1 822 083 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Medlem
· Västmanland
· 2 087 inlägg
Någon kan väl göra en ny uppställning som motbevisar mitt försök? Det vore klart intressant, jag säger inte emot hård fakta, att mäta är att veta.Jonatan79 skrev:
Den dagen det kommer en elbil som är billigare i ägande än en stor kombi och har samma funktioner som dragförmåga och lastförmåga så är inte jag den som är den, men tills dess nej tack.
Nej, elbil är inget för dig, och lär inte vara på många år. För de som pendlar och inte har dina behov finns det bra alternativ. Behöver vi verkligen försöka övertyga dig? ;=)TorpAnders skrev:
Någon kan väl göra en ny uppställning som motbevisar mitt försök? Det vore klart intressant, jag säger inte emot hård fakta, att mäta är att veta.
Den dagen det kommer en elbil som är billigare i ägande än en stor kombi och har samma funktioner som dragförmåga och lastförmåga så är inte jag den som är den, men tills dess nej tack.
Samma funktioner är det, men kanske olika mycket 😉 när det gäller last och drag.TorpAnders skrev:
Någon kan väl göra en ny uppställning som motbevisar mitt försök? Det vore klart intressant, jag säger inte emot hård fakta, att mäta är att veta.
Den dagen det kommer en elbil som är billigare i ägande än en stor kombi och har samma funktioner som dragförmåga och lastförmåga så är inte jag den som är den, men tills dess nej tack.
Tesla Y
1600 kg
971/2158liter
574000 kr
Volvo V90
2000 kg
551/1517 liter
490000 kr
På Volvon får du lägga till utrustningspaket för att komma i nivå med Y om det är viktigt för dig och då blir priset ungefär samma. Det du inte kan dra på släpvagnen får du lägga inuti Teslan.
Återstår vad de kostar att köra: värdeminskning, el/diesel, skatt, försäkring, service.
Hur tror du själv att det blir i slutändan?
Jag tänkte så när jag köpte min begagnade Renault Zoe, men det var det enda jag fick tag på med rimligt pris, men den har överraskat positivt med färre fel än mina tidigare (nya) VW. Jag har haft många SAABar innan, men de har varit minst 5 år gamla, så där har jag väntat mig fel. Men saabarna hade mycket smågrejor som krånglade, men jag älskade säten, klimatsystemet, instrumentering osv. Nya VW nådde inte upp till nivån på ergonomin och logiken hos en 20 år gammal saab. På Renaulten måste de varit berusade när de placerade ut knapparna. Det är i nivå med en bil från 60-talet.Mikael_L skrev:
Jag har ju liten elbil och gammal fossilbil. Hade vart skönt att hyra en ny bil till årets fjällresa istället för att åka en nästan 20 år gammal Volvo... Men jag verkar inte har självriskeliminering på mitt kort, de har ett moment som betalar självrisken om den överstiger skadekostnaden på bilhyra utomlands, problemet är att många hyresavtal har antingen en dyr självrisk (typ 10.000) eller självriskeliminering 0kr. Jag är rätt glad jag tog det senare när vi hyrde bil i somras, första dagen drog nån en nyckel över sidan, nästa dag körde nån in en varuvagn i dörren. Jag har inte privat hyrt bil i Sverige nån gång tror jag... Vet inte hur det funkar med självrisker.G OMathson skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 910 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 910 inlägg
Mycket beror ju på ens behov och önskemål.TorpAnders skrev:
Någon kan väl göra en ny uppställning som motbevisar mitt försök? Det vore klart intressant, jag säger inte emot hård fakta, att mäta är att veta.
Den dagen det kommer en elbil som är billigare i ägande än en stor kombi och har samma funktioner som dragförmåga och lastförmåga så är inte jag den som är den, men tills dess nej tack.
Som exemplet du gett med en Volvo V90 D4, det går ju aldrig att räkna hem den heller om man kan klara sig lika bra med en mycket mindre bil, ellerhur?
Behöver man en stor dragbil så är en liten bil inte intressant, men kör man aldrig släp eller bara ytterst sällan så kanske man kan klara sig med en bil för under halva kostnaden för den stora Volvon och köpa frakt hem på de varor där den stora bilen kunde klarat jobbet. Det blir svårt att räkna hem den stora Volvon då.
Kanske behöver man lägga ut pengar för BE också, hur påverkar det kalkylen?
Dina kollegor som skaffat elbil utan laddmöjlighet tänkte nog inte igenom det hela.
Imponerande, det var så dumt så jag orkade inte ens..Mikael_L skrev:
En annan tanke som stödjer nybilsköp är att en del av de som byter ofta är sådana som kör mer än genomsnittet, säljare, gårdfarihandlare osv, när de byter till ny och bättre bil så köps kanske deras gamla av en som kör mindre än genomsnittet, men som då ersätter en ännu sämre bil, så att nya och för miljö/klimat bättre bilar sätts på marknaden är förmodligen mer än linjärt positivt.Fairlane skrev:
Du har i grunden rätt att om du menar att slit och släng är dåligt för miljön. Det är det ofta frågan om när folk byter ut ett relativt nytt fullt fungerande kök mot ett nytt. Då slängs ofta det gamla vilket är dåligt miljömässigt.
Så fungerar det inte riktigt när det gäller bilar. Där slänger man inte sin 5 år gamla bil när man köper en ny, utan den tas över av nästa person. Det är ingen skillnad miljömässigt på om alla köper nya bilar och kör de in 20 år mot att några köper nya bilar och kör de i några år och sen säljer de vidare som begagnade. Bilarna rullar lika många år och lika långt innan de skrotas.
Sen finns det även miljömässiga skäl att byta ut fungerande bilar i förtid ibland. Om alla skulle underhållit sina gamla katalysatorfria bilar t ex så hade det varit dåligt för miljön och troligen även för klimatet då dagens bilar är förbrukar mindre.
Ett annat problem med @Nissens förslag är att när jag då flugit till Asien och hittat detta land så kommer jag snabbt upptäcka att mitt inflyttande är milt sagt begränsat, då hade det varit bättre att stanna hemma och bidra på det sätt jag kan, med det inflytande jag har här.Mikael_L skrev:
Därför är det extra viktigt när man beställer en NY bil att det är en som ger ett hyfsat bra avtryck inte bara de åren du som första ägare har den, utan också resten av dess livstid. En på jobbet jag pratade elbil med som sade just detta, då jag hade bil via jobbet. Dvs tänk livscykel även om du bara är del i de första året. Men du som nybilsköpare har ju en stor påverkan på bilflottan därute. Ju fler som väljer ny elbil, desto fler begagnade elbilar kommer det att finnas om ett par år.D djac skrev:En annan tanke som stödjer nybilsköp är att en del av de som byter ofta är sådana som kör mer än genomsnittet, säljare, gårdfarihandlare osv, när de byter till ny och bättre bil så köps kanske deras gamla av en som kör mindre än genomsnittet, men som då ersätter en ännu sämre bil, så att nya och för miljö/klimat bättre bilar sätts på marknaden är förmodligen mer än linjärt positivt.
Av samma skäl ska man inte fokusera på att få de som kör en gammal fosilbil men få mil att byta, tex Nerre i denna tråden (har jag för mig) - de som kör extremt få mil ska med fördel köra en begagnad fossilbil, att producera en ny tesla X med ett 100kWh batteri på en bil som bara står och möglar bort är miljöwaist. Det batteriet ska jobba hårt sina första år, annars har det lite producerats förgäves.
Därav är jag av den starka åsikten att förbud mot fossilbilar är fel, däremot är jättehöga tullar för fossilbilar rätt - om du kör in i gamla stan en gång vart tredje år kan du betala 100kr för att göra det.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Till viss del håller jag med men i praktiken funkar det inte. Den som har råd och gillar status ska alltså ha rätt att köra en Tesla X, Audi Q8 många mil per år och i gamla stan men inte en liten dieselbil med AdBlue Eu6. Hur ska man få bort status i bilköpet av ny bil? Progressiv skatt mot vikt eller pris eller?J JohanLun skrev:Därför är det extra viktigt när man beställer en NY bil att det är en som ger ett hyfsat bra avtryck inte bara de åren du som första ägare har den, utan också resten av dess livstid. En på jobbet jag pratade elbil med som sade just detta, då jag hade bil via jobbet. Dvs tänk livscykel även om du bara är del i de första året. Men du som nybilsköpare har ju en stor påverkan på bilflottan därute. Ju fler som väljer ny elbil, desto fler begagnade elbilar kommer det att finnas om ett par år.
Av samma skäl ska man inte fokusera på att få de som kör en gammal fosilbil men få mil att byta, tex Nerre i denna tråden (har jag för mig) - de som kör extremt få mil ska med fördel köra en begagnad fossilbil, att producera en ny tesla X med ett 100kWh batteri på en bil som bara står och möglar bort är miljöwaist. Det batteriet ska jobba hårt sina första år, annars har det lite producerats förgäves.
Därav är jag av den starka åsikten att förbud mot fossilbilar är fel, däremot är jättehöga tullar för fossilbilar rätt - om du kör in i gamla stan en gång vart tredje år kan du betala 100kr för att göra det.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Du har ju redan moms som tar delen av högt pris. Sen har vi fordonsskatt som straffar bilar med utsläpp. Skatt på bränslet för den som kör mycket och sliter på vägarna.G OMathson skrev:Till viss del håller jag med men i praktiken funkar det inte. Den som har råd och gillar status ska alltså ha rätt att köra en Tesla X, Audi Q8 många mil per år och i gamla stan men inte en liten dieselbil med AdBlue Eu6. Hur ska man få bort status i bilköpet av ny bil? Progressiv skatt mot vikt eller pris eller?
Det mest rättvisa är att lägga det mesta på beskattning av bränslet. Blir lite lurigt när man laddar hemma om inte hushållen skall straffas också.
Vissa Zoner som har problem med dålig luft, Då får man väl ha riktigt hög "trängselskatt" för smutsiga fordon. Men där gäller att ta hand om övriga källor också. Partiklar som virvlas runt = våtsopa gatorna. Släng ut alla smutsiga bussar, lastbilar, båtar och grävmaskiner etc. Tvångs implementera sedum tak på husen?
Kanske finns massa forskning kring detta, vore intressant att läsa
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jag menade elbilar, de flesta dyra stora elbilar med hög status betalar ju ingen moms av skattad lön. Är ju mest leasing.Johannes Carlsson skrev:
Du har ju redan moms som tar delen av högt pris. Sen har vi fordonsskatt som straffar bilar med utsläpp. Skatt på bränslet för den som kör mycket och sliter på vägarna.
Det mest rättvisa är att lägga det mesta på beskattning av bränslet. Blir lite lurigt när man laddar hemma om inte hushållen skall straffas också.
Vissa Zoner som har problem med dålig luft, Då får man väl ha riktigt hög "trängselskatt" för smutsiga fordon. Men där gäller att ta hand om övriga källor också. Partiklar som virvlas runt = våtsopa gatorna. Släng ut alla smutsiga bussar, lastbilar, båtar och grävmaskiner etc. Tvångs implementera sedum tak på husen?
Kanske finns massa forskning kring detta, vore intressant att läsa