1 822 092 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Håller med. Men dessa siffror är som att svära i kyrkan. Ett modernare uttryck är klimatförnekare. Det är bråttom. Sverige måste halvera sina utsläpp, 1 4 promille globalt. Det är givetvis våra utsläpp som tippar klimatet.TorpAnders skrev:
Jag får inte ihop detta med dom som springer iväg och köper en elbil, bäst för miljön är ju att INTE köpa en ny bil oavsett el eller fossil, varför går så många på detta scam?
Politikerna går i fronten och alla stoppar huvudet under armen och springer efter, men jisses...låt tekniken mogna och bestämma takten istället för miljömupparna.
Det är lika sjukt som köksbytartrenden som de flesta verkar ha fastnat i, bytas för bytandes skull , sinnes,,
Nej behåll det man har så länge som det bara går, det är exakt det som gynnar vår planet mest punkt.
Ja visst det gynnar inte handeln och den globala ekonomin som den ser ut idag men än sen då, vilket är viktigast?
Tillbaks till bilarna, hur i he..ete räknar ni hem en elbil kontra en fossildriven dito som är plus 5 år?
Jag kan svara, det gör ni inte vare sig när det gäller kostnad per mil eller kostnad för miljön punkt.
Här är ett exempel på hur det ser ut, jag tycker att det är givet hur man bör agera om man redan äger och kör en fossilbil.
[bild]
Därför måste alla givetvis köpa elbil.
Rena tokerier. Klimatet hjälper det inte.
Bra redovisat.
Fortfarande ett mysterium att vissa inte förstår att majoriteten inte köper elbilar för att rädda världen! Hur kan man dra den slutsatsen?G Guzzen1 skrev:Håller med. Men dessa siffror är som att svära i kyrkan. Ett modernare uttryck är klimatförnekare. Det är bråttom. Sverige måste halvera sina utsläpp, 1 4 promille globalt. Det är givetvis våra utsläpp som tippar klimatet.
Därför måste alla givetvis köpa elbil.
Rena tokerier. Klimatet hjälper det inte.
Bra redovisat.
Nej, men däremot så prisar jag alla elbilar när jag cyklar längs drottningholmsvägen, över bron och genom stan! Dieselpendlarna will burn in hell 👿. Eller så är straffet att sitta still i kö varje dagJonatan79 skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Är det? Varför köper man i så fall en elbil vars klinatavtryck är bra mycket högre än en stenåldersbil? Det är i skuggan av klimathetsen och den tidigare bonusen som folk sprang benen av sig för bluffen.Jonatan79 skrev:
Men folk, speciellt den som köper en 6-8 år gammal elbil kommer nog att bli besvikna.
Och förresten så är det utsläpp och klimat de flesta elbilsägare jag träffat anger som argument. Jag tror inte att dom avviker så speciellt mycket från alla andra elbilsåkare.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Nu är du här igen, har du några siffror att hänvisa till?G Guzzen1 skrev:Är det? Varför köper man i så fall en elbil vars klinatavtryck är bra mycket högre än en stenåldersbil? Det är i skuggan av klimathetsen och den tidigare bonusen som folk sprang benen av sig för bluffen.
Men folk, speciellt den som köper en 6-8 år gammal elbil kommer nog att bli besvikna.
Och förresten så är det utsläpp och klimat de flesta elbilsägare jag träffat anger som argument. Jag tror inte att dom avviker så speciellt mycket från alla andra elbilsåkare.
På vilket sätt har en elbil högre klimatavtryck?
Du kan ju inte bara se på tillverkningens utsläpp, du får ju se under hela bilens livslängd, dessutom så kan man återvinna batteriet vilket kommer göra ekvationen ännu mer fördelaktig för elbilen.
På vilket sätt kommer köpare av begagnade elbilar bli besvikna? Är det batterislitage du tänker på?
Allt visar idag på att batteriet kommer överleva bilens livslängd...
Medlem
· Västmanland
· 2 087 inlägg
Nej dom köper den för att spara pengar eftersom soppan är så dyr!Jonatan79 skrev:
Och några för att man vill vare lite "cool" och kanske några till som är helt ointresserade av fordon och motorer, jag vet inte, men de som jag pratar med gör det för att soppan är för dyr eller för miljön.
Men miljön vet vi redan att man inte gynnar, hur är det då med soppan, räknar man hem den, nja tillåt mig tvivla..
ELias köper en ID3 för ca 500 000:-
Han kör 2000 mil om året, vilket förbrukar 3000 kWh a 3:-
9000/2000 = 4,50:-/mil
Utslaget på fem år ger det 500 000/10 000 = 50:-/ mil + 4,50:-
Totalt 54,50:-/milen eller 545 000:- på 5 år
Restvärde efter 5 år ca 200 000:-
Total kostnad 345 000:- eller 5750:-/månad
Total kostnad 5 år
Diesel doris köper en V90 D4 2017 för 200 000:- (Nypris 380 000)
Han kör 2000 mil om året, vilket förbrukar 1000 liter diesel a 25:-
25000/2000 = 12,50:-/mil
Utslaget på fem år ger det 200 000/10 000 = 20:-/ mil + 12,50:-
Totalt 32,50:-/milen eller 325 000:- på 5 år.
Restvärde efter 5 år 120 000:-
Total kostnad 205 000:- eller 3417;./månad
Exemplet är inte komplett då jag inte räknat med servicekostnad och reparationer då det är något man själv kan styra över till mycket stor del beroende på intresse och talang.Men oavsett detta så vill jag påstå att det inte går att räkna hem en elbil ekonomiskt eller miljömässigt om man kör som medelsvensson.
Och inte minst en V90 är fan så mycket mer bil än en ID låda i alla praktiska avseenden.😉
Redigerat:
Om du istf att jämföra med en sex år gammal bil jämför med en ny bil, hur blir det då?TorpAnders skrev:
Nej dom köper den för att spara pengar eftersom soppan är så dyr!
Och några för att man vill vare lite "cool" och kanske några till som är helt ointresserade av fordon och motorer, jag vet inte, men de som jag pratar med gör det för att soppan är för dyr eller för miljön.
Men miljön vet vi redan att man inte gynnar, hur är det då med soppan, räknar men hem den, nja tillåt mig tvivla..
ELias köper en ID3 för ca 500 000:-
Han kör 2000 mil om året, vilket förbrukar 3000 kWh a 3:-
9000/2000 = 4,50:-/mil
Utslaget på fem år ger det 500 000/10 000 = 50:-/ mil + 4,50:-
Totalt 54,50:-/milen eller 545 000:- på 5 år
Restvärde efter 5 år ca 200 000:-
Total kostnad 345 000:- eller 5750:-/månad
Total kostnad 5 år
En annan köpte en V90 D4 2017 för 200 000:- (Nypris 380 000
Han kör 2000 mil om året, vilket förbrukar 1000 liter diesel a 25:-
25000/2000 = 12,50:-/mil
Utslaget på fem år ger det 200 000/10 000 = 20:-/ mil + 12,50:-
Totalt 32,50:-/milen eller 325 000:- på 5 år.
Restvärde efter 5 år 120 000:-
Total kostnad 205 000:- eller 3417;./månad
Exemplet är inte komplett då jag inte räknat med servicekostnad och reparationer då det är något man själv kan styra över till mycket stor del beroende på intresse och talang.Men oavsett detta så vill jag påstå att det inte går att räkna hem en elbil ekonomiskt eller miljömässigt om man kör som medelsvensson.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 019 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 019 inlägg
Hur menar du? Det beror väl på vad man har för avtal?S sinuslinus skrev:
Vi betalar 56öre/kwh i avgifter till nätägaren (sen tillkommer ju säkringsavgiften, men den är ju fast per år oavsett. Om man nu inte säkrat upp enbart för laddbox, då bör man väl ta med det i kalkylen)
Sen betalar vi fastpris 87 öre/kwh till elbolaget (och en fast månadsavgift, som återigen är fast oavsett förbrukning)
Så om man sitter med timdebitering och laddar när det är som billigast så borde väl inte 80 öre var så svårt att uppnå? Eller missuppfattar jag?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 019 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 019 inlägg
Jag betalar 62,35 öre för ”elöverföring” och 49 öre ”elskatt”. Det blir 1,11 kr/kWhStorsockret skrev:
Hur menar du? Det beror väl på vad man har för avtal?
Vi betalar 56öre/kwh i avgifter till nätägaren (sen tillkommer ju säkringsavgiften, men den är ju fast per år oavsett. Om man nu inte säkrat upp enbart för laddbox, då bör man väl ta med det i kalkylen)
Sen betalar vi fastpris 87 öre/kwh till elbolaget (och en fast månadsavgift, som återigen är fast oavsett förbrukning)
Så om man sitter med timdebitering och laddar när det är som billigast så borde väl inte 80 öre var så svårt att uppnå? Eller missuppfattar jag?
Jag kan inget om timpris, spotpris osv så det är fullt möjligt att det är glädjesiffror men enligt min effektvakt så kostar elöverföring just nu 10 öre SE2. Sen vet jag inte vad som tillkommer på det.S sinuslinus skrev:

