1 822 094 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag jämför gärna min begagnade bil med en begagnad elbil.
Som sagt var, jag utgick från siffror jag visste, ge mig andra siffror att stoppa in så uppdaterar jag kalkylen. Det var liksom hela tanken med att göra den i Excel, att kunna prova att ändra siffror.
Vad drar en 1.0 TSI kombi? Vad kostar den i nypris? Vad är andrahandsvärdet om 5 år?
Som sagt var, jag utgick från siffror jag visste, ge mig andra siffror att stoppa in så uppdaterar jag kalkylen. Det var liksom hela tanken med att göra den i Excel, att kunna prova att ändra siffror.
Vad drar en 1.0 TSI kombi? Vad kostar den i nypris? Vad är andrahandsvärdet om 5 år?
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Blir en lite skev jämförelse om man jämför en begagnad fossilbil med en ny elbil. Om du ska jämföra så jämför med en begagnad elbil i såna fall. Nissan Leaf finns för runt 200.000 kr
Vad ska denna kalkyl leda till?
Den största posten är 2a handsvärdet , och den vet man inget om.
Om 5 år kanske bensinaren är osäljbar pga politiska beslut.
Den är knappast någon som köper elbil för att tjäna pengar. Det gör man för att tjäna miljön.
Än då länge. Om 5 år kanske det inte är lönt att försöka sälja nya stora tunga fossilbilar.
Den största posten är 2a handsvärdet , och den vet man inget om.
Om 5 år kanske bensinaren är osäljbar pga politiska beslut.
Den är knappast någon som köper elbil för att tjäna pengar. Det gör man för att tjäna miljön.
Än då länge. Om 5 år kanske det inte är lönt att försöka sälja nya stora tunga fossilbilar.
Precis meningslöst att jämföra.
De som kör elbil gör det väl för miljön och ekonomin kommer i andra hand precis som andra saker som elbilen inte är så bra på.
Vi med så kallad fossilbilar väntar på att priserna ska bli mer rimliga för en elbil och man kan få full funktionalitet motsvarande den bil man idag har. Först då är elbil ett alternativ för mig och många fler.
De som inte har ekonomi för en ny bil och ändå behöver möjlighet för dragkrok kommer få vänta många år innan det finns begagnade elbilar som klarar detta.
Hoppas slippa påhopp för "att jag inte bryr mig om miljön" men det finns många sätt att göra det på och miljön är viktig.
De som kör elbil gör det väl för miljön och ekonomin kommer i andra hand precis som andra saker som elbilen inte är så bra på.
Vi med så kallad fossilbilar väntar på att priserna ska bli mer rimliga för en elbil och man kan få full funktionalitet motsvarande den bil man idag har. Först då är elbil ett alternativ för mig och många fler.
De som inte har ekonomi för en ny bil och ändå behöver möjlighet för dragkrok kommer få vänta många år innan det finns begagnade elbilar som klarar detta.
Hoppas slippa påhopp för "att jag inte bryr mig om miljön" men det finns många sätt att göra det på och miljön är viktig.
Korvgubbe
Medlem
· Östergötland
· 1 463 inlägg
Korvgubbe
Medlem
- Östergötland
- 1 463 inlägg
En post som helt saknas i kalkylen är den kilometerskatt som just nu utreds och skall presenteras i november. Vad den blir för el- kontra fossilfordon, när den rabatten fasas ut, eller när skatten ens införs på någon fordonstyp, är det ingen som kan svara på idag, så jag förstår att den saknas i kalkylen. Men den kommer, för på ett eller annat sätt ska staten ha in sina skattekronor, tro inget annat.
Syftet med kalkylen var att göra en kalkyl där man får med så många kostnader som möjligt, just eftersom ett argument som många framför i tråden är att det är ekonomiskt lönsamt att skaffa elbil (och de kalkyler som funnits tidigare i tråden har bortsett från en massa detaljer).
Vi är ju flera som argumenterat för att främsta anledningen till att inte fler skaffar elbil är kostnaden, och det argumentet har bemötts just med att "man sparar pengar med elbil så kostnaden är inget problem".
Vi är ju flera som argumenterat för att främsta anledningen till att inte fler skaffar elbil är kostnaden, och det argumentet har bemötts just med att "man sparar pengar med elbil så kostnaden är inget problem".
Det är väl ingen som påstått att elbil är en ekonomisk vinstmaskin ??
Argumenten mot elbil är ju:
Kort räckvidd
Dålig , obefintlig släpvagnsvikt
Dyr service
Okänt 2a handsvärde
Behöver reseplanering
Argument för elbil pss:
Tillräcklig räckvidd för många
Billig service
Högt 2a handsvärde
Coolt med ny teknik
Troligen bra för miljön
Mycket bra för närmiljön.
Argumenten mot elbil är ju:
Kort räckvidd
Dålig , obefintlig släpvagnsvikt
Dyr service
Okänt 2a handsvärde
Behöver reseplanering
Argument för elbil pss:
Tillräcklig räckvidd för många
Billig service
Högt 2a handsvärde
Coolt med ny teknik
Troligen bra för miljön
Mycket bra för närmiljön.
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Det finns redan färdiga kalkyler på bilar kostnader, som är gjorda av folk som är vana att räkna på detta och som jämför lika mot lika, samt alla kostnader. Se bland annat inlägg https://www.byggahus.se/forum/threa...-elbil-raeckvidd.326730/page-125#post-3358333
men det finns många fler som räknat på bilkostnader.
Förstår inte riktigt varför man ska börja göra egna kalkyler, vill inte vara negativ egentligen men du har inte haft många siffror rätt hittills så det känns inte som det kommer bli en så bra kalkyl. Använd de jämförelsevärden som finns sedan tidigare.
En intressant uträkning var Testfakta som jämförde eget bilinnehav mot att inte ha bil alls, och ställde tre olika egenägda bilar mot olika typer av hyr/pool/taxilösningar. Resultatet överraskar, för kostnaden som en egen bil innebär kan man få rätt mycket delade tjänster.
men det finns många fler som räknat på bilkostnader.
Förstår inte riktigt varför man ska börja göra egna kalkyler, vill inte vara negativ egentligen men du har inte haft många siffror rätt hittills så det känns inte som det kommer bli en så bra kalkyl. Använd de jämförelsevärden som finns sedan tidigare.
En intressant uträkning var Testfakta som jämförde eget bilinnehav mot att inte ha bil alls, och ställde tre olika egenägda bilar mot olika typer av hyr/pool/taxilösningar. Resultatet överraskar, för kostnaden som en egen bil innebär kan man få rätt mycket delade tjänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan man förmoda att det fortfarande blir rosten som avslutar även elbilens liv?Nötegårdsgubben skrev:
Det är nog en felaktig presumtion för en elbil. Då en stor del av värdet i en elbil är batterierna och dessa verkar hålla längre än själva bilen gör får nu nog räkna med en längre avskrivningstid på elbilens värde. Att batterivärdet skulle halveras på fem år känns orealistiskt, och därmed hela ekvationen.
Problemet är ju att de kalkylerna har fel förutsättningar.T tompaah7503 skrev:
Dels har de oftast för hög körsträcka. Genomsnittet är som sagt var 1200 mil om året, jag har inte sett nån kalkyl som räknar med mindre än 1500 mil om året. Känner du till en sån så länka gärna till den.
Dels inkluderar de inte merkostnaderna för att t.ex. hyra bil de gånger som elbilen inte räcker till.
De flesta kalkylerna tar heller inte med finansieringen på ett bra sätt.
Till er som påstår att ingen sagt att elbilen vinner ekonomiskt.
A Alexn72 skrev:
Fast. ... elbilen vinner ju i både din och min kalkyl. Men det förutsätter att man kör bilarna till de är skrot. Ska man byta bil vart 5 år så ändrar man på kalkylenN Nerre skrev:
Sen intressant är ju om du kollar när elbilen går om bensinbilen i din uträkning
Elbilen är som mest lönsam om man får den som tjänstebil.
Låg kostnad för "tanka" för privat körning
Lågt förmånsvärde.
Kostnadsfritt underhåll.
Du slipper den efter år och kan skita i andrahandsvärde, dyra reparationer eller återvinning.
Helt egoistiskt skulle nog många välja ett sådant alternativ och ha en riktig bil hemma vid behov.
Låg kostnad för "tanka" för privat körning
Lågt förmånsvärde.
Kostnadsfritt underhåll.
Du slipper den efter år och kan skita i andrahandsvärde, dyra reparationer eller återvinning.
Helt egoistiskt skulle nog många välja ett sådant alternativ och ha en riktig bil hemma vid behov.