D
J JohanLun skrev:
Visst är det kul med effekt, men inte om den kostar 1000-2000 kr / mån.

Det är trist att så få elbilar som passar den normala familjens vardagsbehov med twisten att ibland kunna dra släp, ha takbox och få in semesterpackningen. Behöver inte vara fullt så stor som passat, men elbilarna idag verkar antingen vara stora skagskepp i miljonklassen eller små citybilar. Undrar om det är att de som köper antingen har som andrabil eller vill ha premium?

M3 är ju perfekt storlek, men onödigt "snabb". Skulle finnas en basic-version. Jag tycker teslaförare generellt inte verkar köra som tjuvar. Jag tror även effekten är onödig för de flesta av dem.
Jag har ju haft min Tesla ett tag nu och även lagt på deras "Acceleration Boost", som faktiskt märktes. Även frun som kör mer åt det försiktiga hållet uppskattar "oändlig effekt", är rätt skön känsla ändå. Vi har aldrig haft så snabb bil tidigare ska tilläggas, är man van sen innan så är det säkert inte samma upplevelse.

Jag upplever mig vara rätt nyanserad vad det gäller mina omdömen om min Tesla, har också en bekant som köpte en Y ungefär samtidigt, vi har väl invändningar bägge två men nu när vi funderar på att byta, och hade tänkt köpa annat märke, så hamnar man ändå lätt tillbaks på Teslan, de är rätt bar, som elbilar, och man får väldigt mycket för pengarna om man jämför.
 
  • Gilla
Intuition pumps och 1 till
  • Laddar…
G
Golf kombi är typ lika stor som en Tesla M3 och den kostar ~350k ny. Eller varför inte en ford focus kombi för 380k då får man ju amerikanskt kvalitet också😎..

Hade lätt köpt en M3 om jag inte hade haft behovet att åka 5 pers med massa bagage..
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
D djac skrev:
Nya Tesla Model 3 Performance känns ju väldigt prisvärd.
Om du inte vill/behöver ha drag...
 
G Greger_08 skrev:
Golf kombi är typ lika stor som en Tesla M3 och den kostar ~350k ny. Eller varför inte en ford focus kombi för 380k då får man ju amerikanskt kvalitet också😎..

Hade lätt köpt en M3 om jag inte hade haft behovet att åka 5 pers med massa bagage..
Tillverkades inte Focusen för Eu i Spanien eller Tyskland?
 
Den rostar som en amerikansk bil. Mondeo har rostrekordet i europa.
 
D djac skrev:
Det finns väl inga prestandaversioner av Passat?
Fanns en R36 med 300hk och som riktig kombi. Riktigt trevlig på sin tid!
 
D
R Robert-san01 skrev:
Fanns en R36 med 300hk och som riktig kombi. Riktigt trevlig på sin tid!
Jag hittade ingen sådan på hemsidan nu, kan vara jag som slarvade men ingen uppenbar iaf.
 
D
R Robert-san01 skrev:
Om du inte vill/behöver ha drag...
Ja, nej tack, inte på den, har bättre bil för sånt :)
 
D djac skrev:
Jag hittade ingen sådan på hemsidan nu, kan vara jag som slarvade men ingen uppenbar iaf.
Den har inte tillverkats på många år. Men det var en riktig prestandabil med bra utrustning och väghållning.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Normalbilisten idag bryr sig inte om de sekunderna i 0-100. Det är andra värden som prioriteras, t.ex. att en Passat finns som kombi. De som värdesätter sekunderna prioriterar säkert en Tesla, men representerar inte "normalbilisten".
Normalbilisten behöver inte 100 mil räckvidd heller. Hur många kör Stockholm-Abisko utan att stanna egentligen?
 
  • Gilla
LG1 och 3 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Normalbilisten behöver inte 100 mil räckvidd heller. Hur många kör Stockholm-Abisko utan att stanna egentligen?
Alla kör väl så, två gånger om dagen, med skotersläp. 🤔
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
LG1 och 9 till
  • Laddar…
Tror inte jag heller😉
Men utifrån vad som skrivs med körsträcka i tråden om verklig räckvid så kanske man kan få ut 60-70 mil om det under "anpassade" kan nå 100 mil. Tycker väl jag är en ganska rimlig sträcka utifrån mina önskemål, men det finns många olika krav.
När det blir dags ska elbilen klara det som nuvarande "större" bil klarar.
 
J jocke31 skrev:
Normalbilisten behöver inte 100 mil räckvidd heller. Hur många kör Stockholm-Abisko utan att stanna egentligen?
Nej, men den som använder bilen för helgresor till stuga etc kanske behöver i alla fall 35-40 mil räckvidd vintertid. Och kombi.
 
A AndersS skrev:
Tror inte jag heller😉
Men utifrån vad som skrivs med körsträcka i tråden om verklig räckvid så kanske man kan få ut 60-70 mil om det under "anpassade" kan nå 100 mil. Tycker väl jag är en ganska rimlig sträcka utifrån mina önskemål, men det finns många olika krav.
När det blir dags ska elbilen klara det som nuvarande "större" bil klarar.
Sant. Men jag kör ogärna Sthlm-Umeå eller ens Sthlm-Ystad heller utan att stanna.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tror inte jag heller😉
Men utifrån vad som skrivs med körsträcka i tråden om verklig räckvid så kanske man kan få ut 60-70 mil om det under "anpassade" kan nå 100 mil. Tycker väl jag är en ganska rimlig sträcka utifrån mina önskemål, men det finns många olika krav.
När det blir dags ska elbilen klara det som nuvarande "större" bil klarar.
Men är det verkligen så normalt att vilja bränna en sån sträcka utan att stanna?

Jag tror inte det och det är inget jag själv skulle vilja utsätta mig för. Jag vill ha minst två bensträckare på en sån långresa.
 
  • Gilla
jannebmw och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.