TorpAnders TorpAnders skrev:
Jag får inte ihop detta med dom som springer iväg och köper en elbil, bäst för miljön är ju att INTE köpa en ny bil oavsett el eller fossil, varför går så många på detta scam?
Politikerna går i fronten och alla stoppar huvudet under armen och springer efter, men jisses...låt tekniken mogna och bestämma takten istället för miljömupparna.

Det är lika sjukt som köksbytartrenden som de flesta verkar ha fastnat i, bytas för bytandes skull , sinnes,,

Nej behåll det man har så länge som det bara går, det är exakt det som gynnar vår planet mest punkt.
Ja visst det gynnar inte handeln och den globala ekonomin som den ser ut idag men än sen då, vilket är viktigast?

Tillbaks till bilarna, hur i he..ete räknar ni hem en elbil kontra en fossildriven dito som är plus 5 år?
Jag kan svara, det gör ni inte vare sig när det gäller kostnad per mil eller kostnad för miljön punkt.

Här är ett exempel på hur det ser ut, jag tycker att det är givet hur man bör agera om man redan äger och kör en fossilbil.
[bild]
Håller med. Men dessa siffror är som att svära i kyrkan. Ett modernare uttryck är klimatförnekare. Det är bråttom. Sverige måste halvera sina utsläpp, 1 4 promille globalt. Det är givetvis våra utsläpp som tippar klimatet.
Därför måste alla givetvis köpa elbil.
Rena tokerier. Klimatet hjälper det inte.
Bra redovisat.
 
G Guzzen1 skrev:
Håller med. Men dessa siffror är som att svära i kyrkan. Ett modernare uttryck är klimatförnekare. Det är bråttom. Sverige måste halvera sina utsläpp, 1 4 promille globalt. Det är givetvis våra utsläpp som tippar klimatet.
Därför måste alla givetvis köpa elbil.
Rena tokerier. Klimatet hjälper det inte.
Bra redovisat.
Fortfarande ett mysterium att vissa inte förstår att majoriteten inte köper elbilar för att rädda världen! Hur kan man dra den slutsatsen?
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fortfarande ett mysterium att vissa inte förstår att majoriteten inte köper elbilar för att rädda världen! Hur kan man dra den slutsatsen?
Nej, men däremot så prisar jag alla elbilar när jag cyklar längs drottningholmsvägen, över bron och genom stan! Dieselpendlarna will burn in hell 👿. Eller så är straffet att sitta still i kö varje dag
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det är väl framförallt den mer direkta responsen med kortare fördröjning från input som du får i din sugmotor med manuell växellåda till skillnad från den mer avslappnade diesel-automat. EL, det bästa av två världar. Förutom pris och eventuell räckvidd då
Och vikt ;)
 
S Styrman_jansson skrev:
Och vikt ;)
Det har vi redan avhandlat. 200kg extra väger elbilen i ett fossilchassie ;) Lite mindre om det är optimerat och i framtiden blir elbilen lättare än fossilbilen
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fortfarande ett mysterium att vissa inte förstår att majoriteten inte köper elbilar för att rädda världen! Hur kan man dra den slutsatsen?
Är det? Varför köper man i så fall en elbil vars klinatavtryck är bra mycket högre än en stenåldersbil? Det är i skuggan av klimathetsen och den tidigare bonusen som folk sprang benen av sig för bluffen.
Men folk, speciellt den som köper en 6-8 år gammal elbil kommer nog att bli besvikna.

Och förresten så är det utsläpp och klimat de flesta elbilsägare jag träffat anger som argument. Jag tror inte att dom avviker så speciellt mycket från alla andra elbilsåkare.
 
G Guzzen1 skrev:
Och förresten så är det utsläpp och klimat de flesta elbilsägare jag träffat anger som argument. Jag tror inte att dom avviker så speciellt mycket från alla andra elbilsåkare.
Jaså? jag upplever tvärtom att det är teknik, billiga driftskostnader och till viss del bekvämlighet.
 
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Är det? Varför köper man i så fall en elbil vars klinatavtryck är bra mycket högre än en stenåldersbil? Det är i skuggan av klimathetsen och den tidigare bonusen som folk sprang benen av sig för bluffen.
Men folk, speciellt den som köper en 6-8 år gammal elbil kommer nog att bli besvikna.

Och förresten så är det utsläpp och klimat de flesta elbilsägare jag träffat anger som argument. Jag tror inte att dom avviker så speciellt mycket från alla andra elbilsåkare.
Nu är du här igen, har du några siffror att hänvisa till?

På vilket sätt har en elbil högre klimatavtryck?
Du kan ju inte bara se på tillverkningens utsläpp, du får ju se under hela bilens livslängd, dessutom så kan man återvinna batteriet vilket kommer göra ekvationen ännu mer fördelaktig för elbilen.

På vilket sätt kommer köpare av begagnade elbilar bli besvikna? Är det batterislitage du tänker på?
Allt visar idag på att batteriet kommer överleva bilens livslängd...
 
  • Gilla
  • Älska
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Är det? Varför köper man i så fall en elbil vars klinatavtryck är bra mycket högre än en stenåldersbil?
Tänkte precis tjata på att detta är avhandlat och klart, elbilars klimatavtryck är lägre än fossibilars. Men du har ju rätt! Fossil innan det blev fossil!
Tecknade karaktärer, flintastenar, körande stenåldersbil, skrattar, lyckliga, färgglada, dynamisk bild, komisk stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fortfarande ett mysterium att vissa inte förstår att majoriteten inte köper elbilar för att rädda världen! Hur kan man dra den slutsatsen?
Nej dom köper den för att spara pengar eftersom soppan är så dyr!

Och några för att man vill vare lite "cool" och kanske några till som är helt ointresserade av fordon och motorer, jag vet inte, men de som jag pratar med gör det för att soppan är för dyr eller för miljön.

Men miljön vet vi redan att man inte gynnar, hur är det då med soppan, räknar man hem den, nja tillåt mig tvivla..

ELias köper en ID3 för ca 500 000:-
Han kör 2000 mil om året, vilket förbrukar 3000 kWh a 3:-
9000/2000 = 4,50:-/mil
Utslaget på fem år ger det 500 000/10 000 = 50:-/ mil + 4,50:-
Totalt 54,50:-/milen eller 545 000:- på 5 år
Restvärde efter 5 år ca 200 000:-
Total kostnad 345 000:- eller 5750:-/månad

Total kostnad 5 år

Diesel doris köper en V90 D4 2017 för 200 000:- (Nypris 380 000)
Han kör 2000 mil om året, vilket förbrukar 1000 liter diesel a 25:-
25000/2000 = 12,50:-/mil
Utslaget på fem år ger det 200 000/10 000 = 20:-/ mil + 12,50:-
Totalt 32,50:-/milen eller 325 000:- på 5 år.
Restvärde efter 5 år 120 000:-
Total kostnad 205 000:- eller 3417;./månad

Exemplet är inte komplett då jag inte räknat med servicekostnad och reparationer då det är något man själv kan styra över till mycket stor del beroende på intresse och talang.Men oavsett detta så vill jag påstå att det inte går att räkna hem en elbil ekonomiskt eller miljömässigt om man kör som medelsvensson.

Och inte minst en V90 är fan så mycket mer bil än en ID låda i alla praktiska avseenden.😉
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Nerre och 4 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Nej dom köper den för att spara pengar eftersom soppan är så dyr!

Och några för att man vill vare lite "cool" och kanske några till som är helt ointresserade av fordon och motorer, jag vet inte, men de som jag pratar med gör det för att soppan är för dyr eller för miljön.

Men miljön vet vi redan att man inte gynnar, hur är det då med soppan, räknar men hem den, nja tillåt mig tvivla..

ELias köper en ID3 för ca 500 000:-
Han kör 2000 mil om året, vilket förbrukar 3000 kWh a 3:-
9000/2000 = 4,50:-/mil
Utslaget på fem år ger det 500 000/10 000 = 50:-/ mil + 4,50:-
Totalt 54,50:-/milen eller 545 000:- på 5 år
Restvärde efter 5 år ca 200 000:-
Total kostnad 345 000:- eller 5750:-/månad

Total kostnad 5 år

En annan köpte en V90 D4 2017 för 200 000:- (Nypris 380 000:)
Han kör 2000 mil om året, vilket förbrukar 1000 liter diesel a 25:-
25000/2000 = 12,50:-/mil
Utslaget på fem år ger det 200 000/10 000 = 20:-/ mil + 12,50:-
Totalt 32,50:-/milen eller 325 000:- på 5 år.
Restvärde efter 5 år 120 000:-
Total kostnad 205 000:- eller 3417;./månad

Exemplet är inte komplett då jag inte räknat med servicekostnad och reparationer då det är något man själv kan styra över till mycket stor del beroende på intresse och talang.Men oavsett detta så vill jag påstå att det inte går att räkna hem en elbil ekonomiskt eller miljömässigt om man kör som medelsvensson.
Om du istf att jämföra med en sex år gammal bil jämför med en ny bil, hur blir det då?
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
S
@ @ndreas skrev:
Räknar själv 99% hemma och 0.80 kr/kWh ...dvs ~1.60 kr/mil. Något större däckslitage har jag inte märkt av.....
Hur får du till 80 öre /kWh?
Bara nätavgiften är ju högre än så.
 
Storsockret
S sinuslinus skrev:
Hur får du till 80 öre /kWh?
Bara nätavgiften är ju högre än så.
Hur menar du? Det beror väl på vad man har för avtal?

Vi betalar 56öre/kwh i avgifter till nätägaren (sen tillkommer ju säkringsavgiften, men den är ju fast per år oavsett. Om man nu inte säkrat upp enbart för laddbox, då bör man väl ta med det i kalkylen)

Sen betalar vi fastpris 87 öre/kwh till elbolaget (och en fast månadsavgift, som återigen är fast oavsett förbrukning)

Så om man sitter med timdebitering och laddar när det är som billigast så borde väl inte 80 öre var så svårt att uppnå? Eller missuppfattar jag?
 
S
Storsockret Storsockret skrev:
Hur menar du? Det beror väl på vad man har för avtal?

Vi betalar 56öre/kwh i avgifter till nätägaren (sen tillkommer ju säkringsavgiften, men den är ju fast per år oavsett. Om man nu inte säkrat upp enbart för laddbox, då bör man väl ta med det i kalkylen)

Sen betalar vi fastpris 87 öre/kwh till elbolaget (och en fast månadsavgift, som återigen är fast oavsett förbrukning)

Så om man sitter med timdebitering och laddar när det är som billigast så borde väl inte 80 öre var så svårt att uppnå? Eller missuppfattar jag?
Jag betalar 62,35 öre för ”elöverföring” och 49 öre ”elskatt”. Det blir 1,11 kr/kWh
 
Storsockret
S sinuslinus skrev:
Jag betalar 62,35 öre för ”elöverföring” och 49 öre ”elskatt”. Det blir 1,11 kr/kWh
Jag kan inget om timpris, spotpris osv så det är fullt möjligt att det är glädjesiffror men enligt min effektvakt så kostar elöverföring just nu 10 öre SE2. Sen vet jag inte vad som tillkommer på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.