Korvgubbe
catherineb catherineb skrev:
Dom som kör elbil i nuläget behöver nog inte känna sig så brydda om ökade kostnader. Som ni konstaterat tidigare så kör man inte elbil av ekonomiska skäl, utan för att man gillar bilarna och ny teknologI. Dom får gärna fläska på med ökade kostnader, jag kommer inte köra fossilt igen. Jag behöver inte och jag vill inte :cool:
Det är ju såklart jättekul att det gått så bra för dig. Men alla lever inte med de förutsättningarna att man inte behöver bry sig om vad det kostar, och bilen är en rätt stor utgift i hushållsbudgeten.

Och målet är ju såklart att vi alla ska köra det som är bäst för miljö och klimat, dagens fossila bränslen kan vi ju inte fortsätta med hur länge som helst.
 
R Robert-san01 skrev:
Är det så mycket bättre med 3?

[länk]
Vad jag hört och sett så ja....
Men nu tänkte jag iförsig på tex Nissan leaf.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Nyfiken, vad åker du för bil?
#1857 ...Så sparade du lite till :ok:
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
J
Jag är väldigt sugen på elbil, men det som hindrar mig är inköpspris. Vi behöver en stor bil för sällankörning, släp, semester, skjutsa barn. Släp åker vi bara sträckor < 1 mil så där funkar vår sunkiiga andrabil (tidigare en mindre praktisk cab som andrabil men pga den går < 100 mil/år är det inte ekonomiskt att ha en fin bil). Skjuta barn och deras kompisar skulle funka med sunkbilen. Kvar all familjekörning. Här vill jag ha en säker bil för långfärd. Brorsan har köpt en elgolf och säger att de kör nästan bara den bilen till vardags, de har en ett par år gammal passat också till långresor och när de kör hästtransport eller då de inte kan samåka. Men de har behov av två bilar och vuxna barn. Vi har det inte då min fru aldrig tar bilen till jobbet. Det är bara fritidsaktiviteter som underlättas av en extra bil. När det kommer en rimligt billig kombi med eldrift tror jag att jag får ihop min ekvation. Tesla är för dyr, golf, Kia mfl för små.
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Skjuta barn och deras kompisar skulle funka med sunkbilen.
Är det du eller frun som åker shotgun?:D
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
J
Kretikos Kretikos skrev:
Är det du eller frun som åker shotgun?:D
:O oj vilket stavfel, blev ju jättetokigt, inte ska vi skjuta barnen, utan skjutsa dem. Skyller på mobilens autocorrect...
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Här kanske lösningen för elbilar som dragbil finns, så nästa generations elbil fungerar nu med tyngre släp.
Men innebär flera detaljer, vikt och troligtvis påverkar det priset med en 2-växel automat.
[länk]
Fanns även en artikel om vad man anser om elbilar och självkörande i USA vid en undersökning.
[länk]
En lösning på ett problem som egentligen inte finns. Anledningen idag är till stor del att släpet drar mycket energi.
Inte att kraften inte räcker till.
Iallafall om vi räknar normala släp och inte 2tons släp som ska dras upp för en backe och starta/ stoppa var 10meter.

Hade varit intressant med siffror på verkningsgraden
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
En renodlad eldragbil, kanske liknande en arbetspickup med drag för 2 ton, kunde dessutom haft en elmotor utväxlad/optimerad för en maximal hastighet på 80 km/h, då det är den maximala hastigheten för släp i vilket fall som helst.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men innebär flera detaljer, vikt och troligtvis påverkar det priset med en 2-växel automat.
[länk]
Känns som en helt onödig produkt, det är ju precis sånt här man vill slippa, Model X klarar ju 2250kg dragvikt och toppar 250.
 
A Alexn72 skrev:
En lösning på ett problem som egentligen inte finns. Anledningen idag är till stor del att släpet drar mycket energi.
Inte att kraften inte räcker till.
Det är det som står i artikeln om motor/effekt och det växellådan då ska göra är att ge längre körsträcka vid t.ex. landsvägskörning då man kan växla upp och spara energi. Så syftet är att öka körsträckan med starka motorer.
Och med släp, etc, efter idag blir det betydligt kortare körsträcka.
Så skulle man med en 2-växel få 10% längre körsträcka kanske det ger lägre pris än att försöka få batterier och utifrån dess vikt ge motsvarande. Men det får framtiden utvisa.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Känns som en helt onödig produkt, det är ju precis sånt här man vill slippa, Model X klarar ju 2250kg dragvikt och toppar 250.
Vi såg en norsk Tesla mod X med en rejäl Kabe dubbelboggi vagn på campingen här i veckan, verkar ha gått bra...
 
A Alexn72 skrev:
Kanske missade det men visst hade du husvagn på semestern?
Nej, jag har inte husvagn, vi tältar. D.v.s. "fullastad kombi med takbox" om hela familjen är med (numera är ungarna vuxna så när det bara är sambon och jag kan vi skippa takboxen).
 
A AndersS skrev:
Det är det som står i artikeln om motor/effekt och det växellådan då ska göra är att ge längre körsträcka vid t.ex. landsvägskörning då man kan växla upp och spara energi. Så syftet är att öka körsträckan med starka motorer.
Och med släp, etc, efter idag blir det betydligt kortare körsträcka.
Så skulle man med en 2-växel få 10% längre körsträcka kanske det ger lägre pris än att försöka få batterier och utifrån dess vikt ge motsvarande. Men det får framtiden utvisa.
Problemet är att man måste ge sig på släpet. Hur man än vänder på fet så om det drar 1kwh per mil så ändras inte det av en växellåda. Däremot kan det bli en marknad för släp som är neutrala dvs släpet har också elmotor och batteri och nollar sin egna förbrukning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.