1 822 294 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jo. Dubbelt så mycket energi.W witten skrev:
Angående växellåda så är detta en sanning med modifikation.
Accepterar man lagom acceleration och lagom topphastighet så är det inga problem. Problemet är om man vill ha snabb acceleration och hög toppfart.
Eller vill kunna dra tungt. Mjukvarumässigt så är det inga problem att begränsa så bilen anpassar sig efter förhållanderna.
Detta räcker gott och väl för att dra släp då och då. Sen kan absolut en riktig dragbil få 2stegslåda. Men så snackar vi....
Vänta varför kör man inte lastbil
Undrar vad det rimligen skulle motsvara en elbil på 100kw skulle dra för att efterlikna samma förutsättningar.optimum skrev:
Borde vara elektriskt reglerat på en elbil så det aldrig kan hända. Enklare elektriska borrmaskiner saknar överbelastningsskydd.A Alexn72 skrev:
Däremot var det diskussion om verkningsgraden vilken troligen är sämre inom vissa belastningsområden då mer värme alstras.
Det är begränsat idag men en snällare begränsning är att styra direkt vid tex släp.optimum skrev:
Exemplen är många:A Alexn72 skrev:
-Start i backe med köbildning. Jag drog släp efter norges branta turistvägar i sommar. Många som fick vänta för att begränsa antaler starter och få lite längre sträcka med rull.
-Backning med släp. Hur många har inte irriterats över sin VW DSG som varnar för överhettad koppling utan att chauffören fattar varför.
-Krypkörning i terräng med släp. Fattar inte chauffören vad gränserna går måste mjukvaran informera: Stanna eller rulla! Ingen mer krypkörning.
-
-
Volvo och säkert flera tillverkare mäter temperatur på komponenter som koppling och bromsskiva helt utan givare, dvs endast med mjukvaran så tekniken finns ju men NU IDAG verkar elbilstillverkarna tycka att det är enklare att inte tillåta dragkrok för att undvika haveri.
Jag tror att batterierna tål släp vagnsbelastning, kan man snabbladda så kan man ta ut samma höga ström också.
Det var ingen jättelyckad satsning men det som döda den var den extra skatten som man förde in. Som Miljöpartiet sa, ”Etanol tål en högre beskattning”. Innan denna extra skatt körde man på etanol. Nu är det billigare med bensin. Man värdera alltså intäkter före miljövinster.Stefflo skrev:
Politiskt har man alltså skattat ihjäl detta bränsle. Och det började man med direkt när man insåg att intäkterna från skatt på bensin inte räckte till. Planerade svenska etanolfabriker stoppades osv.
Som redan nämnts, och även kanske senare eftersom jag inte läst hela tråden ännu, kommer man högst troligen införa skatter på elbilar eftersom man behöver få in pengar. Driftkostnaden kommer då närma sig som för en bensin/dieseldriven vi har idag. Igen, staten måste fortfarande få in minst samma mängd pengar som innan. Frågan är bara vad man kommer att kalla skatten.
Skulle heller inte förvåna mig om man även inför skatt på solceller eftersom du producerar din egen el för billigt och kan köra på den. Detta gjorde man mot de kooperativt ägda vindkraftverk som fanns. Det dödade den satsningen effektivt.
En växellåda tillför ett komplexare system, vikt och lägre verkningsgrad pga inre friktion. Tex tyngre bil medför behov av större bromsar som är tyngre osv. Vi har också mjukvaror som blir mera komplexa och nödvändig kompetens för att utveckla etc.
När det gäller bromsar, kopplingar osv brukar man hålla koll på hur mycket dessa slirar osv och baserat på detta räkna ut en uppskattad temperatur. Mäta temperatur på något som roterar är mycket svårare än mäta varvtal på axlar.
När det gäller bromsar, kopplingar osv brukar man hålla koll på hur mycket dessa slirar osv och baserat på detta räkna ut en uppskattad temperatur. Mäta temperatur på något som roterar är mycket svårare än mäta varvtal på axlar.
Du missförstod mig.B Bjober skrev:Exemplen är många:
-Start i backe med köbildning. Jag drog släp efter norges branta turistvägar i sommar. Många som fick vänta för att begränsa antaler starter och få lite längre sträcka med rull.
-Backning med släp. Hur många har inte irriterats över sin VW DSG som varnar för överhettad koppling utan att chauffören fattar varför.
-Krypkörning i terräng med släp. Fattar inte chauffören vad gränserna går måste mjukvaran informera: Stanna eller rulla! Ingen mer krypkörning.
-
-
Volvo och säkert flera tillverkare mäter temperatur på komponenter som koppling och bromsskiva helt utan givare, dvs endast med mjukvaran så tekniken finns ju men NU IDAG verkar elbilstillverkarna tycka att det är enklare att inte tillåta dragkrok för att undvika haveri.
Jag tror att batterierna tål släp vagnsbelastning, kan man snabbladda så kan man ta ut samma höga ström också.
Jag menade inte vad som kan liknas med utan vad som baserat på effekt kunde liknas med. Dvs för att motsvara en överhettad skruvdragare så skulle elbilen behöva köra rakt upp för en vägg med ett släp som Är lastat med 10 ton.
Fiktiva siffror
Jag har kört både etanol och gasbil. Saabs etanolversion funkade perfekt utom i sträng kyla möjligen, men för stadskörning, kort körning och med släp drog den ganska mycket. Landsväg och motorväg var det märkbart lönsamt. Gas var för mekigt, liten tank, lång tid och tanka, ofta dåligt med gas eller kö på mackarna. Jag hann tänka HVO ett par gånger när jag hade dieselbil men tyvärr är det inte ekonomiskt lönsamt och dåligt med mackar som har den. El/hybrid har jag inte kunnat räkna hem än då jag fn leasar bil via jobbet och då är det passat gte med 1.5 års leveranstid (kunde inte vänta på den) som får en rimlig månadskostnad eller e-golf som kräver en stor andrabil och dessutom är vansinnigt dyr för mig att välja. Tycker Kias el/hybrid bilar verkar bäst just nu, övervägde att köpa en sådan privat istället för bil via jobbet men det hade blivit dyrare och jag har för mig hybridniro inte gick att få med krok när jag kollade upp detta. Men utvecklingen går fort så om ett 1.5 år ska jag lämna igen min nuvarande bil, då finns förhoppningsvis bättre alternativ.M Mikasw skrev:Det var ingen jättelyckad satsning men det som döda den var den extra skatten som man förde in. Som Miljöpartiet sa, ”Etanol tål en högre beskattning”. Innan denna extra skatt körde man på etanol. Nu är det billigare med bensin. Man värdera alltså intäkter före miljövinster.
Politiskt har man alltså skattat ihjäl detta bränsle. Och det började man med direkt när man insåg att intäkterna från skatt på bensin inte räckte till. Planerade svenska etanolfabriker stoppades osv.
Som redan nämnts, och även kanske senare eftersom jag inte läst hela tråden ännu, kommer man högst troligen införa skatter på elbilar eftersom man behöver få in pengar. Driftkostnaden kommer då närma sig som för en bensin/dieseldriven vi har idag. Igen, staten måste fortfarande få in minst samma mängd pengar som innan. Frågan är bara vad man kommer att kalla skatten.
Skulle heller inte förvåna mig om man även inför skatt på solceller eftersom du producerar din egen el för billigt och kan köra på den. Detta gjorde man mot de kooperativt ägda vindkraftverk som fanns. Det dödade den satsningen effektivt.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Elbilen kommer alltid vara billigare att köra eftersom den laddas med el, och ej med fossilt skattat bränsle, men vägskatten/km skatt kommer sannolikt införas..M Mikasw skrev:Det var ingen jättelyckad satsning men det som döda den var den extra skatten som man förde in. Som Miljöpartiet sa, ”Etanol tål en högre beskattning”. Innan denna extra skatt körde man på etanol. Nu är det billigare med bensin. Man värdera alltså intäkter före miljövinster.
Politiskt har man alltså skattat ihjäl detta bränsle. Och det började man med direkt när man insåg att intäkterna från skatt på bensin inte räckte till. Planerade svenska etanolfabriker stoppades osv.
Som redan nämnts, och även kanske senare eftersom jag inte läst hela tråden ännu, kommer man högst troligen införa skatter på elbilar eftersom man behöver få in pengar. Driftkostnaden kommer då närma sig som för en bensin/dieseldriven vi har idag. Igen, staten måste fortfarande få in minst samma mängd pengar som innan. Frågan är bara vad man kommer att kalla skatten.
Skulle heller inte förvåna mig om man även inför skatt på solceller eftersom du producerar din egen el för billigt och kan köra på den. Detta gjorde man mot de kooperativt ägda vindkraftverk som fanns. Det dödade den satsningen effektivt.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Jag har då aldrig bränt upp en borrmaskin eller annan elmotor, tex en Tesla har 2 motorer, för det mesta, och tex en husvagn på 1200kg kostar inte många Nm att dra, den styr man lätt för hand.A Alexn72 skrev:
Jämför med gubben som det vart sådant liv som körde genom Swe med hembygd husvagn med 2-3st hästar som drog denna, att det gick så tungt, flyttade den för hand utan problem.
Värre är det med DSG och när man har en koppling, vi har köat en sådan varm så det luktar härligt i bilen, samt när jag och dottern delade ut reklam, dålig konstruktion på ett bruksfordon, funkar på en sportbil..
Jag skulle vara försiktig med att använda ordet alltid här. Det är en politisk fråga och då kan det bli hur som helst när det gäller driftkostnad. Vägar och spår skall underhållas, sjukvård etc. pengarna skall in och då beskattas det som inte kan flyttas på ett enkelt sätt som tex fastigheter, inkomster, körsträcka inom landet etc.H Husqvarna220Ac skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Ja men att tanka elbilen kommer alltid att vara billigare, det är vägskatten de måste greja med, och den lär väl straffa fossilflottan i första hand..svårt att straffa elbilen med dyrare elskatt..
Håller man sig till normala fall så är det inga problem för varken elbilen eller skruvdragaren. Men det betyder inte att situationen inte finns.H Husqvarna220Ac skrev:Jag har då aldrig bränt upp en borrmaskin eller annan elmotor, tex en Tesla har 2 motorer, för det mesta, och tex en husvagn på 1200kg kostar inte många Nm att dra, den styr man lätt för hand.
Jämför med gubben som det vart sådant liv som körde genom Swe med hembygd husvagn med 2-3st hästar som drog denna, att det gick så tungt, flyttade den för hand utan problem.
Värre är det med DSG och när man har en koppling, vi har köat en sådan varm så det luktar härligt i bilen, samt när jag och dottern delade ut reklam, dålig konstruktion på ett bruksfordon, funkar på en sportbil..
Min Nissan leaf drog senast närmare 1 ton jord. ( på avspärrad väg
Jag kommer inte att prova att starta med den lasten i en brant uppförsbacke. I övrigt så märktes inget konstigt..
O andra sidan så accelererade jag lugn och försiktigt.