L Liljeros skrev:
Är väl framförallt avsaknaden av billigare bilar som är problemet. 90% av försäljningen sker ju segmentet som involverar samtliga tillverkares SUV modeller och där är det ju dyrt oavsett om det är en förbränningsmotor eller EL.

Har inte helt förstått behovet av batterier som fixar 150.000 mil… snittsiffran för skrotning av en bil i Sverige är väl typ 25.000mil, självklart är det bra ju längre den rullar men vid runt 50.000mil är dom flesta bilar ganska slut i allt annat
Inte jag som önskat de garantierna, bara att inlägg önskat det och det famns indikation på att de kan uppfyllas.🤣
 
  • Gilla
JonasJN
  • Laddar…
Nu har ju Citroën ëC3 släpps precis under 300' så visst går det.

Instämmer i skaran om sträckor utan paus. Kör jag:
Göteborg - Stockholm 468km Paus med kaffe efter 3-4h och det är väl 350km något sånt oftast
Göteborg - Malmö, 272km ingen paus
Göteborg - Oslo, 296km ingen paus

Ska snart köra med MC släp i Europa en sväng, får se vad tidsintervallerna blir.

Tror nog 450km motorvägsräckvidd skulle duga. Då kan man ligga och trycka 400km första stinsen och sen 300km mellan laddstopp.

Vintertid och släp då ;)
Brukar inte köra släp på vintern iofs
 
D
A AndersS skrev:
Vet inte, men jag ser inte "dutt laddande" och letande i app efter laddställe som positivt, men det är jag. Behöver vintertid garanterat 40 mil utan laddning, mitt krav och då minimikrav.
Om elbil varit "mogen" idag och framför allt prismässigt, hade inte nybilsförsäljning i mars varit 2/3 bensin/diesel och 1/3 elbil.

Rätt eller fel, kanske fel, men ändå fakta.
Folk köper på de mest tokiga sätt, att elbilen upplevs ha ett något högre inköpspris räcker för att många ska välja ICE, speciellt när tongångarna från politiken är att det är det fossila som kommer prioriteras.

Det handlar väldigt lite om moget eller inte.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Folk köper på de mest tokiga sätt, att elbilen upplevs ha ett något högre inköpspris räcker för att många ska välja ICE, speciellt när tongångarna från politiken är att det är det fossila som kommer prioriteras.

Det handlar väldigt lite om moget eller inte.
Var kan man läsa dessa tongångar?
 
D
G OMathson skrev:
Var kan man läsa dessa tongångar?
I dagspressen, på regeringskansliets hemsida, egentligen på alla ställen du kan förvänta dig.

Du har säkert inte missat strävan att öka det fossila så mycket som möjligt, först genom ompositionering av fossilbilen som den föredragna, nu är det flyget som ska stimuleras till konsumtionsökningar.

Vad folk väljer är mycket subjektivt och känsligt för påverkan, nu befinner vi oss i en svensk fossilrenässans och det har mycket stor effekt.
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Du har säkert inte missat strävan att öka det fossila så mycket som möjligt
Den strävan tror jag alla som inte medvetet missförstår saker har missat.
 
  • Gilla
johel572 och 8 till
  • Laddar…
D djac skrev:
I dagspressen, på regeringskansliets hemsida, egentligen på alla ställen du kan förvänta dig.

Du har säkert inte missat strävan att öka det fossila så mycket som möjligt, först genom ompositionering av fossilbilen som den föredragna, nu är det flyget som ska stimuleras till konsumtionsökningar.

Vad folk väljer är mycket subjektivt och känsligt för påverkan, nu befinner vi oss i en svensk fossilrenässans och det har mycket stor effekt.
Mycket märkligt speciellt med tanke på att staten satsar, via en del bidrag, på tex laddstationer till bl.a tunga fordon.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mycket märkligt speciellt med tanke på att staten satsar, via en del bidrag, på tex laddstationer till bl.a tunga fordon.
+ att man valt att trycka in massa miljarder i grönt stål. (vilket jag tror kommer bli nästa stora fiasko)
 
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 3 till
  • Laddar…
G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mycket märkligt speciellt med tanke på att staten satsar, via en del bidrag, på tex laddstationer till bl.a tunga fordon.
Och att elbilar är skattebefriade samt betalar väldigt lite i skatt/km jämfört med liknande bensin eller diesel bilar.
Och subventionerar återvinning av batterier åt Stena i Halmstad, drygt 70 miljoner av skattepengar.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den strävan tror jag alla som inte medvetet missförstår saker har missat.
Jag har ju sedan några år slutat att lyssna på vad politiker fabulerar ihop som skäl till olika handlingar, utan tittar istället på vad de gör, utgår från att de är medvetna om sina handlingar och därför kan bedömas efter det.

Det funkar förbluffande bra, alla borde testa det, de sprider så mycket alternativa fakta att det annars är lätt att bli distraherad. Jag tror det var Hillary Clinton som sa något i stil med -show me your policies and I tell you your politics. Ofta är det som politiker säger tvärtom mot vad de gör och därmed är ju vad de säger helt oväsentligt.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Och att elbilar är skattebefriade samt betalar väldigt lite i skatt/km jämfört med liknande bensin eller diesel bilar.
Och subventionerar återvinning av batterier åt Stena i Halmstad, drygt 70 miljoner av skattepengar.
Berätta var jag kan köpa elbilar skattefritt, låter ju toppen och kommer göra stor skillnad?
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
D djac skrev:
Berätta var jag kan köpa elbilar skattefritt, låter ju toppen och kommer göra stor skillnad?
Befriade från fordonsskatt (eller endast 360 kr)
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
D
P Pin skrev:
Befriade från fordonsskatt (eller endast 360 kr)
Men det är ju samma som tex en VW Up!, är de också skattebefriade då, det är en bensinbil?
 
G
D djac skrev:
Berätta var jag kan köpa elbilar skattefritt, låter ju toppen och kommer göra stor skillnad?
Gör dej inte dum, du vet exakt vad jag menar.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Men det är ju samma som tex en VW Up!, är de också skattebefriade då, det är en bensinbil?
Up! Finns väl både som bensin och el?
Ja samma skatt i det fallet. Jämför någonting större tex XC90 så blir resultatet annorlunda. Egentligen är elbilarna inte skattebefriade utan har 360kr men det är ju försumbart.

Följande fordon är inte fordonsskattepliktiga:

  • motorcyklar, bussar, lastbilar och personbilar som är 30 år eller äldre och som inte används i yrkesmässig trafik (åldern beräknas som skillnaden mellan fordonsåret* och innevarande kalenderår)
  • mopeder
  • traktorer klass II (jordbrukstraktorer)
  • tunga terrängvagnar som inte används för transport av gods på andra vägar än enskilda
  • motorredskap klass II, med högsta tjänstevikt 2 000 kg
  • räddnings- och brandfordon, efter ansökan
  • påhängsvagnar med en skattevikt över 3 000 kg, om de endast dras av personbilar, lastbilar eller bussar som är dieseldrivna eller av terminaltraktorer
  • lätta släpvagnar med totalvikt högst 750 kg
  • terrängskotrar
  • snöskotrar
  • terränghjulingar.
Som svar på din första fråga kan du kanske köpa begagnat av privatperson för att slippa skatt? Gäller oavsett bränsle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.