1 818 872 läst ·
27 210 svar
1819k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Oroliga.. min elbil är nästan nere på 30 000kr i värde för mig, en nissan leaf 2012 13k mil.optimum skrev:
Skulle jag sälja den idag så tror jag värdet är över 100k..
Så jag är inte orolig mer än om lampan i köket kommer gå sönder.
Men missförstå mig rätt jag vill inte att det ska gå sönder
Lokala tävlingar är oftast på låga höjder/enkla banor så min erfarenhet är att de jag känner oftast åker upp till 15-20 mil för att tävla på regional eller högre nivå. Ofta både lördag och söndag utan övernattning.Nötegårdsgubben skrev:
Det är förstås ingen som hävdar annat än att det tar tid. Nån bra dragbil som går på el finns som sagt inte ens om vi håller oss till bilar under miljonen.
Men med det sagt skulle jag ändå vilja ifrågasätta premissen. Är det inte inom rid- och hästsport som i de flesta andra sporter att flertalet tävlingar är relativt lokala? Om vi antar att 90 % av alla starter sker med hästar stallade inom tio mil från tävlingsplatsen, då är nog inte elbilar så långt ifrån att vara funktionella även för många hästägare.
Som sagt, inte idag, men kanske relativt snart.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Självklart kommer det andra batterityper. Vem var så naiv att tro att NiCd skulle vara för evigt och har på de flesta ställen ersatts av Li-ion. Samma kommer ske med Li-ion. Deras nackdel är tillgång på mineralerna litium och kobolt samt svårigheter med återvinning.sunnis skrev:
Vad är det för specifik ny batteriteknik som du syftar på som inte har släppts än? Det finns inget nytt som är redo för kommersiell produktion. Batteriutvecklingen kommer inte från ovan, utan varför det finns en batteriutveckling för fordon är endast PGA att konsumenter köper nya elbilar. De tekniska framsprången handlar ju mest om att ny teknik har bättre potential att utvecklas vidare , inte att den nödvändigtvis är bättre.
Att en s.k kioskvältar-teknik skulle haverera begagnatmarknaden händer inte, frågan om det ens någonsin hänt fordonsmarknaden? Försöker komma på andra framsteg om det har totalt sabbat begagnatmarknadenKan ju tänka mig några men det är ju inget som har tagit en natt, utan utfasningen tar ju ändå några år för den nya tekniken är så alltid så extremt dyr så begagnatmarknaden blir aldrig direkt påverkad.
Dessutom blir batteritillverkare beroende av Kina eftersom, "Företag i Kina äger de flesta koboltgruvorna i Kongo, och råvaran från Kongo anrikas i Kina."
citat från:
https://www.sgu.se/om-sgu/nyheter/2018/januari/kobolt--en-konfliktfylld-metall/
Alltså ingen drömtillvaro med huvudsak brytning i Kongo och driver på utvecklingen till andra alternativ.
Du får gärna fortsätta att tro att Li-ion kommer bestå i all framtid. Jag tror det relativt snart kommer bättre alternativ med högre lagringsmöjlighet och bättre egenskaper i kyla.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
1. Varför då ta upp det?
2. Jag kan väl hålla med att göra en jämförelse mot hybriden, eller den rena förbränningsmodellen vore mer lämpligt, men det framkom inte av ditt första inlägg. Dessutom kanske man åt intresserad av just dessa två bilar och ville jämföra dem? Du gjorde ju själv en liknande jämförelse tidigare.
2. Jag kan väl hålla med att göra en jämförelse mot hybriden, eller den rena förbränningsmodellen vore mer lämpligt, men det framkom inte av ditt första inlägg. Dessutom kanske man åt intresserad av just dessa två bilar och ville jämföra dem? Du gjorde ju själv en liknande jämförelse tidigare.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Jag jämförde olika bilar då det inte finns exakt samma med förbränning resp el. Hade det funnits en Tesla X diesel hade jag jämfört kostnaden mellan en sådan och el versionen. Hade BMW haft en X5 electric hade jag naturligtvis jämfört 40d mot den. Men nu finns det ingen Tesla diesel eller X5 electric.13th Marine skrev:
1. Varför då ta upp det?
2. Jag kan väl hålla med att göra en jämförelse mot hybriden, eller den rena förbränningsmodellen vore mer lämpligt, men det framkom inte av ditt första inlägg. Dessutom kanske man åt intresserad av just dessa två bilar och ville jämföra dem? Du gjorde ju själv en liknande jämförelse tidigare.
Vilka bilar tycker du man skall ta för att få en rättvis jämförelse om man skall jämföra ekonomi för elbil kontra bensin/diesel?
Lättast är att jämföra samma modell kanske. Typ IONIQarna.R Robert-san01 skrev:Jag jämförde olika bilar då det inte finns exakt samma med förbränning resp el. Hade det funnits en Tesla X diesel hade jag jämfört kostnaden mellan en sådan och el versionen. Hade BMW haft en X5 electric hade jag naturligtvis jämfört 40d mot den. Men nu finns det ingen Tesla diesel eller X5 electric.
Vilka bilar tycker du man skall ta för att få en rättvis jämförelse om man skall jämföra ekonomi för elbil kontra bensin/diesel?
Vad menar du med 30000 kr i värde för mig ?A Alexn72 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Jag noterar att du inte svarar på fråga 1.R Robert-san01 skrev:Jag jämförde olika bilar då det inte finns exakt samma med förbränning resp el. Hade det funnits en Tesla X diesel hade jag jämfört kostnaden mellan en sådan och el versionen. Hade BMW haft en X5 electric hade jag naturligtvis jämfört 40d mot den. Men nu finns det ingen Tesla diesel eller X5 electric.
Vilka bilar tycker du man skall ta för att få en rättvis jämförelse om man skall jämföra ekonomi för elbil kontra bensin/diesel?
Gällande fråga två så var min undran helt enkelt varför du inte tyckte att eNiro och XC40 var jämförbara bilar, det framgick inte av ditt inlägg.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
1. Att han är öppet miljöpartist är hans val, inte mitt. (Jag har försökt få honom att ändra sig.)13th Marine skrev:
2. Jag tänker mig att rätt många förstått att Kia och Volvo aspirerar i helt olika segment. Den ena vill vara en tillverkare i mellansegmentet och den andra ett premium märke.
En Bentayga eller Urus och en Tesla X anser jag inte heller är jämförbara bilar, därav min jämförelse mellan en X5 och en X.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
1. Du svarar inte på frågan, varför tog du upp personens partitillhörighet om det inte var relevant?R Robert-san01 skrev:1. Att han är öppet miljöpartist är hans val, inte mitt. (Jag har försökt få honom att ändra sig.)
2. Jag tänker mig att rätt många förstått att Kia och Volvo aspirerar i helt olika segment. Den ena vill vara en tillverkare i mellansegmentet och den andra ett premium märke.
En Bentayga eller Urus och en Tesla X anser jag inte heller är jämförbara bilar, därav min jämförelse mellan en X5 och en X.
2. Och det var just det jag gillar ha ut av min fråga, du anser att de ligger i olika kvalitetsklasser, vilket jag håller med om.