1 821 776 läst ·
27 229 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Inte jag som önskat de garantierna, bara att inlägg önskat det och det famns indikation på att de kan uppfyllas.🤣L Liljeros skrev:Är väl framförallt avsaknaden av billigare bilar som är problemet. 90% av försäljningen sker ju segmentet som involverar samtliga tillverkares SUV modeller och där är det ju dyrt oavsett om det är en förbränningsmotor eller EL.
Har inte helt förstått behovet av batterier som fixar 150.000 mil… snittsiffran för skrotning av en bil i Sverige är väl typ 25.000mil, självklart är det bra ju längre den rullar men vid runt 50.000mil är dom flesta bilar ganska slut i allt annat
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Nu har ju Citroën ëC3 släpps precis under 300' så visst går det.
Instämmer i skaran om sträckor utan paus. Kör jag:
Göteborg - Stockholm 468km Paus med kaffe efter 3-4h och det är väl 350km något sånt oftast
Göteborg - Malmö, 272km ingen paus
Göteborg - Oslo, 296km ingen paus
Ska snart köra med MC släp i Europa en sväng, får se vad tidsintervallerna blir.
Tror nog 450km motorvägsräckvidd skulle duga. Då kan man ligga och trycka 400km första stinsen och sen 300km mellan laddstopp.
Vintertid och släp då
Brukar inte köra släp på vintern iofs
Instämmer i skaran om sträckor utan paus. Kör jag:
Göteborg - Stockholm 468km Paus med kaffe efter 3-4h och det är väl 350km något sånt oftast
Göteborg - Malmö, 272km ingen paus
Göteborg - Oslo, 296km ingen paus
Ska snart köra med MC släp i Europa en sväng, får se vad tidsintervallerna blir.
Tror nog 450km motorvägsräckvidd skulle duga. Då kan man ligga och trycka 400km första stinsen och sen 300km mellan laddstopp.
Vintertid och släp då
Brukar inte köra släp på vintern iofs
Folk köper på de mest tokiga sätt, att elbilen upplevs ha ett något högre inköpspris räcker för att många ska välja ICE, speciellt när tongångarna från politiken är att det är det fossila som kommer prioriteras.A AndersS skrev:Vet inte, men jag ser inte "dutt laddande" och letande i app efter laddställe som positivt, men det är jag. Behöver vintertid garanterat 40 mil utan laddning, mitt krav och då minimikrav.
Om elbil varit "mogen" idag och framför allt prismässigt, hade inte nybilsförsäljning i mars varit 2/3 bensin/diesel och 1/3 elbil.
Rätt eller fel, kanske fel, men ändå fakta.
Det handlar väldigt lite om moget eller inte.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Var kan man läsa dessa tongångar?D djac skrev:
I dagspressen, på regeringskansliets hemsida, egentligen på alla ställen du kan förvänta dig.G OMathson skrev:
Du har säkert inte missat strävan att öka det fossila så mycket som möjligt, först genom ompositionering av fossilbilen som den föredragna, nu är det flyget som ska stimuleras till konsumtionsökningar.
Vad folk väljer är mycket subjektivt och känsligt för påverkan, nu befinner vi oss i en svensk fossilrenässans och det har mycket stor effekt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Mycket märkligt speciellt med tanke på att staten satsar, via en del bidrag, på tex laddstationer till bl.a tunga fordon.D djac skrev:I dagspressen, på regeringskansliets hemsida, egentligen på alla ställen du kan förvänta dig.
Du har säkert inte missat strävan att öka det fossila så mycket som möjligt, först genom ompositionering av fossilbilen som den föredragna, nu är det flyget som ska stimuleras till konsumtionsökningar.
Vad folk väljer är mycket subjektivt och känsligt för påverkan, nu befinner vi oss i en svensk fossilrenässans och det har mycket stor effekt.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Och att elbilar är skattebefriade samt betalar väldigt lite i skatt/km jämfört med liknande bensin eller diesel bilar.Jonatan79 skrev:
Och subventionerar återvinning av batterier åt Stena i Halmstad, drygt 70 miljoner av skattepengar.
Jag har ju sedan några år slutat att lyssna på vad politiker fabulerar ihop som skäl till olika handlingar, utan tittar istället på vad de gör, utgår från att de är medvetna om sina handlingar och därför kan bedömas efter det.Nötegårdsgubben skrev:
Det funkar förbluffande bra, alla borde testa det, de sprider så mycket alternativa fakta att det annars är lätt att bli distraherad. Jag tror det var Hillary Clinton som sa något i stil med -show me your policies and I tell you your politics. Ofta är det som politiker säger tvärtom mot vad de gör och därmed är ju vad de säger helt oväsentligt.
Berätta var jag kan köpa elbilar skattefritt, låter ju toppen och kommer göra stor skillnad?G OMathson skrev:
Up! Finns väl både som bensin och el?D djac skrev:
Ja samma skatt i det fallet. Jämför någonting större tex XC90 så blir resultatet annorlunda. Egentligen är elbilarna inte skattebefriade utan har 360kr men det är ju försumbart.
Följande fordon är inte fordonsskattepliktiga:
- motorcyklar, bussar, lastbilar och personbilar som är 30 år eller äldre och som inte används i yrkesmässig trafik (åldern beräknas som skillnaden mellan fordonsåret* och innevarande kalenderår)
- mopeder
- traktorer klass II (jordbrukstraktorer)
- tunga terrängvagnar som inte används för transport av gods på andra vägar än enskilda
- motorredskap klass II, med högsta tjänstevikt 2 000 kg
- räddnings- och brandfordon, efter ansökan
- påhängsvagnar med en skattevikt över 3 000 kg, om de endast dras av personbilar, lastbilar eller bussar som är dieseldrivna eller av terminaltraktorer
- lätta släpvagnar med totalvikt högst 750 kg
- terrängskotrar
- snöskotrar
- terränghjulingar.
