D
13th Marine 13th Marine skrev:
Säger väl dessvärre mer om Teslas seriösitet/kvalitet än om elbilar i stort.
Svårt att bedöma sanningshalten i artikeln och omständigheterna, man hittar rätt många såna här historier om bilar och ärenden, ovanpå sina egna erfarenheter.
 
Mikael_L
A ab90 skrev:
Såg utt en körskola använde elbil till automatkörkort!
Tror ni att "automat" på körkortet kommer försvinna i framtiden?

Jag tycker att redan idag är det aningens tveksamt, ungefär som att det är problemet med att växla som skulle vara det svåraste att lära sig när man tar körkort.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tror ni att "automat" på körkortet kommer försvinna i framtiden?

Jag tycker att redan idag är det aningens tveksamt, ungefär som att det är problemet med att växla som skulle vara det svåraste att lära sig när man tar körkort.
Kanske blir som med halkkörning inom en snar framtid. En dags utbildning i manuell bil på bana och ett körtest man måste klara.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
M
P Pin skrev:
Om du istf att jämföra med en sex år gammal bil jämför med en ny bil, hur blir det då?
Du menar en Golf för 269,000 mot en id3 för 489,000?
 
D
M Markarbetaren skrev:
Du menar en Golf för 269,000 mot en id3 för 489,000?
Fortsätt trenden och förfäras över det horribla förhållandet mellan en Polo och Taycan, elbilar är FÖR dyra alltså, argh
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tror ni att "automat" på körkortet kommer försvinna i framtiden?

Jag tycker att redan idag är det aningens tveksamt, ungefär som att det är problemet med att växla som skulle vara det svåraste att lära sig när man tar körkort.
Ja det kommer att försvinna.

Lite lustigt är det att min pensionerade farbror skulle köpa ny bil och han hade svårt att hitta en manuellt växlad bil som passade hans behov, han ville därför prova att köra automat för första gången i sitt liv. Han övningskörde därför med automat några gånger med sin bror, men gav till slut upp och valde att behålla sin nuvarande manuella bil ändå...

Man borde kanske ha "manuell" i körkortet också?
 
T TommyC skrev:
Jag är som redan sagts tacksam för att folk hjälper till att hitta de värsta designfelen så att jag kanske om 5+ år kan köpa en batteribil som är tillförlitlig till ett rimligt pris.

"
Tesla kräver en Model Y-ägare på 225 000 kronor för batteribyte. Företaget hävdar att batterigarantin inte gäller då bilen har körts i kraftigt regn.
– Jag kan ärligt talat inte tro att detta har hänt. De kräver 225 000, det är helt obscent, säger den chockade ägaren Johnny Bacigalupo.

"
[länk]
Sant eller inte har jag ingen aning om men CARUP har framstått som seriösa tidigare.
CARUP seriösa? Tillåt mig småle...

Det vi inte vet är vilka andra garantier som bilen ha eller har haft. Batterigarantin på 8 år kan ju inte användas för att hantera problem med vatteninträngning, det går ju på nybilsgarantin. Vi kan nog anta att nybilsgarantin inte längre gäller på denna bilen.

Så, visserligen är det kasst att bilen fått in vatten i batteriet (vi har själva åkt på att byta laddmodul i vår tidigare ägda Renault Twizy efter vatteninträngning, vi fick rätt stor goodwill från Renault då vi hade haft så många andra problem med den), men det innebär inte att det är just batterigarantin som skall användas på den. Tesla skulle i detta fall behöva ta det på Goodwill och åtgärda problemet (luftintag till batteriet vid Frunken kanske?), men artikeln är ju inte riktigt seriös i sin utformning, vilket väldigt ofta är fallet med Maths Nilssons artiklar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
CARUP seriösa? Tillåt mig småle...

Det vi inte vet är vilka andra garantier som bilen ha eller har haft. Batterigarantin på 8 år kan ju inte användas för att hantera problem med vatteninträngning, det går ju på nybilsgarantin. Vi kan nog anta att nybilsgarantin inte längre gäller på denna bilen.

Så, visserligen är det kasst att bilen fått in vatten i batteriet (vi har själva åkt på att byta laddmodul i vår tidigare ägda Renault Twizy efter vatteninträngning, vi fick rätt stor goodwill från Renault då vi hade haft så många andra problem med den), men det innebär inte att det är just batterigarantin som skall användas på den. Tesla skulle i detta fall behöva ta det på Goodwill och åtgärda problemet (luftintag till batteriet vid Frunken kanske?), men artikeln är ju inte riktigt seriös i sin utformning, vilket väldigt ofta är fallet med Maths Nilssons artiklar.
Nä vem vet...
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Ett annat problem med @Nissens förslag är att när jag då flugit till Asien och hittat detta land så kommer jag snabbt upptäcka att mitt inflyttande är milt sagt begränsat, då hade det varit bättre att stanna hemma och bidra på det sätt jag kan, med det inflytande jag har här.
Effekten blir densamma, försumbar.
 
M
D djac skrev:
Fortsätt trenden och förfäras över det horribla förhållandet mellan en Polo och Taycan, elbilar är FÖR dyra alltså, argh
Du verkar inte förstå vad vi diskuterar, ska försöka förklara. Det handlar om att jämföra 2st ungefär likadana bilar i dom 2 segmenten, är du med? Vi fjollar inte till det med ytterligheter, den sandlådan tror jag vi har lämnat, eller jag iaf.😉
 
D
M Markarbetaren skrev:
Du verkar inte förstå vad vi diskuterar, ska försöka förklara. Det handlar om att jämföra 2st ungefär likadana bilar i dom 2 segmenten, är du med? Vi fjollar inte till det med ytterligheter, den sandlådan tror jag vi har lämnat, eller jag iaf.😉
Ta då där det finns samma, det fins ju såna modeller, sen får du roa dig med att speca upp den fossila då de oftast kommer med mindre utrustning.

Meningslöst att ta olika modeller eller mellan olika märken.

Varför ska du jämföra olika bilar i samma "segment", de har alltid skiljt stort i pris, sen om man tycker att prisskillnaderna är motiverade eller inte spelar liksom ingen roll, priserna är vad de är.

Edit. kikade på BMw i5 vs 5-series, med samma prestanda så skiljer det ca 10', utan att jämföra utrustning som kanske tiltar det åt ena eller andra hållet, men då är ju summa över 800'
 
Redigerat:
J
M Markarbetaren skrev:
Du menar en Golf för 269,000 mot en id3 för 489,000?
id3 är ju hopplöst överprissatt, förvånad att de säljer några alls. Den är ju mycket sämre i utrymme, prestanda, funktioner och "status" än tex en Tesla M3. id4 är väl isf rimligare prissatt, men även den är ju dyr jämfört med en T MY.

Golfen för det priset måste ju dessutom vara en snikmodell, jag tog ut en golf 2018 som personalbil, dess listpris tror jag då låg lite över 300, för en med DSG och 150hk motor som troligen även den var sämre utrustad än en bas ID3, dessutom lär väl priset gått upp en bra bit sen dess...

Hoppas den där citroenen håller det pris de talat om samt att den pressar priserna för budgetelbilar nedåt. Jag är lite förvånad att kina-bilarna är så dyra i listpris när de går att leasa till ett rimligare pris, men troligen är det för att de inte vill "dumpa" nybilspriset, leasing är lättare att höja än att höja listpriset för en modell. Jag tror väldigt få köper de där kinabilarna, MG, BYD osv nya kontant, de är nog som beg fd leasingbilar de kommer köpas privat?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Kollar man på VW hemsida så börjar en ny Golf på 374 400kr..
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
id3 är ju hopplöst överprissatt, förvånad att de säljer några alls. Den är ju mycket sämre i utrymme, prestanda, funktioner och "status" än tex en Tesla M3. id4 är väl isf rimligare prissatt, men även den är ju dyr jämfört med en T MY.

Golfen för det priset måste ju dessutom vara en snikmodell, jag tog ut en golf 2018 som personalbil, dess listpris tror jag då låg lite över 300, för en med DSG och 150hk motor som troligen även den var sämre utrustad än en bas ID3, dessutom lär väl priset gått upp en bra bit sen dess...

Hoppas den där citroenen håller det pris de talat om samt att den pressar priserna för budgetelbilar nedåt. Jag är lite förvånad att kina-bilarna är så dyra i listpris när de går att leasa till ett rimligare pris, men troligen är det för att de inte vill "dumpa" nybilspriset, leasing är lättare att höja än att höja listpriset för en modell. Jag tror väldigt få köper de där kinabilarna, MG, BYD osv nya kontant, de är nog som beg fd leasingbilar de kommer köpas privat?
Det blir ännu svårare om man jämför olika märken, den ena kan ju tycka riktigt mycket om ett märke och se mervärden medan en annan avskyr detsamma. Det ärligaste är väl att hålla sig till bilar som finns både i el och ICE, balansera prestanda och utrustning och sen jämföra.

Inte det blir heller riktigt bra, elbilar byggda på gamla fossilchassin är ju rent generellt inte de roligaste.. kanske därför det blir allt färre direkta modellmatchningar.
 
J
J Jeppson skrev:
Kollar man på VW hemsida så börjar en ny Golf på 374 400kr..
Skiljer altså 110.000. Om vi antar att värdeminskning i procent är ungefär samma så kanske man kan anta att det kostar mer 40.000 i värdeminskning och 15.000 mer i ränta över en 3 års period.

Så ca 1500 spänn mer i månaden. Om man kör 2000 mil om året så borde id3 vinna över golfen i driftskostnad med drygt detta. Dvs ekonomiskt kostar en golf och id3 lika mycket. Jag skulle tro andrahandsvärdet är högre (procentuellt) på id3. Men måste man dra släp eller ta bilen till fjällsemestern så faller just den jämförelsen eftersom id3 varken har takräcke eller krok - detta var det som gjorde att jag helt räknade bort id3 som personalbil.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.