verklig räckvid så kanske man kan få ut 60-70 mil om det under "anpassade" kan nå 100 mil. Tycker väl jag är en ganska rimlig sträcka utifrån mina önskemål, men det finns många olika krav.
När det blir dags ska elbilen klara det som nuvarande "större" bil klarar.
Sant. Men jag kör ogärna Sthlm-Umeå eller ens Sthlm-Ystad heller utan att stanna.A AndersS skrev:Tror inte jag heller😉
Men utifrån vad som skrivs med körsträcka i tråden om verklig räckvid så kanske man kan få ut 60-70 mil om det under "anpassade" kan nå 100 mil. Tycker väl jag är en ganska rimlig sträcka utifrån mina önskemål, men det finns många olika krav.
När det blir dags ska elbilen klara det som nuvarande "större" bil klarar.
Men är det verkligen så normalt att vilja bränna en sån sträcka utan att stanna?A AndersS skrev:Tror inte jag heller😉
Men utifrån vad som skrivs med körsträcka i tråden om verklig räckvid så kanske man kan få ut 60-70 mil om det under "anpassade" kan nå 100 mil. Tycker väl jag är en ganska rimlig sträcka utifrån mina önskemål, men det finns många olika krav.
När det blir dags ska elbilen klara det som nuvarande "större" bil klarar.
Jag tror inte det och det är inget jag själv skulle vilja utsätta mig för. Jag vill ha minst två bensträckare på en sån långresa.