optimum
sunnis sunnis skrev:
Absolut går det framåt, men "kiosk-vältar teorin" är sällan den inträffar. Även om tekniken är överlägsen så är den oftast såpass dyr att det inte påverkar begagnatmarknaden på det sätt du tror, dvs totalras-delux. Det du påstår kräver som ett exempel att Tesla som ett exempel släpper en Model X 2.0 om något år med ett pris som är hälften mot idag men en kapacitet som vida överstiger den befintliga li-ion tekniken där man kan dra en husvagn i 120km/h i snömodd 100mil utan kisspaus. Då håller jag med dig, det skulle få befintliga li-ion bilar att vara i stort sett skrotfärdiga rent värdemässigt över en natt. Men det är ju ganska mycket att hoppas på... Och detta påhittade "framtidsbatteri" använder du som ett argument mot elbilar. Du får ju givetvis tro detta, men det är inte särskilt trovärdigt.
Tesla kommer aldrig släppa en billig bil. De ligger i premium+ skiktet.
Det ligger i varumärket och kommer alltid kosta mer men andra tillverkare kommer med stor säkerhet släppa betydligt billigare bilar. Troligen från Korea (syd), Kina eller Japan.
Därför anser jag att köpa en elbil idag är tveksamt då pris och prestanda kommer dramatiskt förändras.
Det kommer bli ett gatlopp om marknaden.
 
R Robert-san01 skrev:
Din är inte med nya skatten. Min kostar 1833 efter 3år. Bensinaren under 1000.
Vi har en 2018, den kostar 1800-1900:- under 2000:-/år, hur kan bensinaren vara så billig?
 
optimum optimum skrev:
Älskar vår Volvo XC60 diesel som är helt fantastisk att köra med bra prestanda och säkerhet.
Men blir väl snart förbjuden att köra med i städer om miljönissarna får hållas.
Skulle inte bli förvånad om de kommer salta skatten på den med 10-20 tusen per år bara för att jävlas.
Skulle aldrig skaffa en småbil då de är betydligt farligare vid olyckor.
Men visst, när det kommer en motsvarande elbil så kan det vara intressant och det kommer och troligen till betydligt bättre pris än motsvarande fossilbil. En elbil borde vara relativt enkel med billigare delar än en fossilbil bara volymen kommer upp och batterier blir mer produktionsvänliga med billigare råvaror.
Man inser att det även gått frammåt med krocksäkerhet, när de frontar en Volvo 945 med en liten Renault Modus, den krossar Volvon! Tror att alla skulle vart den stora trygga Volvon..
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Elbilarnas teknik är inte mogen ännu. Framförallt får man så mycket sämre bil för pengarna. Samt att de överpriser på laddstationerna gör att man måste köra runt 5000 mil om året för att kalkylen skall gå ihop ekonomiskt. Det är inga siffror jag har kommit fram till utan ekonomiavdelningen på mitt företag. Hade hellre kört runt i Kia Sportage än den lilla skitbilen Kia E-Niro med högt vägljud, sämre komfort och trång i baksätet. Sämsta tjänstebil jag haft. Dock är räckvidden hyfsad. Runt 30 mil på en snabbladdning. Får hoppas att det händer lite tills dess att leasingavtalet går ut. Fördelarna är att förmånsbeskattningen är betydligt lägre. Så för mig blir det billigare men inget kul att dra iväg med familjen med på bilsemester.
Låter som nån som räknat på det som hatar elbilar...
Har ni bee laddstationer i er närhet så kan man ladda för 4500kr om året och köra hur mycket som helst. Då är ni under 1 krona per mil...
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Vi har en 2018, den kostar 1800-1900:- under 2000:-/år, hur kan bensinaren vara så billig?
Skattesystemet är så.
 
R Robert-san01 skrev:
Skattesystemet är så.
Är fortfarande koldioxidutsläpp, samt att diesel fick några kronor i partikelutsläpp..
 
A Alexn72 skrev:
Låter som nån som räknat på det som hatar elbilar...
Har ni bee laddstationer i er närhet så kan man ladda för 4500kr om året och köra hur mycket som helst. Då är ni under 1 krona per mil...
Nix. Jag har enbart tillgång till snabbladdning. Har tillgång till laddstation i garaget vid kontoret men där är man ju bara på onsdag förmiddag annars är man på möten med klienter. Nedåt Göteborg hittar man dessutom laddplatser överallt så där krävs ingen planering. Värre inåt och uppåt landet. Då krävs planering. Det är inte optimalt och stjäl dessutom en del arbetstid. 3 snabbladdningar blir det till Göteborg tur och retur. Skönt med bensträckare men inte så roligt när man kommer hem två timmar senare för att åka iväg nästa morgon. Har inte haft den så länge. Många säger att det blir betydligt sämre räckvidd när det kallt. Då får det bli flyg och taxi i värsta fall. Inte helt genomtänkt för en grön image.
 
K
Angående risk för dåliga andrahandvärden på elbilar och hybrider tror jag riskerna är överdrivna. När jag tog en Passat GTE som tjänstebil för 3 år sedan räknade företaget på 40% av nypriset i restvärde efter 3 år. Bilen såldes just via KVD efter 3 år och 4900 mil för 68% av nypriset.

/Krille
 
Silver78 Silver78 skrev:
Nix. Jag har enbart tillgång till snabbladdning. Har tillgång till laddstation i garaget vid kontoret men där är man ju bara på onsdag förmiddag annars är man på möten med klienter. Nedåt Göteborg hittar man dessutom laddplatser överallt så där krävs ingen planering. Värre inåt och uppåt landet. Då krävs planering. Det är inte optimalt och stjäl dessutom en del arbetstid. 3 snabbladdningar blir det till Göteborg tur och retur. Skönt med bensträckare men inte så roligt när man kommer hem två timmar senare för att åka iväg nästa morgon. Har inte haft den så länge. Många säger att det blir betydligt sämre räckvidd när det kallt. Då får det bli flyg och taxi i värsta fall. Inte helt genomtänkt för en grön image.
Nä ska man bara snabbladda så förlorar man en del av hela grejen.
 
K Krille4 skrev:
Angående risk för dåliga andrahandvärden på elbilar och hybrider tror jag riskerna är överdrivna. När jag tog en Passat GTE som tjänstebil för 3 år sedan räknade företaget på 40% av nypriset i restvärde efter 3 år. Bilen såldes just via KVD efter 3 år och 4900 mil för 68% av nypriset.

/Krille
Tydligen är Passat GTE rätt eftertraktade eftersom det varit så lång kö på dem, närmare ett år när vi köpte vår begagnade i Mars. Kommer inte ihåg exakt nypris på vår, men den var bra utrustad (saknar i princip färg samt stora stereon) men antar man 500tkr i nypris betalade vi 68% av nypriset.
 
optimum
H Husqvarna220Ac skrev:
Man inser att det även gått frammåt med krocksäkerhet, när de frontar en Volvo 945 med en liten Renault Modus, den krossar Volvon! Tror att alla skulle vart den stora trygga Volvon..
Volvo 945 är väl snarast veteranfordon. Inte har du väl någon sådan i garaget?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nej men rullar många på gatorna! Och såldes fram till -98, samt att detta är en stor ”säker” bil som jag tror alla skulle välja framför en Renaul Modus från mitten 2000-talet, om man nu skulle frontalkrocka...

Samt att Volvon är odödlig Motför en Fransman, om man inte krockar alltså..

Själv åker jag mycket den superkrocksäkra miljöbilen Volvo 144 från -69.

 
Redigerat:
Veteranfordon kommer med största sannolikhet att bli undantagna när man inför miljözoner i storstäderna. Så en 740 från 80-talet blir den nya miljöbilen för innerstadsborna...
 
  • Gilla
  • Haha
johel572 och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Veteranfordon kommer med största sannolikhet att bli undantagna när man inför miljözoner i storstäderna. Så en 740 från 80-talet blir den nya miljöbilen för innerstadsborna...
Hade just tänkt säga det, låter underbart! Bara gammbilar, elbilar och massa skitiga lastbilar kvar i stan..
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.